Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Hope
#3229127
We zijn nu een maand verder en het wil niet lukken hier.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn hoofd het echt wel wil, maar mijn lijf niet. Ik moet met de katten over op kvv.

Stel ik neem een kvv voor honden, hoe maak ik die dan compleet voor katten?
Of welke kvv voor katten is leuk betaalbaar? Lotgering is niet goed genoeg waarschijnlijk?
Door Hilde__
#3229130
Ik zou gewoon wat merken proberen, want katten zijn nogal kieskeurig.

Bibi hebben ze hier altijd goed gegeten en is niet overdreven duur. Vanwege omstandigheden een keer overgestapt naar een ander merk maar nu lusten ze Bibi dus ook niet meer ;D Tinlo eten ze hier nu wel goed (konijn, kip, cattery). Eigen merk van dogmeat vinden ze niet lekker, maar hoor dat andere katten daar wel gek op zijn.
Door frodo quin
#3229177
Wat jammer dat het niet lukt, maar als je lijf niet wil, dan wil het niet hé. Hondenkvv zou ik niet aan katten geven als het niet voor af en toe is. Ik zou verschillende merken kvv afwisselen en voor katten is kwaliteit toch wel belangrijk en jammer genoeg merk je dat ook aan de prijs. Darf en alroda zijn niet te duur en zijn in hoeverre je dat bij kvv kan beoordelen wel goed. Bij alroda moet wel nog een beetje hart bij. Ze zijn van dezelfde fabrikant en alhoewel die wel transparant is over de inhoud zou ik dus nog een merk er bij nemen om het risico toch wat te spreiden.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3229181
frodo quin schreef:Wat jammer dat het niet lukt, maar als je lijf niet wil, dan wil het niet hé. Hondenkvv zou ik niet aan katten geven als het niet voor af en toe is. Ik zou verschillende merken kvv afwisselen en voor katten is kwaliteit toch wel belangrijk en jammer genoeg merk je dat ook aan de prijs. Darf en alroda zijn niet te duur en zijn in hoeverre je dat bij kvv kan beoordelen wel goed. Bij alroda moet wel nog een beetje hart bij. Ze zijn van dezelfde fabrikant en alhoewel die wel transparant is over de inhoud zou ik dus nog een merk er bij nemen om het risico toch wat te spreiden.
Maar stel nu dat ik een enkelvoudige kvv heb van 1 prooidier. Dus gewoon compleet gemalen konijn, of compleet gemalen kip, of compleet gemalen kwartel.
Dan voer je dus in principe elke dag een compleet prooidier. Moet er dan nog iets bij van hart of zo?
Door src_esther
#3229185
Hope schreef:Maar stel nu dat ik een enkelvoudige kvv heb van 1 prooidier. Dus gewoon compleet gemalen konijn, of compleet gemalen kip, of compleet gemalen kwartel.
Dan voer je dus in principe elke dag een compleet prooidier. Moet er dan nog iets bij van hart of zo?
Bij Alroda Puur in elk geval wel. Daar moet voor de kat hart bij en voor de hond pens en/of boekmaag. Bij Alroda kun je die er los bestellen.
Door Too
#3229186
Wat niet gaat gaat niet Marloes..en kvv is toch ook hartstikke goed.
Is het mogelijk om wat te varieeren in merken mijn dames eten vrijwel alles maar vinden Tinlo cattery wel heel erg lekker.
Hondenkvv opleuken met wat extra (mooi) spiervlees is ook goed te doen, al zit in veel hondenhap rijst en of groen of jij dat een bezwaar vindt weet ik natuurlijk niet.
Haaksbarf is ook lekker.. maar wel een stuk duurder.
Om de kosten te drukken zou je ook kunnen afwisselen met bv de kvv die Ramses op het moment 'heeft' , samenstelling klinkt heel niet slecht zeker niet als je er andere zake/merken naast voert.
Door frodo quin
#3229196
Hope schreef:Maar stel nu dat ik een enkelvoudige kvv heb van 1 prooidier. Dus gewoon compleet gemalen konijn, of compleet gemalen kip, of compleet gemalen kwartel.
Dan voer je dus in principe elke dag een compleet prooidier. Moet er dan nog iets bij van hart of zo?
Zoals esther al zegt, bij alroda in elk geval wel. Ik heb daar toen alroda utkwam voor gemaild en de maker wist mij te vertellen dat er maar 2 à3% hart in Alroda zit en door er nog 10 gram bij elke 100 gram aan toe te voegen je in totaal op 10% komt.

