Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door MirjamP
#3133360
Ok klein stukje voorgeschiedenis:

3 jaar geleden zat er bij ons in de achtertuin en voordeurmat een kat. Toen het kouder werd hebben we besloten ok..deur open en je mag komen en we noemen je Charly...heel lang via sites proberen te achterhalen waar deze zeer sociale gecastreerde kater vandaan kwam maar helaas....toen heb ik maar een vriendin voor hem gezocht en dat werd Abby...een meiske waar mensen op marktplaats mee adverteerden omdat ze van haar af wilden. Toen ik haar haalde was ze 20 weken ongeveer.

Ik had toen ook deze site gevonden en wilde het graag proberen. Charly ging zonder problemen over. Ik had nog het idee: hij was zooo mager dus die lust alles. Mijn nieuwe meisje deed tot mijn verbazing ook niet moeilijk..al heeft ze smaken die ze wel en niet lekker vind. Dit ging zo een hele poos goed.

Mijn buurman (gescheiden) kreeg een kitten via (?) Voor zijn kids. Toen ik de kitten zag zei ik eerst al die is nooit 8 weken...en daarna verstreken de weken en hoorde ik hoe ruw de kids soms met het kleine ding omgingen. Toen viel me het oogje op...half dicht en veel smeer...heb diverse keren gemeld ga naar dierenarts en hij ging niet. Nu 3 dagen geleden heb ik eindelijk na tig keer praten de kat van hem af kunnen troggelen...naar DA geweest en ik dacht dit word drama....1e avond ik schotel het kvv voor en het valt aan...na 3 dagen eet ze nog steeds zonder probleem alles elke keer op...dus OF ik heb echt 3 uitzonderlijke katten..OF mensen die willen overstappen moeten minder in paniek raken ^_^
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3133400
Kittens zijn gemakkelijk, volwassen katten leer je niet zomaar iets nieuws.
Al kan je natuurlijk geluk hebben ook.
Charly zal misschien wel eens iets gevangen hebben in zijn jeugd en dus rauw kennen, dan is het geen kunst om over te zetten.  De kittens is dus ook helemaal niet verwonderlijk.
Het is lastiger als je katten hebt die helemaal niets anders gegeten hebben. Die zijn echt niet zo eenvoudig en het kan soms maanden tot jaren duren voor je ze zover krijgt.  Dat is nu eenmaal eigen aan katten, ze eten enkel wat ze als kitten geleerd hebben.
En natuurlijk heb je uitzonderingen, maar ik zie dat in jouw verhaal nu wel niet.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3133448
Hier ook een poes die gek is op rauw vlees. Die kan ik keuze geven tussen brok en vlees en dan kiest ze resoluut voor het vlees.
Eerste 5 jaar van haar leven in ander gezin geleefd maar geen idee wat ze daar at (in asiel kreeg ze brok)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3133458
Je hebt ook katten die het idd gewoon erg lekker vinden. Sien is daar ook een van. Nu houdt ze sowieso wel van eten, maar ze geniet echt van haar barfhap en heeft dat vanaf het begin al gedaan.
Door frodo quin
#3133486
Hier twee volwassen katten en een kitten overgezet op rauw. Cyc de oudste die toen eigenlijk al vrij oud was (vermoedelijk makkelijk 10jaar) at alles onmiddellijk, behalve struisvogel, dat vond hij een beetje verdacht, maar een minuut rond het bakje draaien ging het ook vlot naar binnen. Hij heeft zeer waarschijnlijk nooit rauw gehad en vermoedelijk ook nooit gejaagd.

Wolf was anderhalf toen hij overging op rauw en vond het geweldig, hij is heel erg op eten en vond vers heel erg  lekker, hij vloog mij zelfs aan om het af te pakken als ik met zijn voer afkwam. De eerste keer dat ze vleesbot kregen had hij niet door dat je het bot ook kon opeten, cyc kwam het botje wat hij over had gelaten opeten en daarmee was het voor hem duidelijk dat de botjes ook om te eten waren.

