Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Jolanda M
#3056742
Dag allemaal  :) Ik lees al een tijdje mee maar heb nog nooit iets gepost. Dit wordt dus mijn 1e post en ik hoop dat jullie mij gerust kunnen stellen.
Het volgende, ik heb een ex-kater - Razz - met struviet. Hij heeft eerst op SD van Hills gestaan maar dat werkte niet afdoende. Bovendien heb ik het niet zo op deze commerciële merken dus ik ben gaan 'prutsen'. Per toeval kwam ik er achter dat hij konijn lust, verder lust hij lam (hart, lever, vlees) en haan (géén kip). Omdat dit te eenzijdig is én omdat hij appelazijn krijgt wilde ik ook rollen vlees. Ik heb van alle merken zo ongeveer elke diersoort gegeven maar meneer haalt z'n neus hiervoor op. Ik heb zelf vleessoorten die hij lust gemalen, maar ook dat blieft hij niet. Dan maar over op blik, de duurdere merken zonder graan, ook niet. Uiteindelijk ben ik op Felix en Whiskas zakjes - de vissoorten - uitgekomen. Hij krijgt 1 zakje per dag met appelazijn en een plens warm water, inmiddels is de PH naar 7 en was er nog maar weinig struviet aanwezig. We zijn dus op de goede weg.  :) Hij is ook aangekomen en heeft een prachtige volle vacht gekregen, bovendien voelt hij zich weer lekker in z'n velletje zitten en hij speelt ook weer.

Mijn vraag is, krijgt Razz voldoende van alles binnen. Is er iemand die mij dit kan vertellen en zo nee, waar en met wat zou ik dan aan kunnen vullen?
Door paasnini
#3056747
Of hij volgens de fabrikant voldoende voedingswaarden binnen krijgt kun je op de verpakking zien, daar staat de aanbevolen hoeveelheid per dag.
En tuurlijk eet je kat dit graag, het stikt van de geur- en smaak-stoffen. Als je dit blijft geven krijg je hem niet vlot meer aan iets anders. En tuurlijk is natvoer beter dan brokken.
Ik zou de voertjes die hij nu eet lekker gaan mengen met kvv en steeds meer vlees en steeds minder natvoer. Heel langzaam.
Gebruikersavatar
Door Irta
#3056795
Hier een kat die ernstig last van gruis had. Ik zou je echt adviseren om je kat helemaal op rauw te zetten, dat is imo altijd beter (met wat hij iig al lust) dan welke brok of blik dan ook. Onze kat lustte in het begin ook weinig (minder dan jouw kat nu iig), maar door de gruis was het een kwestie van leven of dood (hij was al een aantal keer er aan geopereerd, kon niet zo door gaan). Nadat we hem op rauw hebben gezet nooit meer last van gehad. Nu zal dat vast niet altijd zo'n rigoreuze omslag zijn, maar puur obv logica kan het (wederom, imo) nooit zo zijn dat zo'n blikje "vlees" (lees: water met een vleessmaakje dmv veel chemische toevoegingen en toegevoegde vitamines) beter is dan een misschien-nog-niet-zo-optimaal-als-je-graag-zou-zien dieet wat iig soortgeschikt en rauw is ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3056846
Welkom!
paasnini schreef: Of hij volgens de fabrikant voldoende voedingswaarden binnen krijgt kun je op de verpakking zien, daar staat de aanbevolen hoeveelheid per dag.
En tuurlijk eet je kat dit graag, het stikt van de geur- en smaak-stoffen. Als je dit blijft geven krijg je hem niet vlot meer aan iets anders. En tuurlijk is natvoer beter dan brokken.
Ik zou de voertjes die hij nu eet lekker gaan mengen met kvv en steeds meer vlees en steeds minder natvoer. Heel langzaam.
Hier sluit ik me graag bij aan :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3056924
In die Whiskas- en Felixzakjes zit toch graan en suiker?
Das vragen om struviet hoor.  Daar moet je al erg veel appelazijn en rauw vlees tegenover zetten om dat recht te trekken. En zo blijft het knutselen.
Koolhydraten verhogen de pH en dus de kans op struviet, rauw vlees is een natuurlijke buffer en zorgt voor de ideale pH.

