Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3262870
Wat naar om zo'n lijstje te kunnen en moeten maken...

Kunnen ze niet iets eten wat vergiftigd is? Muizen en ratten bijvoorbeeld. Ik vind het best gek dat ze alleen de kop opeten. Hier blijft er nooit iets over.
Verder zou ik afwisselen met merken, gewoon om niet op één paard te wedden.
#3262876
Op die manier zou de oudste kat dan 190 mensen jaren geweest zijn (38j), klopt ook niet, maar geeft toch al een beter beeld mee. Het gemiddelde ligt bij mijn weten rond 15jaar, maar daar zit ook kittensterfte,... tussen (ongelukken niet). Nu is 12-13 niet abnormaal, maar het is wel jonger dan gemiddeld en ik vindt het ook wel sterk dat ze op één na het allemaal aan hun hart hadden, want dat komt wel voor, maar nu ook weer niet zo vaak en dan gaat het nog eens vaak over hcm, wat hier ook het geval niet is.

Dit kan echt puur toeval zijn, maar ik zou toch niet gokken, zeker als de voeding niet oké is, is dit het eerste wat ik zou veranderen.
#3262892
frodo quin schreef:Op die manier zou de oudste kat dan 190 mensen jaren geweest zijn (38j), klopt ook niet, maar geeft toch al een beter beeld mee. Het gemiddelde ligt bij mijn weten rond 15jaar, maar daar zit ook kittensterfte,... tussen (ongelukken niet). Nu is 12-13 niet abnormaal, maar het is wel jonger dan gemiddeld en ik vindt het ook wel sterk dat ze op één na het allemaal aan hun hart hadden, want dat komt wel voor, maar nu ook weer niet zo vaak en dan gaat het nog eens vaak over hcm, wat hier ook het geval niet is.

Dit kan echt puur toeval zijn, maar ik zou toch niet gokken, zeker als de voeding niet oké is, is dit het eerste wat ik zou veranderen.
Dat weet je dus niet.
Dat komt bij de pers en zeker bij de Maine Coon erg vaak voor...
Maar verder geef ik je gelijk dat het wel vreemd is.
#3262909
pearlsofpassion schreef:Dat weet je dus niet.
Dat komt bij de pers en zeker bij de Maine Coon erg vaak voor...
Maar verder geef ik je gelijk dat het wel vreemd is.
Heb je gelijk in, muv bij de kat waar sectie op verricht is. Voor mij klinken de symptomen en het verloop niet gebruikelijk voor HCM, maar ik ben geen da, dus ik kan het gerust fout hebben.

Wat betreft de combi ras-hcm: ik had vijf jaar geleden van de cardioloog meegekregen dat het net bijna niet meer voor kwam bij raskatten doordat intussen al generaties getest zijn. Zij zei wel het steeds vaker te zien bij htk's. Is er dan weer een omslag?

Ts: zijn er dingen uitgesloten qua hartaandoeningen? Wist de da iets over de mogelijkheid van HCM te zeggen? Hoe is het nu met je zieke kat?
#3263046
Ik denk ook niet dat de behaalde leeftijd bizar laag is (zeker niet voor raskatten), maar wel frappant dat hartfalen relatief vaak voorkomt.

Taurinetekort zou hartfalen kunnen veroorzaken, en taurine is gevoelig voor afbraak. Lotgering is vrij vet en de productieonstandigheden zijn niet altijd optimaal (denk dan aan ontdooien/te hoge opslagtemperatuur). Met de andere dingen die je voert kun je dat compenseren, daar kan ik niet over oordelen.

Wat je kunt doen is hart bijvoeren, meer duif of andere prooidieren voeren (ik denk niet eendagskuiken veel taurine bevat) of taurine in een potje kopen en daar af en toe wat van over het voer doen (dat doe ik soms). Heb er wel erg in dat er geen bevestigd taurinetekort is totdat een arts dat heeft vastgesteld.
#3263051
Ik heb niet alles gelezen, maar wil wel een balletje op gooien..... Taurine te kort lijkt me onzin, omdat ze mi meer taurine binnen krijgen dan de brok etende soortgenoot.
Ik las dat een van de katten schilklier achtige verschijnselen heeft. Ik vermoed dat lotgering ook slokdarm als bron van kraakbeen gebruikt. Ik heb me ooit eens laten vertellen, dat wanneer de slokdarm niet goed ontdaan wordt van de schildklier, dit ongezond kan zijn voor de hond/kat ivm de schildklierhormonen die ze binnen krijgen. Voor katten is dit schadelijker.
- is ket voer voor katten van Lotgering niet het zelfde als het hondenvoer?
- gebruiken ze idd slokdarm als bot?
- zou deze theorie kunnen kloppen?
#3263053
PollekeD schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar wil wel een balletje op gooien..... Taurine te kort lijkt me onzin, omdat ze mi meer taurine binnen krijgen dan de brok etende soortgenoot.
Ik las dat een van de katten schilklier achtige verschijnselen heeft. Ik vermoed dat lotgering ook slokdarm als bron van kraakbeen gebruikt. Ik heb me ooit eens laten vertellen, dat wanneer de slokdarm niet goed ontdaan wordt van de schildklier, dit ongezond kan zijn voor de hond/kat ivm de schildklierhormonen die ze binnen krijgen. Voor katten is dit schadelijker.
- is ket voer voor katten van Lotgering niet het zelfde als het hondenvoer?
- gebruiken ze idd slokdarm als bot?
- zou deze theorie kunnen kloppen?
De schildklier zit niet vast aan de slokdarm, maar ligt tegen de luchtpijp aan, onder het strottenhoofd. De slokdarm ligt achter de luchtpijp.
#3265563
Dank voor alle reacties en het meedenken! Heel druk met jonge cypertje "Kaas" geweest.

