Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Khashoggi
#3271644
Mijn katten zijn al een tijdje naar volle tevredenheid overgestapt naar KVV en barf. Maar nu krijgt er eentje extra vitamine A. Verder krijgen ze geen extra vitamine toegevoegd van mij. Nu lijkt t er op dat ze toch wat te kort krijgen. Hoe kan ik dit voor katten het beste aanvullen? Kom alleen maar dingen voor honden tegen, ben hiermee wat terughoudend om te geven aan mijn katten. Brokken zijn geen optie meer voor me. Iemand ervaring mee om extra vitamine toe te voegen? Heb een kat die blaasgruis gevoelig is. Hier is ze helemaal vanaf sinds ze op vers zijn overgestapt.
Door Martine-Tom
#3271663
Ik ben geen fan van zomaar wat toe voegen, vit A is volgens mij ook nog schadelijk als ze daar teveel van binnen krijgen.
Misschien helpt het als je verteld waarom je denkt dat ze tekorten hebben en je menu opschrijft zodat we gerichter mee kunnen denken :)
Door Khashoggi
#3271715
De oudste die had tegelijk oog ontsteking en blaasontsteking. Heb toen zalfje voor de oogjes mee gekregen wat 2x daags gedaan moet worden. Is wel weg, maar ze blijft gevoelige oogjes houden. Alles wat geen karkas is zijn porties van 25 gram per maaltijd. Karkas zijn 2 maaltijden, houd dus in dat de volgende maaltijd word overgeslagen.

Menu is:

MA: Eend rund of eend bot mix(KVV)
DI: Rundvlees(BARF)
WOE: Kalkoen nekken(BARF)
DO: Hertenvlees(KVV)
VRIJ: Kip rund lam mix(KVV)
ZA: Eend (MDM)
ZO: Lams nek of kip karkas(BARF)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3271717
Waarom denk je dat ze vit A tekort komt?
Teveel vit A is inderdaad schadelijk, dus voeg dat niet zomaar blind toe.
Als aangetoont is in het bloed dat er tekort is kan je wat meer lever en nier voeren. Doe bevatten vit A en vooral lever is er erg rijk aan. Ik merk op dat je geen orgaan bijvoert. Ik weet natuurlijk niet hoeveel er in je kvv zit maar misschien is je orgaandeel wat te weinig...
Door Khashoggi
#3271719
Orgaan vinden ze hier niet lekker. Krijg dat op geen enkele manier toegevoegd aan ze. Geen enkele soort is lekker. Want had t ze graag gegeven. Dit zalfje was op aanraden van de DA. Er was alleen urine onderzoek bij haar gedaan toen ze de blaasontsteking had. Geen bloed onderzoek. Aangezien ze t nu wat beter doet vind ik t onnodig om bij da te vragen om bloedonderzoek.
Door Martine-Tom
#3271727
Lamsnek voor katten?
Is dat niet te groot/zwaar voor ze?

Je bedoeld met vitamine a supplement die oogcreme?
Dat is iets anders als vitamine a toevoegen hoor :) Dat is gewoon oogzalf waar het in zit.

Als je er echt geen orgaan in krijgt zou ik persoonlijk kvv gaan voeren (ik zie dat je dat al doet, welke merken zijn dat?) orgaan is wel echt nodig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3271750
Of malen en mengen met wat lekkers of steeds wat minder drogen.
Tips genoeg.

Heb je je eigenlijk wel grondig ingelezen op barf? Weet je wat je aan het doen bent?
Want zomaar wat doen is erg gevaarlijk... en geen orgaan voeren ook.

Als je niet weet hoe of wat of geen tijd en geduld wil stoppen in het je katten leren eten van orgaan, kan je inderdaad beter een goede kvv voeren.
Door Khashoggi
#3271752
Lamsnek zijn losse stukken. Elk stuk moeten ze delen. Voor hun alleen zo'n stuk is het inderdaad te groot. Quebbels sleept er nog gewoon mee, al is t wel wat minder dan met haar andere eten en moet er eerst wat vanaf gegeten zijn.

