Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door wenne
#360008
thanks Amber en Danielle, ik heb zojuist een pbtje gedaan naar Tannetje Koning om te vragen of ze hier eens een kijkje wil nemen :)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#360130
wenne schreef: Kijk Sylvia, je denkt er van wat je wil, jij vindt dat ik overboord ga? Tja, pech, ik kan zwemmen. ;D
Gelukkig.
reken ze ...of zwemse Afbeelding

Jij vindt dat ik teveel uitreken, ik reken liever iets teveel uit in het begin dan te weinig. En als ik zie dat ik volgens mijn berekening 232mg calcium moet toevoegen (dus 1100mg calciumcitraat) aan 500gram vlees, maar elders op het forum vind ik dat je maar 200mg calciumcitraat zou moeten toevoegen aan 500gram vlees, dan wil ik graag weten hoe het nu precies zit. Want dit is niet zomaar een klein verschilletje. Idem voor het magnesiumgehalte.
hier krijgen de katten kippenbot (ongemalen) en in sommige gevallen gemalen eierschaal, in het begin woog ik keurig een pond vlees af en daarover deed ik dan 1 theelepel eierschaalpoeder, nu pak ik een snufje en gooi het eroverheen. Als er op de verpakking staat hoeveel poeder je op een bepaalde hoeveelheid vlees moet doen zou ik me daar gewoon aanhouden
En aan antwoorden als jij hierboven gegeven hebt, heb ik eerlijk gezegd helemaal niks. Kom dan op zijn minst met argumenten. Ik respecteer jouw mening om gemalen eierschaal te gebruiken, respecteer dan aub ook mijn mening, meer vraag ik niet. (of toch wel: iemand die antwoord op mijn vraag weet :P)
Ik respecteer jouw mening al wil je kalkstenen huiskeien door het voer doen, dat is mij om het even, ik geef gewoon mijn mening, ik heb nergens gezet dat ik vind dat jij dat zo moet doen dus een beetje minder kan denk ik wel.Als mijn antwoorden je niet aanstaan dat kan natuurlijk altijd, ze waren alleen wel vriendelijk bedoeld.

Alleen als ik jou gereken lees zou ik accuut nooit aan barfen beginnen als ik dat nog niet deed. Je begint net en dan hang je je nogal op aan gewichtjes en hoeveelheden, maar zo moeilijk is het niet, voor jezelf doe je dat toch ook niet, en toch vertrouw je erop dat een gevarieerd menu gezond voor je is en alles bevat wat je moet hebben, zonder dat je uitrekent dat als je 200 ml melk hebt gedronken of je dan nog calciumrijke groenten erbij mag eten.Wat ik dus wilde zeggen is maak het jezelf niet te moeilijk, maar bij deze mijn excuses hiervoor.
PS: gemalen kippenbot zou ook mijn voorkeur wegdragen, om bij de vleessoorten te voegen waar ik geen bot bij heb, maar daar heb ik nu eenmaal geen toegang toe.


Als je aan kippennekken kunt komen en je hebt een vleesbijltje dan kun je ze kneuzen, zelfs 6 weken oude kittens kunnen dat eten , probeer dat eens, datzelfde kun je doen met kippenvleugels.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 28 jul 2005, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#360626
De calciumbehoefte zoals jij die gebruikt is gebaseerd op calciumcarbonaat en daarvan wordt maar weinig opgenomen.
Het is ook niet zo dat de calciumbehoefte een statisch gegeven is, het wisselt van dag tot dag. Spieren gebruiken bijvoorbeeld calcium en als je veel beweegt heb je meer calcium nodig dan wanneer je niets doet.

De opname van calcium uit de darm wordt beinvloed door magnesium, daarom zit de magnesium erbij. De calcium uit melk bijvoorbeeld wordt heel slecht opgenomen omdat er te weinig magnesium in zit. Die melk met extra calcium is dus een fabeltje, dat werkt niet.

Omdat de calciumcitraat wel voor zo goed als 100% wordt opgenomen hoef je er maar weinig van te geven. Ik bekijk meestal hoeveel phosphor er ongeveer in de voeding zit, niet alleen in het vlees, ook in de groenten, en dan houd ik de verhouding op ongeveer evenveel fosfor als calcium. Die verhouding van 1,3:1 is al weer achterhaald.
Bovendien komt dat ook niet zo nauw.
Ik denk dat je niet te precies moet gaan rekenen, gewoon een klein schepje is prima.

