Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door fem fatale
#3176018
Zo, na lange afwezigheid ben ik weer eens hier, met een vraag.

Ik ben afgelopen februari gaan samenwonen met iemand die ook al 2 katten had.
Ondertussen zijn ze alle vijf aan elkaar gewend, en hebben we nu 3 katers die vrijwel onafscheidelijk zijn, Kai, nu 5, Ares, 1,5 en Basilios van onduidelijke leeftijd, maar duidelijk ouder. Ares en Basilios zijn de "nieuwe" katten in dit huis.
Plien en Jet, ook allebei 5, zijn nog wat afstandelijker, dit waren ze altijd al, dus is niet vreemd. Maar omdat Ares en Basilios iets minder lomp spelen dan Kai en Jet, speelt Plien nu af en toe met andere katten, en omdat Ares heel jong is, en Jet best speels, hebben die elkaar ook wel gevonden.


Maar het gaat hier over eten.
Kai, Plien en Jet eten in principe prooi, aangevuld met KVV. Dit doen ze al zolang ik ze heb, en dit is nooit een probleem geweest. Ze hebben allemaal hun voorkeuren, en sommige dingen eten ze niet, maar daar kwam ik altijd wel uit.

Omdat Basilios al duidelijk ouder is (hij is 6 jaar geleden gevonden en was toen een volwassen kat), en een niet al te florissant gebit heeft, hadden mijn partner en ik bedacht dat hij niet over zou moeten op prooi, maar wel op KVV. (Hij at eerst blik, en incidenteel brok.) Overstap op KVV was geen enkel probleem, hij vind het lekker, hij doet het er ook goed op, minder uitval in zijn vacht, hij speelt veel meer (kan ook komen omdat de huidige woonsituatie, met een groter huis, een afgezet balkon, en twee mensen om mee te knuffelen ipv één hem beter bevalt), en bij de eerste prooilevering verbaasde hij ons, door een bevroren konijn uit een doos te trekken en hier lekker op te gaan knagen. Hij heeft wel duidelijke voorkeuren, hij eet konijn en duif, en als hij zichzelf echt zielig vind, ook een hapje kwartel, maar hij eet niet genoeg prooi om over te gaan. Geen probleem.

Maar dan onze kleine Ares. Er is geen enkele reden waarom hij geen prooi zou eten. Hij eet kuikentjes, dus hij snapt het concept van knagen. Maar behalve kuikens eet hij geen enkele prooi. Wel prima KVV, maar dus geen prooi.
Ik dacht eerst dat hij nog aan het wisselen was, daarna dacht ik dat het misschien puberteit was, maar ondertussen kan ik geen excuses meer bedenken.

Nu ben ik een beetje bang dat hij gewoon aan het katten is, gewoon te koppig om over te gaan.

Het lastige is dat hij niet reageert op honger, dus wachten tot hij voldoende honger heeft, heeft geen zin. Hij gaat niet eens miauwen, of met je meelopen naar de keuken als hij een tijd geen eten krijgt, en hij krijgt natuurlijk toch altijd binnen 24 uur weer eten. Hij lust alle smaakjes, dus dat is ook het probleem niet. Hij is wel een beetje een mieperd met eten, hij wil graag ergens onder zitten, liefst alleen in een kamer, maar ook als we dat doen, eet hij alleen kuikentjes. Ook als we erbij gaan zitten en hem aanmoedigen (wat hij bij kuikens wel heel leuk vindt), komt hij niet verder dan een likje... Hij heeft geen gebitsproblemen, voor zover wij kunnen zien.

Ik heb nog een kat over hoeven te zetten, Kai, Plien en Jet waren nog kittentjes toen ik ze kreeg, dus die aten gewoon alles. Dus ik heb geen idee hoe ik het moet aanpakken. Heeft iemand nog tips om hem over te krijgen?

