Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door michielw
#3301473
Beste medeBarfplaatsers,
een vraag over KVV ingegeven door het feit dat kortweg gezegd gek word van het gezeur van mijn kat. Ik heb een katertje van 3 jaar (5 kg) en heb hem over op KVV. Bij mijn andere katten was ik gewend brokjes neer te zetten (zo gezond mogelijk) en dat de kat dan gedurende de dag/nacht daarvan at. Ze doseerden dat keurig zelf. Weekendje weg? Geen probleem: 2 bakjes neerzetten en dan was er zondagavond gewoon nog wat over. Maar ik geef nu 2 x 100 gr KVV (Carnibest) en dat heeft hij (letterlijk!) binnen de minuut op. En dan moet hij dus 11 of 13 uur wachten tot de volgende maaltijd. Ik kan me erg goed voorstellen dat hij dan trek heeft... Laatst ging ik na het ontbijt voor wat langer weg en zette ik brokjes voor hem neer maar na de 100 gr KVV ging hij gewoon door met de brokjes (gelukkig niet alles)! Ik werk thuis en word een beetje gek van het feit dat ik geen stap richting keuken kan zetten, laat staan de koekast open doen zonder dat hij me de kop gek zeurt. Maakt niet of of hij van zolder of van buiten komen, hij is er. Ik realiseer me er naast trek ook sprake van Pavlov zal zijn. Ik heb nu wat geminderd met de KVV (2 x 75 gr) en zet nu als ik ga slapen nog brokjes neer (20 gr) om hem de nacht door te helpen. maar dat helpt allemaal niets, hij zeurt de hele dag en avond door.
Is dat herkenbaar en/of heeft iemand tips?
Dank en groeten, Michiel
Door kakocavi
#3301478
Zo te lezen vindt hij kvv veel lekkerder dan brokken. Op zich een goed teken natuurlijk. De beste oplossing is denk ik (deels) barfen, heb je dat al eens overwogen?

Je hebt geloof ik ook van die antischrokbakken die ook voor katten werken. Iets geven om op te knagen (gedroogd vlees/vleesbot) kan bij sommige katten helpen maar zou ik niet te vaak doen omdat katten anders al snel te weinig vocht binnenkrijgen.
Door michielw
#3301621
pearlsofpassion schreef:Hoe is zijn gewicht? Is hij te dik?
Zie boven, 3 jaar en 5 kg. Hij was ondervoed toen ik hem kreeg en is vervolgens in een paar weken 600 gr aangekomen. Hij heeft nu een mooie bouw maar mag van de dierenarts niet verder aankomen
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3301627
Heb je al eens geprobeerd naar 3x50gr te gaan?

Ik weet dat 2x100gr ervoor staat maar zelfs bij mijn 1 jarige kater is dat te veel. Die zat al bij 8 maanden op 5kg en ik heb hem nu gelukkig onder de 5,2 kunnen houden al die tijd. Brokjes (Applaws) heb ik al gelijk na de castratie niet meer onbeperkt gegeven want hij bleef maar aankomen. Nu dus op 3x50gr voor allebei en hoewel ze wel erg eten georiënteerd zijn (ze komen al aanhobbelen als de la open gaat) houden ze zich tussen de maaltijd redelijk rustig. Er is mij ook wel eens gezegd, "ga toch naar 2x per dag" maar ik ben ook bang dat die 12 uur ertussen erg lang is.

Wat noem jij overigens "zeuren". Zit ie dan echt aan te dringen/miauwen? Hier zijn ze er ook als de kippen bij als ik naar de keuken loop (en moet opletten dat ik niet op een staart of pootje sta) maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3301630
Barfen zou kunnen helpen.
En de brokken terug weg en terug grotere maaltijden. Koolhydraat geeft honger.
Je voert kvv zonder koolhydraat? Anders zou ik dat zeker doen.

Verder zou ik geen vaste eettijden aanhouden, dat helpt om minder honger te hebben. En ik.zou eens een grote en een kleine maaltijd invoeren. Als dat helpt kan je in extremis zelfs maar 1 keer per dag voeren. Niet ideaal bij een kat, maar kan wel. Op die grote maaltijd kan hij dan hopelijk zich verzadigd voelen.
Bij mijn hongerkater werkte dat erg goed. En verder is die net iets te dik maar ik maak een balansoefening tussen een iets te dikke gelukkige kater zonder honger en eentje op gewicht die honger heeft.
Maar als jouw kat echt onverzadigbaar is, ook meerdere maaltijden na elkaar, is dat geen optie.

