Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3262642
Ik heb de gedachte altijd geweerd, mijn man riep het al snel, maar nu krijg ik zelfs vraagtekens hoe dit mogelijk is en of er enig verband kan zijn. Wie kan er iets zinnigs over zeggen????
Ik voer sinds 2011 Lotgering aan onze katten en in die tijd zijn we er achter elkaar 5 verloren en ligt nr 6 (cyper EK 5 jaar oud) nu bij de dierenarts en ben ik in afwachting van longfoto waar benauwdheid vandaan komt.

Onderstaande katten kregen dus sinds 2011 Lotgering, daarvoor brok. Hoe groter het deel van hun leven is dat ze Lotgering krijgen hoe jonger zo dood gaan. De kat van 5 nu bij dierenarts vrijwel zijn hele leven dus.
Ik wordt er niet goed van, om mij heen de ene na de andere broek voerder die 19 of 20 jaar wordt.

Oele (ouderwets persje met normale kop en snuit) 13 jaar, Acuut hartfalen en vocht achter longen, binnen 3 dagen dood.
Wit (dochter Oele/kruising EK): 12 jaar, acute shock verschijnselen midden in nacht, na paar uur dood, ingestuurd, vonden wat hartfailure cells in de longen, meer niet.
Tima (Maincoon): 12 jaar, begon met snelle schilklier achtige verschijnselen, elke wk dosering omhoog, uiteindelijk kreeg hart het te zwaar, ik gok in 4 wkn tijd dood.
Rakker: 12 jaar, nierfalen, de enige met ander ziektebeeld.
Rood (geweldige rooie EK) 12 jaar, benauwd, vocht om hart en achter longen, gedacht werd acute onsteking van hart of onderdelen van hart, binnen paar dage dood.
Door Martine-Tom
#3262644
Wat vervelend om te lezen, en nog erger om mee te maken...
Lastig verder om er wat van te zeggen. Lotgering is niet de beste kvv, zacht uitgedrukt, maar ik heb er nooit eerder van gehoord dat het hartfalen zou veroorzaken.
Ik denk dat ik wel zou adviseren om meerdere merken te gaan voeren, en als je deze ervaring met Lotgering hebt zou ik persoonlijk dat dus niet meer voeren, althans als je het idee hebt dat het daaraan ligt ;)
#3262652
Uitslag foto: borstholte vol vocht. Nu nog schildklier meting. Prognose slecht.

Ik vergeet de Duitste Dog nog op 9 jaar dat op zich gebruikelijke leeftijd is aan hartstilstand.

Ik heb lotgering verhaal aan DA voorgelegd. Zegt alleen dat dergelijke problemen op kunnen treden na langdurig taurine tekort, maar zich dat niet zo goed kan voorstellen.
#3262655
Zsary schreef:Uitslag foto: borstholte vol vocht. Nu nog schildklier meting. Prognose slecht.

Ik vergeet de Duitste Dog nog op 9 jaar dat op zich gebruikelijke leeftijd is aan hartstilstand.

Ik heb lotgering verhaal aan DA voorgelegd. Zegt alleen dat dergelijke problemen op kunnen treden na langdurig taurine tekort, maar zich dat niet zo goed kan voorstellen.
Welke varianten van Lotgering voer je?

Ik vind het ook moeilijk om te kunnen zeggen of het voer de oorzaak kan zijn. Wel ga ik met Martine mee dat lotgering niet het beste voer is dat je vinden kunt. Het is vooral vrij vet en dat betekend dat je op 2 manieren minder voedingsstoffen voert:

Doordat het voer vrij vet is, voer je al snel een kleinere portie (in verhouding tot magere voeding) om overgewicht tegen te gaan

en

Het deel vet in het voer bevat verder nauwelijks nuttige voedingsstoffen, waardoor de portie naar verhouding ook minder voedingsstoffen bevat.

Aangezien je enkel lotgering voert (en volgens mij heeft die maar 1 kattenvariant?), zou het daardoor kunnen dat je langdurig laag in bepaalde voedingsstoffen zit. Of het zo is weet ik écht niet, daarvoor zou de voeding onderzocht moeten worden. Maar het is wel de reden dat we hier altijd zeggen: wissel merken en smaken af. Hoe meer afwisseling, hoe minder risico op tekorten.