Dat beetje extra magnesium maakt niet uit. Ze krijgen geen gruis door een teveel aan magnesium. Ze krijgen gruis door te weinig vocht en te weinig verzurende bestanddelen.
Door wenne
#360789
sylvia schreef: hier krijgen de katten kippenbot (ongemalen)
Dat willen ze hier jammer genoeg niet :( Ze eten wel het vlees van de kippevleugels af, maar laten de botjes liggen. Gemalen in de molen laten ze het zich wel lekker smaken. Probleem is dat ik graag eens wat ander vlees dan gevogelte zou geven en dat ik daar dan geen (maalbaar) bot bij heb. Kan jij gewoon aan kaal kippenbot komen daar?
Als er op de verpakking staat hoeveel poeder je op een bepaalde hoeveelheid vlees moet doen zou ik me daar gewoon aanhouden
Nee, op de verpakking staat enkel dat het "calciumcitraat en magnesiumcitraat" is, voor de rest niets, daarom dat ik zoveel twijfels had. Ik geloof dat het oorspronkelijk een supplement voor paarden is.
Als mijn antwoorden je niet aanstaan dat kan natuurlijk altijd, ze waren alleen wel vriendelijk bedoeld.
Sorry :-[ Ik geloof je zeker als je zegt dat het vriendelijk bedoeld was. Het geschreven woord hé...? :( Bij deze ook mijn excuses!
Alleen als ik jou gereken lees zou ik accuut nooit aan barfen beginnen als ik dat nog niet deed.
't Ziet er eigenlijk erger uit dan het is hoor, op het eerste zich lijken het veel cijfertjes, maar zo erg is het niet hoor ;)
Je begint net en dan hang je je nogal op aan gewichtjes en hoeveelheden, maar zo moeilijk is het niet
Ben nogal perfectionistisch als het op mijn dieren aankomt :-[ Ben altijd bang dat ik iets mis doe of iets over het hoofd zie, terwijl ik ze juist het beste wil geven wat er is.
voor jezelf doe je dat toch ook niet, en toch vertrouw je erop dat een gevarieerd menu gezond voor je is en alles bevat wat je moet hebben, zonder dat je uitrekent dat als je 200 ml melk hebt gedronken of je dan nog calciumrijke groenten erbij mag eten.
Ja, maar ik voel zelf hoe ik me voel, bij mijn dieren moet ik afgaan op hun lichaam(staal) en bij katten is het kwaad dan soms al geschied (of daar ben ik bang voor tenminste, ben een rasechte doemdenker).
Als je aan kippennekken kunt komen en je hebt een vleesbijltje dan kun je ze kneuzen, zelfs 6 weken oude kittens kunnen dat eten , probeer dat eens, datzelfde kun je doen met kippenvleugels.
Maar kan je (niet-kale) kippennekken en kippenvleugels gebruiken om het calciumpeil in een niet-benige vleessoort op peil te brengen? Heb je als het ware een overschot aan calcium in nekken en vleugels?
(Nekken heb ik nog niet kunnen bemachtigen, maar ik hoop dat dat nog wel gaat lukken).

groetjes,
Wendy
Door wenne
#360801
Hitam schreef: De calciumbehoefte zoals jij die gebruikt is gebaseerd op calciumcarbonaat en daarvan wordt maar weinig opgenomen.
Oh? Ik wist (dacht) wel dat de calcium uit calciumcitraat beter wordt opgenomen dan die uit calciumcarbonaat, maar er zit toch ook minder calcium in calciumcitraat (21%) dan in calciumcarbonaat (37%)?
Het is ook niet zo dat de calciumbehoefte een statisch gegeven is, het wisselt van dag tot dag. Spieren gebruiken bijvoorbeeld calcium en als je veel beweegt heb je meer calcium nodig dan wanneer je niets doet.
Mijn katten zijn luie trezen... volgens mij hebben die geen calcium nodig dan ;) Daar zal binnenkort wel verandering in komen met de 2 kittens die erbij komen ;D
Ik bekijk meestal hoeveel phosphor er ongeveer in de voeding zit, niet alleen in het vlees, ook in de groenten, en dan houd ik de verhouding op ongeveer evenveel fosfor als calcium.
Ik doe geen groentenmix erbij voor de katten, dus daar hoef ik (gelukkig) geen rekening mee te houden.
Die verhouding van 1,3:1 is al weer achterhaald.
Bovendien komt dat ook niet zo nauw.
Ja, ik dacht gelezen te hebben dat de Ca/P optimaal tussen 0,9 en 1,1 zou liggen voor katten, maar dat het zonder problemen mag oplopen tot 2x zoveel Ca als P?
Ik denk dat je niet te precies moet gaan rekenen, gewoon een klein schepje is prima.
Dus gewoon het advies van 1 theelepel van het complex per 500 gram aanhouden?
Dan is er wel nog iets waar mijn vriend gisteren mee aankwam: dat een theelepel verschilt van een koffielepel? ??? ik weet het, ik ben erg :-[
(ik zag een theelepel altijd als hetzelfde als een koffielepel ::) )
Dat beetje extra magnesium maakt niet uit. Ze krijgen geen gruis door een teveel aan magnesium. Ze krijgen gruis door te weinig vocht en te weinig verzurende bestanddelen.
Dus om die magnesium moet ik mij echt geen zorgen maken? Ik vond dat zoveel te veel klinken (10x) daarom dat ik zo ongerust was. Onze ene kattin is net van de blaasproblemen af dankzij de overgang naar 100% vers, en dat wil ik graag zo houden :)

