Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door HouseOfDeus
#3292809
Hallo,

(excuseer aan mods: ik heb niet gezien dat er een opdeling is tussen hond en kat op het forum en heb dit verkeerd geplaatst :-[ )
Hoe zet je een brokkenkat (jong, tussen 1 en 4 jaar) (gaat om meerdere katten) best over op vers? Eendennekken (gemalen) is dat iets wat katten doorgaans graag knabbelen of eerder voor de selectieve eter?

Kuikens kreeg ik al elders als tip, maar doe ik dit dan in zijn geheel? Met pluimen en al? Of moet je dat ook pletten ofzo?

Welke andere dingen zijn doorgaans succesvol om de overgang te maken? Ik koop alles in het groot aan, dus handig voor mij om te weten waar ik minste risico mee neem (we hebben ook honden, dus als iets DARF niet gegeten wordt, kan dat nog naar de honden ;) )

Dankje
Laatst gewijzigd door HouseOfDeus op ma 03 apr 2017, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#3292814
Hier eten de katten gewoon met de hond mee. Ze zijn dol op eend, konijn en kwartel. Kip vinden ze wat minder. In het begin knip ik het een stukjes daarna krijgen ze grotere stukken om lekker te kunnen knagen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Thea
#3292830
HouseOfDeus schreef:Hallo,

(excuseer aan mods: ik heb niet gezien dat er een opdeling is tussen hond en kat op het forum en heb dit verkeerd geplaatst :-[ )
Hoe zet je een brokkenkat (jong, tussen 1 en 4 jaar) (gaat om meerdere katten) best over op vers? Eendennekken (gemalen) is dat iets wat katten doorgaans graag knabbelen of eerder voor de selectieve eter?

Kuikens kreeg ik al elders als tip, maar doe ik dit dan in zijn geheel? Met pluimen en al? Of moet je dat ook pletten ofzo?

Welke andere dingen zijn doorgaans succesvol om de overgang te maken? Ik koop alles in het groot aan, dus handig voor mij om te weten waar ik minste risico mee neem (we hebben ook honden, dus als iets DARF niet gegeten wordt, kan dat nog naar de honden ;) )

Dankje
Bedoel je voor de Kat Barf dus stukken vleesbot,vlees en orgaan.
Of het Product Darf Kat?
Echter zou nooit een kuiken gaan pletten dat zit het eigeel aan je plafond ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3292838
Kuikens lusten ze wel graag maar moeten ze vaak erg aan wennen. Die zijn dan inderdaad heel, je kan een sneetje maken in de buik om te helpen in het begin.
Die van een 1 jaar zal misschien alles wel eten, de rest zal wat meer moeten wennen. Tenzij ze wel muizen vangen en eten. Dan kennen ze het concept van rauw vlees en zijn ze doorgaans meteen om.

Kip, konijn, kwartel ed zijn doorgaans gemakkelijke smaken. Maar dat is heel persoonlijk. Sommigen eten graag rund, anderen vinden het vergif. Hetzelfde voor wild.
Hier ook eentje die kwartel niet zo lekker vind, aan parelhoen moest wennen maar verse wilde eend en fazant wel graag lust ::)
Er is wel verschil tussen vers wild en gerijpt wild ( wild wordt op karkas gerijpt voor menselijke consumptie). Rijp moeten katten minder.

Eendennekken zijn aan de harde kant voor katten en dus zeker geen beginnersbotje. Voor hen begin je best met kwartel, kip en evt konijn.

En ik heb hem even verplaatst. ;)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3292840
Ik kan alleen aangeven hoe het hier gaat. Dinky is absoluut gek op rauwe kip. Heeft even geduurd voor dat kwartje bij mij viel want natvoer kip at ze met lange tanden ::)
Hier werd kvv gelijk goed gegeten. Lam en geit heeft ze wel moeten wennen.