Bij mixen van hele dieren zou je het niet moeten toevoegen, maar dan houd je geen rekening met dat het leeggebloed is, ingevroren en gemalen, wat allemaal taurineverlies veroorzaakt. Persoonlijk vind ik dus dat je beter een ruimere hoeveelheid hart voert dan dat er van nature in een prooi zit om dit tekort op te vangen. Hoeft het 10% te zijn, neen, maar wel een beetje extra. Je ziet ook vaak als je een kakas ontleed dat het hartje wat verschrompeld is.

Stel nu dat je darf, alroda en mien van hele dieren zou voeren, dan zou ik enkel bij de alroda 10% hart toevoegen, zo vang je het imo voldoende op om het naar mijn mening tekort in de mien op te vangen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3229201
Tja ik voer ze liever kvv dan barf als dat niet goed lukt. Ik wil ook niet dat ze tekorten krijgen omdat ik te vaak niet aan portioneren toe kom. Kvv is nog altijd stukken beter dan brok dus ze mogen niet klagen.

Dus ik ga ze op kvv zetten. Er is natuurlijk genoeg in huis voor Nelson dus ze zullen nog vaak genoeg een stukje barf mee kunnen pikken maar dan hoef ik dat allemaal niet zo strak in de gaten te houden. Ik wil ze eigenlijk gewoon een goede kvv geven en dan gewoon een beetje barf als het zo uitkomt. Maar dat ik dan in elk geval niet hoef te gaan zitten rekenen.

Ze eten alles. Kliko's zijn het :biggrin2:
Ik heb regelmatig diamantduifjes in de vriezer liggen. Ze vangen elke dag wel een muis of een vogel. Ze krijgen met regelmaat een kuiken of een ei en ze zullen elke week nog altijd mogen smullen van een haring of een sardien. Een keer een konijnkarkasje buiten leggen is ook niet veel moeite. Een keer een stukje spiervlees geven of bijvoeren van hart is geen punt. Maar steeds alles berekenen, afwegen, snijden, gemalen bot voor Lottepot (haha), zorgen dat ze voldoende van alles binnen krijgen (Lotje eet elke diersoort maar niet van elke diersoort orgaan, vooral nieren vind ze bah), dat lukt me gewoon niet.
Maar goed, zolang er geen bak brokken staat als junkfood denk ik dat ze het slechter hadden kunnen treffen.
Door Parelridder
#3229206
Klinkt mij echt als een héél mooi menu! En je geeft het zelf al aan: ze vangen met regelmaat iets, dus geheel volgens een precies uitgewogen menu eten ze toch niet en ongemalen is er hoe dan ook wel.. Middels kvv laat je het rekenwerk tav de verhoudingen van de dagelijkse hap over aan de producent. En Lotje en Jimmy vullen dat zelf nog aan met spiervlees uit de stal of boom.
Hopelijk is het zo wat relaxter voor je.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3229208
Bij Alroda 10% hart toevoegen is echt onverstandig. Er zit al hart in de mix wat het totale percentage op zo'n 13% zou brengen. Dat is veel te hoog. Zelfs 10% is te hoog. En hart bevat helemaal niet zo ontzettend veel taurine, kippennekken bevatten vb al meer. Dus dat is geen reden om een menu uit balans te gaan voeren. Bovendien maak je geen kattenmenu door in een hondenmenu de pens door hart te vervangen. Hart kan geen goed spiervlees of lever vervangen. Wat een fabrikant dan ook mag beweren.

Hope, je hebt nu een tijdje zelf samengesteld voor je katten? Dan weet je welke verhoudingen katten nodig hebben. ;)
Het is dan kwestie van te kijken wat er in een kvv zit en wat je moet bijvoegen om tot een goed kattenmenu te komen. En je gezond verstand blijven gebruiken ipv blindelings op een fabrikant te vertrouwen is altijd een goed idee. Ook als je kattenkvv voert.
Als je niet gewoon kattenkvv wil voeren zal je moeten gaan rekenen en alsnog zaken in kleine hoeveelheden gaan toevoegen. Vaak vooral spiervlees, wat hart maar ook lever.
Als je dat niet ziet zitten, en dat begrijp ik goed, lijkt het me verstandiger om gewoon kattenkvv te voeren en merken als Alroda links te laten liggen.

Ik weet niet of je katten pens lusten. Maar als ze het al lusten zou ik me beperken tot 1 keer in de week een kvv met pens. Als ze het niet lusten zal je je moeten beperken tot kvv zonder pens.

Hele prooidieren, als het ware met huid en haar gemalen, zijn altijd compleet. Ook voor katten. Merken als All Animal kan je dus zonder zorgen voeren, maar er zijn ook andere merken die complete dieren in hun assortiment hebben.