Het is wel klassiek dat katjes die honger geleden hebben een voedselobsessie behouden. Dat heeft dan niet met echte honger te maken maar met angst om tekort te komen.
Hem buiten zijn maaltijden niets te snacken toestoppen kan helpen om duidelijkheid rond het eten te creëren waardoor hij hopelijk minder gaat schooien. Maar get kan ook zijn dat het nooit stopt.
Hopelijk zakt het wel weg als hij vertrouwen krijgt dat zijn eten altijd wel komt. Maar dat zal jaren duren.
Door Ruisje
#3301779
Heeft ie echt honger of weet ie dat als hij zeurt eten krijgt? Ik denk het laatste. ;)

Dit is je 3e topic over kvv en honger. Zullen al die andere katten hier op BP die kvv of gemalen barf krijgen ook de hele dag met honger rondlopen... ?

Ik voer al 10 jaar rauw aan de honden en katten en bij de katten is dat voornamelijk zelf samengestelde en gemalen barf. Gemalen voeding wordt sneller verteerd dan barf (stukken), da's logisch. Op onze oudste na krijgen ze hier 2x per dag eten op onregelmatige tijden en soms zit er weleens meer dan 12u tussen die 2 voertijden. Maar hier is nog nooit een kat dood neergevallen van de honger en ze zijn ook niet ondervoed.

Ja..., ze zeuren weleens als de koelkast opengaat / wij aan het koken zijn. Negeren of aai over de bol en uit de keuken zetten!

Stop met die brokken tussendoor! Die kat traint jou. :biggrin2: Geef 2x per dag 75-80gr kvv op verschillende tijden. En... negeer het gezeur anders gaat het nooit over. Echte honger heeft hij niet!
Door michielw
#3301798
Ruisje schreef:Heeft ie echt honger of weet ie dat als hij zeurt eten krijgt? Ik denk het laatste. ;)

Dit is je 3e topic over kvv en honger. Zullen al die andere katten hier op BP die kvv of gemalen barf krijgen ook de hele dag met honger rondlopen... ?

Ik voer al 10 jaar rauw aan de honden en katten en bij de katten is dat voornamelijk zelf samengestelde en gemalen barf. Gemalen voeding wordt sneller verteerd dan barf (stukken), da's logisch. Op onze oudste na krijgen ze hier 2x per dag eten op onregelmatige tijden en soms zit er weleens meer dan 12u tussen die 2 voertijden. Maar hier is nog nooit een kat dood neergevallen van de honger en ze zijn ook niet ondervoed.

Ja..., ze zeuren weleens als de koelkast opengaat / wij aan het koken zijn. Negeren of aai over de bol en uit de keuken zetten!

Stop met die brokken tussendoor! Die kat traint jou. :biggrin2: Geef 2x per dag 75-80gr kvv op verschillende tijden. En... negeer het gezeur anders gaat het nooit over. Echte honger heeft hij niet!
Ten eerste: juist niet. Als hij zeurt krijgt hij bewust niets, zelfs niet als het etenstijd is. Ik zeg altijd op dezelfde toon 'nee' als hij zeurt (of moet ik hem negeren?) en ik roep hem altijd met een heel andere stem als hij wel eten krijgt.
Ten tweede: ik denk en hoop het niet, want dan zou het niet zo'n succes zijn :), daarom vraag ik ook om raad. Idd mijn derde post (2 katten) want het probleem gaat niet weg, het vermindert niet eens.
Ten derde: dat snap ik maar in de natuur eten ze vaker kleine beetjes en een andere tip zegt nou juist dat ik hem wél regelmatig moet geven want dan weet/leert hij dat hij op de andere momenten niet krijgt. En natuurlijk valt hij niet dood neer maar het gaat om het zeuren (= klaaglijk miauwen en soms zelfs tekeergaan of hij 3 dagen niets gehad heeft!).
Ten vierde: hij zeurt altijd, als ik naar de keuken loop al (voor koffie een uur na zijn maaltijd), komt zelfs van veraf gesprint. Dat kan dus geen honger/trek zijn....Oh en ik heb een open keuken dus dat gaat lastig ;D
Tenslotte: hij krijgt alleen 's nachts brokjes als ik ga slapen. Daar zal ik mee stoppen want idd, het maakt niet uit hoe vaak en hoeveel ik geef, het gezeur blijft dus kan ik net zo goed minder geven :) . Ik zal naar 2 x 80 gr gaan, dank voor de tip. En het gezeur negeren voor zover dat lukt want het is echt erg. En dan heb ik het alleen over echt zeuren hè, niet over gewoon 'praten' wat hij ook veel doet.

Dank!
Door michielw
#3301799
Rik01 schreef:Heb je al eens geprobeerd naar 3x50gr te gaan?

Ik weet dat 2x100gr ervoor staat maar zelfs bij mijn 1 jarige kater is dat te veel. Die zat al bij 8 maanden op 5kg en ik heb hem nu gelukkig onder de 5,2 kunnen houden al die tijd. Brokjes (Applaws) heb ik al gelijk na de castratie niet meer onbeperkt gegeven want hij bleef maar aankomen. Nu dus op 3x50gr voor allebei en hoewel ze wel erg eten georiënteerd zijn (ze komen al aanhobbelen als de la open gaat) houden ze zich tussen de maaltijd redelijk rustig. Er is mij ook wel eens gezegd, "ga toch naar 2x per dag" maar ik ben ook bang dat die 12 uur ertussen erg lang is.

