Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Hope
#3275647
Ik heb problemen met Jimmy. Sinds hij gecastreerd is wordt hij tonnetje rond. Hij is echt zo goed als vierkant en ik durf hem niet nog minder eten te geven.

Het probleem is dat hij stikt van de honger. En dan dusdanig dat hij, zodra hij eten krijgt, dit zó snel op eet dat hij het een kwartier later uitkotst.
We zijn bij de da geweest om een gezondheidsprobleem uit te sluiten maar hij is echt in orde. Hij eet alleen niet, hij vreet. Het lijkt wel een labrador, hij vreet alles wat los en vast zit. Ik heb echt met hem te doen.

Hij eet kvv, zo mager mogelijk. Barf ga ik niet meer aan beginnen omdat het voor mij gewoonweg geen doen is om 1 kat barf te geven en 1 kat kvv. Lotje is namelijk het tegenovergestelde van Jimmy: ze lust vrijwel niets en eet ontzettend traag en met lange tanden. Ik haal ze daarom 2x per dag uit elkaar om ze te kunnen laten eten. In dezelfde ruimte eten is geen optie.

Maar wat kan ik nu doen aan dat spugen? Ik maak het al zo moeilijk mogelijk om te eten, maar hij zou zijn schoteltje er nog bij opvreten als hij de kans kreeg. Hij is zó hyper, zo hysterisch als hij eten krijgt. Hij veranderd dan ook van een kat in een tijger: kom niet in de buurt terwijl hij eet. Hij gromt en snauwt en haalt gericht uit als je in de buurt blijft.

Is er iets wat ik voor hem kan doen? Hoe kan ik hem aan de ene kant verantwoord laten afvallen en aan de andere kant voorkomen dat hij zoveel honger heeft? En voorkomen dat hij zo snel eet dat hij alles uitspuugt?

Ik heb echt medelijden met die kat :-\
Door MillyMol
#3275652
-Bestaan er antischrok bakjes voor katten? Dat zou je dan kunnen proberen.
-Meerdere afgepaste porties per dag geven?
-Komt ie buiten? Wat meer laten bewegen zou ook een optie zijn.

Wellicht zijn er homeopathische oplossingen?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3275655
MillyMol schreef:-Bestaan er antischrok bakjes voor katten? Dat zou je dan kunnen proberen.
-Meerdere afgepaste porties per dag geven?
-Komt ie buiten? Wat meer laten bewegen zou ook een optie zijn.

Wellicht zijn er homeopathische oplossingen?
Anti-schrokbak heeft hij, maar dat werkt niet.

Zou hij niet nog minder verzadigd raken van meerdere kleinere porties? Het is wel te proberen misschien...

Hij komt wel buiten, maar hij beweegt niet. De lamzak ;D
Door Martine-Tom
#3275656
Hope schreef:Anti-schrokbak heeft hij, maar dat werkt niet.

Zou hij niet nog minder verzadigd raken van meerdere kleinere porties? Het is wel te proberen misschien...
Een kat is geen hond he ;)
Katten zijn gemaakt om tig keer per dag (letterlijk) een muizenhapje te eten dus nee ik denk niet dat dat een punt gaat zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3275657
Hoeveel eet hij nu? Eet hij ook zelfgevangen muis?
En hoeveel weegt hij nu en wat zou hij idealiter wegen?

Waar geef je hem precies eten?
Heb je daar een ritueel bij?
Heb je het idee dat hij na een maaltijd soms verzadigd is of nooit?
Ik zou echt nog eens nadenken over barf. Kan je zijn portie niet bij Nelson afhalen?
Het scheelt toch een heel stuk in verzadiging...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3275659
Martine-Tom schreef:Een kat is geen hond he ;)
Katten zijn gemaakt om tig keer per dag (letterlijk) een muizenhapje te eten dus nee ik denk niet dat dat een punt gaat zijn.
Ik ga dat toch tegenspreken. Normale katten kunnen prima op kleine beetjes per dag. Maar normaal kan een kat ook prima haar gewicht regelen en niet te dik vreten. Ik geloof toch dat een schrokkat nood heeft aan een mazltijd die verzadigd.
De mijne is alleszinds een stuk tevredener sinds hij 1 kleine en 1 grotere maaltijd met bot krijgt. Die laatste is hij echt verzadigd op en dat kleintje merkt hij nog niet maar hij klaagt een stuk minder dan vroeger. En na een jaar of 2 -3 barf is hij ook rustiger gaan eten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3275686
Ik ga met pop mee en heb eenzelfde ervaring, met vreetschuurtje Sien.
Op barf, 1 kleine en 1 grote maaltijd is ze het meest verzadigd. Sien krijgt af en toe wel eens een maaltijd KVV, maar ik merk dat ze er sneller honger en humor om op te schieten van krijgt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3275736
Dank voor de reacties! Ik zal hem morgen eens wegen, want eerlijk gezegd weet ik het nu niet precies. Ik zie zonder weegschaal ook wel dat hij te dik is :-X

Hij vangt buiten erg wisselend. De ene dag heeft hij een muis, de andere dag niks (tenzij hij het met zijn luie kont van Lotje af kan pakken ::) ) maar soms vangt hij ook best een fazant, duif of konijn. Op die dag krijgt hij dan enkel wat gedroogde long omdat hij mijn huis afbreekt als hij geen eten krijgt en Lotje wel. De volgende dag krijgt hij dan ook zo goed als niks, want hij eet in zijn eentje gerust een hele houtduif op.

