Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Butch
#3284583
Tijdje weggeweest, mijn hond is twee jaar geleden overleden helaas. Ik heb hem altijd aan de barf gehad en toen ik mijn twee katten kreeg gingen die natuurlijk ook aan de barf. Helaas door een scheiding en fulltime werken nu en bovendien heel klein wonen, kan ik niet meer barfen, maar ook de KVV gaat niet goed. Ze eten het wel, maar mondjesmaat, willen de hele dag door kleine beetjes eten. Ik vind dat niet goed, vlees wat aan de open lucht staat, maar streng steeds weghalen ging ook niet, ze werden helemaal gek en gingen niet beter eten.
Dus ik ben terug naar af, ik wil heel graag dat ze gezond eten, maar kan er helaas niet de hele dag meer mee bezig zijn. Daarom zoek ik dus nu iets wat ik wel kan laten staan na het ontbijt, en dan kom ik toch op iets van gedroogd voer.

Wie kan mij vertellen wat van alle brokken of ander gedroogd voer, toch wat beter is? In het weekend kan ik ze dan wat vers geven, maar doordeweeks gaat dat niet.
Hoop dat jullie me tips kunnen geven
Door Martine-Tom
#3284585
Dubbele bak kopen en daar een koelelement onder leggen en dan de kvv gewoon laten staan, werkte bij mij altijd prima ;)
Door hannabelgje
#3284590
Combineren met barf? Dus bijvoorbeeld op werkdagen kvv op martine haar manier en in het weekend een lekker kwarteltje of ander barfspul. Ik zou niet overgaan op brokken. Dan liever nog blik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door kakocavi
#3284598
Mijn katten eten al vier jaar ad libitum rauw, ze krijgen nieuw als het op is. Dat houdt dus ook in dat het soms een tijdje blijft staan (meerdere uren). Zolang het op een koele plek staat en je zorgt voor in elk geval voldoende taurine (ik geef dat af en toe als supplement) is dat best te doen. In de zomer kun je er dan inderdaad een koelelementje onder leggen als het op de voerplek te warm wordt. En je kunt proberen de porties klein te houden, misschien wat water erop tegen het uitdrogen.
Door Martine-Tom
#3284603
Een vriendin van me heeft trouwens een mooie bak! Er zit een deksel op, ruimte onder het voerbakje voor een koelelement en het deksel gaat open zodra er een kat (of een hand) in de buurt komt.
Ik zal eens kijken of ik hem kan vinden, lijkt me voor dit soort gevallen best handig!

Edit:
http://www.cattish.nl/2016/12/review-su ... e-voerbak/

Deze kunnen eronder:
http://www.versloot-versloot.nl/onderwe ... 89010.html
Door Butch
#3284672
Sorry, late reactie, kon even niet inloggen.

Waar het om gaat is dat ik vroeger een hond had die barfte, dat gaf ik in de schuur, daar had ik een hele mooie dweilbare vloer en lekker de ruimte en hij at het direct allemaal op. Bovendien had ik veel meer tijd. Een hond kan je ook aanleren om het op 1 plek te houden, bij mijn katten lukt dat niet, wat ze niet opeten, slepen ze de hele keuken door. En ik heb een open keuken, dus het ligt ook door mijn hele kamer als ik niet oplet. En ik kan niet opletten als ik aan het werk ben. En dan ligt het er de hele dag te stinken, lekker ingetrapt in mijn mooie witte kleed. Dus het is niet alleen het vlees wat bloot ligt, ook het verslepen als ik er niet bij ben.

En met gek worden bedoel ik: heel hard mauwen, crossen door de kamer zodra ik beweeg, bedelen (als in: bovenop me springen omdat ik eten moet gaan geven), echt niet te doen. Dus geen eten neerzetten wordt een machtsspel wat maanden kan gaan duren en daar heb ik op dit moment de kracht niet voor, dus dat winnen ze.

Die bak die open gaat met een bewegingssensor is inderdaad wel heel mooi. Mijn probleem van het laten staan zou daarmee opgelost zijn. Alleen ze slepen er dan waarschijnlijk toch nog mee. KVV versleept minder makkelijk, maar ook dat vind ik door de hele keuken.

Dus vandaar dat ik aan droogvoer dacht. Waarom bestaat dat niet? Gewoon gedroogde KVV?
Door hannabelgje
#3284677
Als ze met alles slepen, ook met kvv dan krijg ik de indruk dat ze niet echt veel honger hebben. Hier eten ze niet alles netjes van hun voerbakje maar slepen doen ze er ook niet mee gelukkig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Butch
#3284682
Nee, klopt, kennelijk hebben ze geen honger. Maar ik geef ze al niet heel veel, dus na een uur hebben ze wel weer honger, eten een paar happen en lopen weer weg. Dat is dus precies het probleem.

K9, dank je, daar ga ik eens achterheen
Door Butch
#3284685
ah, die is ook mooi inderdaad, dan krijgen ze gewoon vier keer een beetje.

Dat K9, ziet er wel goed uit, maar is dat alleen voor honden of kunnen katten dat ook krijgen? Er is alleen geen compleet maaltijd van en om het te geven moet je het aanmaken met water.. dus dan krijg je hetzelfde probleem. Of kan je het ook droog geven?
Door Martine-Tom
#3284686
Butch schreef:ah, die is ook mooi inderdaad, dan krijgen ze gewoon vier keer een beetje.

Dat K9, ziet er wel goed uit, maar is dat alleen voor honden of kunnen katten dat ook krijgen? Er is alleen geen compleet maaltijd van en om het te geven moet je het aanmaken met water.. dus dan krijg je hetzelfde probleem. Of kan je het ook droog geven?
Je kan het ook droog geven als je maar zorgt voor voldoende water :)


http://www.ziwipeak.nl/nl/air-dried-cat ... d-cuisine/

Deze heb je ook nog. Maar ik ben geen fan van droogvoer van welke samenstelling dan ook, katten drinken gewoon te weinig, ondanks dat je denkt van niet wijst uit dat rond de 80% van de huiskatten in meer of mindere mate uitgedroogd is. Een natte voeding is voor katten gewoon belangrijk vind ik.
Door Too
#3284696
Hmm slepers , da's inderdaad best lastig..hoe sleep je eigenlijk met kvv?
En wat gebeurt er als je de kvv tot een papje maakt met een klein plonsje water dan kan er toch niet mee gesleept worden
Zou je ze in de badkamer kunnen voeren, deur op een heel klein kiertje klem zetten met een wigje oid zodat het geen groot uitnodigend gat is.

Als je zeker weet dat ze netjes drinken -voldoende- dan zou gedroogd misschien kunnen maar dat moet je dan wel heel goed in de gaten houden
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door