Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door frodo quin
#3229273
Zoals POP al zegt, als ze zo veel verse barf vangen zou ik er mij niet te veel zorgen in maken. Wilde muizen zijn naar het schijnt taurine bommetjes en gewoon de meest optimale prooi voor een kat, dus als er wat schort aan een kvv (wat niet wil zeggen dat je dan een slechte kvv moet voeren) zal dat volgens mij ruim voldoende ondervangen worden door wat ze zelf vangen. Je zou er ook nog regelmatig iets uit de vriezer bijgeven dus dat lijkt me een prima menu.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3229304
Maak je niet te druk Marloes!, ze zijn bij jou in een paradijs met zo'n mooi natuurlijk menu met verse muisjes en aangevuld met kvv en kuikentjes zodat ze altijd genoeg te eten krijgen. Wat kan een kat zich nou nog meer wensen? :-*
Gebruikersavatar
Door koekje
#3229323
Je kan heel goed een KVV voeren waarin alleen een heel dier dat gemalen is.
KVV waar je dingen zelf aan moet toevoegen kan je beter niet aan beginnen. Je haalt daarmee de juiste verhoudingen in je menu om zeep en dat kan op lange termijn vragen om problemen zijn.

13% hart is eigenlijk ook best ridicuul. Da's 2x zoveel als er in een normaal gebalanceerd menu zit!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3229443
Dank je Koek!

De eerste kvv zit er in. Voor honden, maar dat is alleen voor het weekend. Drie dagen zullen ze wel overleven op Alaska (konijn, fazant, eend) met een kuiken en wat versgevangen muis.
Na het weekend gaan we over op haaksbarf en de mixen van dogmeat voor katten.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3234529
Nou, fijn is dat.
De katsels gaan brokken snacken bij de buren. Hondenbrokken wel te verstaan. >:(

En nu moet je niet denken dat ze hun kvv nog willen. Barf? Ook niet. Wij hebben geen honger, baas.

Suggesties?
Eerder naar binnen roepen en later voeren? En eerst voeren voor ze naar buiten gaan?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3234586
Misschien een ideetje om tijdens dat gesprek ook een beetje de verantwoording bij hun te leggen. Zij willen vast ook niet dat hun hond straks ineens honger moet lijden omdat jouw miauws per ongeluk alles hebben opgegeten. En de buurtjes hebben zo minder inzicht in het eetgedrag van hun woef , blabla.
Door Anne in Zweden
#3234588
Succes. Hopelijk zijn je buren bereid de hond binnen te voeren, of in ieder geval op een plek waar de katten er niet bij kunnen.

Alternatief kun je hele tuin rondom afzetten met kattennet... :-X
Door Parelridder
#3234589
Ik zou met de buren overleggen. Als zij bereid (en in staat) zijn om het anders te gaan doen met voeren, dan is de kans van slagen nou eenmaal 100% Maar ik heb hetzelfde hier gehad, maar dan tav kattenvoer bij buren. De betreffende buur zette voor de kat eten in de schuur waar die naar behoefte van kon nemen. Ze wilde dat niet op een andere manier en dat kan natuurlijk ook. Ik zou zelf niet wijzen op wat de buren er mee te winnen hebben, stomweg omdat mijn (jouw) kat 'indringt' bij hen. Ik vind het vragen om elders te gaan voeren omdat mijn kat op hun erf/huis komt een gunst, niet hun eigen belang. Zou iemand mij deze gunst vragen en me daarbij gaan attenderen op dat het mijn eigen belang is, dan zou dat me kunnen irriteren, terwijl als iemand zou uitleggen dat mijn kat hierdoor niet meer voldoende kattenvoer eet en ik dus hoop dat men mij wil helpen door de kat de gelegenheid te ontnemen, zodat ze wel lekker buiten kan blijven lopen.. dan zou ik zeer bereid zijn me te denken over de mogelijkheden. Andere voerplek kan, maar weten wanner het hondenvoer er staat kan misschien ook helpen? (misschien alleen een deel van de dag, zodat je ze tot dan binnen houdt?)
Ik had een andere kat (ander adres, andere buuv) die kreeg bij een buurvrouw die buurkatten lokte door ze te voeren. Niet aan haar verstand te peuteren dat mijn kat een dieet had en ziek werd va het voer van de buuv. En wat mij bijzonder dwars zat was dat de kat dik werd, terwijl ze thuis niks at: a. ik houd ze graag op gezond gewicht en b. ik kon haar goede voeding geven omdat ze juist minder eteen moest dan ze al deed.. Poes toen een poos binnen gehouden om de gewoonte te doorbreken en vervolgens pas naar buiten na haar ontbijt. Tot mijn grote plezier vroeg de buuv terwijl mijn kat al weer buiten liep of er wat gebeurd was, omdat ze haar nooit meer zag :)
Door Lil
#3234634
Hope schreef:Het gaat hier allemaal maar nét, met het voeren van barf aan 3 beesten.
Ik vind het vooral voor de katten echt een boel gedoe omdat ik alles moet malen voor Lottepot. Die eet namelijk echt geen bot. Echt gewoon niet. Ze knaagt keurig het vlees eraf en laat echt alle botjes liggen. Of het nu karkas, vleugels, hele prooidieren zijn. Haar zelfgevangen muizen geeft ze aan Nelson. Haar gebitje is prima in orde. Ze eet wel gewoon brokjes dus kauwen is geen punt.

