Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#3287159
topaaz schreef:We are getting there :) Hij wacht tot ik me omdraai nu, kijkt naar zijn broer die al enthousiast eet, en eet dan ook. Zelfs als ik me terug omdraai :)
Mooi! Dan even een paar dagen volhouden en dan langzaam opbouwen, persoonlijk zou ik gewoon elke keer een theelepel meer kvv erbij doen en als dat er goed in gaat de keer erna weer een theelepel, eet ie dan slechter net zo lang die verhouding blijven geven tot ie het goed eet. Het kan even tijd kosten maar de aanhouder wint echt.
Door topaaz
#3287839
Ok :) Even update want heb toch een happy gevoel aan het weekend overgehouden

Zondag kregen ze zalm (stukken met vin en graat bij) en een stuk kalkoennek (1 dag in de week echt stukken ipv gemalen).
Alles werd met veel goesting gesmaakt.

De zalm was op en de kalkoennek hebben ze beiden wel 20 min mee bezig geweest (hebben wel het bot niet opgekregen dus in de toekomst mss terug kippennek)
Deze ochtend terug een goede lepel gemalen vers met een iets grotere lepel felix...

Voor ik doorging keek ik even in hun potjes en zak ik dat het vers al allemaal op was en er enkel nog felix in hun potje zat.

Nu mijn katten zijn zo dat ze meerdere keren kleine beetjes gaan eten. Maar het feit dat het vers eerst verdwijnt wilt toch zeggen dat ze het nu wel smaken?
Of denk je dat ze het lekkerst (felix) voor het laatst houden? ;)
Door Martine-Tom
#3287840
Kalkoennek is niet geschikt voor katten!!
Ook niet voor honden imho maar goed, niet katten in elk geval.
Door topaaz
#3287844
Martine-Tom schreef:Kalkoennek is niet geschikt voor katten!!
Ook niet voor honden imho maar goed, niet katten in elk geval.
Waarom is kalkoennek niet geschikt?
(zowel katten als honden?)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3287854
Te hard, en voor katten en kleine honden simpelweg te dik. Ik zou het topic over beginnersbotten eens uit de bib opdiepen. Bij katten blijf je zowiezo daarbij, gevorderde botten voor een hond zijn niet geschikt voor katten.

Ik zou ook opletten met enkel vleesbot aan je katten te geven. Katten verstoppen gemakkelijker.

Je kan nu wel alleen kvv proberen ja. Dat bedoel ik met dat de knop omgaat.
Door src_esther
#3287856
topaaz schreef:Ok :) Even update want heb toch een happy gevoel aan het weekend overgehouden

Zondag kregen ze zalm (stukken met vin en graat bij) en een stuk kalkoennek (1 dag in de week echt stukken ipv gemalen).
Alles werd met veel goesting gesmaakt.

De zalm was op en de kalkoennek hebben ze beiden wel 20 min mee bezig geweest (hebben wel het bot niet opgekregen dus in de toekomst mss terug kippennek)
Kalkoennek is over het algemeen te hard, daarom zijn er veel mensen die dat niet voeren aan hun hun, laat staan aan een kat. Het is waarschijnlijk de reden dat ze het bot hebben laten liggen.
topaaz schreef:Deze ochtend terug een goede lepel gemalen vers met een iets grotere lepel felix...
Fijn dat het erop lijkt dat ze de rauwe vlees nu wel kunnen waarderen.
Volgens mij zijn alleen mensen instaat het lekkerste te bewaren voor het laatst. Misschien dat er een gedragsbioloog is die daar een uitspraak over kan doen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3287881
src_esther schreef:Kalkoennek is over het algemeen te hard, daarom zijn er veel mensen die dat niet voeren aan hun hun, laat staan aan een kat. Het is waarschijnlijk de reden dat ze het bot hebben laten liggen.


Fijn dat het erop lijkt dat ze de rauwe vlees nu wel kunnen waarderen.
Volgens mij zijn alleen mensen instaat het lekkerste te bewaren voor het laatst. Misschien dat er een gedragsbioloog is die daar een uitspraak over kan doen?

