Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3103130
Hier ook ongeveer 35-40%. Dat wil zeggen, iedere dag evenveel maar in verhouding per dag soms wat meer en soms wat minder omdat ze de ene dag meer orgaan krijgen dan de andere dag.

Wat je in eerste instantie het best kan voeren aan bot: kwartelkarkas of hele kwartels, kippennek, duif. Later kipkarkas, konijn (tam, wild is vrij hard), en als ze dat goed kunnen kauwen kun je eend proberen (nek en karkas) en parelhoen, eendennekjes knipte ik altijd even in of je kan ze platslaan. Van wilde eend en duif zijn niet alle katten gek, maar sommigen lusten het wel. De echte harde dingen zijn bijvoorbeeld fazantenbout, fazantkarkas (hoewel ze dat hier al vrij vroeg aten), wild konijnkarkas (vooral de rug), konijnenkoppen (voor niet alle katten eetbaar) en haas is voor de meeste katten ook te hoog gegrepen. De ribben eten ze hier wel maar het grootste deel van de rug laten ze liggen. Zalmkarkas vond ik ook nooit zo hard, zijn ze wel een poos mee bezig dus misschien in het begin niet zo handig (geven ze snel op). Mijn kater kan nog wel ganzennek aan (wild) maar dat is ook aardig hard en met kip, parelhoen, eend, kwartel, eventueel duif, konijn en fazant heb je al zat soorten. Dingen als zwaan (kom je niet zo vaak tegen), kalkoen of lamsribben zijn voor een kat echt te hard.
Aan spiervlees kun je heel veel geven behalve varken. Wat hier goed gaat: zwaan, gans, fazant (vaak nog aan de boutjes, dus niet gemalen), paard, kangoeroe (heeel prijzig maar af en toe het wel waard), rund en kip (maar dat voer ik zeer weinig). Gemalen spul zou ik laten gaan, je weet niet wat er allemaal in kan zitten. Dat is het zogeheten MDM of Baader, separatievlees wat onder hoge druk van de karkassen afgeblazen en gespoten wordt en dan één keer wordt gemalen. Vaak is dat eend, fazant of haas maar ook wel kangoeroe of duif.

Wat betreft orgaantjes kun je ook van alles geven. Kippenlevertjes worden niet zo gek veel gegeven vanwege de antibiotica en runderlever en -nier ook niet omdat het afvalverwerkingsorganen zijn en je niet weet hoe oud een rund is voordat het geslacht is. Lamsnier is bijvoorbeeld een alternatief. Daarnaast kun je kijken voor kalkoenorgaan, lamshart, lamslever, of zakken wild konijn of haasorgaan. Je kunt als extra ook maagjes voeren.

Als extra kun je inderdaad kuikens voeren, maar ook muizen als ze dat lusten, hamster, rat, maar dat is allemaal wel heel duur. Kuikens lusten ze vaak ook wel, of allerlei soorten kleine hele vis (sprot, capelin, sardien, spiering). :)
Gebruikersavatar
Door cath
#3103133
Sigbrid schreef: Nee hoor , die berekening houd ik ook ongeveer aan . Geen een die er krijtpoep van krijgt hier ( of heeft gekregen)
40% bot of vleesbot?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3103139
Vleesbot!
Niemand voert 40% kaal bot. We spreken hier altijd van vleesbot.

Ik heb trouwens ook wilde eend en wilde gans. Wilde eendenkarkas is harder dan fazantkarkas, ganzenkarkas is te hard om te voeren, en de nekken gaan volgens mij alleen van tamme gans. Ale, voor mijn katten zou dat ook al te hard zijn, eendennek is al een serieuze kluif.  Tenzij je ze wil malen natuurlijk, dan kan er veel...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3103142
Sonea schreef: @Ligaa