Katten kvv is behoorlijk duur.
Is het een optie om kvv voor honden te geven en die zelf aan te vullen tot de juiste verhoudingen? Of gaat hem dat gewoon niet worden?
Dat kan prima, heb ik jaren gedaan. Denk maar niet dat katten of honden het ok vonden als ze wat anders kregen. Gaf de katten gewoon extra spiervlees en orgaan (met name hart) erbij.

Als de buren niet meewerken dan zou ik wel zo snel als mogelijk kijken of je geen taurine supplement kunt bijvoeren desnoods door wat kattenmelk of zo.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3234666
Lil schreef:Dat kan prima, heb ik jaren gedaan. Denk maar niet dat katten of honden het ok vonden als ze wat anders kregen. Gaf de katten gewoon extra spiervlees en orgaan (met name hart) erbij.

Als de buren niet meewerken dan zou ik wel zo snel als mogelijk kijken of je geen taurine supplement kunt bijvoeren desnoods door wat kattenmelk of zo.
De mensen zijn op vakantie. Hun hond is buiten, de oppas is er niet de hele dag en daarom staan de brokjes buiten. Nu snap ik het ook, want eerder was dit nooit. Is dus nog maar een paar dagen.
Ik houdt ze langer binnen nu, ze hebben de buiken flink vol. Misschien wat teveel, maar ik hoop dat ze dan minder zin hebben in brok en weer gewoon muizen gaan vangen en kvv eten.
Door Anne in Zweden
#3234696
Hope schreef:De mensen zijn op vakantie. Hun hond is buiten, de oppas is er niet de hele dag en daarom staan de brokjes buiten. Nu snap ik het ook, want eerder was dit nooit. Is dus nog maar een paar dagen.
Ik houdt ze langer binnen nu, ze hebben de buiken flink vol. Misschien wat teveel, maar ik hoop dat ze dan minder zin hebben in brok en weer gewoon muizen gaan vangen en kvv eten.
O, gelukkig is het geen permanent probleem dan! Dat scheelt een hoop!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3234705
Hope schreef:De mensen zijn op vakantie. Hun hond is buiten, de oppas is er niet de hele dag en daarom staan de brokjes buiten. Nu snap ik het ook, want eerder was dit nooit. Is dus nog maar een paar dagen.
Ik houdt ze langer binnen nu, ze hebben de buiken flink vol. Misschien wat teveel, maar ik hoop dat ze dan minder zin hebben in brok en weer gewoon muizen gaan vangen en kvv eten.
En was dat dan niet de hond waarvoor Lotje onlangs in de boom zat?
Vind die hond het prima dat de katten zijn eten opvreten? Raar toch, bij een vreemde hond? Dat Nelson zijn eten zou afgeven ( moest hij geen lab zijn ;)) zou ik nog snappen, maar een hond deelt toch niet met vreemde katten? Of hij moet zijn eten echt niet te vreten vinden. Dat heb ik ook wel al vaak geweten met brokkenhonden...

Wel fijn dat het werkt om hen op voorhand goed vol te stoppen. Mijn rode zou daarvoor niet te vangen zijn. ;) Die laat het eten al liggen als het een uurtje te vroeg opgediend wordt... ::) Hoezo katten hebben personeel. :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door