Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Loesje1998
#3282056
Dag,

vorige week vertelde mijn dierenarts dat mijn kitten van 7 maanden ontstoken tandvlees heeft. Dus tandpasta en een tandenborstel meegekregen. Dat poetsen gaat prima, maar het is natuurlijk beter als het niet nodig is en met voer op te lossen is. Dus vandaar mijn bericht.
Ik heb ergens op Facebook gelezen dat lamshart goed is voor het gebit. Klopt dat? Verder heb ik vorige week een kippennek gegeven, maar dat begrijpt meneer niet zo goed. Sleept m het hele huis door, maar knagen ho maar. Normaal krijgt hij gemalen vlees. Dus een kippennek is dan ook wel heel vreemd.
Iemand tips hoe ik het beste een kippennek kan geven (stukken hakken)? Of eventuele andere tips kwa voeding dat goed is voor het gebit?

Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3282062
Gewoon barfen, dus zo groot mogelijke stukken, is het beste voor de tanden. Ze moeten dan de knipkiezen echt als knipkiezen gebruiken.

Met 7 maanden kan het ontstoken tandvlees ook door wisselen komen.

Wees bedacht op FORL. Dat 'genees' je niet met barf.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3282063
Alles waar hij op moet kauwen is goed voor de tanden.
Hart, spiervlees, vleesbotjes, kuikens enz...
Rauw vlees wrijft de tanden schoon. Dat werkt beter met vleesbot dan met spier, maar ook dat maakt wel een verschil.
Ga wel geen berg hart bijvoeren, dan trek je de percentages scheef.

Voor alle duidelijkheid: de tanden moeten wss eerst schoongemaakt worden zodat je ze daarna kan onderhouden. Echt tandplak krijg je met voer niet weg. Je kan het wel voorkomen.
Door kakocavi
#3283184
Tandsteen kan meestal alleen de dierenarts weghalen, tandplak verwijder je zelf om tandsteen te voorkomen. Door te kauwen kan een kat dat laatste ook zelf.

Je kunt kippennek inderdaad klein snijden en dan steeds grovere stukken geven. Dat kun je ook bij andere soorten vlees proberen, het beste is een diersoort te kiezen die je kitten in gemalen vorm lekker vindt. Veel katten vinden ook eendagskuiken erg lekker, je zou dat kunnen proberen (even opensnijden kan helpen). Als je vaker iets te kauwen wilt geven kun je beter voor hele prooitjes zoals kuikens gaan, om de balans niet scheef te trekken. Of je moet zorgen dat het ongemalen spul ook aan de juiste verhoudingen voldoet en een menu berekenen.

Het zou trouwens ook kunnen dat het beestje pijn heeft en daarom niet kauwt. In dat geval moet je wachten tot het bekje hersteld is.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door