Hij is wel heel erg jong uit het nest gekomen, mijn partner is de derde eigenaar, omdat de eerdere twee hem niet zo leuk vonden, en toen mijn partner hem kreeg had hij nog blauwe oogjes. Hij is voor een belangrijk deel nog aan het leren wat het is om kat te zijn - het is heel fijn dat hij 4 sociale katten als voorbeeld heeft, want hij neemt heel veel van ze over. Maar net dat eten, dat leert hij dus niet van ze. We zijn dus wel voorzichtig met hem, hij moet door het overzetten niet gestoord worden in zijn ontwikkeling. (Dus dagen apart zodat we heel goed kunnen checken dat hij geen eten pikt van Basilios, dat gaat hem niet worden bijvoorbeeld.)

Ik hoop op tips!
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3176032
Misschien als tussenstap toch stukjes vlees aanbieden die je zelf van de prooi knipt?
Mijn oude dames van 13 heb ik ook op die manier over kunnen zetten van kvv naar meer barf/grotere delen.
Door monster
#3176072
Ik heb van alles geprobeerd om Monster aan het rauwe vlees te krijgen. Zelfs kvv lust mevrouw niet. Ze pikt af en toe wat gans van lodi. Maar zelfs ander voer gaat niet zomaar. Mevrouw eet alleen whiskas en gaat anders in hongerstaking. Ik heb het opgegeven.
Door fem fatale
#3176544
Ah stukjes, dat is wel een goede tip, voor na de feestdagen dan ;).

We bieden de prooi in zijn geheel aan, en dan mogen ze delen, dus wordt het vanzelf steeds kleiner. We hebben ook een tijdje geprobeer Ares met opengeknipte prooi apart te laten eten, maar dat deed hij ook niet. Compleet ontlede prooi eet hij wel, maar om te voorkomen dat de andere katten profiteren van ons werk en een makkelijk hapje nemen, moet dat ook met Ares apart, en we moeten het echt uit de hand aanbieden.

We gaan volgend jaar eens proberen om dit op te bouwen, eerst stukjes uit de hand, dan uit een bakje, en dan steeds grotere stukjes. Eens zien of dat gaat helpen.
Door hannabelgje
#3176597
Hier beginnen de stukjes ook echt klein. Dus een vierkante cm ongeveer. Dat ze niet persee al hoeven te kauwen. Ik zou beginnen met kale kwartel ofzoiets. Tot nu toe is het hier bij vier katten goed gelukt.
Door fem fatale
#3182335
Ik heb twee weekjes vakantie, en hoewel we ook even weg waren en met de feestdagen bij familie, heb ik nu ook een paar dagen kunnen observeren hoe er overdag gegeten wordt.

Ik heb echt alle katten uit Ares' bakje zien eten behalve Ares zelf. Tegelijkertijd is er geen gram vanaf. Nu is hij een schuchtere eter, dus misschien eet hij heel stiekem, maar ik begin te vermoeden dat hij ook wel eens een hapje prooi eet - ook heel stiekem dus.

En ik ga binnenkort maar eens een zo'n voerbak met chiplezer eten. De prooieters vinden dat gemalen spul ook wel lekker makkelijk, en bovendien bijzonder aantrekkelijk omdat zij het eigenlijk niet mogen hebben, maar Basilios is een vaak kleine beetjes eter. Als ik vrij ben kan ik op verzoek voeren, maar op werkdagen krijgt hij 3 keer per dag een volle bak en hoop ik maar dan de prooieters net gegeten hebben.
Door fem fatale
#3189046
Tja, tot nu toe gaat het in stukjes aanbieden niet echt succesvol. Hij doet een vriendelijke ronde rug naar de kwartelstukjes, en hij wil ze ook nog wel een kopje geven (dat doet hij op zich ook allebei tegen kuikentjes, die hij wel eet), maar hij komt echt niet op het idee om er een hapje van te nemen.

