Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door SethJercoJindy
#3189320
Hallo!

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Nathalie, heb 3 katten en ben helemaal nieuw in de wereld van kvv & barf.

Seth (kater), Abessijn, 2,5 jaar oud, 3.4 kg
Jerco (Kater), Bengaal, 1,5 maanden oud, 7.3 kg
Jindy (Poes), Bengaal, 1,5 maanden oud, 4.4 kg

Opzich is Seth een alleseter, maar Jerco & Jindy zijn wat lastiger. Zij zijn opgevoed met brokken bij de fokster en ik heb met heel veel moeite vlees bij ze kunnen introduceren. Ik dacht altijd dat Royal Canin 1 van het beste voer was voor je katten, totdat je je er wat meer in gaat verdiepen. Ik ben nu bezig om ze kvv te laten eten. Maar ze weigeren (allemaal!), kijken me boos aan en als blikken kunnen doden had ik al een aantal keer voor het aanrecht op de grond gelegen. Ze zijn het er dus totaal niet mee eens.

Ik ben begonnen met Naturis, was geen succes. Nu eten ze ook geen pate/mousse uit blik, dus daar kan ik bij in komen. Terug naar de winkel en heb Haaks Barf gekocht.
Ze snuffelen eraan, halen hun neus op en paraderen weer naar de woonkamer.
1ste keer heb ik het op kamer temperatuur laten komen.
2de keer heb ik er water op 40graden overheen gegooid en er doorheen gemend om het vlees op 'lichaamstemperatuur' te laten komen.
3de keer heb ik er water overheen gegooid/gemengd en wat royal canin nat voer erbij gedaan.
4de keer heb ik er water overheen gegooid/gemengd en wat royal canin brokken erbij gedaan.

Ondertussen zijn ze ook gekort op de brokken en ik zit er zelfs aan te denken om een dag helemaal geen brokken neer te zetten. Ik wil ze op kvv hebben, maar ik weet niet meer zo. Heeft iemand nog een goede tip om die drie donderstenen van mij aan kvv te helpen?

Met vriendelijke groet,

Nathalie
Door Jacoba
#3189374
SethJercoJindy schreef: kijken me boos aan en als blikken kunnen doden had ik al een aantal keer voor het aanrecht op de grond gelegen.
:biggrin2:
Ik zou eerst eens met alleen spiervlees beginnen, bijvoorbeeld een reepje rauwe kipfilet/kalkoen. Gewoon achteloos op de grond/bord/doekje neerleggen. Of 'per ongeluk' van het aanrecht laten vallen, of op tafel leggen, of op een rustige plaats. En gewoon laten liggen, maar dat zal wel niet lukken met je andere kater.

Er is zoveel wat een kat wel en niet lust, ook al is het vlees! Dat is een groot misverstand. Veel uitproberen dus. Andere kvv's bijvoorbeeld. Au bain marie enkele minuten verwarmen, kort koken en dat afbouwen. Er zijn ook blikjes te koop met gekookte kipfilet o.a. van Almo Nature. Daar zou je mee kunnen mengen.

Zolang je brokken als alternatief geeft, zullen ze niet snel overstag gaan want ze hebben geen honger. Let wel op dat ze wát eten op een dag, niet zomaar laten vasten, dat is niet goed voor de lever.
#3189419
Bedankt voor je reactie :)

Ik ga dit proberen. Per ongeluk iets laten vallen werkt prima bij ze. Zo zijn ze gek op rosbief, ham, gerookte kip ed. Ik zal ook het KVV kort gaan koken en als ze het eindelijk eten, weer langzaam terug naar rauw. Misschien is dat in het begin wat makkelijker voor ze.

Geven jullie helemaal geen brokjes? Ook niet van acana of orijen?
Door hannabelgje
#3189443
Zolang er brokjes staan krijg je ze niet op rauw. Dus de brokjes helemaal weg. Katten die aan de royale kant zijn hebben vaak geen honger en een kat die geen honger heeft is erg kieskeurig.
Koken van kvv moet je niet doen, dat is niet goed voor het bot wat daar in zit.
Het makkelijkste is om ze over te zetten naar een goed blikvoer (almo, schesir enz) en dat heel langzaam te gaan mengen met kvv. Gewoon twee keer per dag voeren en niet laten staan. Niet op dan haal je het na 10 minuten weg.
Veel succes!

