Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door KvMaurik91
#3300419
Hallo allemaal,

Ik ben Kim, trotse moeder van 3 poezekinders en sinds kort lid van dit forum, omdat ik toch graag ook de ervaringen van de verder gevorderde KVV-ers en BARF-ers wil lezen.

De makkelijkste is de nieuwste aanwinst, Toetie. Deze dame is in april 1 jaar oud geworden en vindt praktisch alles wat ze voorgeschoteld krijgt wel prima. Heeft als kitten op Royal Canin kitten en Royal Canin Hairball care gezeten, maar maakt gewoon gezellig de overstap mee op KVV. Krijgt momenteel nog wel voornamelijk brok (het moet een keer op).

Dan hebben we Noetje, de oudste in huis, net 8 jaar geworden. Heeft zo haar vervelende momenten, maar doet het tot nu toe beter dan verwacht! Ook zij komt van RC Hc af, was eigenlijk ook voornamelijk op haar bedacht. Ze an nog wel eens een haarbalprobleem hebben. Ik wil haar wel wat sneller overgooien dan de rest, omdat ik merk dat zij haar brokjes netjes uit het bakje weigert te eten als ze haar KVV op heeft. De grond is dan weer wel goed genoeg.. >:(

Tot slot is er Amon, de probleemkater van 7,5. En dan niet probleem qua smaak, want ook hij is een redelijke kliko, maar probleem qua gezondheid. Amon heeft een heel lang, pijnlijk en moeizaam proces gehad wat betreft gruis. Vorig jaar januari was mij de maat vol, want meneer had geen gruis meer, geen blaasontsteking, maar wel nog steeds de plasproblemen. Echo was niet mogelijk, er bleef namelijk geen druppel vocht binnen, dus dan maar een foto. Blaassteen ter grootte van de blaas. Au. :-[
Ondertussen zit Amon dus alweer een redelijke tijd op Royal Canin Urinary S/O High Dilution. Het onderhoudsvoer zou een te groot risico zijn, aangezien zijn pH hiermee ook niet onder de 7 komt. Hij is alleen met dit voer ENORM aangekomen en ik was het beu dat ik hem elke keer maar zo weinig kon geven om het gewicht op zijn minst een beetje stabiel te houden. Verder heeft Amon 2 metalen pinnen in zijn heupgewricht als souvenir aan een 2-voudige breuk. Ook daar helpt zijn gewicht niet aan mee.

KVV leek mij een goede oplossing, omdat in mijn oogpunt eten geen nutteloze stoffen zouden moeten bevatten. Ok, een snoepje is wat anders, maar niet bij elke dag hetzelfde brok. Daarbij is het gewoon niet normaal dat er van wat droge brokjes, zulke gewichtsproblemen ontstaan. Verder ben ik geen fan van dag in dag uit, jaar in jaar uit steeds maar hetzelfde voeren, dat hou ik zelf ook geen week vol. Het punt van brokjes ga ik steeds minder snappen hoe meer ik er over nadenk, behalve dat het makkelijk is.

Wat voer ik nu van KVV:
Ik ben begonnen met de kleine worsten van BARFmenu (Dat is van Tinlo als ik me niet vergis?) in de smaken Natuurlijk (rund/kip), Eend, Kip. Konijn ben ik nog niet aan toe gekomen en Vis trekken ze stuk voor stuk (gelukkig ::) ) hun neus voor op. Verder heb ik nog een rol Carnibest Diabetes liggen, maar die vind ik nog wat te groot om te ontdooien. Andere varianten zijn hier lastig tot niet in kleine aantallen te krijgen, dus zeker als start vond ik dat nog niet praktisch, kan ik straks de helft weggooien.

Hierbij krijgen ze dus nog hun normale brok (ik heb al begrepen dat hier de meningen over verdeeld zijn) en natvoer. Amon krijgt appelazijn om te verzuren, pH-strips komen een dezer dagen binnen, dan kijk ik in hoeverre Noetje en Toetie nodig zijn. (Zul je net zien, komt daar de postbode aan :biggrin2: )

Per dag heb ik 3 voormomenten: 's ochtends en 's avonds de KVV/brok en rond etenstijd natvoer.