Bedankt voor je antwoord Tannetje! :D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#360877
Kippennekken en vleugels zijn een beetje 50/50 bot/vlees

maar van die dingen kun je de botjes goed aan gort slaan.
Ik geef de katten bv 4 nekken of 2 vleugels voor Pyts haksel ik ze handmatig aan flinters met een vleesbijltje en dan doe ik er nog spier of orgaanvlees bij, een andere maaltijd met alleen vlees doe ik er dan een klein beetje kalk bij.

Een theelepel is inderdaad kleiner dan een koffie lepel, ik kijk gewoon heb ik een klein theelepeltje dan is het een volle schep , heb ik een grote dan is het een afgevlakte schep.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#360926
wenne schreef: Bedankt :) Naar aanleiding van Pyts (dat is toch ook een kitten van jou hé?) heb ik een ander topic geopend ;)
Ja Pyts is ons kitten
Door Mevroi Kruim
#361010
Wie had toch ook al weer nekken ontleed? DIe kwam op 1/3 bot 2/3 vlees volgens mij. Vleugels idd 50/50.
En je kunt ook karkassen geven, da's vrijwel alleen bot. Maar wel weer kip.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#361032
Kruimel schreef: Wie had toch ook al weer nekken ontleed? DIe kwam op 1/3 bot 2/3 vlees volgens mij. Vleugels idd 50/50.
En je kunt ook karkassen geven, da's vrijwel alleen bot. Maar wel weer kip.
Dory


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 29 jul 2005, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wenne
#361057
Kruimel schreef: Wie had toch ook al weer nekken ontleed? DIe kwam op 1/3 bot 2/3 vlees volgens mij. Vleugels idd 50/50.
Was een leuk werkje zeker? ;D Maar zeker interessante info!
En je kunt ook karkassen geven, da's vrijwel alleen bot. Maar wel weer kip.
Dat het dan weer kippenbot is kan me eigenlijk niet veel schelen, het vlees is dan toch afwisselend. Alleen weet ik niet waar ik aan kippenkarkassen kan komen, laat staan verse (want ik moet ze kunnen vermalen en bij het vlees voegen, als ze ingevroren zijn kan dat niet meer want ik heb niet genoeg katten om het in 1 keer op te maken).
Door wenne
#361063
Heel erg bedankt voor het opzoeken van de foto's sylvia!
Jee, wat een priegelwerk om het zo uit elkaar te halen! Bedankt Dory!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#361066
Ik weet niet waar je in belgie woont maar ik weet dat je op de markt in zundert bij de poelier kipkarkas kunt kopen, zelfs gewoon gemalen.
Door wenne
#361114
sylvia schreef: Ik weet niet waar je in belgie woont maar ik weet dat je op de markt in zundert bij de poelier kipkarkas kunt kopen, zelfs gewoon gemalen.
bedankt voor de tip! Jammer genoeg is het zo'n 105km bij ons vandaan. Maar op de markt gaan zoeken is wel een goed idee! Verkopen ze dat als dierenvoer? Of zijn er ook mensen die barfen? ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#361158
wenne schreef: bedankt voor de tip! Jammer genoeg is het zo'n 105km bij ons vandaan. Maar op de markt gaan zoeken is wel een goed idee! Verkopen ze dat als dierenvoer? Of zijn er ook mensen die barfen? ;)
hahaha volgens mij zijn er geen mensen die gemalen kipkarkas eten, deze heeft het geloof ik ook alleen maar bijzich als je het besteld. Maar je zou ook eens kunnen kijken of er een kippenslachterij bij je in de buurt zit en er even langs gaan, bellen zou ik niet doen, dan zeggen ze vaak nee.
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 29 jul 2005, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door