Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Henk
#3166807
Hallo allemaal,

Na ruim een jaar meelezen toch maar eens geregistreerd.
Ik ben Isolde en woon samen met vriend en kat in Utrecht. We hebben Henk (de kat dus) bijna 3 jaar geleden uit het asiel opgehaald. Hij was vreselijk bang, aaien kon echt niet en de eerste week heeft hij zich achter het gordijn verstopt. Nu is het een aanhankelijke kat die tegen me aan komt liggen in bed en zelfs af en toe op schoot komt (als hij een snoepje krijgt). Voor vreemden is hij nog steeds erg bang en oppakken, naar de dierenarts etc. is bijna onmogelijk. Het is dus een kat met gebruiksaanwijzing.

Ruim een jaar geleden zijn we overgestapt op kvv, met af en toe een barfhapje. Wat opviel was dat Henk niet goed kon knagen. Totaal over op barf was dus niet mogelijk. Henk krijgt nu een deel kvv, met daarnaast spiervlees, orgaan, vis, eendagskuikens en muisjes. Hij vind gelukkig alles even heerlijk. Een tijd geleden viel me op dat Henk toch last van zijn bekje leek te hebben. Niet dat je veel aan hem merkte.

Ik heb een dierenarts aan huis laten komen en die constateerde heel veel tandsteen en ontstekingen. Een schoonmaakbeurt was echt nodig. Afgelopen vrijdag is Henk bij de da geweest om zijn gebit schoon te laten maken. Mijn plan was om daarna weer iets meer over te gaan op barf. Helaas bleek zijn gebit zo slecht dat bijna al zijn tanden en kiezen getrokken moesten worden. Hij heeft nu nog maar 1 hoektand en 3 kiesjes.

Het mannetje moet best last gehad hebben van zijn bekkie, maar je merkte eigenlijk niets aan hem. Hij was en is altijd speels en eet alsof hij nooit iets krijgt. Op advies van de da krijgt hij nu twee weken brokjes, maar daarna gaan we natuurlijk weer over op vers. Waar ik heel nieuwsgierig naar ben is wat hij straks nog kan eten. Gemalen zal natuurlijk kunnen, maar ik wil dat het liefste toch combineren met barf. Zijn er mensen die ervaring hebben met een (bijna) tandeloze kat en barf? Kan Henk straks weer lekker een kuikentje eten of moet ik dat in stukken aanbieden? En hoe klein moet het spiervlees worden gesneden?

Het is wel een heel verhaal geworden, ik hoop dat dat niet erg is.

Ik zal proberen een foto mee te sturen, maar weet niet of dat gaat lukken. De bedoeling is dat hier een foto komt van vorige week. Oh ja, Henk is 4 jaar.

Groetjes,

Isolde
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Henk op ma 02 nov 2015, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#3166813
Arme Henk, hij moet veel pijn hebben gehad, maar ze laten het niet zien hè.

Geen eigen ervaring met tandloze katten, buiten er te kennen. Maar die eten brokken en natvoer, geen BARF.
KVV zal volgens mij geen probleem zijn, maar hij zal waarschijnlijk geen stukken kunnen afscheuren.
Dus in mijn ogen zal BARF wel moeilijk zijn, of het moet ik kleine stukjes zijn.

Misschien zijn er anderen die wél ervaring hebben met tandloosjes en BARF?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3166822
Welkom!

Tandloos enbarf is tot op zekere hoogte mogelijk.
Kuikens kan gewoon, die dingen zijn erg zacht. Spiervlees en orgaan is in kleine stukjes te snijden en ze te voeren. Vleesbot kan je beter malen.
Door Ruisje
#3166832
Welkom op Barfplaats!

Dan weet je gelijk waarom Henk bij de eerdere barfhapjes niet goed kon knagen. ;) Zoals Koekje hiervoor al zei, kun je inderdaad wel wat barfhapjes blijven voeren, maar wacht met de kuikens even tot alles in zijn bekje goed genezen is. Het is nu nog gevoelig waar de kiezen getrokken zijn.
#3166910
:hi:
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou zeker een paar weken gemalen geven.
Zodra alles 100% is genezen zou je met zachte dingen kunnen beginnen. En dat steeds 'uitbouwen', zo kom je er vanzelf achter wat wel en niet kan.

Zo zou ik het doen  ;)
Door Henk
#3168426
Bedankt voor jullie reacties.
Het is nu ruim een week geleden dat Henk zijn tanden zijn getrokken. Het gaat gelukkig erg goed met hem. We houden ons maar aan het advies van de da om de eerste twee weken alleen brokjes te geven. Henk vind gelukkig alles lekker dus 2 weekjes brokken is voor hem wel te doen. Maar ik denk dat hij blij is als hij straks weer echt lekker kan eten.
Volgende week gaan we weer beginnen met kvv aangevuld met spiervlees. Dat zal ik in heel kleine stukjes snijden. Als dat goed gaat dan gaan we langzaam weer opbouwen en kijken wat hij nog wel en niet kan eten.
Door san :)
#3168506
Welkom . Wel apart. Mijn hond heeft nu drie keer behoorlijke tand extracties gehad maar die mocht gewoon kvv eten. Het lijkt me dat de brokjes moelijker te kauwen zijn dan kvv? Enig idee waarom je DA dat adviseerde?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Door Henk
#3168513
Inderdaad was het argument voor brokjes dat een kat daar niet op kauwt en dat er dan dus minder etensresten in de wonden kon komen. En daarmee dus minder kans op ontstekingen. Vond het niet helemaal onzinnig klinken dus vooruit dan maar... 2 weken aan de brok.

Overigens konden niet al zijn wonden gehecht worden dus het moest ook wel even herstellen. Maar wat gaat dat snel bij een kat zeg. Na twee dagen leek hij al nergens meer last van te hebben en na vier dagen vond ik hem bij het schooltje in de buurt aan de chips  ;D
#3168573
Katten niet kauwen? Dat heb ik nog nooit gehoord. Ik hoor Poesje altijd kauwen als ze wat brokjes - maatje klein - krijgt en ze spuugt de stukjes die ze niet lekker vindt uit...  ::) Voor die ministukjes komt soms nog een van de buurkatten langs.
#3168583
Honden kauwen niet op brokjes. Die slikken ze heel door. Al mijn katten hebben altijd braaf op hun brokjes gekauwd. Ik zou inderdaad alleen het vleesbot malen en de rest in stukjes geknipt geven. Hier een Brit die extreem lui is met kauwen en zelfs kippennekken heel doorslikt. Voor haar knip ik alle vleesbot in stukjes van een vierkante cm ongeveer. Dat zou je ook nog kunnen proberen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door