Wat betreft eendagskuikens heb ik een muts. In zijn geheel eet ze niet. Ik moet hem eerst opensnijden voordat ze snapt dat ze moet kauwen ;D maar dan eet ze hem ook met huid en haar op inclusief kop en pootjes en vachtje ;)
Door src_esther
#3292864
De poes hier was niet zo dol op Darf Kat, maar dat kan ook komen dat het de eerste keer niet echt heel vers was. Het was niet over datum, maar mevrouw bliefde het niet en ik kon haar geen ongelijk geven, de hond vraat het wel nog met smaak. Later wel nog eens bij gebrek aan iets anders mooi verse Darf hond (KVV worstje) voorgeschoteld en ondanks de pens die erin verwerkt is, at ze het op.
De eerste paar keren (ca. een week) dat ik haar KVV voorschotelde, heb ik er steeds een scheutje rauwe (biologische) koemelk overheen gegoten. Rauwe melk dronk ze soms bij de buren uit de melkemmer die daar voor de katten staat/ligt.
Als de hond zalmkop kreeg, sneed ik voor haar een kieuwdeksel, een kieuw en wat vlees met vinnetje af en 1 oog eruit, dat ging altijd schoon op.
Door HouseOfDeus
#3292870
Oeeps ja te snel willen zijn, dat komt ervan als je dat snel snel tussendoor plaatst.. Uiteraard bedoelde ik BARF kat ;D Hihi sorry voor de verwarring :-[

Ik weet niet goed hoe eraan te beginnen om te BARF'en bij katten.
Door frodo quin
#3292918
Wil je kvv of barf gaan voeren?

Bij kvv: kleine rollen aanschaffen van verschillende merken en diersoorten, er een beetje warm water over gieten zodat geur en smaak beter vrij komt (uit waterkoker, uit boiler bevat vaak zware metalen). Als ze het niet willen eten kan je mengen met blikvoer, eentje dat ze graag lusten.

Bij barf: gewoon aanbieden. Botten zijn voor sommige katten moeilijk te begrijpen. Voor katten die niet snappen waarvoor de witte dingen in hun mond dienen kan je in het begin het vleesbot platslaan. Omdat dat nogal spat wel een handdoek oid over leggen. Snapt een kat spiervlees niet, dan in kleine stukjes snijden. Katten kunnen af en toe een beetje dom zijn als het op de functie van tanden aankomt ;)

Bij vleesbot houd je het in het begin best bij de beginnersbotten, bv: kippenekken, kipkarkas, konijnkarkas, kwartel,... Voor spiervlees gelden er, behalve varken natuurlijk, geen beperkingen. Vooral voor een kat is het belangrijk dat het van goede kwaliteit is. Wat een kat lekker vindt is persoonlijk. Bij mij waren ze zonder uitzondering fan van wild en dan hoe bloederiger, hoe beter. Hert lusten ze ook, maar minder graag. Gans en haas zijn favoriet. Toch hoor ik heel vaak dat katten niet gek zijn op wild, dus uitproberen is de boodschap.

Hart gaat over het algemeen goed. Lever en ook nier vinden niet alle katten lekker in het begin. Als dat het geval zou zijn zou je het heel fijn kunnen snijden met een soort spiervlees welke ze graag lusten, goed mengen en een nachtje in de koelkast laten marineren. Even aanbakken kan ook een optie zijn, maar door het verlies van voedingsstoffen kan je dat niet blijven doen.

Persoonlijk heb ik geen link ervaren tussen al lang brok eten en vlot overgaan op vers. Nuja eigenlijk wel, maar dan omgekeerd. Bij mij is de kat die al bejaard was diegene die alles vanaf de eerste seconde snapte, de tweede oudste had de eerste keer niet door dat je het bot ook kon opeten en had het spiervlees er mooi afgeknaagd. Toen de andere zag dat hij iets had laten liggen is hij dat snel op gaan vreten. Waarna kat twee het de volgende keer dus zelf opvrat. De anderen waren nog heel jong (max een jaar) en waren ook niet moeilijk, maar niet alles ging er van de eerste keer vlot in. De jongste heeft gemiept met vleesbot tot hij zijn grote kattentanden had. De oudsten reageerden alsof ze nog nooit eerder eten gehad hadden.

Tot slot: honger is een goede motivator, maar denk er wel aan dat een kat niet mag vasten. Focus je je teveel op het eten en katten zullen niet meer eten, dus maak je niet te druk, maar zorg wel dat ze binnen krijgen wat ze nodig hebben.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3292966
Ik zou eerst eens een paar dingen uittesten ik kijken wat ze zeggen. Daarvan hangt veel af.

