Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Envie
#3263852
Zo nu en dan spiek ik hier eens even om te zien of er ook nieuwe inzichten/wijzigingen zijn. Zo meen ik me te herinneren dat een barfmenu voor katten wat meer hart moet bevatten dan andere orgaan. Klopt dit, ik kan t niet meer vinden ?
Door kakocavi
#3263913
Ja dat klopt, van hart wordt vaak wat meer gevoerd omdat het veel taurine bevat en dat hebben katten nodig. Ik geloof dat meestal 10% hart wordt aangehouden, en 5% lever en dan nog zo'n 2-3% nier. Ik zelf vind extra hart niet zo nodig omdat ik veel wild voer, daar zit meer taurine in, maar als je je er prettiger bij voelt zou ik het sowieso doen.
#3263921
Ik vind 10% hart echt te veel hoor!
5% is prima. Mag ietsje meer zijn, mag wat minder ook.
Hart bevat niet specifiek meer taurine. Het bevat meer dan sommige andere vleessoorten maar een kippennek bevat al meer om maar een voorbeeld te geven.
In een goed menu waarbij het vlees normaal behandeld wordt, zit dus uit zichzelf al genoeg taurine. Je moet al heel gekke dingen doen om op een vers dieet taurinetekort te krijgen.

Katten voer je wel geen pens dus ligt het andere orgaangehalte iets hoger dan bij honden. Het is ook zo dat de organen in kleine prooien in verhouding groter zijn dan in grote prooien. Vandaar dat vb 5%lever bij een kat een mooi richtgetal is terwijl dat voor een hond echt de maximum is.
Door kakocavi
#3263933
pearlsofpassion schreef:Ik vind 10% hart echt te veel hoor!
Het is het maximum wat mij betreft, maar 10% hart zie ik toch vaker voorkomen bij menu's. Ik denk niet dat het kwaad kan, maar het hoeft niet.

5% is prima. Mag ietsje meer zijn, mag wat minder ook.
Hart bevat niet specifiek meer taurine. Het bevat meer dan sommige andere vleessoorten maar een kippennek bevat al meer om maar een voorbeeld te geven.
Ik heb het net opgezocht en het lijkt er wel op ja. Interessant, wist ik niet.
Door frodo quin
#3264221
pearlsofpassion schreef:Ik vind 10% hart echt te veel hoor!
5% is prima. Mag ietsje meer zijn, mag wat minder ook.
Hart bevat niet specifiek meer taurine. Het bevat meer dan sommige andere vleessoorten maar een kippennek bevat al meer om maar een voorbeeld te geven.
In een goed menu waarbij het vlees normaal behandeld wordt, zit dus uit zichzelf al genoeg taurine. Je moet al heel gekke dingen doen om op een vers dieet taurinetekort te krijgen.

Katten voer je wel geen pens dus ligt het andere orgaangehalte iets hoger dan bij honden. Het is ook zo dat de organen in kleine prooien in verhouding groter zijn dan in grote prooien. Vandaar dat vb 5%lever bij een kat een mooi richtgetal is terwijl dat voor een hond echt de maximum is.
Heb jij ergens tabbellen ofzo? Ik weet dat er vroeger op batton rouge stonden, maar die site bestaat niet meer en ik ben er al een hele tijd naar op zoek.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door