Hij is verder echt totaal anders dan Lotje. Hij ligt de hele dag zo'n beetje op de vensterbank te niksen terwijl Lotje de hort op is. Maar hij is volledig gefikseerd op eten, continu. Hij schreeuwt de hele buurt bij elkaar als het bijna etenstijd is en je moet echt oppassen dat hij je niet aanvliegt als je met zijn eten aankomt. Ik heb nu geen zin in een kras en dus wacht meneer buiten terwijl ik zijn eten klaarmaak, maar het is gewoon echt sneu.

Hem mee laten barfen met Nelson... Zou dat gaan? Die krijgt zo vaak ribben op zijn menu vanwege zijn allergie. Konijnkarkas durf ik Jimmy gerust te geven, haas ook nog wel. Maar een kat aan de lam- en geitenribben?
Door Cindy de Wolf
#3275753
Ik zou hem ook zoveel mogelijk met Nelson mee laten eten. En bij Dogmeat hebben ze hele kwartels per 4 st. Dus stel dat geit/lamrib niet gaat is dat mss een optie op die dagen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3275766
Er zijn katten die jonge lamsribbetjes eten. Ik zou er hier ook niet aan beginnen, maar je zou het eens kunnen proberen. Geef een groot genoeg stuk uiteraard om te kijken of het lukt.

En anders inderdaad een gevogeltekarkasje kopen voor hem? Eend of parelhoen of zo kan ook. Waar je maar aan kan komen in zo'n kleine hoeveelheden. Het is dan toch al enkel als Nelson ribben eet dat je een aparte portie voor Jimmie moet uithalen. Spier en orgaan kan samen met Nelson zijn deel dus dat scheelt toch al heel wat werk... Ik weet niet of Nelson zalmkop eet, maar er zijn ook katten die de zachtere botstukken daarvan wegkrijgen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3275770
Ik ga er zeker over denken. Het punt is ook dat Nelson gewoon echt nooit per ongeluk een stuk gevogelte binnen mag krijgen. Met kvv is dat handig, daarvan weet iedereen dat het voor de kat is. Maar goed, daar is vast wel iets op te verzinnen.

Geef je katten best op vaste tijden eten? Ik voer elke dag op dezelfde tijd maar meneer komt iedere dag eerder op de vensterbank roepen. Maakt mij niet uit verder hoor. Ik weet alleen niet wat het beste voor hem is.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3275778
Ik ga er zeker over denken. Het punt is ook dat Nelson gewoon echt nooit per ongeluk een stuk gevogelte binnen mag krijgen. Met kvv is dat handig, daarvan weet iedereen dat het voor de kat is. Maar goed, daar is vast wel iets op te verzinnen.

Geef je katten best op vaste tijden eten? Ik voer elke dag op dezelfde tijd maar meneer komt iedere dag eerder op de vensterbank roepen. Maakt mij niet uit verder hoor. Ik weet alleen niet wat het beste voor hem is.
Door Anne in Zweden
#3275796
Kan er niet iets gezondheidstechnisch aan ten grondslag liggen dat hij steeds honger heeft? Ik vind het niet echt normaal kattengedrag, zeker niet voor een kat die nooit honger heeft gekend. Maar ik heb ook geen flauw idee in welke hoek je het dan moet zoeken, qua gezondheid.
Sterkte hiermee. Lijkt me vreselijk lastig. Een kat die niet wil eten is niet fijn, maar het omgekeerde klinkt me ook gekmakend in de oren. :(
Gebruikersavatar
Door Hope
#3275810
Anne in Duitsland schreef:Kan er niet iets gezondheidstechnisch aan ten grondslag liggen dat hij steeds honger heeft? Ik vind het niet echt normaal kattengedrag, zeker niet voor een kat die nooit honger heeft gekend. Maar ik heb ook geen flauw idee in welke hoek je het dan moet zoeken, qua gezondheid.
Sterkte hiermee. Lijkt me vreselijk lastig. Een kat die niet wil eten is niet fijn, maar het omgekeerde klinkt me ook gekmakend in de oren. :(
We zijn bij de da geweest. Die zei het vaker gezien te hebben bij gecastreerde katers.
Het is inderdaad echt niet leuk, het is sneu. En ik vond 1 labrador ook eigenlijk wel genoeg ::)

Het blijft wel mooi in balans op deze manier. Ik heb dus één poes die echt ontzettend mutst (madam eet geen bot, geen orgaan, mutst heel wat af met haar eten en trekt geregeld haar verwaande neus op), ik heb één vraatzuchtige labrador-kat en een hond met een voedselallergie. Het is niet eerlijk verdeeld in deze wereld ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door