Joran was elf-twaalf weken en vond het ook wel te eten, kvv was oké, zolang het bio was, van bioindustrie vlees geeft hij over, dus logisch dat hij er niet meer van wou eten. Vleesbot is ook moeizaam gegaan, maar ik was gestart met kwartel omdat me dat wel makkelijk leek voor zo'n klein ding, hij gaf daar dus ook van over en at het dus niet. Met vleesbot heeft hij toch moeilijk gedaan tot als hij gewisseld was. Hij heeft het dus wel van in het begin gegeten, maar het duurde even eer hij het echt lekker vond.

Ik heb trouwens ook nog een aanlopertje van ongeveer 8 maand even opgevangen , zei at goed kvv van in het begin, hele stukken snapte ze eerst niet en heb ik in het begin klein moeten snijden, vleesbot vond ze ook moeilijk en moest ik meppen, wel almaar minder.

Katten staan er echter wel om bekend van miepen te zijn en je kan ze zoals bij een hond niet laten vasten, al ik denk dat veel kattenpersoneel nog al snel door de knieën gaat, moest ik geen voet bij stuk gehouden hebben denk ik dat joran echt een miep zou zijn en waarschijnlijk zelfs geen kvv zou eten, laat staan barf, terwijl hij nu echt gek is op zijn eten. Je hebt echter wel best veel katten die liever zouden verhongeren dan rauw proberen.

Bij mij was leeftijd dus niet bepalend, integendeel, de oudste was een geboren barfer en bij de kitten is het moeilijk gegaan.
Door Ruisje
#3133487
Toen wij overgingen op rauw ging dat bij 5 van de toen nog 7 volwassen katten heel gemakkelijk. Mien was als buitenkat, die konijnen, vogels en ander klein 'spul' ving en opat, natuurlijk een geboren rauweter, maar ook de met royaal konijn brokjes (baby, junior, adult) en blik grootgeworden poezels wisten nog dat je als kat rauw vlees hoort te eten. ;) B'Elanna heeft er wat langer over gedaan, maar ook zij is nu al anderhalf jaar helemaal over. Alleen Korenna, de schande van de familie, dwingt mij nog steeds eens in de zoveel tijd bij zooplus te bestellen. :( Ze is altijd een koningin Miep geweest met eten. Toch heb ik nooit de hoop opgegeven en verstopt in anderhalf maal zoveel blikvoer gaat er nu 3x per dag 20 gram gemalen barf naar binnen. :D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3133495
Hier kiezen ze trouwens ook alledrie het vlees als ze mogen kiezen.  Niet alle diersoorten, maar in den regel wel.
Als ik ze nu brokken of blik voorzet is dat wel feest omdat het voor een keertje is, maar toen ze nog brokken kregen werd er veel meer gemiept dan nu met het vlees het geval is. Toen was vlees krijgen een nog veel groter feestje dan blik nu. ;)

Kleintje is vlees beginnen krijgen toen ze 6 was, zij ving muizen toen ze jong was.
Cuzco was net een jaar en Luis 5 maand toen ze voor het eerst wat spiervlees en hart kregen. 
Lever heeft Kleintje wel moeten leren eten, Luis heeft aan heel wat diersoorten moeten wennen... Maar kipfilet en konijn was van het in het begin een schot in de roos.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 12 jul 2015, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
#3139367
Mijn vorige kater Pugsley ging pas op zijn 10e over op barf vanwege cni. Hij heeft jaren blikken Felix en co gekregen en er stond de hele dag een schall brokjes paraat in de keuken. Ik had totaal geen problemen om hem over te zetten, hij genoot van iedere barfhap die hij kreeg.
Mowgli had ik als kitten meteen over gezet op barf. In het begin at hij alles wat ik hem voorschotelde, maar na een paar weken begon hij te miepen met eten, wilde hij ineens geen gevogelte en andere soorten meer eten en geen harde dingen. Uiteindelijk ben ik voor hem gaan malen, zodat ik hem kon foppen door "bah-dingen" te mengen door lekkere "dingen", zodat hij evengoed vleesbot en genoeg diersoorten binnenkrijgt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door