Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3151753
Hoihoi,

Ik heb een vraagje over Bandit KVV, maar zal me eerst even voorstellen. Ik ben Kim, 27 en woon in Overijssel. Ik en mijn vriend hebben twee (binnen)htk-tjes van 12 maand (Pippi/Pip) en 4 maand Woezel). Allebei zijn het katers. Ik heb al eerder wat met KVV geprobeerd, maar het was maar zo zo. Eten met lange tanden en daarna overgeven. Het is ook nog eens lastig te verkrijgen dus ik gaf het op. Nu kwam ik erachter dat ze hier in de buurt Bandit en Carnibest verkopen. Gisteren heb ik hier twee bakken Bandit gekocht en ik ben ze nu aan het overzetten van Orijen en Almo Nature naar KVV en tot nu toe heeft er nog geen van beiden overgegeven. Gisteren eerst een schijfje prins gegeven en 's avonds dertig gram Bandit met wat gekookt water en vanochtend weer 30 gram Bandit met gekookt water.

Nu heb ik dus een vraag over Bandit. Pippi weegt 4600 gram. Ik lees overal dat bij KVV je ongeveer 3 a 4% van het lichaamsgewicht moet voeren. Dat zou neerkomen op 140 - 180 gram per dag voor Pippi. Alleen op de verpakking staat dat 80-100 gram voor een volwassen kat voldoende is. Dat zou dus betekenen dat ze van de Bandit veel minder hoeven dan van bijvoorbeeld Carnibest. Klopt dat?

Woezel krijgt wat hij wil aangezien hij nog zo jong is en ook nog niet gecastreerd.

Groetjes Kim
#3151758
Welkom!

Hoeveel voer is van zoveel factoren afhankelijk, waaronder de persoonlijke behoefte en de snelheid van de spijsvertering en stofwisseling. Ik zou de adviezen als leidraad gebruiken, maar jezelf er niet teveel o p vastpinnen. Hou er rekening mee dat ook Pip nog een jonge kat is met een hoge energiebehoefte.
#3151775
Dat weet ik, maar het probleem is (of eigenlijk was), dat hij echt heel lui en dik werd (ik schrok er zelfs van). Hij speelde niet meer met ons, maar ook niet meer met Woezel. Sinds ik hem afgepast voer gaf is hij weer wat lichter en is hij minder lui en sloom en speelser. Dat bevalt me dus eigenlijk wel goed.

Ik heb hier een tijd onbeperkt gehad (tot en met 8/9 maand) dat het er echt altijd stond en echt nooit op was. Maar hij vrat en hij vrat en hij vrat. Er kwam geen einde aan. Hij heeft als kitten op een boerderij gewoond waar hij water en brood kreeg en ook nog eens lde laatste uit t nest was die uberhaupt wat kreeg. Ik gok dat ik het er niet uit ga krijgen. Ik wil mijn kat niet te weinig geven, maar ik wil er ook niet één die net na zijn eerste verjaardag al continu in zijn mand hangt en af en toe naar zijn bak sjouwt voor wat eten. Hij rent nu weer en reageert ook weer op speeltjes en Woezel. Dat deed hij eerder niet.

Ik denk dat ik hem nu gewoon geef wat hij wil in kleine porties (anders spuugt hij alles weer uit) en dan over een maand of twee kijk hoe ze erop reageren.

Blijft wel de vraag: waarom is het voeradvies van Bandit zoveel minder dan andere KVV?
#3151814
Hier ook twee katten die echt geen maat kunnen houden. Eentje die zich tonnetje rond zou vreten en eentje die zich op korte termijn dood vreet. Ze hebben beide trouwens nooit iets te kort gehad.

Hoeveel je kat nodig heeft hangt echt van de kat af, hier is dat 100 gram per dag (gewicht 5.3 en 4.4 kilo). Weet je hoeveel hij mag eten als hij enkel brok zou eten? Als je de hoeveelheid brok x2 doet kom je aan ongeveer de hoeveelheid rauw, brok x4 kom je aan de hoeveelheid natvoer. Het kan zijn dat hij meer of minder nodig heeft, maar zo heb je ongeveer een richtlijn. bv hij eet 50 gram brok en 40 gram natvoer, dan is dat 120 gram vers.
#3151852
Ik ben net gebeld door Bandit en heb al mijn vragen kunnen stellen haha. Ik zal het even kort proberen samen te vatten.
  • Een kat die buiten prooien vangt, hoeft minder te eten dan een binnenkat (mijne zitten binnen).
  • De reden dat een kat minder van Bandit nodig heeft is omdat het in kilocalorieën hoog is door vette vis (haring/makreel).
  • Een kitten eet twee keer zo veel als een volwassen kat van hetzelfde gewicht, dus Woezel is 2,5 kg en eet dus hetzelfde als Pippi van 4,6 kg
  • Het is een compleet diervoeder met alle bestanddelen. Afwisselen hoeft dus niet, maar één keer per veertien dagen bijvoorbeeld een wildmix vinden katten vaak wel lekkerder. Hoeft niet perse van een ander merk, mag wel.
  • Ze raden aan geen vitamines of mineralen toe te voegen, daar het compleet en uitgebalanceerd is.
  • Een volwassen kat ziet hij het liefst iets aan de dunne kant, dan wat aan de dikke kant. De meeste katten die in de praktijk komen zijn aan de dikke kant en dit levert de meeste klachten op.
  • Het juiste gewicht kun je merken aan de mate van activiteit. Een vollere kat (die nog niet dik is) zal slomer zijn, een kat mag best een beetje zoeken naar voedsel.
  • Een kat moet graag willen eten en een keer honger is niets mis mee, zolang dat maar beperkt blijft natuurlijk. Het gaat erom dat hij niet altijd toegang hoeft te hebben tot voer en duidelijk blij moet zijn als je hem wat geeft.
Hij raadde mij voor Pippi 80-100 gram aan eerst en dan later misschien minder aangezien daar nog wel 200 gram af zou mogen (dat gaf ik aan, hij heeft de kat niet gezien).

Woezel mag dus evenveel als Pippi. Kittens moeten voldoende voer hebben. Ook kan ik gaan proberen om Woezel en Pippi samen te voeren (in dezelfde ruimte maar voldoende afstand). Nu geef ik ze ieder aan de andere kant van het huis omdat Pippi redelijk fel is. Als het goed is leert Woezel dat hij zijn eten moet verdedigen/opeten en Pippi wordt waarschijnlijk ook wat minder fel. Wel even kijken hoe dat gaat en of Woezel genoeg krijgt en Pippi niet te veel. Nu ze nog jong zijn is dat te leren.
Laatst gewijzigd door Kim1988 op wo 09 sep 2015, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door