Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3210954
frodo quin schreef:Heus niet alle katten hoor :) Ik heb eigen katten en opvangers samen 5 katten op vers gehad, drie daarvan hadden in het begin dingen die ze niet wouden eten of niet snapten, maar na een paar weken vrat iedereen alles. Als ik vreten zeg bedoel ik trouwens ook echt vreten ::) Jammer genoeg blijft dat niet bij dierlijke voeding, gisteren is Joran nog tot twee keer toe mij te snel af geweest en in mijn chilli gedoken. Hoe vaak ik ook al uitgelegd heb dat ik plantaardig eet, zij obligate carnivoren zijn en ze dus van mijn eten af moeten blijven, het dringt maar niet door :(
Haha herkenbaar ;) Gisteren moesten ze absoluut aan mijn quinoa komen proeven! Maar meestal proeven ze bij mij en spuwen ze het daarna zo uit van 'bweuuuh' :yucky:

Ik vind het echt wel opvallend hoeveel vegetariërs/veganisten/flexitariërs toch 100% voor vers rauw vlees gaan als het om hun huisdier gaat. Heel positief! :)
#3210955
Dasha schreef:Ik lees mee, want ik heb er ook een die zo eet. Hoewel het bij hem echt miepen om eten is, hij is heel erg verwend ::)

Het zou best te maken kunnen hebben met wisselen in jouw geval. Je zou ook even hun tandvlees in de gaten kunnen houden, soms kan het gaan ontsteken tijdens het wisselen. Dat heb ik met een kat meegemaakt, die wilde toen alleen zachte dingen eten.
Wanneer ze kiezen gaan wisselen hoor je weleens dat ze gaan knarsetanden tijdens het eten. Alsof ze kauwen op de losse kiezen.

Succes! :)
Ik zal er straks eens op letten! :)
#3211002
Een vraagje: mag ik echt zomaar op de kippennek kloppen om het voor Tonic makkelijker te maken? Gin is een goede kauwer (zelfs bij plate kvv!), maar Tonic is eerder een slurper... ik heb een beetje schrik dat hij dan te weinig moeite gaat doen of een te groot/ te scherp stuk gaat inslikken.
Ja hoor, dat gaat prima. Kippennek is veel kraakbeen en heel zacht bot, dat splintert niet. Daarom is het ook zo'n ideaal beginnerskluifje.
Meneer Jip probeert de nekjes ook nog steeds 'deep throat' te eten als ik ze heel laat, maar gemept en al gaat het prima - zelfs al mist hij een paar kiezen.
Tip: stop het nekje tijdens het meppen wel even in een plastic zakje anders wordt het een knoeiboel ;D

Wat een leuke namen trouwens, Gin en Tonic :D :D :D
Gebruikersavatar
Door Dasha
#3211213
Gin_tonic schreef: Ik vind het echt wel opvallend hoeveel vegetariërs/veganisten/flexitariërs toch 100% voor vers rauw vlees gaan als het om hun huisdier gaat. Heel positief! :)
Hier nog een vegetariër (ik eet wel heeeeel af en toe vis) :) Het viel mij ook op! We hebben gewoon allemaal alles voor onze beestjes over :)
#3211217
mariekes_katten schreef:Ja hoor, dat gaat prima. Kippennek is veel kraakbeen en heel zacht bot, dat splintert niet. Daarom is het ook zo'n ideaal beginnerskluifje.
Meneer Jip probeert de nekjes ook nog steeds 'deep throat' te eten als ik ze heel laat, maar gemept en al gaat het prima - zelfs al mist hij een paar kiezen.
Tip: stop het nekje tijdens het meppen wel even in een plastic zakje anders wordt het een knoeiboel ;D

Wat een leuke namen trouwens, Gin en Tonic :D :D :D
Ik had in mijn tekstje ook eerst deep throat geschreven om te beschrijven hoe Tonic eet maar ik was niet zeker of dat deftig genoeg was om hier neer te pennen hahaha ;D Ik dacht 'straks word ik nog geblokkeerd ofzo' ;)

Ok dan zal ik het zo eens proberen voor hem! Hij wou wel, maar het ding werkte niet helemaal mee ::) Hij heeft ook vaak naar Gin zitten kijken in de hoop het dan door te hebben :)