Ik zou hem ook proberen overzetten op kvv door mengen met de zakjes.  Steeds minder natvoer erdoor.
De meeste katten met struvietproblemen hebben op vers geen extra verzuurders zoals appelazijn meer nodig.  Dus blijft de pH van zijn urine goed in het oog houden. Hoe meer kvv en minder natvoer hij gaat eten, hoe minder je zal moeten bijverzuren.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3056936
Ik heb vroeger, toen Sien nog een heel klein Sientje was, wel eens Whiskas zonder koolhydraten gevoerd. Ik weet alleen niet meer welke soort dat was.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3056973
Dat heb ik nooit gevonden.

Er zit altijd wel iets in.
Ale niet dat het uitmaakt voor mij, want Cuzco is er toch allergisch aan...  ::)
In de uitzonderlijke omstandigheden dat ze hier eens blik krijgen, krijgen ze iets zonder suiker, melk of koolhydraten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 12 jan 2015, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Khari
#3057023
In mijn ogen als antwoord op de vraag of hij alles binnen krijgt, nee, wel veel rotzooi wat in de whiskas zit waar je inderdaad flink tegenop moet verzuren.
Met mijn kater heeft het ook erg lang geduurd voor hij goed en wel geheel over was, jaren lopen doctoren en stond tegen een operatie aan. Tot grote ergenis van de dierenarts nu op vers en het gaat nu sinds 3 jaar erg goed en heeft hij geen dierenarts meer gezien.
Af en toe gaat er een beetje tonijn uit blik door als ze een nieuw smaakje door het eten krijgen of als ze even minder goed willen eten
Gebruikersavatar
Door Jolanda M
#3057188
Bedankt voor jullie reacties!
Het natvoer is een noodgreep, hij drinkt te weinig en hier aan kan ik water toevoegen. Razz zat tegen een operatie aan en op deze manier is het toch gelukt om het struviet in de urine te verminderen.
Overigens is hij met het natvoer ook heel wisselend, gisteren sinds dagen weer tonijn gegeven maar het stond er vanochtend nog net zo :-[
Ik weet en snap best dat alleen vers het beste is (mijn honden krijgen vers), zeker voor een kat met struviet, maar zonder medewerking van de kat wordt het wel heel lastig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3057731
De meeste katten moet je overzetten hoor op vers. Meestal gebeurt dat met natvoer en dan mengen.
Katten vreten niet zomaar alles zoals honden, dus het vergt wat meer inzet, maar eens ze over zijn is het even gemakkelijk als honden op vers.
Onder kvv kan je trouwens ook extra vocht mengen.
Gebruikersavatar
Door Jolanda M
#3057840
De eurologist heb ik al eens eerder gezien, maar durf ik niet zo goed.

Razz eet vers, als het om een botje heen zit. Maal ik datzelfde vlees, dan blieft hij het niet.  ???  Maar goed, de tip om gemalen vlees te mengen met blik is een goede en zoooo voor de hand liggend  :D  Er wonen hier nog 4 katten, die wilden echt geen vlees, niet gemalen en niet rondom een botje. Van die 4 willen er nu 2 dit wel eten, er is dus nog hoop  :biggrin2:
En met Razz puzzel ik gewoon verder, heeft hij z'n azijn prut niet gegeten dan gaat er een Vit C pil in, dan maar zo.
Door Khari
#3057918
Jolanda M schreef: De eurologist heb ik al eens eerder gezien, maar durf ik niet zo goed.

Razz eet vers, als het om een botje heen zit. Maal ik datzelfde vlees, dan blieft hij het niet. ??? Maar goed, de tip om gemalen vlees te mengen met blik is een goede en zoooo voor de hand liggend :D Er wonen hier nog 4 katten, die wilden echt geen vlees, niet gemalen en niet rondom een botje. Van die 4 willen er nu 2 dit wel eten, er is dus nog hoop :biggrin2:
En met Razz puzzel ik gewoon verder, heeft hij z'n azijn prut niet gegeten dan gaat er een Vit C pil in, dan maar zo.
De vit C werkt hier bij Tacito ook goed, moest ook de appelazijn nooit hebben, vertikte hij dan echt te eten.
Met het eten is het echt volhouden en de aanhouder wint. Tacito lust wel erg graag kuikens, nadat hij bleef lummelen met de kvv's en dus zijn blaas. Toen echt alle brok eruit gegooid, alleen kuikens gegeven en de kvv steeds aangeboden en is toen vanzelf toch ook maar ander vers gaan eten, het duurde iets van 2 weken dat hij alleen kuikens heeft gegeten (hij at ieder geval iets) kreeg toen door dat hij echt niets anders kreeg en sindsdien geen verstopping of wat gehad, hoef niet meer te verzuren, amper meer extra vocht erbij.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door