Wat het bot betreft, eten ze dat ook op? Is dat niet gevaarlijk vanwege de splinters?
Oei, je hebt nog wat inlezen te doen, lijkt me. ;)
Je voert altijd 40-45% vleesbot en dat is net omwille van het bot. Je voert dat niet kaal, maar bevleesd (minstens evenveel vlees als bot), maar je katten hebben het bot ook echt nodig in hun voeding.
Je voert het bot altijd rauw, en dus niet verwarmd. Als je bot gaan verwarmen wordt het hard, onverteerbaar en worden splinters gevaarlijk. Rauw bot verkruimelt gemakkelijker en is goed verteerbaar en dus een wezenlijk onderdeel van je menu.
Het is de bedoeling dat je katten goed kauwen op hun vleesbot. Als je je in het begin een beetje zorgen in maakt, kan je vb nekken of ruggen wat platmeppen. Dan maak je het bot al wat fijner zodat het zeker goed veteert.
Omdat een maag ook moet wennen aan bot verteren, en de kaakspieren van je katten ook moeten wennen, bouw je bot dus inderdaad op. Je begint met de zachtste soorten en gaat dan steeds iets harder. Je merkt vanzelf wanneer iets te hard wordt voor je katten. Dat is voor elke kat anders...
Ik heb een tijdje alles in zijn geheel of gemept gegeven, maar nu maal ik ook sneller. Kleintje vond vb eendennek echt te hard en wilde het niet meer eten na een tijdje. Gemalen is dan zowel voor haar als mij eigenlijk eenvoudiger. ;)

Kwartel, kip en konijn kunnen eigenlijk alle katten wel fijnkauwen. De konijnrug moet je soms doormidden knippen, maar als je borstkarkasjes hebt, kunnen ze die zeker zo.
Iets harder zoals parelhoen en eend kan ook, eventueel met een paar meppen van de hamer...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 23 apr 2015, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3103155
Sonea, botjes (met vlees eraan)zijn een wezelijk onderdeel van een menu. Er zitten namelijk allerlei benodigde voedingsstoffen in. Katten eten deze gewoon op ja. Net zoals een kat in het wild een muis of vogeltje vangt; deze zal ook de botjes opeten en ze niet uittuffen.
Gebruikersavatar
Door Sonea
#3103200
Oh, ik geloof het wel, mij werd alleen zo erg gewaarschuwd over de botjes van de eendags kuikens die ik gaf, dat het gevaarlijk zou zijn, dus ik begon wat te twijfelen.
Maar jullie hebben gelijk, ik weet nog erg weinig, vandaar dat ik hier ben!

Ik ga ook pas zelf een menu samen stellen als ik weet waar ik mee bezig ben hoor  :D
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3103245
pearlsofpassion schreef: Vleesbot!
Niemand voert 40% kaal bot. We spreken hier altijd van vleesbot.

Ik heb trouwens ook wilde eend en wilde gans. Wilde eendenkarkas is harder dan fazantkarkas, ganzenkarkas is te hard om te voeren, en de nekken gaan volgens mij alleen van tamme gans. Ale, voor mijn katten zou dat ook al te hard zijn, eendennek is al een serieuze kluif. Tenzij je ze wil malen natuurlijk, dan kan er veel...
Eendennek kauwen ze hier zo weg. Wilde gans is te hard (behalve de nek maar dat eten de luie dames niet..). Tamme gans weet ik niet. Wilde eend is inderdaad ook aardig hard, dat moeten ze hier niet. Patrijs is ook nog een optie maar dat vinden ze helemaal jakkie..
Gebruikersavatar
Door Sonea
#3103271
koekje schreef: Kun je vertellen welke waarschuwingen je hebt gehad? Misschien kunnen we ze weerleggen of verduidelijken.
De botjes van onder andere kuikentjes, die werden mij als voorbeeld gegeven, zouden versplinteren en daardoor gevaarlijk zijn voor katten. Maar, ik sprak iemand die al jaren haar katten kuikens te eten gaf en die zei nergens last van te hebben, vandaar dat ik het ook ben gaan voeren als lekkernij. Toch heb ik die waarschuwing vaker gehoord, van meerdere mensen.

Botten over het algemeen zouden versplinteren, dat is mij dus verteld :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3103298
Rauwe botten zijn relatief zacht. Als ze verhit zijn, verandert de samenstelling (merg klontert samen als het ware) en dat zorgt ervoor dat ze wel gaan splinteren. Nog een reden waarom we rauw voeren.
Eendagskuikentjes bevatten zo goed als geen bot, dat is nog allemaal kraakbeen. Daarom kunnen oude katten zonder tanden deze ook goed eten.
Gebruikersavatar
Door Sonea
#3103347
Hmm, dan is het maar goed dat ik hier voor info ben gaan kijken en niet al teveel naar de adviezen van al die andere mensen heb geluisterd!

Bedankt voor de uitleg  :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door