Heb je het verzameltopic over barfen bij de katten al bekeken? Op zich is het niet anders dan bij honden. Ze zijn gewoon vaak wat kieskeuriger, eten gemakkelijker kleine dieren en gevogelte ipv grazers, zeker in orgaan en je blijft bij beginnersbotten.
De percentages zijn een tikje anders ( geen groente en geen pens).

Overzetten is soms wel een issue maar dus eerst maar eens testen hoe ze op vers reageren. Als ze het niet willen, kom je nog maar eens raad vragen ( of als je andere vragen hebt) en dan stellen we een plan op.
Door HouseOfDeus
#3293118
Wat ik me wel afvraag, ik heb voor onze honden KVV rollen. Mag ik hiervan een kleine portie bij de katten zetten? Of is dit niet goed? Ik heb nl altijd van de honden een klein restje over, en dat is ideaal als dat richting katten kan. Maar weet niet of dat mag...
Momenteel bied ik het meer aan als "omkoping" omdat het wilde katten zijn en ik hoop dat ze me linken aan interessant eten :biggrin2: Voor hoofdvoeding zou ik wel een KVV specifiek voor katten bestellen (of die kuikens enz).

Het zijn wel allemaal wilde katten, dus geen huiskatten. Wilde katten die via asiel zijn gevangen en nu in ons gebied worden uitgezet, dus ik denk-dat ze wel gewend zijn om te jagen. In het asiel kregen ze wel brokken, en sommige zitten al een poosje in het asiel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3293121
Dat kan in principe, zolang het niet veel is. Hoofdmoot moet inderdaad kattengeschikt zijn. En als er pens in zit bestaat de kans dat ze het niet lusten.
Als ze wild zijn, kan je dan weten wie wat opeet? Anders zou ik zowiezo een gemalen voeding geven zodatalles gemengd is. Veel kans dat anders de ene al de lever en de ander al het hart opeet. Zelf samenstellen en malen kan uiteraard ook. Voordeel is dat er dan ook geen te hard vleesbot bij kan zijn.
Hier knaagt de ene kat nl veel harder bot weg dan de andere. Het vraagt zowiezo wennen en kaken trainen, maar mijn meisje kan echt geen eendennek of konijnrug in het geheel wegkauwen...
En kan je dan nagaan of ze allemaal rauw lusten?

Ze moeten ook muizen gaan vangen dan? Of is dat niet nodig?
Door HouseOfDeus
#3293126
Ja ze komen als boerderij katten bij ons.

Nu zitten ze nog voor 4 weken in een grote kennel om aan de omgeving te wennen, dan pas mag ik ze loslaten. Ik heb dus 4 weken de tijd om ze te overtuigen waar ze hun eten moeten komen halen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3293127
Ah ok. En in die tijd kan je ze in het oog houden? Heb je daar ook tijd voor?

Ik zou nog steeds gemalen geven. Tenzij ze in de toekomst meteen hun bakje leeg komen eten als je roept, vrees ik dat het anders onmogelijk is de verhoudingen voor elke kat goed te hebben...
Door frodo quin
#3293131
Als je ze niet apart voert of politieagentje kan spelen tijdens etenstijd (wat niet zal lukken bij verwilderde katten) zou ik net als PoP gemalen voeren. Anders is de kans klein dat ze compleet eten, met alle gevolgen van dien.

Hoe verwilderd zijn ze? Als je niet in de gaten kan houden of iedereen goed eet,... zou je een camera kunnen plaatsen, dan kan jij hen zien zonder dat ze het door hebben.
Door HouseOfDeus
#3293137
Ik hou ze in de gaten als ik het vlees geef nu in die ren, maar natuurlijk later zal dat moeilijk zijn.

Wat ik wel doe, is ze proberen te conditioneren op een koeienbel... Ik luid de bel en dan zet ik eten klaar. Ik hoop dat ze op den duur dat geluid gaan linken aan eten :biggrin2: Heb die tip van iemand gekregen die ok wilde katjes hield. Op die manier kunnen ze hun eten meteen krijgen als je vers geeft..

Nu op zich, ze mogen van mij brokjes ook (zal sowieso ook klaarzetten) maar ik geef ze graag ter aanvulling ook wel eens vers. Maar het ding natuurlijk, als ik buiten een kuiken laat liggen dan is de kans evengroot dat een ander dier ermee weg is ;-) Dus daarom zou ik het wel weghalen wanneer ik niet meer in de buurt ben (meestal 2-3 uur)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door