Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door frodo quin
#3139195
Weet iemand of de vetzuren in algenolie goed opneembaar zijn voor een kat?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3139234
Volgens mij niet zo, omdat het plantaardig is. Misschien kan je met de zoekfunctie wat meer vinden. Er staat me vaag iets van bij da Mevroi Kruim er wel eens ietd over geschreven had in een topic ergens. Ik weet niet meer waar en wanneer en hoe.
Door frodo quin
#3139572
Ik kan hier niets over vinden. Voor honden zou het wel een goede vervanging zijn, maar katten zijn natuurlijk wel obligate carnivoren. Verder heb ik begrepen dat je ze ook beter geen zeewier voert (omwille van de jodium dacht ik?), dus of algenolie dan wel mag,...
Gebruikersavatar
Door koekje
#3139589
Ja, katten voer je idd beter geen zeewier. Zeealgen beter ook niet, ook vanwege de nieren.
Door frodo quin
#3140095
Maar de olie bevat natuurlijk niet dezelfde stoffen als het zeewier zelf al zouden er natuurlijk nog sporen van aanwezig kunnen zijn, maar je zou het ook zonder nadelen kunnen geven. Mijn katten krijgen geen vis en normaal gezien geen visolie (nu wel af en toe omdat ik wat voor Cyc had liggen en zij mogen het nu opmaken), maar als algenolie geschikt zou zijn zou ik het wel graag willen proberen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3140105
Maar algenolie is toch geperste algen? Net zoals olijfolie geperste olijven zijn. Dan zitten er toch deze.fde stoffen in?
Door frodo quin
#3140111
Maar de olie heeft toch niet de zelfde voedingswaarden als het voedingsmiddel waar het van komt. Olijfolie is toch ook het vet wat in olijven zit en niet de rest? Zo zit er bv in sesamzaad heel veel calcium, maar in sesam olie veel minder (780 mg tov 10 mg).
Door Anneloog
#3140468
algenolie heb ik gene verstand van maar ik heb aquariums en voer dus wel spirulina en chlorella en beiden zijn dacht ik ook wieren en Leo de kat word helemaal gek als ik die tabletjes voer en wil er dan ook 1.
Ik geef hem dan dus vaak 1 en dan heb ik het over max 1 tablet of spirulina of chlorrela in de week niet meer en niet minder, en hij eet dus verse algen die ik uit de vijvers pluk.
Door frodo quin
#3141101
Maar zoutwater algen zouden dus niet goed zijn voor een kat ze zouden er op termijn schildklier en nierproblemen kunnen veroorzaken. Het gevaarlijke aan die dingen is dat het lang kan duren eer de problemen zich voordoen, maar dan is het te laat. Ik durf het dus niet gewoon proberen.

@koekje het is niet enkel jouw kennis hoor, google lijkt mij ook geen antwoord te kunnen geven ;). Als ik het over een tijdje nog niet vind zal ik mailen met een paar holistische da's.
Door frodo quin
#3243436
Een tijdje geleden bij versda's ten rade gegaan, maar daar kreeg ik ook geen antwoord uit.

Na wat opzoekingswerk en over en weer gemaild met een producent van algenolie (Testa omega 3) ben ik er achter dat algenolie inderdaad dezelfde omega's bevat als visolie en iig in die van de bovengenoemde producent in de olie zelf (capsule kan misschien wel) geen jodium zit en ook geen sodium. Ik zie dus geen enkele reden waarom het voor een kat geen geschikt alternatief voor visolie zou zijn. Iemand anders wel?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door