Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door danielle.hulsdouw
#3260775
hoi!
ik heb 2 katers, 1 van 4 kilo en een kitten van 2.8 kilo (sibirische boskat)
Nu had ik ze op kvv van lotgering maar hier gaat mijn kitten van spugen
nu wou ik de barfmenu van tinlo proberen en dan zo'n pakket met meerdere smaken?
heeft iemand hier goede ervaring mee en hun katten er al langer op zitten zonder te korten?
ze krijgen beide 100 gram per dag verdeeld over 2x

groetjes danielle
Door hannabelgje
#3260809
Ik vind persoonlijk 100 gram per dag te weinig, zeker voor een kitten. Of geef je er nog iets anders naast? Tinlo is prima als je de smaken afwisselt. Ik zou wel meerdere merken voeren en niet alleen tinlo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door kakocavi
#3260815
In principe is Cattery van Tinlo compleet, maar ik zou je sowieso aanraden af te wisselen tussen soorten en als het even kan tussen merken. Af en toe een eitje erbij doen. Ik heb zelf goede ervaring met Cattery.

100 gram per dag is voor volwassen katten van 4 kilo goed, als ze weinig bewegen. Voor een jonge kat hoef je minder op hoeveelheid te letten.
Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3260822
Onze kater van 9 eet nu bijna 2 jaar het KVV van Tinlo dat jij noemt. Wij hebben niet de cattery variant (dat is die kilo rol met grijs etiket toch?) maar hebben de kleine 250gr rolletjes. Het is een behoorlijke HTK kater van ongeveer 6kg, maar doet het prima op ongeveer 100gr per dag. Het is een luie binnenkat, dus als ik hem meer geef kan ik hem rollen haha. 100gr lijkt me voor een jonge en actieve kat dus wellicht wat weinig, maar het kan per merk verschillen. Ziggy vindt het heel erg lekker. Zit letterlijk en figuurlijk goed in zijn vel en dus zijn wij hier heel tevreden mee.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3260867
Welkom op barfplaats!

Lotgering is niet het alle beste merk KVV. Alle waar naar zijn geld meestal.
Tinlo vinden ze hier ook wel te eten voor de afwisseling.

Ik zou ook zoveel mogelijk afwisselen in goede merken en smaken. Zo krijgt de kat een completer pallet aan voedingsstoffen binnen.

100 gram per dag voor zowel volwassen jat als kitten vind ook een beetje karig klinken. Zeker in het begin mag dat best meer. Als je merkt dat ze teveel spekjes krijgen op den duur, kan je altijd weer iets minder geven.



Nog een mededeling van huishoudelijke aard:
Het is voor de lezer echt veel prettiger als je interpunctie gebruikt. Het maakt je bericht leesbaarder, doordat men beter weet wanneer de nieuwe zin komt en de samenhang van je verhaal komt beter naar boven. En het voelt als lezer prettiger sls iemand ook gewoon even de moeite wilt nemen om interpunctie te gebruiken en dit correct toe te passen. Zie het maar als een stukje basis-respect van jou naar de ontvanger van je bericht :)
Door Envie
#3260870
Mijn ervaring met katten op alleen kvv is dat ze tandsteen kregen. Ik geef ze nu barf, heel soms nog een prakje kvv.
Probeer ze ergens op te laten kauwen. Nekjes met een stukje vlees oid
Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3261066
Envie schreef:Mijn ervaring met katten op alleen kvv is dat ze tandsteen kregen. Ik geef ze nu barf, heel soms nog een prakje kvv.
Probeer ze ergens op te laten kauwen. Nekjes met een stukje vlees oid
Dat is wel vreemd. In de regel blijven tanden schoner bij KVV, omdat de gemalen botten het tandsteen wegschuren als het ware. Nu kan het natuurlijk altijd zo zijn dat je kat aanleg heeft voor het ontwikkelen van veel tandsteen. Merk je dat de tanden schoon blijven bij brokken? En zijn ze al eens gereinigd zodat je een soort nulmeting hebt zeg maar?
Door Martine-Tom
#3261067
Kimiko schreef:Dat is wel vreemd. In de regel blijven tanden schoner bij KVV, omdat de gemalen botten het tandsteen wegschuren als het ware. Nu kan het natuurlijk altijd zo zijn dat je kat aanleg heeft voor het ontwikkelen van veel tandsteen. Merk je dat de tanden schoon blijven bij brokken? En zijn ze al eens gereinigd zodat je een soort nulmeting hebt zeg maar?
Met kvv krijgen ze meer tandsteen als met barf.
Mijn hond heeft een onderbijt waardoor meer aanleg, hij heeft op kvv standaard aanslag op zijn tanden wat ie met barf niet heeft.
Zijn tanden zijn een half jaar geleden schoon gemaakt (hij moest om een andere reden onder het mes en ivm de maand van het gebit werden zijn tanden gratis gereinigd) en eet meestal kvv, na een dag of 5 krijgt hij dan weer barf omdat je gewoon ziet dat zijn tanden weer aanslag beginnen te krijgen. 2 Dagen barf en het is weer weg.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3261072
Barfen is echt wel beter voor de tanden dan kvv. Ten eetste werken gemalen botten helemaal niet schurend want het zit verpakt in vlees en verder zullen er nog weinig honden en katten echt kauwen op gemalen vlees. Af en toe eens een groter stukje, maar niet structureel.

