Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door denise1968
#3219599
Tinlo heeft er een hoop kip inzitten. Heb dit merk jaren lang gevoerd, maar ja kip wordt niet meer verdragen zodoende op zoek naar een ander merk. Denk maar wildmix van bandit met wat tinlo van barfmenu gaan mixen. Moet vier diersoorten voeren toch met 1 keer vis?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3219606
Hoe meer soorten, hoe beter ja en dan vind ik 4 wel een minimum.
Maar het is lastig, kvv voor de kat zonder gevogelte. Echt heel lastig.
Door denise1968
#3219608
Nou idd echt lastig want overal zit kip in verwerkt. Bandit Wildmix is een optie maar daar zit weer eend in pfff kom er gewoon niet uit.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3219614
Dat is dan wel wilde eend en hoeft,niet dezelfde reactie te geven als tamme eend. Ik heb wel eens bij een hondeneliminatiemenu gezien dat er bij provocatie geen reactie op wilde eend kwam.
Door Droppie
#3219616
Waar heb je het gevonden dat in Bandit wildmix eend zit? Ik vraag dit aangezien onze kat niet goed reageert op eend, maar ze bijna iedere avond wildmix eten en dit dus wel goed gaat.

Het is wel te doen om meer dan 4 diersoorten te geven als het alleen om kip en eend gaat. Als alle gevogelte eruit moet wordt het een stuk moeilijker, wat ik dus niet doe voor mijn kat die niet tegen kip en eend kan.
Ik voer hier haas, konijn, geit, lam, kalkoen, fazant, gans, duif, kwartel, patrijs, parelhoen en bandit wildmix. Dus wel van oervoer of evt alroda
Door denise1968
#3219623
Denk dat ik de dieren van wildmix verkeerd gezien heb want kan het niet meer vinden. Zie wel hier andere diersoorten https://www.prooidier.nl/producten/kvv/ ... kat-300-gr Daarbij is Bandit wel knetterduur om alleen aan mijn katten te voeren.

Dat zou ook goed kunnen dat wilde eend wel wordt verdragen. Iets om mee te nemen idd. Dit heb ik nu samengesteld en dat is zonder kip en alleen een kuiken erin. Moet toch wat en even zien of dit goed gaat.

Bibi Beefmix: O.a. rundvlees, runderhart, kuikens, 3% rijst
Tinlo Konijn: Konijnenvlees, konijnenbotten, konijnenorgaan
Bandit Wildmix: Wild (diersoorten variëren per seizoen)
Kiezebrink Paard: 60% paardenstrotten, 20% paardenvlees, 15% hart, 5% lever
Kiezebrink Zalm: 100% Zalm; Lijf en kop

Is dit een samenstelling waar een kat genoeg voeding uithaalt Wildmix kat heeft zeker drie wilde dieren. Zit er ook genoeg organen in?

Dank
Karin
Gebruikersavatar
Door Thea
#3219640
Alroda Puur komt ook bij Darf vandaan.
Hier eten mijn katten het graag.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3219647
Wil je echt perse kvv voeren? Is barf niet een betere optie?

Zeker met een allergie ben ik geen fan van kvv omdat je gewoon nooit 100% weet wat er in zit. Gedeeltelijk kvv en dan je diersoorten verhogen door prooidiertjes te voeren kan natuurlijk ook. Denk aan muis, rat, hamster...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3219655
denise1968 schreef:Denk dat ik de dieren van wildmix verkeerd gezien heb want kan het niet meer vinden. Zie wel hier andere diersoorten https://www.prooidier.nl/producten/kvv/ ... kat-300-gr Daarbij is Bandit wel knetterduur om alleen aan mijn katten te voeren.

Dat zou ook goed kunnen dat wilde eend wel wordt verdragen. Iets om mee te nemen idd. Dit heb ik nu samengesteld en dat is zonder kip en alleen een kuiken erin. Moet toch wat en even zien of dit goed gaat.