Wat noem jij overigens "zeuren". Zit ie dan echt aan te dringen/miauwen? Hier zijn ze er ook als de kippen bij als ik naar de keuken loop (en moet opletten dat ik niet op een staart of pootje sta) maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Jazeker, ook 3 x maakt allemaal niet uit en een ander zegt idd juist weer 2 x.... En zeuren is echt zeuren ja, bijna krijsen soms. Ik ben al 33 jaar katten gewend dus ik ken het wel, ik weet precies wanneer ik even mijn pas moet inhouden omdat hij voor mijn voeten komt ;D. Voor een deel is het Pavlov hoor (baasje in keuken = eten) maar dan nog, het gaat maar door echt
Door michielw
#3301801
pearlsofpassion schreef:Barfen zou kunnen helpen.
En de brokken terug weg en terug grotere maaltijden. Koolhydraat geeft honger.
Je voert kvv zonder koolhydraat? Anders zou ik dat zeker doen.

Verder zou ik geen vaste eettijden aanhouden, dat helpt om minder honger te hebben. En ik.zou eens een grote en een kleine maaltijd invoeren. Als dat helpt kan je in extremis zelfs maar 1 keer per dag voeren. Niet ideaal bij een kat, maar kan wel. Op die grote maaltijd kan hij dan hopelijk zich verzadigd voelen.
Bij mijn hongerkater werkte dat erg goed. En verder is die net iets te dik maar ik maak een balansoefening tussen een iets te dikke gelukkige kater zonder honger en eentje op gewicht die honger heeft.
Maar als jouw kat echt onverzadigbaar is, ook meerdere maaltijden na elkaar, is dat geen optie.

Het is wel klassiek dat katjes die honger geleden hebben een voedselobsessie behouden. Dat heeft dan niet met echte honger te maken maar met angst om tekort te komen.
Hem buiten zijn maaltijden niets te snacken toestoppen kan helpen om duidelijkheid rond het eten te creëren waardoor hij hopelijk minder gaat schooien. Maar get kan ook zijn dat het nooit stopt.
Hopelijk zakt het wel weg als hij vertrouwen krijgt dat zijn eten altijd wel komt. Maar dat zal jaren duren.
OK dank je, brokken zijn eruit. In de Carnibest worsten zit wel wat rijst. Ik heb het de dierenarts gevraagd en die gaf aan dat katten in de natuur ook wel carbs binnen krijgen (bv in de maag van een kuiken of muis). Ik zal iig naar 2 keer gaan, een grote en een kleine da's best een idee, dank. Geef je die grote dan 's ochtends of juist 's avonds? Verder heb je gelijk, een onsje of 2 meer en dan gelukkig mag natuurlijk. Maar hij kwam nu snel aan dus er moet wel even een rem op. Ik denk dat je met die voedselobsessie de spijker op z'n kop slaat. Hij moet idd vertrouwen krijgen dat er altijd weer een maaltijd komt...Hij krijgt niets tussendoor nooit als ik eet, nooit als ik sta te snijden en altijd op dezelfde plaats in dezelfde bakjes en op dezelfde toon waarmee ik hem roep en met hem praat tijdens het klaarmaken.
Dank voor je tips!
Door src_esther
#3301815
Zou er iets van verveling in het spel kunnen zijn?
Heb je al eens geprobeerd voerspeeltjes te gebruiken? Met KVV misschien iets lastiger, maar moet kunnen lijkt mij. De kleinste maat Kong bijvoorbeeld? Zou kunnen dat ik nu iets heel idioots heb voorgesteld... in dat geval, negeren! :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door koekje
#3302390
Nehoor, dat kan ook zeker iets voor katten zijn. Maar katten zijn meer van met hun pootjes ergens iets uit peuteren dan met hun tong (uitzonderingen daargelaten). Ik weet niet of een kattenpootje in de kleinste kong past.
Door frodo quin
#3302409
Hier ook eentje de elke dag wel een paard op kan. Jammer genoeg voor hem wordt hij snel dik en krijgt hij dus weinig eten. Mijn persoonlijke ervaring met katten met voerobsessie is: zorgen dat ze niet kunnen stelen, 2 of 3 maaltijden per dag, op regelmatige tijdstippen (voorspelbaarheid is belangrijk voor katten en in dit geval helpt het rust brengen rond wanneer er wel eten komt en wanneer niet), zelf samen gesteld menu zorgt er voor dat ze verzadigdere zijn.
Door hannabelgje
#3302410
Er is speciaal voor katten een voerspeeltje met kleine bekertjes. Dat heeft hier in het verleden goed geholpen langzamer te eten. Het is van kunststof dus erg geschikt voor barf of kvv. Hier zijn ze veel kalmer en meer tevreden op een barfmaaltijd dan met kvv.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door