Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door BelleFae
#3223985
Jaren geleden katten op vers geprobeerd, wil niet echt. Volgens mij at 1 van beide het een klein beetje.

Nu is het verharen de laatste 2 jaar zooooooooo extreem, het is echt geen doen. Weer KVV proberen?

Nu moeten jullie me ff op gang helpen. Hoe kan ik het bij katten het beste introduceren? Welke merken kan ik ze geven? Maakt het uit, hond of kat KVV?
Kunnen ze daarnaast wel brokken eten?
Door frodo quin
#3224025
Als je katten onbeperkt voer hebben staan gaan ze niet geneigd zijn om iets nieuw te proberen, dus best weg halen. Ik zou meerdere keren per dag KVV aanbieden, hen even de tijd geven en als ze het niet eten weer weghalen. Als ze van de hele dag nog niet gegeten hebben geef dan een maaltijd natvoer in plaats van KVV, want ze moeten wel dagelijks iets binnen hebben. Om het aantrekkelijker te maken kan je warm water toevoegen (uit de waterkoker) en/of mengen meteen soort natvoer die ze normaal gezien wel graag eten. Bij moeilijke katjes ga je moeten beginnen met een mini beetje KVV onder het natvoer en steeds opbouwen. Hoe moeilijk ze zijn zul je wel merken.

Qua merken kan je best afwisselen tussen verschillende merken van vermoedelijk goede kwaliteit. Je hebt verschillende types kvv:
- compleet door dat er een premix in zit, bv carnibest
- compleet doordat er voldoende diersoorten in zitten, bv darf en bandit, tinlo cattery
- compleet door meerdere smaken (diersoorten) af te wisselen bv haaksbarf, tinlo, carnivoer, alroda,...
-incomplete mixen waarvan je niet of zeer moeilijk kan achterhalen hoe je ze dan compleet zou moeten maken, daar blijf je beter van uit de buurt

De merken die hier boven staan staan goed bekend, let er wel op dat je bij alroda nog een beetje hart moet toevoegen.

Het maakt uit of je honden of katten kvv voert. In hondenkvv zit meestal te weinig spier en hart en te veel bot en ook pens. Je katten zullen niet doodvallen van een keer hondenkvv hoor, maar je voert het best niet op regelmatige basis.

De combinatie brok en vers zou ik persoonlijk niet doen, mijn katten kunnen iig niet meer tegen enkele brokjes sinds ze op vers staan. Naar mijn gevoel is het geen goede combinatie omdat ze op een andere manier verteren en het zure maagmilieu van een versgevoerde kat zorgt voor een optimale vertering van bot en bescherming tegen parasieten en bacteriën. Er zijn wel mensen die het combineren zonder merkbare problemen. Waarom zou je er graag brok gaan bijvoeren?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3224041
Weinig aan toe te voegen. Alleen nog dat je ook eens een klein beetje kipfilet kan geven en kijken of ze dat zo eten of niet. Geef het eens als snackje en kijk of er interesse is. Dan weet je ook al beter of ze vers vlees op zich lusten of het niet als eten zien en kan je je daar al op instellen. Kvv lusten ze niet altijd graag, maar ik geloof niet dat er katten zijn die rauw vlees lusten maar geen kip...

Lusten ze de kip ook niet dan zal het zo goed als zeker natvoer mengen met kvv worden...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door