Bibi Beefmix: O.a. rundvlees, runderhart, kuikens, 3% rijst
Tinlo Konijn: Konijnenvlees, konijnenbotten, konijnenorgaan
Bandit Wildmix: Wild (diersoorten variëren per seizoen)
Kiezebrink Paard: 60% paardenstrotten, 20% paardenvlees, 15% hart, 5% lever
Kiezebrink Zalm: 100% Zalm; Lijf en kop

Is dit een samenstelling waar een kat genoeg voeding uithaalt Wildmix kat heeft zeker drie wilde dieren. Zit er ook genoeg organen in?

Dank
Karin
Pfff... hier wordt ik niet echt vrolijk van.
En volgens mij klopt het qua verhoudingen langs geen kanten maar ik zie er mij geen man op om het echt te beginnen uitrekenen.
Alleszinds zit er duidelijk veel te veel hart in, is strotten geen geschikt voer tenzij als snack en zou ik die kuikens en rijst toch echt wel vermijden.
Nog lijkt mij toch ook echt te weinig bot. Maar zonder de eigenlijke verhoudingen van de mixen kan je niets beginnen.

Is konijn echt de enige enkelvoudige kvv die Tinlo heeft? Ik vind dat nogal onlogisch.
Wat was er nu mis met de Tinlo makreel? Lijkt me betrouwbaarder dan de kiezebrink zalm. Als ze daar hun karkassen die ze ook los verkopen in draaien mag je al content zijn als er 15% zalmvlees in zit en dat komt dan nog grotendeels van de koppen. Zo kaal.

Als je dan al kiezebrink zou overwegen, kan je beter eens bij dogmeat kijken. Die hebben ook enkelvoudige kattenkvv , maar naar mn gevoel is dat bedrijf net iets minder betrouwbaar dan vb Tinlo of Bandit. Maar liever dat dan Kiezebrink mixen.
Waarom is die Alroda die aangeraden wordt geen optie voor je? Ik ken het niet, maar heb je er al eens naar gekeken?

Als je kater nu binnenkort toch reactie zou doen en je weet niet waarvan het komt, ben je wel best eerst eraan te denken dat het zou kunnen dat er toch ergens verdoken kip of eend in zit. Dat risico neem je op deze manier wel, dus wees je daar bewust van.
Door Anne in Zweden
#3219657
pearlsofpassion schreef:Tinlo zou toch ook enkelvoudige kvv moeten hebben. Of is dat veranderd?
Gewoon hart toevoegen aan een honden versie maakt het niet geschikt voor katten. Er zijn wel wat meer verschillen... Als hij pens lust en hij krijgt er geen verstopping van, kan een hondenversie af en toe wel. Maar in hoofdzaak wel kattenversie voeren.

Ook bij zelf samenstellen met gekochte gemalen onderdelen lijkt het mij dat je de leverancier moet geloven dat er echt enkel en alleen dat in zit... Net als bij enkelvoudige kvv.
Dat is ook zo, en dat is de pest met kvv en kant-en-klaar gemalen producten. Nou vertrouw ik Das Tierhotel wel op dit punt, maar bewijzen kan ik als klant natuurlijk niets. De enige manier om er zeker van te zijn dat je 100% zuivere diersoorten voert, is door zelf te gaan malen. Zelf paardenvlees, konijnkarkassen, wildorgaan etc. kopen en door een vleesmolen jagen.
Door denise1968
#3219690
Bijna alle merken in mijn favorieten gezet van voerwijzer en het is gewoon niet eenvoudig. Bijna overal zit kip in dat mag niet. Mijn leverancier heeft geen alroda en zo eenvoudig kun je diepvries voer voor katten niet laten bezorgen. Ga even naar alroda kijken, maar volgens mij had ik dat al gedaan. hieronder Alroda wat ook voor katten kan omdat ze er geen pens in hebben gedaan:

