Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Haasm
#3067429
Over een paar maanden gaan we naar Zweden emigreren en helaas is er bij ons in de buurt (binnen een straal van 2 uur) alleen wat kvv te koop. Omdat onze poezen kvv al na een korte tijd zat waren en het te ver rijden is zijn we gedwongen om weer op brok over te gaan :'(

Hebben jullie advies over hoe we het beste om kunnen schakelen? Cold-turkey dwz van de een op de ander dag stoppen met barf of is iets anders beter of nodig?

We vinden het heeeeel jammer dat het zo loopt want we zijn het afgelopen jaar echt happy-barfers geworden en de poezen doen het er super op.
Maar ja we hebben onze zinnen gezet op emigreren en gaan på landet (op het platteland) in Härjedalen wonen. Helaas hebben ze daar niet zo'n fantastische firma als Degomeat die het thuis komt brengen!
Laatst gewijzigd door Haasm op di 10 feb 2015, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3067466
Ik denk dat je niet hoeft te stoppen met rauw voeren. Wellicht wel in deze vorm zoals je nu gewend bent, maar brok geven is weer het andere uiterste.
Je kan eens een pmmetje sturen naar Anne in Duitsland. Zij woont een groot deel van het jaar ook ergens in the middle of nowhere in Zweden en neemt dan katten en honden mee en die voert daar ook gewoon rauw.

Succes met de verhuis!
Door Anne in Zweden
#3067645
Jaloooooeeeers! Ik wil ook permanent naar Zweden verhuizen! :crying: Naja, paar jaartjes nog, dan gaan wij ook.

In Zweden kun je barf gewoon over de post bestellen en dan afhalen op het postkantoor. Ik bestel weleens bij www.jipotimas.se, maar er zijn er nog meer. http://barf.bengalkatt.nu/barf_till_katt vind ik net terug in mijn favorieten. Vaak gaat het om gemalen producten, maar het voordeel is wel dat het zelden mixen zijn. Je kunt dus alsnog zelf samenstellen met die gemalen producten. En anders zou je kunnen kijken wat er in Zweden goed verkrijgbaar is via internet (kippennekjes bijvoorbeeld, en ik ben ook kiporgaantjes en konijnenorgaan tegengekomen, allemaal ongemalen), en dat in Zweden bestellen, en de rest wat je wilt voeren uit NL meenemen. Je komt vast nog wel 1 of 2 keer per jaar in NL nadat je geëmigreerd bent, toch?

Hoeveel katten heb je eigenlijk? Want eerlijk gezegd zijn de hoeveelheden die katten wegwerken toch vrij klein, dus als je een vriezer met voorraad meeneemt uit NL, kun je best een tijdje toe. Zelf nemen wij ook altijd het voer voor een paar maanden tegelijk mee uit Duitsland, omdat het aanbod voor honden in Zweden vrij klein is. We hebben dan zo'n 250 kilo voer bij ons (in een aanhanger :biggrin2:, dat wel, maar voor kattenhoeveelheden heb je die niet nodig).

Kortom, ik zou het barfen zeker niet opgeven. Barf begint in Zweden steeds populairder te worden, en vanwege de afstanden wordt er veel via internet besteld. Probeer maar te zoeken op google.se/ncr, en dan instellen op Zweedstalig. Ik zal ook nog even verder zoeken naar adresjes.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3067845
Wie weet zijn er ook mensen die plaats hebben en bereid zijn om eventueel een paar dozen van bij lijntjes voor je op te slaan voor als je nog eens in NL bent.  Vragen staat vrij...

Aangezien je bij overgaan van brok op vers dat het best cold turkey doet, zou ik dat in de andere richting ook doen. Maar je kan je wel verwachten aan wat diarree, volgens mij.  En je moet goed zorgen dat ze zeker in het begint extra vocht binnenkrijgen, want ze zijn niet gewend van te drinken en dat wordt snel echt gevaarlijk op brok!

Maar ik hoop dus dat je met de hulp/tips van Anne, wel gewoon aan het barfen kan blijven.  Misschien een reservevriezertje zodat je wat meer in een keer kan opslaan als je nog eens naar NL komt, en die kan je dan weer uitzetten als je voorraad weer wat geslonken is. Ik heb zelf ook zo'n vriezer en ben al vaak heel erg blij mee geweest, met wat extra opslag indien nodig.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 03 feb 2015, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3067851
Ik wil ook nog zeggen dat ik persoonlijk nooit helemaal meer op brok zou overgaan.
Er mag gebeuren wat er wil.
Zelfs als volledig barfen geen optie meer zou worden ooit, zou er links of rechtsom nog wat vers op het menu blijven staan. Al is het maar wat uit de supermarkt af en toe.

