Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3090052
Ik wil graag zelf gaan samenstellen voor mijn poezels (en waarschijnlijk hond).
Hoe meer ik me ga verdiepen in hun voer hoe meer ik zelf wil gaan samenstellen. Ze krijgen nu bijna een jaar alleen kvv, maar het is zo lastig uitzoeken of je in verhouding voer. En nu mijn angel aanhoudende blaasproblemen heeft heb ik de knoop doorgehakt!
En mijn eerste bestelling is geplaatst.

Bot:

10 kg konijnenkarkas
5kg kippenrugstukjes
5 kg gemalen haaskarkas
12,5 kg eendenkarkas

Spier:

12,5 kg eendenvlees 3mm
5 kg kalkoendijvlees
7 kg kipfilet
7 kg konijnenspiervlees
2 kg gem. hazenvlees
1 kg gem. wild eendenvlees,gem. fazantenvlees en gem. bosduifvlees

Orgaan:

5 kg konijnennier
3 kg kippenhart
2 kg lamshart
5 kg eendenlever

Hopelijk is dit even genoeg variatie om te beginnen :-\
Er moet ook nog vis bij natuurlijk.
Ik wil beginnen met: 40% vleesbot 40% spiervlees 15% orgaan (5 hart, 5 lever en 5 nier) en dan 5%vis.
Is dit een goede verhouding?
En ik wil het gaan malen. Kan ik dan beter zoveel mogelijk door elkaar doen of juist niet?
Ik word een beetje zenuwachtig voor het binnen krijgen en portioneren van zo'n bestelling :-[

Hebben jullie nog tips of opmerkingen voor deze beginnende barfer? Alvast bedankt :-*
#3090057
Even snel gekeken, vind k het er goed uitzien! Percentages ook goed.

Paar dingetjes.
Is de vis een vette vis?
Niet iedereen is gecharmeerd van fazant. Voor een grote zeikstraal zou het een reden kunnen zijn om de hele prak gelijk niet meer te moeten. Het is een kwestie van uittesten.
Je gaat malen omdat het zoveel katten zijn? Iets ongemalen erbij geven is wel beter voor de tanden en uitdaging.
#3090060
Mooie variatie hoor!
Wat wil aan vis geven, meng je dat er ook door?

Het meeste dat je hebt gekozen wordt over t algemeen makkelijk geaccepteerd, de 'wilde mix' kan wat lastiger zijn  (al zijn er ook echte liefhebbers )"die zou ik niet zonder meer  overal doorheen mengen tenzij je al vaker 'wilde smaken' hebt geserveerd
Ander misschien een extra mixje maken.

Wat voor kvv kennen ze?
Mijn barf-meiden blijken als een blok te vallen voor tinlo cattery. . een mix van veel smaken+vis  maar er zijn ook liefhebbers van t pure spul dwz 1 soort per prak
Ik denk dat ik zelf 2 versies zou malen om toch wat variatie te kunnen bieden.

Succes!
#3090075
koekje schreef: Even snel gekeken, vind k het er goed uitzien! Percentages ook goed.

Paar dingetjes.
Is de vis een vette vis?
Niet iedereen is gecharmeerd van fazant. Voor een grote zeikstraal zou het een reden kunnen zijn om de hele prak gelijk niet meer te moeten. Het is een kwestie van uittesten.
Je gaat malen omdat het zoveel katten zijn? Iets ongemalen erbij geven is wel beter voor de tanden en uitdaging.
Ja, vette vis ja. Die moet ik nog kopen.
Maar ik heb al wel eens haring gehad (hele) maar die at niet iedereen.Zalm filet vinden de meesten wel lekker en ik zat te denken aan sprot. Maar daar moet ik dus nog even naar kijken, vind ik de lastigste trouwens :-\

Fazant is maar een kilo om uit te proberen ja.En ik heb een hond voor alles wat ze vies vinden ;)

Ja, ik ga malen omdat het er 8 zijn en ze niet allemaal willen knagen. Ze krijgen nu ook kippennekjes, kippenmaagjes en eendagskuikens maar dat eet niet iedereen.
#3090077
Too schreef: Mooie variatie hoor!
Wat wil aan vis geven, meng je dat er ook door?