Geit Geitenvlees, jonge geitenribben, geitenhart, -long en -lever 16% 15% 3% 0,61% 0,41% €4,-
Lam Lamsvlees, -ribben, -hart, -long en -lever. 13% 15% 3% 0,61% 0,41% €4,52
Zalm Verse wilde gevangen zalmlijven, -koppen en randen. 14% 23% 4% 0,88% 0,56% €3,76
Fazant Fazantenkarkas, -poten, -lever, -hart, en -maag. 19% 17% 5% 0,85% 0.56% €3,60
Konijn Konijnkarkas, -bout, -lever, -hart en -longen 16% 18% 3% 0,75% 0,5% €6,-
Kalf Kalfsbot, -lever, -vlees, -hart en -long 16% 9% 3% 0,63% 0,45% €5,80
Haas Hazenkarkassen, -vlees, -hart. 20% 6% 1% 1,27% 0,75% €3,96

Bij tinlo zit er overal veel kip doorheen. Dat wist ik ook niet maar kijk maar:

Natuurlijk! Rundvlees, kippenvlees, runderorgaan, kippenorgaan, kippenbotten 15.8% 8.88% 72.4% 1.32% 0.67% 0.48% €7.96*
Kip Kippenvlees, kippenbotten, kippenorganen 15.61% 7.46% 74.1% 1.5% 0.69% 0.50% €7.96*
Konijn Konijnenvlees, konijnenbotten, konijnenorgaan 18.20% 12.42% 65.3% 0.32% 0.77% 0.57% €11 *
Eend Eendenvlees, eendenbotten, eendenorgaan 15.92% 10.97% 67.74% 0.00% 1.26% 0.76% €11*
Makreel Makreel, kippenvlees, kippenbotten, kippenorganen 16.12% 11.15% 70.37% 1.00% 0.58% 0.46% €7.96*
Cattery Rundvlees, kippenvlees, konijnenvlees, makreel, runderorgaan, eendenorgaan, kippenbotten, konijnenbotten 16.30% 10.39% 70.33% 1.16% 0.69% 0.49% €4,99

Meat4dogds ziet er volgens mij ook wel goed uit.

Rund Rundervlees, Runderbot, Runderhart, Runderlever, Rundernieren, Runderlongen, Runderpens (70% spiervlees 15% organen 15 % bot)
Paard 50% paardspiervlees, kalkoenbot (20%) lamsvlees 10% geitvlees 10% en 10% orgaan (hart, lever, long en pens)
Wilde Gans* Wilde gans (spiervlees, bot hart, long, maag), lamsvlees en -organen, eendvlees en -organen en geitenvlees en -organen €
Kalkoen Kalkoen (spiervlees en bot), lam (organen en spiervlees), rund (organen en spiervlees) en eend (organen en spiervlees) €2,99
Haas* Samenstelling 50% Haas (incl Haaskarkas), rund, lam geit en organen hiervan
Konijn 50% konijn (incl konijnkarkas), 50% rund lam geit en organen hiervan
Makreel 50% makreel, rund, lam geit, eend
Door denise1968
#3219708
Geef jij je kat dailymeat? Lees op internet verschillende verhalen erover. Kwaliteit van invriezen is niet al te best daardoor stikt het vlees. Ben ook huiverig om echt onbekende merken uit te gaan proberen. Al een keer enorme problemen hier gehad met lotgering en ben dus heel voorzichtig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3219713
Meat4dogs is hetzelfde als dogmeat. Je moet wel bij dogmeat kon je voor de prijs omdat meat4dogs enkel met bulkverpakkingen werkt.
Evt met mensen uit je omgeving samen rechtstreeks bij de producent bestellen is natuurlijk altijd goedkoper dan via een leverancier, maar dat kan ook gewoon een stuk gemakkelijker zijn natuurlijk...

Ik dacht inderdaad dat Tinlo meer enkelvoudige smaken had, maar dat zal dan wel niet. Jammer.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3219728
denise1968 schreef:Geef jij je kat dailymeat? Lees op internet verschillende verhalen erover. Kwaliteit van invriezen is niet al te best daardoor stikt het vlees. Ben ook huiverig om echt onbekende merken uit te gaan proberen. Al een keer enorme problemen hier gehad met lotgering en ben dus heel voorzichtig.
Nee. Ik heb het wel eens ontdooid gezien en dat zag er wel oké uit. Maar verder kan ik er niet over oordelen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door