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk
Door Jacoba
#3189467
Nee, kvv inderdaad niet koken. Ik bedoelde daarmee alleen het spiervlees. Gekookte botten kunnen splinteren.
Hier wordt geen enkel brokje gegeven. Dat is verleden tijd.
Door hamada
#3189548
Hier zijn katten ook positief over rauwe kipfilet, soepvlees, e.d. Als begin van kvv werd hier ook Rodi lamshart lekker gevonden. Later aangevuld met Rodi rund compleet. Alleen die groene erwt laten ze liggen :biggrin2:
Nu eten ze gewoon met de honden kvv mee, kattenversies vinden ze bah :-[
Mulderpaard compleet wordt erg graag gegeten, verder allerlei merken en smaken. Midget ook soorten met pens, Nymphea liever niet.
#3189558
Bedankt allemaal voor de hulp. Ik ga wat blikvoer halen, kipfilet en soepvlees. Brokken blijven in de kast. 2x per dag vlees werd vanmorgen vol enthousiasme ontvangen, dat kan natuurlijk ook omdat ze vannacht geen brokken hadden staan :biggrin2:

En dan gaan we alles wat langzamer opbouwen.
Door src_esther
#3189977
Poesje heb ik kunnen verleiden tot het eten van kvv door het een tijdje met een kleine beetje onverdunde biologische rauwe melk te overgieten. Met door de fabriek bewerkte melk zou ik dat niet doen. De katten in deze buurt drinken sowieso biologische rauwe melk uit de emmer die er regelmatig voor ze staat bij de buren.
Nu eet Poesje mee van de 'honden'kvv en eet ze ook de pens die daarin zit.

Groet, Esther
Door frodo quin
#3190379
Zoals hier al aangegeven is is beperkt voeren toch wel handig om een kat te overtuigen van iets nieuws te proberen. Je moet je voorstellen dat je altijd onbeperkt friet en snoep hebt staan, nog nooit wat anders hebt gegeten en ineens zet iemand een appel voor je neus. Ga je waarschijnlijk mooi laten liggen, tenzij je honger hebt en besluit om toch maar is te kijken of dat ding misschien wel eetbaar is :)

Wat kan helpen om de eerste stapjes te zetten is mengen met een blikvoer dat ze graag eten en/of warm water er over gieten.

Hier nooit echt problemen met overzetten gehad al waren mijn eerste twee katten wel het enthousiast, die schreeuwden (uit enthousiasme dus) al vanaf de eerste keer moord en brand toen ik hen vlees gaf, Wolf zijn portie was zelfs extra bloederig aangezien hij mij flink was aangevlogen om het af te pakken.
#3195138
Het gaat allemaal heel langzaam en met veel gemekker.

Inmiddels brokken gekocht, zonder granen. s Morgens krijgen ze een klein beetje brokken en in de avond krijgen ze kvv. Ook hebben we sinds een week een kitten, deze zit vanaf de cattery al op barf/kvv, dus dat is geen probleem. Van de cattery ook nog een paar tips gekregen, waardoor inmiddels de andere abessijn eindelijk kvv eet.

Helaas halen de bengalen nog steeds hun neus op. Nu durf ik het wel met de kater aan om hem 'te dwingen' om kvv te gaan eten. Het poesje daarentegen is zeer angstig, terughoudend en argwanend voor alles wat nieuw is. Zo ze is altijd al geweest, over het algemeen gaat dat goed. Maar nieuwe dingen..... dat duurt allemaal langer en als ik pech heb misschien wel nooit. Maar opgeven doen we niet.

Allemaal bedankt voor de tips en advies!
#3195191
Ze eten allemaal in de keuken. Bakjes staan niet direct naast elkaar, maar wel bij elkaar in de buurt. Ze kunnen rustig eten en zitten elkaar niet in de weg. Eten verloopt normaal altijd rustig. Niet vechten, elkaar wegduwen of het eten naar binnen schrokken.
Door frodo quin
#3195258
Dan heb ik geen tip voor jou :) Ik bedacht namelijk dat veel katten het wel proberen als ze zien dat anderen het wel eten. Wat ook kan is dat een kat het wel opeet als anderen op haar eten azen, maar je hebt ook katten die het dan gewoon niet durven opeten. Ook niet van toepassing bij jou blijkbaar. :)
#3195450
Shesir halen ze de neus voor op. Echt niet te filmen met die beesten :???:

Inmiddels waren de katten lichtelijk overspannen door dit allemaal. Als ze het graanloze voer zonder morren eten ben ik nu al blij. Wel krijgen ze elke avond KVV aangeboden. Een klein beetje, zodat de andere katten de rest op kunnen eten als ze blijven weigeren. Maak er nu even geen punt meer van, over een maandje gaan we weer opnieuw proberen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door