Al die hele prooitjes en visjes zijn natuurlijk super om te blijven geven. Hoe meer hoe liever. ;)

Ik vind ook dat je met een menu van kvv, prooitjes en af en toe eens een super bevleesd vleesbotje of wat bot en dan eens wat spier, prima is. Laat je niet gek maken door het taurineverhaal. Hele verse prooien voorzien in meer dan voldoende taurine om een eventueel lager gehalte in kvv op te vangen. Als er al tekort in kvv zou zitten. Let gewoon op dat je orgaanpercentage niet té laag komt te liggen en dan doel ik eigenlijk vooral op het levergehalte. Dat is in kleine prooien zo'n 5% bij konijnen is dat al wat minder. Een 4% zou je toch moeten voeren.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3229220
Dank je, POP. Misschien doe ik inderdaad gewoon een beetje te moeilijk en ben ik te bang voor tekorten.

We gaan voor een kvv speciaal voor katten en/of voor een kvv die hele prooidieren maalt.
Dan hier en daar wat opleuken met hele prooidieren die ik makkelijk zelf kan voeren (vis, duifjes, kuikens, een eitje) en dat wat ze zelf vangen (muizen, vogeltjes etc). Af en toe zullen ze best eens een barf-maaltijdje krijgen en/of wat bevleesd bot met goed spiervlees.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3229221
Ik ga nu iets heel stom zeggen misschien, maar een zelfgevangen, wilde muis, telt in mijn ogen voor 2 diersoorten. Er is werkelijk niets dat je een kat kan voeren dat beter is dan dat. Dat is het natuurlijke absolute basisvoedsel voor een kat. Zoals hooi en gras voor een konijn. Enkel dat is te eenzijdig, maar het is zo waardevol. Als dat al duidelijk in hun menu aanwezig is, moet je al heel gek gaan doen om tekorten te krijgen. Op het vlak van diersoorten dan he.
Je verhoudingen van de rest moeten ook nog min of meer kloppen natuurlijk. ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3229222
pearlsofpassion schreef:Ik ga nu iets heel stom zeggen misschien, maar een zelfgevangen, wilde muis, telt in mijn ogen voor 2 diersoorten. Er is werkelijk niets dat je een kat kan voeren dat beter is dan dat. Dat is het natuurlijke absolute basisvoedsel voor een kat. Zoals hooi en gras voor een konijn. Enkel dat is te eenzijdig, maar het is zo waardevol. Als dat al duidelijk in hun menu aanwezig is, moet je al heel gek gaan doen om tekorten te krijgen. Op het vlak van diersoorten dan he.
Je verhoudingen van de rest moeten ook nog min of meer kloppen natuurlijk. ;)
Muizen genoeg, en ik merk nu dat het ook verschillende rassen zijn.
Wij vonden muizen altijd gewoon muizen, maar ze vangen echt 3 of 4 verschillende soorten. Ze zijn namelijk anders van kleur en formaat. Nu is dat misschien genetisch niet heel veel verschil, maar ze zijn er ook gewoon heel fijn mee bezig. Het is niet alleen goed voor het lichaam maar ook voor het koppie.
Kikkers vangen ze ook, maar ik geloof niet dat ze die eten. Lotje is ook dol op bromvliegen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3229224
Gaat wel goedkomen zo hoor. Inderdaad niet te druk in maken. Je hebt al ervaring genoeg om wat op je gevoel te kunnen vertrouwen en niet alles precies na de rekenen.

Eitjes en kuikentjes zijn wel ongeveer hetzelfde he. ;) Drietal per week kan prima, beetje afhankelijk van hoeveel ze eten, maar elke dag zou ook weer wat overdreven zijn. ;)

Bromvliegen eten zijn ze hier mee gestopt. >:(
Was nochtans erg handig. En ik ze maar prijzen telkens ik het zag... Misschien net waarmee, gewoon om tegendraads te doen. Met katten weet je nooit... ::)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3229225
pearlsofpassion schreef:Gaat wel goedkomen zo hoor. Inderdaad niet te druk in maken. Je hebt al ervaring genoeg om wat op je gevoel te kunnen vertrouwen en niet alles precies na de rekenen.

Eitjes en kuikentjes zijn wel ongeveer hetzelfde he. ;) Drietal per week kan prima, beetje afhankelijk van hoeveel ze eten, maar elke dag zou ook weer wat overdreven zijn. ;)

Bromvliegen eten zijn ze hier mee gestopt. >:(
Was nochtans erg handig. En ik ze maar prijzen telkens ik het zag... Misschien net waarmee, gewoon om tegendraads te doen. Met katten weet je nooit... ::)
Haha ;D

Ik geef liever kuikens dan eitjes. Anders blijven die kuikens ook maar over. Maar als ik geen kuikens heb krijgen ze een ei. Wat ik dan weer moet klutsen want anders eet Lottepot alleen het geel.

We zullen eens zien of ze kvv ook blieven, die gekke beesten. Vanavond staat er kvv met eend op het menu. Eend kennen ze niet, dus we zullen zien.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door