Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3132850
We zijn vandaag met een van onze katten naar de dierenarts gegaan omdat hij last van zijn gebit kreeg. Hij is nu 15 jaar en zijn broer hebben we vorig jaar al aan zijn gebit moeten laten helpen. Bij hem hebben ze een paar tanden getrokken en hij eet nu weer praktisch zoals voor die tijd.

Onze katten eten barf, maar ze hebben nooit volledig gebarft, ze willen het gewoon niet.
Dus geef ik zoveel mogelijk barf, maar vul het daarnaast ook met blikvoer en zelfs wat brokken aan (de jongere 2 katten willen soms niks anders)

Voor mijn idee krijgen ze dan toch alle voedingsstoffen binnen en zou iedereen gelukkig moeten zijn.
Maar nu gaf de dierenarts aan dat ze wellicht toch een en ander tekort komen omdat ze dus geen uitgebalanceerd dieet krijgen.

Ik vraag me alleen af wat ik dan zou kunnen cq moeten doen?

Mijn katten willen behalve af en toe een eendagskuiken geen botwerk eten. De oudste twee eten soms de puntstukjes van kipkarkas, maar daar houdt het dan ook wel op. Verder eten ze diverse soorten vlees (rund, hert, kip, lam, haas, kalkoen) wat ik redelijk groot houd zodat ze daar wel op moeten kauwen en dus blikvoer (en de twee jongsten ook een klein beetje brokjes).

Iemand een idee?
#3132858
Ja, dat was ik vergeten erbij te vermelden.  :D

Ze eten ook lever en hart van diverse dieren en soms kippenmaagjes, maar daar zijn ze niet gek op, dus dat is nooit veel.
Long en pens willen ze helemaal niet.

Het is dus vlees en orgaan wat ze als barf eten. En dat aangevuld met blikvoer en brokjes inderdaad.
#3132904
Ik zou het deel vleesbot malen. Of het hele menu malen, dat doe ik voor Ot ook. Enerzijds omdat ze geen botjes harder dan een kwartel of duif wenst te kraken, anderszijds omda ze heel truttig is met diersoorten. Door te malen eet ze toch vleesbot en ook eens iets vies als bv eend. Kleine prooitjes en lapjes los spiervlees (ontbijt) krijgt ze wel heel en anders kleingesneden.

Maar hoeveel geef je precies wat? Geef je spiervlees en orgaan en iets van 5% brok/blik, of eerder andersom?
Tekorten bouw je niet zomaar op en zijn te zien aan de kat meestal, toch zeker op langere termijn.
#3132921
Wij malen ook precies om deze reden. Dat gezeur en gemiep over losse onderdelen van het menu was geen succes.

Ik gooi in al mijn mixen standaard ruim 5% vis en ze eten, nee vreten alles! In goede verhoudingen en ruim voldoende diersoorten.
#3132955
hannabelgje schreef: Willen ze ook geen kwartels eten? De meeste katten doen daar zowat een moord voor. Ook haas vinden ze hier ongelooflijk lekker. Ook afwisselen met een goede kvv is misschien een optie.
Dat zijn er nu juist twee die ik er hier heel erg moeilijk in krijg, dus je kan ook uitzonderingen hebben... ::)
Verder sluit ik me bij Koek aan. Ik zou gemalen vleesbot aanbieden. Dat moet vast wel lukken. Je kan het dan als een geheel in kvv-vorm aanbieden, maar je kan ook perfect het gemalen vleesbot gewoon als onderdeel geven. Dan hoeven ze het gewoon niet te knagen, maar kunnen het spiervlees en orgaan nog steeds zoals ze gewend zijn eten.
#3133248
Je da heeft imo gelijk. Je blik en brok zijn compleet als je ten minste compleet blikvoer neemt, maar bevatten dus geen extra voedingsstoffen van het gene wat je  tekort komt in je aandeel rauw.

Pens eet een kat meestal niet en heeft ook geen plaats in een kattenmenu, dus daar hoef je je geen zorgen in te maken. Aangezien ze goed spier en orgaan eten zou ik gewoon gemalen vleesbot bijvoeren, je kan dit kopen of zelf malen, als je het koopt zou ik wel zorgen dat je weet wat het aandeel bot is en of het verder spier is of er ook nog organen in zitten zodat je alle nodige informatie hebt om een gebalanceerd menu te voeren.

Wat ik niet kon opmaken uit je post is of je weet hoe een goed menu er uit ziet, voldoende afwisseling en de juiste verhoudingen (kan een beetje afwijken, je moet naar het individu kijken, maar niet te veel) zijn heel belangrijk, anders voer je niet compleet met alle gevolgen van dien.
#3134563
Lupa verkoopt het, weet ik... Ik heb het wel nooit zelf gehad.
Verder had TT-tjes onlangs nog wat in de aanbieding als ik me niet vergis.  Het is ondertussen weggegeven, maar je zou haar kunnen vragen waar ze het gehaald had. 

Ik maal mijn vleesbot zelf, wanneer dat nodig is.
#3134619
Ik was even een paar dagen niet aanwezig, thnx voor de reakties! :D


Ik denk dat gemalen bot of eierschaal wellicht een oplossing kan zijn.
Kwartel en haaskarkas beginnen ze niet eens aan, dat is veel te veel werk voor onze prinsjes ::)

Eendagskuikens is het enige 'bot' wat ik er soms in krijg, maar dat moeten ze echt niet vaker dan 1x per 2 weken hebben, dan laten ze het staan. Qua vis eten ze alleen tonijn, de rest blijft ook liggen :-\
En aan tonijn kan ik bijna nooit komen, iemand daar nog adresjes voor?
frodo quin schreef: Wat ik niet kon opmaken uit je post is of je weet hoe een goed menu er uit ziet, voldoende afwisseling en de juiste verhoudingen (kan een beetje afwijken, je moet naar het individu kijken, maar niet te veel) zijn heel belangrijk, anders voer je niet compleet met alle gevolgen van dien.
Ik voer nu bijna 10 jaar barf, dus ik heb wel een idee hoe een menu eruit moet zien ;)
Bij de honden is het ook geen probleem, die kan ik (bijna) alles voorschotelen en hebben daardoor genoeg afwisseling en over de langere termijn juiste verhoudingen (ik ben geen voorstander van elke dag exact afgewogen verhoudingen). Maar bij de katten is het gewoon lastig omdat ze lang niet alles eten.

Het is dat een van de katten echt dol is op barf, anders zou ik bijna denken om de katten weer blik en brok te geven. Maar dat zielige snoetje houdt me dan weer tegen :biggrin2:
#3182639
De botjes in kuikens kan je niet als vleesbot rekenen, daar zijn ze veel te zacht voor (maw te weinig calcium). Tonijn zou ik laten, los van dat het een bedreigde diersoort is door overbevissing zit het ook vol met zware metalen. Als je veel industrie vlees voert zou je is kunnen proberen of ze wel visolie willen door hun natvoer bv. Ze verkopen oa bij dogmeat gemalen vleesbot, de verhouding kan ik niet.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door