Korte samenvatting:
2 wkn AB en Metacam geen effect op benauwdheid, ik had al aangegeven dat hij erg hyper was, dacht zelf wel al aan schildklier.
Longfoto + T4 bepaling: T4 enorm verhoogd, borstholte helemaal afgevuld met vocht.
Start Thyrax en Furosemide.
Hartecho: HCM beeld, vocht in hartzakje, erg vergroot waardoor kleppen niet meer sluiten.
Start Betablokker Atenol, maar bijwerkingen van eerste 1/2 Atenol 25 (humaan) pil dusdanig dat we dachten dat hij dood zou gaan. Ernstige ritmestoornissen en omlaaghalen van hartslag en bloeddruk kon de kat bij deze benauwdheid echt niet aan. Stopte met eten en probeerde in borstbuikligging te overleven. Ik heb de Atenol gestaakt en aangeven dat ik eerst wat verder op weg wil zijn met ontwateren van die borstholte voor ik het opnieuw probeer, maar ze zei dat ie m wel echt nodig heeft en zonder ook risico loopt. Atenol uitgewerkt en at direct weer gelukkig want hij kan geen gram meer inleveren.
Ondertussen zelf gaan zoeken en lezen, stuitte op pdf van de faculteit met onderzoek onder 130 katten, waarbij Metoprolol (andere humane betablokker van zelfde type met minder bijwerkingen, ook bij HCM en verhoogde schildklier) werd gebruikt in combinatie met Spironolacton (=ander diureticum/plastablet) met goed resultaat. Meteen halve dosering Metopolol gestart, geheel bijwerkingsloos, volgende dag volledig dosering. Gebeld met DA wat ik gedaan had, vond ze prima oplossing. Ook aangeven dat ik wat langer dan week door ga met hogere dosering furosemide ivm de ernstige benauwdheid. Was discutabel omdat hij in problemen kan komen met electrolyten huishouding, maar het ook begreep gezien de benauwdheid. Inmiddels is benauwdheid dusdanig aan de beterende hand, dat ik de 2 dagen terug de dosering furosemide gehalveerd heb en vandaag de ochtend nogmaals gehalveerd, dus gaan afbouwen.
Omdat DA aangaf dat advies volgens boekje Atenol is, ook al was onderzoek met Metoprolol, wil ik als we stukje verder in herstel zijn met Metoprolol nog eens voorzichtig proberen hoe hij reageert op 1/4 Atenol.

Dierenarts vond het wel interessant en leerzaam om te weten dat een kat met deze problemen en mate van benauwdheid door vocht toch enstig in de problemen kan komen met Atenol als betablokker en niet met Metoprolol. Volgens verpakking is Metoprolol ook retard (gereguleerde afgifte) en Atenol niet, misschien dat dat nog uitmaakt.

Ik begin voorzichtig te vermoeden dat onze Kaas er doorheen gaat komen.
(Ik laat m wel zo vaak hij wil AD eten, omdat hij nog even te kort vlees eet, gewoonweg omdat vlees eten meer inspanning kost)

Voer een keer laten analyseren is niet eens zo'n gek idee. Dan stelt het me ieder geval gerust, of niet.
#3266785
Vroegtijdig kattensterfte......ik denk dan aan een leeftijd van 0- 6/7/8 jaar..... niet aan een leeftijd van 12 jaar.
Ik persoonlijk vind 12 jaar een respectabele leeftijd voor een kat....tuurlijk had de kat of katten nog wat ouder mogen worden maar nogmaals ...12 jaar ... een respectabele leeftijd hoor.
Mijn oudste kat tot heden is 16 jaar geworden. Een andere kat 6 jaar (acuut nierfalen) en weer een andere kat 10 jaar. Of het aan de voeding ligt?? Ook ik twijfel wel eens aan de kvv die ik geef, ik weet niet precies wat de verhoudingen zijn en de kwaliteit. Zouden mijn katten daardoor op langere termijn ziek kunnen worden en overlijden? Dan denk ik aan de duizenden katten die oud worden ( 10+ ) op de goedkope brokjes en natvoer van de supermarkt.... realiserende wat daar voor troep in zit....
Veel sterkte met Kaas , geniet van hem en hou moed!!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door