Om het zeker te weten zou de voeding onderzocht moeten worden en zou de uitslag daarvan vergeleken moeten worden met de gezondheidsproblemen van je katten. Pas dan kun je er iets nuttigs van zeggen. Maar het is ook de moeite waard om andere oorzaken van deze gezondheidsproblemen na te gaan. Zit er wel een verband tussen de onderliggende gevallen? Spelen er erfelijke factoren mee? Hoe zit het met de voeding en gezondheid voor je overschakelde naar vers?

Om even een idee te geven: wij hebben 2 katten van 12 jaar. De ene heeft chronisch blaasgruisproblemen, de ander heeft nierfalen. Beide hebben tot ze 8 waren op brokjes gestaan, varierend van supermarktbrokjes tot dure speciale van de dierenarts. Zijn de problemen nu dan van het vers voeren? Of heeft de nierschade meer met jarenlange droogvoeding te maken? En het gruis van alle granen in de brokjes?
#3262656
Lotgering is erg vet en in vet zit natuurlijk geen taurine. Ik weet verder niet hoe je het bewaarde of ontdooit. Of daar misschien taurineverlies op zit. En of je zo misschien aan een tekort van taurine zou kunnen komen.

Is het hartfalen ooit grondig onderzocht? Welk type vb?
Want Perzen en Maine Coons hebben natuurlijk wel kans op een aangeboren hartprobleem. Dat komt vaak voor in die rassen...
Werd er voorheen vaak naar het hart geluisterd evt foto of echo gehad? en weet je dus zeker dat het zo plots opkwam? Of kan het al een hele tijd aanwezig zijn geweest?

12 jaar is geen leeftijd waarop je al je katten al wil verliezen maar het is ook wel niet piepjong. En niet zo uitzonderlijk.
Ik vind het wel vreselijk voor je!
#3262657
Dank voor uitgebreidde antwoorden.
Ik voer alleen de kvv kat van lotgering, maar je denkt compleet is toch compleet.... dan krijgen ze elke dag een kuiken als snack (maar das ook vrijwel voedingswaardeloos), ze knagen de karkassen van het voer voor onze roofvogels af, ze eten beetje mee van onze eigen kweek voederduiven voor de roofvogels of trekken er zelf een uit het hok als ze in jacht mood zijn. De bengaal brengt jonge hazen thuis waar ze met meedere van eten, ratten en muizen zie ik alleen de koppen eraf gegeten en elke dag klein handje biofood brokjes om alle katten voor de nacht binnen te lokken, maar hoofdvoer in dus lotgering. Dat eten ze echt het allermeest.

Ik haal in avond uit voor ochtend in koelkast en in ochtend gaat voor avond in koelkast en er staat hele dag en deel van nacht tot beschikking.

Bij veel katten zijn het wel bewezen hartfalen maar hartfalen is nogal een breed begrip, het is ook niet te doen om elke kat voor sectie in te sturen en bij leven in slechte toestand binnenstebuiten te keren op de spoedkliniek, dat is niet te betalen.
Ik was laatst weer 900 euro lichter aan een kaliumtekort bij 1 van de bengalen, hoe komt ie daar nou weer aan? Maar dan worden alle labonderzoeken in huis en lab onderzoeken die opgestuurd moeten worden uit de kast getrokken, foto's, vip een aanverwanten testen enz enz, terwijl hij na paar dagen alleen kalium infuus even ver was als met alle onderzoeken erbij in die paar dagen.

Klopt die nierfalen kat had dan al langer onderliggend lijden, maar ik vind het zoooo frappant dat ik er zo veel aan hartfalen verlies na bepaalde duur lotgering.
#3262663
Als ik leeswat ze eten lijkt mij taurinetekort ook wel sterk...
Zelfs als de lotgering te weinig zou bevatten, vullen ze blijkbaar nog wat aan met vers waar meer dan voldoende in zou moeten zitten.

Dan weet ik het verder ook niet echt...
Kaliumtekort weet ik ook niets van...

Als je zelf duiven kweekt zou ik wel minstens 1 dag per week gewoon duif op het menu zetten voor je katten. Heel waardevol.
Kuikens zijn ook waardevol hoor, maar 1 per dag is misschien wel wat overdreven...