Sowieso, blijft het een raadsel wat meneer wel eet, want hij eet blijkbaar niet als ik het kan zien. Bij mijn partner eet hij wel af en toe in beeld, en die is gelukkig meestal wat vaker thuis dan ik, dus die mag nu ook de stukjes kwartel gaan proberen, kijken of dat helpt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3200070
We zijn nu al ruim een maand verder. Heb je al wat progressie kunnen merken?
Sien van mij eet ook weinig prooi. Ik vind dat niet erg, want die voer ik dan wel aan Ot en zo weet ik dat dan niet alles in de rode holle bolle Gijs verdwijnt.
Ik snap dat het praktisch is dat alle katten allemaal hetzelfde eten, maar is het perse nodig?



(Wat leuk trouwens dat je iemand hebt gevonden. Ik ben blij voor je :)
Door fem fatale
#3200605
Nee nauwelijks, het vergt flink wat inspanning van onze kant om hem over te zetten en Ares eet eigenlijk niet als ik erbij ben, dus dat maakt het nog moeilijker.

We gaan sowieso niet alle katten op hetzelfde menu krijgen, want we gaan niet proberen om Basilios over te krijgen op prooi. Het is al heel fijn dat hij KVV probleemloos eet, maar Basilios is vermoedelijk een oude meneer, en we hebben er vrede mee dat die niet over gaat. De hapjes prooi die hij soms eet omdat hij er zin in heeft (of om duidelijk te maken dat wij hem zwaar aan het verwaarlozen zijn, die variant is er ook en gaat gepaard met woest gemiauw) is mooi meegenomen.

Maar van kleine Ares denken we dat het goed is als hij meer gaat kauwen, want dat gebit moet nog zo lang mee. Hij eet KVV, dus qua gezondheid zit hij wel goed, maar ik zie aan de prooieters dat het ze zoveel oplevert aan plezier, en een nuttig iets om hun energie in te stoppen, dat gun ik hem ook.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3200619
Je zou voor Ares als mogelijke tussenoplossing een barfmenuutje kunnen samenstellen. Als hij toch wat prooi uiteindelijk eet en ook kvv erbij, hoeft dat niet uitgebreid en zou je toekunnen met barf uit de supermarkt samengesteld, eventueel wat extra dingetjes van je prooiendealer.
Bij mijn weten leren katten als kittentje van hun moeder prooien te eten. Lukt dat in dat tijdsbestek om wat voor reden dan ook niet, kan het op latere leeftijd moeilijk zijn om nog aan te leren. Zo eet Sien geen muis/rat/etc, terwijl dat toch de ultieme kattenprooi is. Ze eet wel kale kwartels (ook darmen eruit) en door mij gepluimde duiven. Sien lust trouwens ook kuikentjes. Ze heeft ook wel eens hele sardientjes gegeten, maar toen was ze nog jong en stom en tegenwoordig krijgt ze gewoon zalmfilet uit zo'n bevroren zak van de AH.
Door fem fatale
#3200760
Tja, kleine Ares had nog blauwe ogen toen R. hem kreeg, en R. was de derde eigenaar. Ik denk dat we kunnen uitsluiten dat zijn moeder hem dingen heeft geleerd. (Hij heet ook kleine Ares omdat hij qua formaat vergelijkbaar is met Plien, die met ruim 3 kilo niet erg groot is, en dat is een poesje. En hij heet Ares omdat ik toen ik voor het eerst bij R. thuis kwam, naar een bang maar opgewonden kitten keek en zei "leuk dat je hem Hestia noemt, maar je weet dat het geen vrouwtje is?)
Dingen van de supermarkt eet hij goed, en kuikentjes ook, dus hij kán het in principe wel, maar hij vind eten niet enorm interessant, en de andere katten wel, dus dat maakt het sowieso moeilijk om hem nog dingen aan te leren. Maar we blijven dapper proberen. De andere katten kunnen prima zijn restjes opeten (alleen als we het echt in stukjes hakken vinden zij het vies), dus we hoeven ook niet dingen weg te gaan gooien oid omdat hij aan het miepen is.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door