Het mag dan al wat meer kosten (alhoewel, het mag al veel kosten voor het meer kost dan Orijen), maar op brok zonder iets van vlees om op te knagen, kan ik hier vrijwel jaarlijks met de katten naar de DA voor tandsteenverwijdering, zou Cuzco heel waarschijnlijk blaasgruis ontwikkelen en zouden ze hier weer zo papperig/mollig worden.  Daar zou ik het echt heel erg lastig mee krijgen. En ook de mooie zachte vacht, (zeker van je langhaartje), zou ik denkelijk niet meer kunnen missen.  Het zou mij gewoon mateloos storen...  :-\
Door Haasm
#3067888
Hej lieve forumleden, wat heerlijk dat jullie meedenken :D

Ik kan best zeggen dat ik een aardig potje kan surfen en toen bleek dat we geen barf konden kopen in onze buurt verging onze wereld een beetje, net niet zo erg dat we de emigratie wilde stoppen, maar wel bijna!

We hebben (nog maar) twee katten over, vorig jaar nog vier toen we begonnen met barfen. In Zweden willen we er ook nog een Pyreneese herdertje bij nemen. Momenteel bestellen we bij Degomeat twee dozen per keer en doen daar dan een paar maanden mee. Maar ja Degomeat levert het bevroren aan huis en ik zou niet zo goed weten hoe je zo'n grote hoeveelheid naar Zweden (twee dagen rijden vanaf de Drechtsteden) bevroren mee kunt nemen. Tijdens onze tripjes naar Nederland barf inkopen en meenemen lijkt me dus geen optie. Een tweede hands diepvries auto lijkt me ook niet heel gangbaar op autotrader 8)

Maar wat ik wel erg interessant vindt van de reactie van Anne is dat je barf in Zweden via de post kunt bestellen!!!  Hoe werkt zoiets? Voor zover ik weet is er geen diepvries bij de ICA (plaatselijke supermarkt/postkantoor) waar we de pakketjes normaal gesproken ophalen, al heb ik daar nooit op gecontroleerd! Wat we tot nu toe gemerkt hebben is dat we iets bestelde, vervolgens na een paar dagen een briefje in de brievenbus vonden en het dan bij de ICA ophaalde. Gaat dat dan ook voor bevroren spullen? We wonen daar een half uur vandaan dus dat is nog wel te overzien in de auto.
Ik lees dat jullie wel zo'n 250kg meenemen in jullie aanhanger. Gaat dat dan in speciale bakken oid? Hoe blijft zoiets koel genoeg?
In ieder geval bedankt voor je linkjes. Met ncr kom ik alleen niet verder als de Nordiska Caravanråde, maar daar is niets te vinden over barf. :-\

Oh heerlijk... Ik wordt weer helemaal blij! Mogelijk toch een oplossing.
Door Anne in Zweden
#3067899
Haasm schreef: Hej lieve forumleden, wat heerlijk dat jullie meedenken :D

Ik kan best zeggen dat ik een aardig potje kan surfen en toen bleek dat we geen barf konden kopen in onze buurt verging onze wereld een beetje, net niet zo erg dat we de emigratie wilde stoppen, maar wel bijna!

We hebben (nog maar) twee katten over, vorig jaar nog vier toen we begonnen met barfen. In Zweden willen we er ook nog een Pyreneese herdertje bij nemen. Momenteel bestellen we bij Degomeat twee dozen per keer en doen daar dan een paar maanden mee. Maar ja Degomeat levert het bevroren aan huis en ik zou niet zo goed weten hoe je zo'n grote hoeveelheid naar Zweden (twee dagen rijden vanaf de Drechtsteden) bevroren mee kunt nemen. Tijdens onze tripjes naar Nederland barf inkopen en meenemen lijkt me dus geen optie. Een tweede hands diepvries auto lijkt me ook niet heel gangbaar op autotrader 8)

Maar wat ik wel erg interessant vindt van de reactie van Anne is dat je barf in Zweden via de post kunt bestellen!!! Hoe werkt zoiets? Voor zover ik weet is er geen diepvries bij de ICA (plaatselijke supermarkt/postkantoor) waar we de pakketjes normaal gesproken ophalen, al heb ik daar nooit op gecontroleerd! Wat we tot nu toe gemerkt hebben is dat we iets bestelde, vervolgens na een paar dagen een briefje in de brievenbus vonden en het dan bij de ICA ophaalde. Gaat dat dan ook voor bevroren spullen? We wonen daar een half uur vandaan dus dat is nog wel te overzien in de auto.
Ik lees dat jullie wel zo'n 250kg meenemen in jullie aanhanger. Gaat dat dan in speciale bakken oid? Hoe blijft zoiets koel genoeg?
In ieder geval bedankt voor je linkjes. Met ncr kom ik alleen niet verder als de Nordiska Caravanråde, maar daar is niets te vinden over barf. :-\

Oh heerlijk... Ik wordt weer helemaal blij! Mogelijk toch een oplossing.
Hoe werkt zoiets? Nou, gewoon als normale internetbestelling. Je stopt de producten die je wilt in je winkelwagentje, betaalt per creditcard of via de bank (bij Jipotimas moet het via de bank, met andere aanbieders heb ik geen ervaring), en enkele dagen later krijg je bericht van de post dat je het pakket kunt afhalen. De dame die Jipotimas runt stuurt er zelf nog even een sms'je achteraan, om je te laten weten dat je pakket bij de post ligt. En als je niet snel genoeg naar de post rijdt om het op te halen, krijg je een paar uur later nog een sms'je dan haar, dat het wel heel belangrijk is om het zo snel mogelijk op te halen, ivm ontdooien! ;D De post bewaart het dus niet in de koeling, en daarom moet je geen dagen wachten met ophalen. Maar zo snel ontdooit het allemaal niet, hoor.

