Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3227709
Ik zeg toch dat het tot twee jaar wel kan. Tot een jaar doorgaans vlot. Tussen een jaar en twee jaar hangt het van de kat af. Eens twee jaar bijna nooit. Zeg nooit nooit uiteraard... ;)
En die grenzen moet je ook niet tot op de dag rekenen...
Gebruikersavatar
Door chandho
#3228023
8.5 weken bij 6 weken maakt toch wel een groot verschil uit, zou ik denken. Garfield heeft weinig geleerd van zijn mama en ook maar weinig gespeeld met zijn broers en zusjes en op die leeftijd beginnen ze pas goed te spelen en te ontdekken.
In ieder geval hij doet het nu heel goed met zijn kruidenmiddeltje, hij blijft mooi liggen als ik hem aai, waarbij hij vroeger er nogal vlug vandoor ging, hij komt meer aandacht vragen, komt bij mij slapen en is over het algemeen veel rustiger. De stresskat van voorheen is verdwenen.
De oefeningen met Pasha wacht ik nog wat af, Pasha heeft last van heel hardnekkig blaasgruis en mijn reguliere middeltjes werken niet deze keer, dus blijkbaar is er nog iets anders aan de hand of heeft hij een steen. In ieder geval, lysium bijbesteld en maandag wordt een foto genomen.
De arme schat, eerst zijn pootje, nu dit weer.
Gebruikersavatar
Door chandho
#3238402
hoi,

intussen al weer een tijd verder. ik heb de washandjesbehandeling volledig opgegeven want dat bracht totaal geen zoden aan de dijk. het duurt ook heel lang voor ik feedback kreeg van de gedragstherapeut. Die nu voorstelt wat ik al de hele tijd opperde van de katten apart te houden en zo opnieuw te introduceren. Praktisch lijkt me dit een beetje moeilijk want als ik het goed begrijp moet er tegelijkertijd met de 2 poezen iets worden ondernomen en ik ben maar met 1 mens. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen, van de gedragstherapeute kreeg ik geen duidelijk antwoord of instructies. Dit was echt 150 euro weggesmeten geld..
Behalve dan om leuke dingen te doen aan beide zijden van de deur bvb, favoriete eten zetten waar ze dan gelijkertijd kunnen van smullen, favoriete speeltjes en spelletjes, ik kan maar aan 1 kant van de deur tegelijk zijn.
Wordt er zowaar depri van. Intussen werd Pistache (degene die ik moest weg doen) ziek in de opvang, door de stress van met teveel andere katten te zitten en geen eigen plekje, hij werd nu overgeplaatst naar een rustiger opvang waar hij ook buiten kan, maar hij gromt nog steeds naar de andere katten. Ik heb sedert nog niet durven terug bellen omdat ik gewoonweg te bang ben om slecht nieuws te krijgen. Ik wil hem zo graag terug halen. Hier moet toch een oplossing voor zijn.
Dus ten einde raad het net afgeschuimd en ik heb nu het boek "cat detective" besteld van Vicky Halls en "cat vs cat" van Pam Johnsson Benett. Ik probeerde ook nog iets van Jackson Galaxy te vinden maar behalve catification wat over huisinrichting voor de kat gaat niks.
We ploeteren verder.

groetjes
Afbeelding
Door frodo quin
#3238431
Ik begrijp heel goed dat je Pistasch graag in huis zou nemen, maar door mijn persoonlijke ervaring zou ik het niet doen. Het gaat niet zo zeer om wennen, maar de stress van Garfield. Mijn ervaring met mijn bange kat is dat het niet betert en zijn gedrag jachtgedrag bij anderen uitlokt, waardoor de stress van de ene kat en de frustratie van de andere katten enkel maar meer en meer oploopt. Nu is Garfield niet helemaal zoals mijn kat, maar ik zie toch enkele overeenkomsten die mij doen denken dat dit niet goed zal gaan.

Ik ben niet mee wat je met de washandjesbehandeling, wat bedoel je daar mee? Als je over een herintroductie spreekt, heb je het dan over jouw twee katten of Pistasch?
Gebruikersavatar
Door chandho
#3238560
De washandjes en herintroductie gaat over mijn 2 katten. Het is de bedoeling om die 2 te proberen vriendjes te maken :-), ja ik weet het. Ik las al verhalen dat dit gelukt is met katten, en ik ben een optimist, dus. In ieder geval zal ik toch minstens een hoop bijleren door dit hele proces, ik kijk nu al helemaal anders tegen mijn katten aan.
Mijn instructies waren voor elke kat een washandje nemen en daarmee wrijven over de plaatsen waar ze feromonen afgeven,da dat washandje voorleggen aan de andere kat en een beloning geven erbij. Het washandje intersseert hen niet echt ze gaan direct naar de snoepjes die ik in mijn hand houd. ik begrijp ook de logica niet daarachter, ze zien en ruiken elkaar toch de hele dag door zonder daar telkens een beloning voor te krijgen? Het ging een tijdje beter, ik heb hen zelfs betrapt samen aan het slapen om mijn bed, maar achteraf bekeken hadden ze misschien niet door dat ze zo dicht lagen, want Pasha haalde al weer uit naar Garfield, en doet gewoon verder met zijn psychologische warfare. Doordat ik Garfield 2 x per dag Destress tabletjes geef is hij wel rustiger geworden en reageert minder extreem. Moest ik nu weten dat hij ook zo blijft met Pistache er weer bij, ja dan is het wel haalbaar.
En Pistache zit op anderhalf uur rijden hier vandaan, dus zo even heen en weer om es te proberen is al een hele onderneming en nog es extra stress van het reizen.
Ik hoop maar dat hij heel snel een lief baasje vindt, want hij is een mensjes kat, hij heeft veel behoefte aan knuffelen en geborgenheid.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3238566
Sorry, maar ik vind je verhaal echt niet hoopgevend...
Ik zou Pistache echt uit je hoofd zetten.
Je hebt al werk genoeg met je twee katten thuis, daar kan je niet nog een kat bij zetten.

Bovendien klinkt het mij niet alsof Pistache zo'n sociale kat is. Je zegt dat hij naar de andere katten blijft grommen in de opvang...
Klinkt niet goed he.

Aaien is ook belonen. Aai gewoon de ene onder de kin en boven de ogen en dan de volgende. De geur zit ook op je handen.
Als ze dat gewoon accepteren ben je dat stadium al voorbij en hebben ze elkaars geur geaccepteerd. Dan gaat geur uitwisselen geen verbetering van de relatie opleveren. Kan ook geen kwaad, maar heeft ook geen zin.

Positieve ervaringen in elkaars buurt is het volgende. In elkaars buurt spelen, samen met jou knuffelen, tegelijk snoepjes krijgen enz...
Als ze in elkaars buurt zijn zonder grommen of blazen ga jij woordelijk en met aaitjes belonen. Let daar extra op. Als er wel gegromd wordt, gewoon negeren of afleiden en dan belonen. Positieve ervaringen.
Als het heel moeizaam loopt mag je zelfs snoepjes geven of aaien tijdens dat er gegromd wordt, gewoon omwille van het positieve.
Als het beter gaat, enkel nog als ze flink zijn.

Ale, niet enkel dan he, je mag je katten nog wel aaien natuurlijk, maar dan ga je het even niet doen terwijl ze grommen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door