Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hilde__
#3083379
Bij Thomas zijn vorige week al z'n kiezen, op 1 na,  verwijderd vanwege FORL. 's Avonds at ie alweer z'n tinlo dus dat zit op zich wel goed. Ik merk nu wel dat de Tinlo hem een beetje begint te vervelen, hij probeerde zelfs konijnkarkas te jatten van Oscar en jatten heeft hij dus echt nooit gedaan  ;D Helaas voor hem kreeg hij het dus absoluut niet weg.

Nu wil ik karkasjes wel gaan malen voor em maar volsta ik dan met een simpele vleesmolen zoals deze http://www.kookpunt.nl/westmark-vleesmo ... duct/7149/ (evt met extra schijf)?

Spiervlees/orgaan hoef ik niet te malen die krijgt ie wel weg als ik het klein snij, het zou dus alleen om karkasjes gaan van kip, kwartel en konijn (verder lust ie niks helaas).
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3083395
Ik heb een Westmark nr. 10 en die maalt probleemloos kleine hoeveelheden bot als kip, kwartel, eend, maar ook wel fazant en met heel veel moeite gans haha. Maar dan moet je flink kracht zetten en dat vindt hij niet zo heel leuk. Maar fazantenboutjes en alles 'daaronder' kan hij prima aan. Niet teveel veren en vellen enzo erin doen, dat vindt'ie niet zo leuk en dan mag je hem steeds loshalen. :P
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3083406
Kipnekken/karkas, kwartel en konijnkarkas is goed te doen met een handmolen. En voor 1 kat is dat dan ook te overzien.

Maar de pockerts blijken wel een betere kwaliteit te zijn dan de westmarken.  Mijn Westmark 10 was ik niet zo tevreden over omdat hij vrij snel stuk ging.  Een keertje onderdeel vervangen, maar toen het handvat ook afbrak, was het voor mij goed geweest.  Van Pockert hoor je vaak betere ervaringen. 
Als je budget het toelaat, denk ik ook niet dat je spijt zou hebben als je net een maatje groter gaat in molen.  En een extra schijf is zeker nodig. Ik had eentje van 18mm, en dat is niet te groot.  Je moet alleszinds minstens 12 hebben, anders maal je je gek.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3083694
Met de schijf van 18mm die ik op mn westmark had, ging het ook goed. Op voorwaarde dat de kat niet te kieskeurig is daarin.  Ik wil daarmee zeggen dat de meeste katten dat gewoon opeten, hap, slik, hap, slik. Maar mijn meisje is een katje dat alles super fijn wil knagen en die zou die stukjes bot dus terug uit tuffen als ze ze niet fijn zou kunnen kauwen (tandenloos).  Nu eet ze het wel gewoon en likt het ook grotendeels op.  Luis die neemt gewoon grote happen en kauwt daar wel eens in, maar das meer uit gewoonte en om het naar binnen te werken en dat de stukjes echt fijn moeten zijn voor hem.

Het komt er altijd wel fijner gemalen uit dan de doorsnede van de gaten he, dus het is niet dat er bij een schijf van 18mm werkelijk zo grote stukjes nog in zitten. 
Enkel de koppen van kippenpoten durven nog eens relatief grote stukken blijven, is mijn ervaring.  Je weet wel, die witte uiteinden van de botten aan de gewrichten.  Die zijn ook super hard, dus eerst eens stukmeppen is wel leuk als je dat zou gaan malen. Maar je hoeft ook geen kippenpoten te malen he.  Wilde eenden- of fazantboutjes hebben daar zo geen last van.

Op mijn elektrische molen heb ik een speciale schijf van Cindy en die heeft niet echt een meetbare grootte van gaten.  Dat is namelijk een schijf met taartvormpjes ipv gaten.  Op zich kunnen daar heel grote stukken door, maar in praktijk is het weer enkel bij kippenpoten dat dat echt merkbaar is.  Zowat alles wat ik maal wordt daarna, als je het tussen je vingers wrijft een licht ruwe textuur.  Geen echte brokjes bot, eerder dikke zandkorrels met vlees errond.  Enkel eend maal ik 2 keer, want dat is hard bot. Bij eendennekken durven het vb al eens halve werveltjes blijven, na een eerste maling. En das al wat groot.  Je kan het ook altijd eens controleren door het even tussen je vingers te rollen, dan voel je zo hoe fijn het is.
Zachter vleesbot gaat minder 'dwars liggen' in de molen en wordt daardoor gemakkelijk fijn gemalen. Ook konijnenribbetjes komen, zelfs met die schijf van Cindy er zonder stukjes uit.  Bij zalmkarkas zit er wel al eens een herkenbare graat in, dat buigt iets te veel mee, denk ik.  Maar bij gekochte vismix (kvv) , is dat ook zo, heb ik gemerkt...  Als je dat erg vind, zet je daarvoor een kleinere schijf erop, vis is toch niet zo hard om te malen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3083710
Pop, ik denk dat het best wel eens zou kunnen dat je mesje bot is. Hier een kleinere snijschijf, maar wel grovere stukjes.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3083723
Ik slijp het wel eens bij, maar het zou wel kunnen dat het best eens op de slijpschijf gezet wordt ja...
De elektrische maalt wel fijner dan de handmolen, dat is altijd zo geweest. Ik weet ook niet precies hoe dat kan...
Door Hilde__
#3083927
Ik kan er waarschijnlijk eentje overnemen van een kennis, weet nog niet hoe of wat. Hopelijk gaat het door want dat scheelt mij weer euro's  ;)

Thomas is vandaag voor een check terug geweest en het zag er supergoed uit! Het is alleen heel lastig dat het een kieskeurige eter is.
Door Anne in Zweden
#3083993
pearlsofpassion schreef: Kipnekken/karkas, kwartel en konijnkarkas is goed te doen met een handmolen. En voor 1 kat is dat dan ook te overzien.

Maar de pockerts blijken wel een betere kwaliteit te zijn dan de westmarken. Mijn Westmark 10 was ik niet zo tevreden over omdat hij vrij snel stuk ging. Een keertje onderdeel vervangen, maar toen het handvat ook afbrak, was het voor mij goed geweest. Van Pockert hoor je vaak betere ervaringen.
Als je budget het toelaat, denk ik ook niet dat je spijt zou hebben als je net een maatje groter gaat in molen. En een extra schijf is zeker nodig. Ik had eentje van 18mm, en dat is niet te groot. Je moet alleszinds minstens 12 hebben, anders maal je je gek.
Je bedoelt Porkert, neem ik aan? Dat is inderdaad een goede handmolen, maar zoals je al schrijft: neem een zo groot mogelijke, en ook een schijf met zo groot mogelijke gaten. Als het dan nog niet fijn genoeg is, kun je de boel nog een keer door de molen halen met een schijf met kleinere gaatjes.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3084606
Anne in Duitsland schreef: Je bedoelt Porkert, neem ik aan? Dat is inderdaad een goede handmolen, maar zoals je al schrijft: neem een zo groot mogelijke, en ook een schijf met zo groot mogelijke gaten. Als het dan nog niet fijn genoeg is, kun je de boel nog een keer door de molen halen met een schijf met kleinere gaatjes.
Yep! ::)

Verdorie, dat heb ik nog in een ander topic verkeerd geschreven, denk ik... ???
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door