Brokken geeft nog meer tandsteen omwille van de koolhydraten waar de bacterien in tandsteen op leven en omdat zowel brok als blik meer achterlaten op de tanden.

Maar kvv blijft ook meer achter op de tanden dan als er op een stuk spier of vleesbot gekauwd wordt. Een stuk rauw vlees wrijft de tanden echt schoon. Een beetje stukken spier of beetje vleesbot naast kvv kan echt een groot verschil maken.

1 van mijn katers verdraagt vleesbot enkel gemalen, voor de rest barft hij in stukken. En toch heeft hij wel iets van gele aanslag op zijn tanden, gelukkig geen tandsteen of tandvleesontsteking. Toen hij wel nog heel vleesbot kreeg was dat wel minder. Al heeft hij ook de grootste aanleg om tandsteen te ontwikkelen van alledrie.
Mijn meisje kauwt steeds met dezelfde kant en toen ze nog brok kregen met een beetje vlees om te kauwen, had zij duidelijk 1 gele en een witte kant. Nu ze enkel nog vlees krijgt is er nog steeds een verschil maar een stuk minder duidelijk.
Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3261075
pearlsofpassion schreef:Barfen is echt wel beter voor de tanden dan kvv. Ten eetste werken gemalen botten helemaal niet schurend want het zit verpakt in vlees en verder zullen er nog weinig honden en katten echt kauwen op gemalen vlees. Af en toe eens een groter stukje, maar niet structureel.

Brokken geeft nog meer tandsteen omwille van de koolhydraten waar de bacterien in tandsteen op leven en omdat zowel brok als blik meer achterlaten op de tanden.

Maar kvv blijft ook meer achter op de tanden dan als er op een stuk spier of vleesbot gekauwd wordt. Een stuk rauw vlees wrijft de tanden echt schoon. Een beetje stukken spier of beetje vleesbot naast kvv kan echt een groot verschil maken.

1 van mijn katers verdraagt vleesbot enkel gemalen, voor de rest barft hij in stukken. En toch heeft hij wel iets van gele aanslag op zijn tanden, gelukkig geen tandsteen of tandvleesontsteking. Toen hij wel nog heel vleesbot kreeg was dat wel minder. Al heeft hij ook de grootste aanleg om tandsteen te ontwikkelen van alledrie.
Mijn meisje kauwt steeds met dezelfde kant en toen ze nog brok kregen met een beetje vlees om te kauwen, had zij duidelijk 1 gele en een witte kant. Nu ze enkel nog vlees krijgt is er nog steeds een verschil maar een stuk minder duidelijk.
Nah...zonde dak dat nu pas ontdek joh. We hebben helaas nog geen ruimte voor een grote vriezer, want appartement. Anders zou ik me al serieus meer gaan verdiepen in barfen voor hond en kat. Maar in de toekomst als we eens verhuisd zijn...
Tot die tijd: Kan ik hond en kat blij maken met natuurlijke kluiven die de tanden schoonmaken? Wat is dan aan te raden?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3261082
Vleesbotjes zijn de beste.
Bij de kat kan dat ook kippennekjes zijn, maar de hond zal die in zijn geheel inslikken en heb je dus wat groters nodig. Beter zijn dan karkasjes, geen nekken, tenzij ze echt super mooi kauwen. Pens is ook heel goed om tanden schoon te maken, als ze erop kauwen tenminste. Nogal wat honden willen die penslappen ook in zijn geheel inslikken, zelfs als ze er bijna in stikken...

Blijf wel bij de beginnersbotten. Dus gevogelte en konijn.
Door Envie
#3261175
Kimiko schreef:Dat is wel vreemd. In de regel blijven tanden schoner bij KVV, omdat de gemalen botten het tandsteen wegschuren als het ware. Nu kan het natuurlijk altijd zo zijn dat je kat aanleg heeft voor het ontwikkelen van veel tandsteen. Merk je dat de tanden schoon blijven bij brokken? En zijn ze al eens gereinigd zodat je een soort nulmeting hebt zeg maar?
Brokken? Wat zijn dat? ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door