Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door topaaz
#3273194
Hey iedereen,

Ik vroeg me af of er een kvv zonder bot bestaat?
Dus als je zelf het bot nog moet geven.

Ik heb al eens gegoogled maar vind het niet echt.

bedankt :)
Door Parelridder
#3273195
Da' dan geen kvv.. Een mix van alleen spiervlees en orgaanvlees, zonder (vlees)bot bestaat niet. Andersom wel (gemalen bot zonder iets anders). Maar waarom wil je een mix van gemalen vlees en dan de botten ongemalen voeren??
Juist in vleeskwaliteit zit enorm verschil en dat kun je na malen werkelijk niet meer beoordelen (tenzij je bonken vet en stukken zeentjes ziet zitten natuurlijk). Voor hetzelfde geld - letterlijk - heb je prachtig ongemalen spiervlees en eko-orgaanvlees!
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3273394
Dogmeat heeft enkelvoudig paard zonder bot en volgens mij ook een rund variant. Beiden zonder calciumsuplement

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3273414
Sigbrid schreef:Dogmeat heeft enkelvoudig paard zonder bot en volgens mij ook een rund variant. Beiden zonder calciumsuplement

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ja de enkelvoudige rund&pens van Dogmeat is in ieder geval zonder bot.
Door Parelridder
#3273421
Dat is geen complete voeding, minus het bot. Het minimum voor voldoende afwisseling is 4, als er geen premix door zit. De rund/pens variant bevat 50% rundvlees (dus ca. 25% op de voeding als je karkas toevoegt) en 10% orgaan (long, lever, nier, hart, boekmaag..?) en dat is dus ca. 5% op de complete maaltijd mét bot. Dat is te weinig t.b.v. de benodigde vitamines die juist lever en nier moeten leveren, tenzij het orgaan niets anders zou zijn dan lever en nier. En verder bevat de maaltijd incl. karkas dus 20% pens, dat is nogal veel als je deze mix vaak voert, tenzij de andere mixen pensvrij zijn.
In combinatie met de paardenversie trek je dat penspercentage dus weer recht, maar daar zit qua orgaan igg geen nier in. Wel 5% paardenlever en daar zou ik graag de regels over kennen voor ik het veelvuldig voerde. Voor menselijke consumptie mag de leeftijd van het dier als je de lever eten wilt niet hoger zijn dan een x aantal jaren, wegens de vervuiling van de lever. Persoonlijk voer ik alleen biologische lever, om die zelfde reden. Voor dierlijke consumptie geldt die leeftijdsbepaling volgens mij niet én ik wantrouw paardenlevers erg, hoor te vaak verhalen over enorme hoeveelheden medicatie om door keuringen te komen, gesjoemel met boekjes.. En in het bijzonder de lever is dan hetgeen wat je niet moet consumeren..
Dus om het als hoofdmoot te voeren, zou ik eerst even navraag doen naar e.e.a.
Maar ik vraag me nog steeds af, waarom wil je het bot ongemalen toevoegen en de rest uit een kant en klare, gemalen mix?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3273821
Rik01 schreef:Op dit moment staat er geen kvv in dat lijstje met een andere calciumbron dan bot. (Bij de hond wel)

Ander topic hierover (maar die is voor de hond):
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=113679

Zie nu inderdaad dat met het filter niets overblijft maar in de hele lijst staat energique zonder bot als calciumbron. Wanneer ik daar op de site kijk zit er melkpoeder in dus vermoed dat dat daarin de calciumbron is: http://www.energique.nl/nl_NL/producten ... -katvitaal

Kan me herinneren dat in prins totalcare kat ook geen stukken bot te vinden waren maar dat kan ik niet echt afleiden uit de website: http://www.prinspetfoods.nl/artikel/pri ... r-complete

Maar hiervoor geldt dus ook dat je hier niet zomaar ongemalen bot aan toe kan voegen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door