KVV merken die ze nu hebben zijn: carnibest, natuur&dier, dogmeat en Kiezebrink(t hertenvlees). Hertenvlees krijgen ze nu voor t eerst. Is ook wel seizoens gebonden denk ik.
Door Khashoggi
#3271753
pearlsofpassion schreef:Of malen en mengen met wat lekkers of steeds wat minder drogen.
Tips genoeg.

Heb je je eigenlijk wel grondig ingelezen op barf? Weet je wat je aan het doen bent?
Want zomaar wat doen is erg gevaarlijk... en geen orgaan voeren ook.

Als je niet weet hoe of wat of geen tijd en geduld wil stoppen in het je katten leren eten van orgaan, kan je inderdaad beter een goede kvv voeren.
Ik heb me er wel degelijk op ingelezen. Heb orgaan meerdere malen geprobeerd. Maar ze willen t gewoon niet. Ik kan orgaan dagen laten staan zonder dat ze er van eten. Daardoor dus steeds meer KVV gaan geven. Is ook niet zo dat ik zo maar wat doe.
Door Martine-Tom
#3271755
Khashoggi schreef:Ik heb me er wel degelijk op ingelezen. Heb orgaan meerdere malen geprobeerd. Maar ze willen t gewoon niet. Ik kan orgaan dagen laten staan zonder dat ze er van eten. Daardoor dus steeds meer KVV gaan geven. Is ook niet zo dat ik zo maar wat doe.
ik kan toch niet echt zeggen dat ik heel enthousiast ben van wat je voert, kalkoen en lamsnek zijn hardstikke hard, en wat voer je dan bij de dinsdag "rundvlees BARF"?
Door Khashoggi
#3271759
Martine-Tom schreef:ik kan toch niet echt zeggen dat ik heel enthousiast ben van wat je voert, kalkoen en lamsnek zijn hardstikke hard, en wat voer je dan bij de dinsdag "rundvlees BARF"?
Kalkoen nek is echt niet hard. Dat vreten ze hier zo op, ook het bot. Lamsnek ben ik inderdaad met je eens, twijfel ook of ik dit blijf geven en niet gewoon terug moet gaan naar haas of konijn. Bij konijn karkas zit meestal nog wat long in, die eten ze weer wel. Terwijl long hier verder echt genegeerd word. Bij het rund word nog apart een rauw ei gegeven.
Door Martine-Tom
#3271761
Khashoggi schreef:Kalkoen nek is echt niet hard. Dat vreten ze hier zo op, ook het bot. Lamsnek ben ik inderdaad met je eens, twijfel ook of ik dit blijf geven en niet gewoon terug moet gaan naar haas of konijn. Bij konijn karkas zit meestal nog wat long in, die eten ze weer wel. Terwijl long hier verder echt genegeerd word. Bij het rund word nog apart een rauw ei gegeven.
Kalkoennek is het voornaamste dat kalkoen splintert, de meesten voeren het al niet aan honden, dus bij katten zou ik het persoonlijk al helemaal niet doen ;)
Is rund alleen spiervlees of ook bot?
Door Khashoggi
#3271765
Martine-Tom schreef:Kalkoennek is het voornaamste dat kalkoen splintert, de meesten voeren het al niet aan honden, dus bij katten zou ik het persoonlijk al helemaal niet doen ;)
Is rund alleen spiervlees of ook bot?

Wist ik niet. Neem t mee, inderdaad geen fijn idee. Bij laatste bestelling gedaan samen met lam om te proberen. Als ze rund krijgen is t de enige keer dat ze even iets eten waar geen bot in zit, niet goed, maar lukt me niet om ze daar ook bot bij te laten eten helaas.

Wel blij dat ik hier een topic had neergezet. Krijg toch dingen mee waar ik niet goed bij stil gestaan heb. En even goed nadenken of ik inderdaad niet beter gewoon KVV moet gaan geven ivm orgaan probleem bij de dames. Kan t wel dat ik KVV afwissel met karkas? Aangezien dit wel t beste werkt bij die dames hier.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3271779
Hoezo je kan hen geen bot laten eten bij rundvlees? Daar kunnen ze toch hetzelfde bij eten als bij je andere spiersoorten?

Gewoon orgaan laten staan zal inderdaad niet helpen. Je moet hen proberen overhalen.
En als het niet lukt kan je het niet gewoon weglaten he. Je moet de percentages respecteren.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door