Het meeste dat je hebt gekozen wordt over t algemeen makkelijk geaccepteerd, de 'wilde mix' kan wat lastiger zijn (al zijn er ook echte liefhebbers )"die zou ik niet zonder meer overal doorheen mengen tenzij je al vaker 'wilde smaken' hebt geserveerd
Ander misschien een extra mixje maken.

Wat voor kvv kennen ze?
Mijn barf-meiden blijken als een blok te vallen voor tinlo cattery. . een mix van veel smaken+vis maar er zijn ook liefhebbers van t pure spul dwz 1 soort per prak
Ik denk dat ik zelf 2 versies zou malen om toch wat variatie te kunnen bieden.

Succes!
Vis zie het antwoord voor koekje.

Ja ik denk dat ik zeker in het begin maar een paar kilo per mix maak.

Ze eten nu elke morgen Tinlo cattery prof. en s'avonds darf (meerder smaken), lotgering, lotgering ligt (is met haas) en af en toe carnibest diabetes.
Ze hebben ook wel all animal gehad ( duur en slecht verkrijgbaar) vond ik echt goede kvv. En toen aten alleen de jongste 4 nog kvv.
En een poosje terug had ik bij alroda besteld, maar wat de 1 goed eet eet de ander weer minder :-\ lastig
Laatst gewijzigd door AnnemiekevD op ma 23 mar 2015, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#3090083
Okay, ik zie dat de meeste gelijken orgaan delen doen. Wat is jou gedachte daarachter?

Ik hoop ook dat ze het heel lekker gaan vinden  ;)
Zeker na al de voorbereidingen en nachten wakker liggen van hoe en wat ga ik het verdelen en mixen en welke molen ga ik aan schaffen :biggrin2:
#3090092
AnnemiekevD schreef: Okay, ik zie dat de meeste gelijken orgaan delen doen. Wat is jou gedachte daarachter?

Ik hoop ook dat ze het heel lekker gaan vinden ;)
Zeker na al de voorbereidingen en nachten wakker liggen van hoe en wat ga ik het verdelen en mixen en welke molen ga ik aan schaffen :biggrin2:
In een prooidier is de lever groter dan de niertjes en hoewel het hart kleiner is, maak ik dat percentage hoger vanwege het taurinegehalte en het eventuele verlies bij gemalen voeding.
#3090098
Ruisje schreef: In een prooidier is de lever groter dan de niertjes en hoewel het hart kleiner is, maak ik dat percentage hoger vanwege het taurinegehalte en het eventuele verlies bij gemalen voeding.
Klinkt logisch.
Bedankt voor de toelichting, ik ga erover nadenken ;)

Bijkomend voordeel is dat er makkelijker aan hart te komen is dan aan nier van kleine dieren 8)
Laatst gewijzigd door AnnemiekevD op ma 23 mar 2015, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#3090105
AnnemiekevD schreef: Klinkt logisch.
Bedankt voor de toelichting, ik ga erover nadenken ;)

Bijkomend voordeel is dat er makkelijker aan hart te komen is dan aan nier van kleine dieren 8)
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelfs het leverpercentage iets lager doe: 4,5%. ;) De reden is dat er vaak nog resten lever in een karkas zitten en ik niet meer als 5% lever wil hebben voor onze senior katten.
#3090109
Ruisje schreef: Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelfs het leverpercentage iets lager doe: 4,5%. ;) De reden is dat er vaak nog resten lever in een karkas zitten en ik niet meer als 5% lever wil hebben voor onze senior katten.
Oh dat is ook een goeie ja. Nog helemaal niet over nagedacht. ;)
Nu variëren mijn katten nogal in leeftijd, uit mn hoofd is de oudste 12 jaar, daarna 3 van 11 jaar (of bijna), mn mannetjes worden bijna 3 jaar, Loesje is bijna 2 jaar en Kitty net 1 jaar ::)
Daarom ben ik met mn percentages in het midden gaan zitten. Maar kan dat eigenlijk wel? een mix voor jong en oud :-\
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door