Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3146874
Gisteren wilde ik mijn hondjes Duif voeren van Kiezebrink, maar de dames bedankten hier vriendelijk voor... Maar er werd interesse gewekt bij de kattenheren. Onze poezen kregen nog brokjes, omdat ik dit wilde doorzetten tot de zak leeg was en dan met de katten ook over op KVV. De honden krijgen dit al tijden (een van mijn honden is er zelfs op afgespeend). Destijds toen ik KVV heb uitgezocht heb ik me behoorlijk verdiept in het voeren van vers aan de honden, zo krijgen ze ook nog behoorlijk +/- 10% groente en fruit (diverse soorten) bij en daarnaast wissel ik veel soorten en merken af om zo compleet mogelijk te zijn.

Nu weet ik alleen (bijna) niks van KVV voor katten (lees kittens, mijne zijn 12 weken) . Ik weet enkel dat Taurine belangrijk onderdeel is voor katten, maar waar zit dit in? Gisteren en eergisteren hebben ze duif, kip en lam gehad, vanochtend, tonijn (noodgedwongen, omdat ze de brokken weigerden te eten toen ik weer bedacht dat de zak leeg moet!). Ook hebben ze een klein beetje groenten bij gekregen, ik schat 5% en een eitje... Ze vinden het blijkbaar allemaal zo lekker dat ze vanmorgen de brokken hun rug toedraaiden. :O

En moet ik andere merken halen dan ik voor de honden doe? Ik heb ook gelezen dat katten vaak rund niet echt kunnen waarderen.. Maar mogen ze dit ook hebben of liever niet?
En waar kan ik veel info vinden over het voeren van KVV aan katten, destijds voor de honden het boek van Lize gelezen en sites helemaal uitgepluisd, maar voor katten beperkt deze info zich wat meer volgens mij..

Alvast bedankt voor de moeite!
#3146885
Nergens druk om maken, alleen maar blij zijn met zulke verstandige kittens.
Bedenk, je hoeft echt niet elke dag de exacte percentages aan te houden. Je geeft een kind ook niet afgewogen zoveel worteltjes, zoveel aardappel en precies (ik noem maar iets) 56 gram vlees per dag.
Het gast er om dat je over een langere periode, zeg een maand, alle vlees/bot/orgaan percentages ongeveer aan bod laat komen.
Dus de ene dag een stuk kwartel met botjes er nog in, dan een keer een paar stukjes orgaanvlees, een eitje, af en toe stukje vis, lapjes vlees etcetera. Komt helemaal goed. Boekje van Tannetje Konings vind ik hierbij nog wel het fijnste als leeshulp.
Wij krijgen over drie weken ons zesde ragdoll kitten en we zijn zo gelukkig dat de fokker bereid was om hem  af te spenen op verse voeding. Resultaat: vanaf de vijfde week at meneer hoofdzakelijk carnibest en dronk alleen nog bij mams "voor het slapen gaan". Toen de tandjes stevig genoeg waren werd zijn menu aangevuld met stukjes vlees en inmiddels, tien weekjes jong, knaagt hij fanatiek op kwartelpootjes.
Muisjes en kuikens en ratjes zijn nog een stapje te ver, maar dat komt hier helemaal goed, met vijf barfende katten als voorbeeld.
Detail: sinds zijn voeding hoofdzakelijk uit vers bestaat en nog maar heel weinig uit moedermelk groeit hij een enorm stuk harder
#3146909
Katten hebben niets aan groenten, ze eten ook minder bot en geen pens. Ze hebben inderdaad taurine nodig, dat zit in vlees, in hart, hersenen en ogen zit er meer. Een goede katten kvv bevat voldoende taurine, dus je hoeft je geen zorgen te maken. Een eitje af en toe is een mooie toevoeging.

Ik zou dus wel katten kvv voeren, goed bekende merken zijn bv haaksbarf, tinlo (wel opletten of hun ontlasting niet te hard is, het bot percentage van tinlo is te hoog voor de meeste katten, je kan daar wat extra spier bijgeven indien nodig), bandit, darf, carnivoer,...

Van de maker van darf heb je nu ook alroda, dat heb ik zelf in huis voor als ze gemalen krijgen of voor wolf zijn druppels door te mengen. Ik vind het er mooi uitzien en veel keuze in wild. Je moet er wel nog een beetje hart bijgeven, maar dat kan je bij hen ook in rolletjes kopen, ongemalen hart kan natuurlijk ook.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door