Punten waar ik tegenaan loop:

Momenteel kan ik de azijn voor Amon nog verstoppen in het natvoer. In de KVV merkt ie het te goed en dit bevorderd zeer zeker niet het eten. Nu wil ik eigenlijk iets hebben wat ook in KVV goed te verstoppen is, omdat het minder sterk ruikt. Ik ben me een beetje aan het verdiepen in magnesiumascorbaat, calciumascorbaat of gewoon puur ascorbinezuur, maar hier begin ik liever niet zomaar aan. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben niet zo'n fan van de pilletjes die allerlei stoffen extra hebben om het tot een mooi pilletje te maken, als het pilletje vervolgens toch weer een poeder moet worden. Dan heb ik liever direct het poeder zonder al die extra onzin ::)

Wat is een mooie vervanging voor het natvoer moment? Ik ga liever niet 3x per dag eenzelfde soort eten geven, ze hebben het altijd een beetje als extraatje gezien en zou dit graag ook wat specialer houden. Hele prooidieren kan nog wel eens een issue worden voor zowel de katten (die zijn het absoluuuut niet gewend, die pakken niet eens een muis) als mijn vriend. Ikzelf kan op zich een diepvrieskuiken nog wel aanzien (heb er met stage al menig ont-dij-t en versneden), maar mijn vriend is niet zo dierenwereldwijs. En dan het volgende dilemma: wordt het dan vers of gedroogd?

Ze eten dus geen vis (niet van KVV tenminste, ik weet alleen met zekerheid tonijn uit blik wel, maar dat wil ik geen gewoonte maken, want zo goed is dat niet). Moet is dan voedingsstoffen ergens anders mee aanvullen? Of zou ik gewoon kijken of ze die gevriesdroogde visjes (sprot enzo) wel eten? En geef ik dat dan als snack of als voermoment?

Tot slot nog het punt ei. Ik begreep iets van 1x per week, het liefst rauw en als het kan de schil er ook bij. Hoe pak ik dit aan? Want ik kan me niet herinneren dat ik ze ooit ei heb gegeven en zeker Noetje vreet niet zomaar iets wat ze niet kent of niet lijkt op haar normale eten.


Sorry dat het zo'n lap tekst is geworden, ik wil het graag gewoon allemaal goed doen. Ik hoor dan ook graag zowel de positieve punten in mijn verhaal als de verbeterpunten. Het zijn mijn eerste katten, dus buiten de ietwat meer dan basis medische en gedragskennis, is alles nog vrij nieuw. So teach me!
Door Too
#3300423
Hi Kim welkom hier.

Over brokken kan ik je niks zinnigs vertellen anders dan dat ik ze per direct zou stippen, mij dames doen echt alles voor een brokje dus hier gebruik ik het zo af en toe voor een 'speurtocht' ::)
Is de steen inmiddels verdwenen? In dat geval zou ik idd monitoren, kvv met extra water geven en waar nodig wat verzuren. Ik lees ook goede berichten over eurologist.. geen idee of dat iets voor je zou zijn

Ik weet niet hoeveel je per dag voert maar ik laat een grotere rol iets aandooien en snijd er dan maaltijd-/dagporties van die zo weer de vriezer ingaan.
Tinlo heeft overigens ook cattery daar zit al wat vis (makreel) in wellicht werkt dat beter, of een halve portie vis mengen met een andere smaak

Als je dat fijn vindt kun je toch wat natvoer blijven geven maar kies dan voor iets zonder granen, suikers editie en maak er echt een traktatietje van, ik merk niks van verveling wanneer ze twee dagen achtereen hetzelfde krijgen maar katten staan daar idd wel om bekend.

Ei mag je natuurlijk in de vorm van een kuiken geven maar gewoon een geklutst eitje is wel zo makkelijk en die schil... doen ze niet zoveel mee dus die gaat in de container
#3300427
Too schreef:Over brokken kan ik je niks zinnigs vertellen anders dan dat ik ze per direct zou stippen, mij dames doen echt alles voor een brokje dus hier gebruik ik het zo af en toe voor een 'speurtocht'
Is de steen inmiddels verdwenen? In dat geval zou ik idd monitor
De brokken geef ik voornamelijk nog, omdat ik best nog wel wat over heb, omdat ik had verwacht dat de overstap minder makkelijk zou gaan bij de dames. En bij Amon vind ik het vooral heel eng om snel te stoppen.
De steen is operatief verwijderd bij ontdekking en de laatste urinestaal (paar weken terug) gaf ook geen gruis.

Momenteel zit ik per dag op ongeveer 120gr. Dat maakt de rolletjes van BARFmenu van 250gr. dan ook ideaal. Iets meer dan 2 dagen en dan is de rol op. De Cattery heb ik inderdaad voorbij zien komen, maar ik ben dan weer zo bang dat ze dat ook niet eten.. En deze moet ik laten bestellen en is dus direct weer 500gr.

Ze krijgen momenteel dus ook nog 2 dagen achtereen hetzelfde, maar dat vinden zowel als als ik niet zo'n probleem. Het ging me meer om die eeuwige brokken die altijd maar hetzelfde zijn en dan bij Amon ook nog eens amper variatie in natvoer..

Eitje dus klutsen en dan, gewoon in het bakje en hopen dat ze het opslobberen?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door