Wij wonen ook ongeveer een halfuur rijden van de stad (Sollefteå), dus dat is geen enkel probleem.

Wat het vervoer met de aanhanger betreft: tot nog toe hebben we steeds twee of drie vrieskisten in de aanhanger gezet en die volgestopt met barf. (Ik reken van tevoren altijd uit hoeveel ik voor de hele periode nodig heb; zo'n periode kan variëren van 2 tot 4 maanden.) Verder zorg ik ervoor zo compact mogelijk verpakte vleesbotten te bestellen (dus bv. dozen met 10 kilo kalkoennekken of 5 kilo parelhoenkarkas, of vacuüm verpakte reeribjes) en deze in de originele doos te transporteren (dus niet geportioneerd, dan nemen de producten veel meer ruimte in). Doordat de barfproducten stijfbevroren zijn bij vertrek en onderweg in een vriezer zitten (die weliswaar uit staat, maar dat maakt niet uit, die vriezer werkt isolerend), komt het allemaal ook stijfbevroren aan.

In de toekomst willen we het wel iets anders gaan doen: we laten drie vriezers in Zweden staan en transporteren de barfproducten in grote koelboxen, zodat we niet steeds met die vriezers hoeven te sjouwen. Op den duur is dat namelijk niet goed voor zulke apparatuur, vermoed ik. Stijfbevroren verpakt in koelboxen ontdooit de boel echt niet in twee dagen, hoor! Wij doen er ook twee dagen over om op de plaats van bestemming te komen, en ik heb nog nooit meegemaakt dat er iets ook maar een beetje ontdooid was! Een paar jaar geleden is iemand van barfplaats bij me op bezoek geweest; die had 70 kilo barf bij zich, in een koeltas en met een dikke slaapzak eromheen, heeft er ook twee dagen over gedaan, en ook die partij was alleen aan de randen een klein beetje ontdooid.

Dus tijdens je tripjes naar NL barf inkopen en meenemen is wel degelijk een optie! Als je maar wat ruimte hebt voor een flinke koelbox (of twee kleinere, afhankelijk van hoeveel je wilt meenemen). En als je dan uit NL alleen de dingen meeneemt die in Zweden niet verkrijgbaar zijn, dan heb je nog steeds de mogelijkheid een goed en compleet barfmenu te serveren. :D

Met 'ncr' bedoelde ik geen caravansite, haha, nee! 'Ncr' betekent in googlespeak 'no country redirect', wat betekent dat als je google.se/ncr intypt, je niet automatisch weer naar google.nl wordt teruggeleid. Mijn ervaring is dat je heel andere hits krijgt wanneer je op google-sites van verschillende landen naar informatie zoekt. Zou je niet /ncr toevoegen op de adresbalk, dan word je dus automatisch naar google.nl gebracht, ook al typ je google.se.
Door Haasm
#3070729
Hej Anne, Tusen tack!

Na het lezen van je bericht hebben we besloten om onze vrieskist niet met de verhuiswagen mee te geven maar op de aanhanger te zetten en te vullen met barf vlees soorten die ik niet in Zweden zie. We gaan dus niet over op brok, maar gaan het avontuur aan om ook in Zweden barf te geven. Nog meer spannende dingen!

Naast internet bestellingen willen we ook aan onze Zweedse buurman vragen slachtafval voor ons te bewaren. Hij gaat regelmatig jagen op onder andere tjäder (auerhoen), beren en elanden. Geen idee of de poezen dat gaan lusten, maar bij gebrek aan iets anders hebben ze niet veel keus. We zitten ook in de buurt van een flink meer dus snoek of baars kunnen we zelf voor ze gaan vangen.

We houden jullie op de hoogte!
Laatst gewijzigd door Haasm op ma 09 feb 2015, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
#3070806
pearlsofpassion schreef: Beer? Is dat eetbaar? ???
Ik meen van wel (re amerikaanse Rawfeeders group) ik geloof dat je met lever van beer moet oppassen, niet geven wegens teveel vitamine A of zoiets...
Door kakocavi
#3070986
pearlsofpassion schreef: Europese bruine beer, veronderstel ik.
Maar dat varken is inderdaad wel een goede. ::)

In elke lever zit toch veel vit A. Daar voer je dat net voor.
Ik weet niet hoe het met andere beren zit, maar in de lever van ijsberen zit zoveel vitamine A dat een klein beetje ervan al zwaar giftig is. Ooit zijn er wat ontdekkingsreizigers op de noordpool gestorven omdat ze ijsbeerlever hadden gegeten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door