Ik kan ook niets in het voer ontdekken dat aan de basis zou kunnen liggen. Misschien is er iets dat ze bij jou via een andere weg binnen krijgen? Dat is wel lastig te vinden natuurlijk, maar je zou eens grondig en kritisch kunnen kijken waarmee ze in aanraking komen.

Andere merken ben ik niet zo in thuis en al zeker niet in prijzen. Daar kunnen anderen beter in adviseren.
Als je geld uit wil sparen kan je natuurlijk barfen overwegen. Dan weet je ook zeker wat je voert...
#3262664
Ik vind 12 en 13 echt niet te jong om te sterven.
Zeker als ze het een en ander onder de leden hebben. Dat is een gemiddelde leeftijd, en helemaal als we het over raskatten hebben. Dus niks om je zorgen over te maken.
Besef wel dat katten van 19 jaar echt hoge uitzonderingen zijn (vergelijk met mensen over de 100 jaar).

(Ik ben DA, heb al heel wat zieke katten geeuthanaseerd en de meesten waren toch echt jonger dan 12 jaar en uiteraard ook wel ouder. Maar wat ik zeg, het is een normale gemiddelde leeftijd)

Kan me in elk geval niet voorstellen dat het aan de voeding ligt.
#3262710
Of het aan de voeding ligt of niet is moeilijk te zeggen. Je zou het voer kunnen laten analyseren, maar ook als dat goed zou zijn, het is niet mogelijk om een betrouwbare steekproef te nemen van de afgelopen 5 jaar.

Het kan toeval zijn dat je katten het vrij jong aan hun hart kregen of er kan een andere factor spelen, maar ik zou er voor kiezen om het voer te veranderen. Loteringen staat nu niet bepaald bekend als goede kwaliteit en één merk is ook een niet noodzakelijke gok. Persoonlijk zou ik gaan afwisselen tussen goede merken kvv zoals bv: bandit, haaksbarf, tinlo, darf,...
#3262714
Ik vind dat ze helemaal niet vroegtijdig zijn overleden. 14 jaar is ongeveer de gemiddelde leeftijd waarop katten overlijden (volgens een Engels onderzoek onder 90 DA-praktijen (4000 katten).
Bij katten merk je vaak pas later dat ze ziek zijn en dan zijn ze vaak ook zieker dan bijvoorbeeld een hond wanneer je bij de DA komt, Het ziekteproces is dan vaak al vergevorderd en vaak ook niet meer omkeerbaar.
Je Cypertje van 5 jaar is natuurlijk wel heel jong. Of het aan het voer ligt? Valt volgens mij eigenlijk niet te zeggen. Maar als je daar zelf over twijfelt zou ik overstappen op andere merken.

Veel sterkte!
#3262727
Wat enorm naar om er zoveel te moeten verliezen in een relatief korte tijd :'(

Ik ga met de rest mee dat 12 jaar niet extreem jong is. Bij brokken worden katten boven de 7 jaar immers al senior genoemd ;-)
Hartfalen is in ieder geval bij de maine coon ook geen onbekend probleem.

Ondanks dat zou ik ook variëren in merken kvv. Kijk via de link van Martine-Tom anders eens wat voor jou haalbaar is qua aanschaf in merken.
#3262839
Spikkelneus schreef:Ik vind 12 en 13 echt niet te jong om te sterven.
Zeker als ze het een en ander onder de leden hebben. Dat is een gemiddelde leeftijd, en helemaal als we het over raskatten hebben. Dus niks om je zorgen over te maken.
Besef wel dat katten van 19 jaar echt hoge uitzonderingen zijn (vergelijk met mensen over de 100 jaar).

(Ik ben DA, heb al heel wat zieke katten geeuthanaseerd en de meesten waren toch echt jonger dan 12 jaar en uiteraard ook wel ouder. Maar wat ik zeg, het is een normale gemiddelde leeftijd)

Kan me in elk geval niet voorstellen dat het aan de voeding ligt.
Ja daar heb je ook een goed punt. Het lijkt wel alsof katten allemaal fluitend 18 a 19 worden, maar mijn dierenarts ziet mijn dames van bijna twaalf ook als oud. Nog niet stokoud, maar hij noemde het vergelijkbaar met een mens van achter in de 70. En dat is toch een hele respectabele leeftijd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door