Katten zullen inderdaad gewoon eten wat ze het lekkerst vinden. Dus zullen ze die smaak althans van kvv zuiver ook eten. Een klein schepje blik ernaast kan de eerste dagen evt nog nodig zijn om hen eraan te laten beginnen. Ze zijn nl gewend dat hun eten sterk ruikt en rauw vlees ruikt vaak subtieler.
Bij andere smaken kan ook nog wat mengen nodig zijn. Als ze echter 1 smaak echt goed eten kan je die ook gebruiken om een nieuwe onder te mengen.
Door topaaz
#3288164
OK,

vandaag voor de 1ste keer 50/50 gegaan. Ook voor de 1ste keer de felix niet gemengd onder het rauw (maar gewoon naast elkaar).
Mijn rosse kat eet 1st het vers, dan de felix
Mijn gestreepte kat 1st de felix en dan het vers

Maar... beiden eten volledig hun potje op :)

Happy dat het toch vooruit gaat
Door topaaz
#3289896
Even een update :)

Ik ontdooi hun porties altijd per 3 dagen -_> Kan niet kleiner invriezen want dan past alles niet in de diepvries

dag 0: avond (5-6 uur 's avonds) wordt het voer uit de diepvries in de koelkast gelegd
dag 1: Nog wat bevroren --> Katten vinden dit niet erg en eten het op zonder felix
dag 2: ontdooit en vers -_> Katten eten het op zonder felix
dag 3: reeds 2 dagen oud ontdooit --> Katten beginnen hun neus op te halen en moet toch nog een beetje gemengd worden met felix

--> Ik weet dat katten vers moeten hebben maar het gaat op dit moment nu even niet wegens plaatsgebrek

Misschien kan ik het in de avond elke keer een uur of twee in de diepvries zetten?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3289897
Hoe bedoel je dat je het dan niet in de vriezer krijgt?
Dan zal je wat minder moeten kopen.

Dit kan echt niet hoor. En nee, even in de diepvries zetten is ook geen goed idee. Goed om ze ziek te krijgen.
Systematisch bevroren vlees geven lijkt me geen goed idee, en overrijp vlees geven al helemaal niet.
Dit is wel hun voedsel he. En het is niet dat ze veel keuze hebben. Tis dat eten of geen eten. Het verbaast mij dat ze uberhaupt nog eten.
En bedorven vleesgeur maskeren met blikvoer vind ik echt niet kunnen. Heel eerlijk, hoe kom je erop?
Ik begrijp het niet... :-X
Door Too
#3289978
:o dat vreten ze hier echt niet hoor, zoek een andere oplossing 3 dagen oud is echt onacceptabel voor katten

Maakt het zoveel uit qua vriesruimte... hoeveelheid voor 3 (of 6 )dagen licht aandooien zodat je kunt portioneren en porties voor dag 2 en 3 terug de vriezer in, ik kan me niet voorstellen dat daar nooit ruimte voor is
Door Martine-Tom
#3289986
Jeetje..ik denk dat je ze dan nog beter blikvoer kan geven...
Hier zal je echt iets op moeten verzinnen want dit word hem niet zo.
Door frodo quin
#3289996
Dag 3 is het vlees sowieso niet goed meer. Dag twee eigenlijk ook niet meer vers. Ik haal de avond ervoor altijd het vlees voor de volgende dag uit. Als het heel laat is en ik de volgende ochtend er vroeg uit moet, dan zet ik het bovenaan in de koelkast zodat het niet meer half bevroren is. Voor twee dagen uitnemen zou in principe nog net kunnen, maar ik doe het nooit omdat je toch al richting bederving uit gaat en je dus al voedingswaarde kwijt bent.

Je geeft nu gemalen hé? Dan zou ik het uitnemen, in de koelkast zetten en na een uurtje is het niet meer knetterhard en kan je er wel door met een scherp mes en eventueel een hamer (waar je tikken mee op het lemmet geeft). De andere twee porties kan je dan weer in de vriezer steken voor de volgende twee dagen.

Als je voer nog wat bevroren is kan je mengen met lauwwarm water uit de waterkoker. Wel opletten lat het niet te warm is, want anders heb je taurine verlies met de bekende gevaren tot gevolg.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3290022
Ik kan je katten ook alleen maar gelijk geven dat ze hun neus ophalen op dag 3 ;)

Hier houdt ik 24 uur aan voor ontdooien en maximaal 48 uur in de koelkast bewaren. Totaal is dat dus 2 dagen.

Wat je wel kan doen is uit de vriezer halen, portieren en dan de rest terug in de vriezer. Dan kan je dat de dag erna er weer uithalen zodat het niet bederft ;)
Ik kan me ook niet goed voorstellen hoe geportioneerd in kleinere porties niet kan qua vriezer ruimte. Dan zal je simpelweg vaker moeten portioneren.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3290092
Topaaz, heb je gerichte tips nodig mbt je vriezerruimte en de inkoop en voorraad?
3 dagen is echt te lang. Dan is het niet gek dat ze het niet meer eten. En op zich eten ze het wel, want dag 1 en ook wel 2 gaan wel goed.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door