Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3240071
Hoihoi!

Mijn zus een kat van 8 maanden gekocht, welke (nog) kitten-brokjes eet. Ik gok dat het een kwestie van tijd is voordat ze vers gaat voeren, gezien mijn enthousiasme over het voeren van BARF aan mijn 2 honden en zij ook graag het beste wil voor haar katje.
Nu weet ik dat je een brokken-hond niet zomaar een willekeurige BARF-maaltijd voor kunt zetten ivm 'leren' verteren van botten e.d., maar hoe zit dat bij katten? Ik heb van alles in huis aan spiervlees, vleesbot, orgaan, prooidiertjes en (enkelvoudige) KVV dus kan in principe iets afgestemds samenstellen om hem alvast wat te laten proberen. De te hanteren % bij katten zijn me bekend.
Alle tips zijn welkom! :)

Linne, :pup: Marlo & Zisco en katje Bunky
Gebruikersavatar
Door koekje
#3240080
Wat leuk!

Dat is bij katten ergens ook wel zo, maar zeg maar veel subtieler dan bij honden. Katten zullen niet snel geneigd zijn bot wat ze niet aankunnen op te eten. Desondanks kan het handig zijn om in het geval van brokken de vleesbotten plat te hameren. Er zijn katten die snel overgeven. Daarom vind ik de combi brok en bot niet zo geslaagd.
Katten moeten vooral botten leren verteren qua kaakkracht en mondtechniek. Ook bij voor katten geschikte vleesbotjes. Die geef je immers geen lamsribben oid.

Let er bij katten wel op dat ze minder makkelijk over te zetten kunnen zijn, ook kittens van 8 maanden. Voor katten geldt immers meestal: wat de boer niet kent, eet hij niet.
#3240154
Spiervlees en orgaan maakt niet uit. Sommige katten gruwelen van wild, andere zijn er gek op,... maw smaken verschillen. Goede bevleesde beginnersbotten zijn bv kippennek en kwartelkarkas. Wat voor prooi heb je liggen?
#3240342
frodo quin schreef:Spiervlees en orgaan maakt niet uit. Sommige katten gruwelen van wild, andere zijn er gek op,... maw smaken verschillen. Goede bevleesde beginnersbotten zijn bv kippennek en kwartelkarkas. Wat voor prooi heb je liggen?
Die beginnersbotjes heb ik sowieso liggen :)
Qua prooi heb ik eendagskuikentjes, kwartel met en zonder veer, konijn, duif (al zijn die laatste 2 natuurlijk veel te groot ::) )
Op het moment wil katjelief nog helemaal niks eten, ook zijn vertrouwde brokjes niet. Hij is wel gezond verklaard door de dierenarts, op zijn overgewicht ga (hij weegt 6 ipv 4 kg).
Mijn zus wil waarschijnlijk uiteindelijk wel KVV gaan voeren. Hoeveel gr/kg of % van het gewicht moet ze dan gaan aanhouden en op basis van welk gewicht (huidig, ideaal of ertussen)? Moet hij de kitten-hoeveelheid nog krijgen met 8 maanden (en dus ook 3-4x p dag voeren) of de volwassen hoeveelheid? Sorry geen verstand van katten :???:
Uiteraard wacht ze met iets veranderen tot hij weer gewoon goed eet en goed gesetteld is. :)
#3240371
Kuiken kan zelfs een kat zonder tanden, dus is zeker geen probleem, kwartel kan ook makkelijk. Als de duif en het konijn tam zijn zou het ook goed moeten zijn, welde duif vind ik op het randje als beginnersbot en wild konijn is absoluut geen beginnersbot. Behalve kuiken is alles te groot voor één maaltijd, maar je kan ze op voor hand verdelen of wegnemen wat overblijft.

In principe voer je naar het gewenste gewicht, maar bij een kitten van 8 maand zou ik daar toch voorzichtig mee zijn. Ik zou eerst kijken of de kitten maat kan houden op vers (mijn ervaring is wel het omgekeerde, maar ik heb dan ook enkel katten gehad die vers veel lekkerder vonden). Nu is twee kilo overgewicht wel heel veel, dus ik zou er wel op letten dat ze afvalt, maar natuurlijk niet te snel.

Het aantal voermomenten op een dag kies je zelf, minstens twee keer en voor een kitten van die leeftijd wordt minstens drie keer doorgaans aangeraden. Persoonlijk geef ik (volwassen kat) drie keer eten, dan heb ik wat marge als ik eens vroeger weg moet of later thuis ben en zit er toch nog niet te veel tijd tussen en de porties zijn dan nog groot genoeg om een iets of wat voldaan gevoel te geven.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door