Bedankt!! Het zijn 2 broertjes dus dan moet het wel wat bij elkaar passen hé :D
#3211219
koekje schreef:Mijn Sien is ook een reiger. Die krijgt geregeld vleesbot wat gewoonweg niet heel ingeslikt kan worden, zoals kippenvleugels en hele kwartelkarkasjes.
Dat kan ik op termijn ook eens proberen voor Tonic! Ik ben nu vooral nog met kvv bezig, maar wil meer en meer 'stukken dier' gaan introduceren. Het is vooral voor mijn vriend wat te doen wennen aan al die dode kuikens en stukken orgaanvlees, niet zozeer voor de katten hahaha ;D Hij vindt het al vreselijke als ik in de kvv zit te prikken met een vork ::)
#3211224
Dasha schreef:Hier nog een vegetariër (ik eet wel heeeeel af en toe vis) :) Het viel mij ook op! We hebben gewoon allemaal alles voor onze beestjes over :)
Ik ook! :)
Ik denk dat je als vegetariër sowieso al vaker bezig bent met wat wel en niet gezond is voor je lichaam en dat je je hier meer bewust over bent. En dat je dit dan ook op alles en iedereen die je liefhebt projecteert ;)
Gebruikersavatar
Door Dasha
#3211230
Gin_tonic schreef:Ik ook! :)
Ik denk dat je als vegetariër sowieso al vaker bezig bent met wat wel en niet gezond is voor je lichaam en dat je je hier meer bewust over bent. En dat je dit dan ook op alles en iedereen die je liefhebt projecteert ;)
Helemaal mee eens :) Ik deed vorige week mee met een sapjeskuur hier op het forum, het contrast was zo grappig....eerst een aanrecht vol met groente en fruit voor mijn sapjes, en daarna vol met vlees voor mijn kat ;D
#3211234
Dasha schreef:Helemaal mee eens :) Ik deed vorige week mee met een sapjeskuur hier op het forum, het contrast was zo grappig....eerst een aanrecht vol met groente en fruit voor mijn sapjes, en daarna vol met vlees voor mijn kat ;D
Ja! Heel herkenbaar! ;D
De ijskast is ook iets raars: elk vak ligt vol met groenten, fruit en een paar vleesvervangers zoals tofu. En dan is er zo één plekje, met voldoende afstand van de rest, waarop een bakje met het vlees in ligt te ontdooien ;)
#3211388
Gin_tonic schreef:Ik ook! :)
Ik denk dat je als vegetariër sowieso al vaker bezig bent met wat wel en niet gezond is voor je lichaam en dat je je hier meer bewust over bent. En dat je dit dan ook op alles en iedereen die je liefhebt projecteert ;)
Volgens mij zit daar zeker wat in.

Ik denk zelf dat het vooral te maken heeft met of iemand verder denkt dan wat ze kennen. De meeste veggies en vegans zijn niet zo opgevoed, maar zijn buiten de cultuur waarbinnen ze zijn opgegroeid gaan denken, met vers is dat ongeveer hetzelfde. We zijn meestal vanuit onze jeugd bekend met brokken voor kat en hond, maar op een bepaald moment gaan verder denken en zoeken.

De meeste veggies en vegans zitten ook meer in met het welzijn van dieren in het algemeen en daar horen hun huisdieren ook bij, dus daar ga je in verhouding minder mensen bij hebben die het gewoon al niet over hebben voor hun dieren. Eneh van die mensen dat beter of niet de moeite en het geld sowieso niet voor hun dier over hebben, want het is maar een dier, zo lopen er wel een hoop rond.
#3211418
Dasha schreef:Helemaal mee eens :) Ik deed vorige week mee met een sapjeskuur hier op het forum, het contrast was zo grappig....eerst een aanrecht vol met groente en fruit voor mijn sapjes, en daarna vol met vlees voor mijn kat ;D
Yes, precies zo zag het er bij mij gisteravond uit. ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Hope
#3211620
Hoi! Ik heb niet alles gelezen, maar misschien heb je er toch nog wat aan...

Lotje heeft dit gedrag ook als ik haar onbeperkt te eten geef, en daarom doe ik dat dus niet meer. De ene dag vreet ze zich helemaal vol, en de andere dag vindt ze dan dat ze al voor twee dagen gegeten heeft en krijg ik er niets in.

Sinds ik alles afweeg, elke dag, en op vaste tijdstippen voer gaat het stukken beter.
Nu heb ik er hier alleen nog last van dat madam zelf eten vangt en dus dan een maaltijd overslaat maar ach, dat vind ik dan weer niet zo erg. Maar dat helemaal vol vreten en dan een dag bijna vasten, daar was ik niet zo blij mee.
#3211689
Hope schreef:Hoi! Ik heb niet alles gelezen, maar misschien heb je er toch nog wat aan...

Lotje heeft dit gedrag ook als ik haar onbeperkt te eten geef, en daarom doe ik dat dus niet meer. De ene dag vreet ze zich helemaal vol, en de andere dag vindt ze dan dat ze al voor twee dagen gegeten heeft en krijg ik er niets in.

Sinds ik alles afweeg, elke dag, en op vaste tijdstippen voer gaat het stukken beter.
Nu heb ik er hier alleen nog last van dat madam zelf eten vangt en dus dan een maaltijd overslaat maar ach, dat vind ik dan weer niet zo erg. Maar dat helemaal vol vreten en dan een dag bijna vasten, daar was ik niet zo blij mee.
Ik denk inderdaad dat dit al veel doet! Ik deed het al wel zo, maar let er nu nog beter op dat alle afgewogen porties ok zijn en dat ze op redelijk vaste tijdsstippen eten. Ik zie gewoon dat ik altijd ongeveer rond de 8% behoefte zit (voor kittens zit dit tussen 5-10%, dus lijkt 8% me wel ok om te hanteren!). Moesten ze nu echt duidelijk aangeven dat ze meer willen, dan doe ik er nu nog wel een schepje eten bij maar niet ineens 100g extra ofzo ;D Ze hebben sowieso meer dan genoeg om vlot te groeien :)

Maar ik denk dat er misschien toch iets kleins mis was... of het nu tandwissel of een klein snotneusje was, ik weet het niet, maar het gaat nu in ieder geval STUKKEN beter! :)
#3211970
Mijn Bengaals prinsesje is met kvv ook ronduit een draak. Het smaakt naar vlees, maar liever gewoon grote stukken. Toen ze afgelopen week maar 50g had gegeten in 2 dagen, heb ik haar op schoot gepland, kopje in de linkerhand en met rechts kvv tegen het bekje gehouden. Dan eet ze onder heel luid protest dus wel haar 120g op. Nu is dat een poes van bijna 9, maar draken kunnen het absoluut zijn >:(
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door