Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Bonitaenderest
#3039305
Hallo ,

Ik heb 4 katten. Deze krijgen elke dag een heel kuiken of als die even op zijn een hele muis. Ook krijgen ze elke dag smuldier vlees compleet. Nu wil ik hun maaltijden het liefst nog meer uitbreiden. Wat kan ik hier bij doen?  En ik zag katten die hele rauwe eieren krijgen? Deze krijgen mijn honden ook wel eens. Dit mogen katten dus ook hebben? Hoe vaak? En vanaf wanneer?

Alvast bedankt!
#3039311
Interessant, ik dacht dat ze maar 2x per week een kuiken mogen omdat daar iets aan mist. Dus ik volg! Ze mogen nog rauwe vis. Ei heeft volgens mij geen meerwaarde boven kuiken. Je kunt eens kippennekjes geven of andere zachte vleesbotten, orgaanvlees en/of spiervlees. Hier vinden ze kalkoenvlees heerlijk! Zeker als je smuldier geeft kunnen ze wel wat extra spiervlees gebruiken, dus het 'normale' vlees zeg maar
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3039334
Staat er op de verpakking van Smuldier in welke percentages er wat in zit? Want voor zover ik gister uitgezocht had en meerdere forummers al aangaven, is Smuldier niet compleet. Als je niet weet wat je hoeveel moet toevoegen blijft het uit verhouding en kun je zomaar teveel of te weinig voeren van iets. Het enige wat je volgens mij veilig kan toevoegen aan een menu met puur vlees en orgaan, is botwerk. Voor katten dus inderdaad prooidieren, kwartelkarkas, kippennekken, andere delen van de kip als vleugels en karkas, konijnkarkas, en als ze goed hebben leren kauwen eendennek, eendenkarkas of vleugels, fazanten boutjes of karkas, sommige katten kunnen haaskarkas kauwen, en de diehards konijnenkoppen. Je kan ook patrijskarkas of parelhoekarkas proberen, dat is ook matig hard dus als ze bio kip kunnen knagen (is een stuk harder dan plofkipkarkas) kan je dat ook geven. Is net iets zachter in mijn ervaring.

En inderdaad hele vis als haring, sprot, sardientjes of capelin. Of spiering. Maar ik zou eerst kritisch kijken naar ja pakje Smuldier, om te zien of je daar wel echt compleet mee kan voeren door dingen toe te voegen. Want anders zou ik aanraden gewoon het Smuldier weg te laten.
#3039407
Kuikens zijn eieren in een vachtje.  Het is veel leuker voor katten om kuiken te eten, dus vervangen door eieren is nergens voor nodig. Maar van samenstelling zijn eieren in schil en kuikens vrijwel gelijk.

Elke dag vind ik ook erg veel, maar er zijn nog mensen die het doen, meen ik.
Ik houdt het bij 2-3 per week (afhankelijk van de grootte van de kat).
Door Bonitaenderest
#3040260
Ik heb besloten dat ik wil stoppen met smuldier en over wil gaan op een ander goed compleet vlees. Rollen misschien?  En daarnaast wil ik ook vers vlees geven. Kan iemand mij aanraden wat? En hoeveel ze moeten hebben?
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3040322
Dat is goed nieuws, lijkt me een strak plan. ::)

Informatie over KVV en hoeveel te geven vind je onder andere hier. Als je googlet op de verschillende soorten KVV vind je ook veel informatie. Via leveranciers als Degomeat, Lupa, Prooidier, Gelukkigdier etc. kun je kijken welke prijzen erbij horen want dat wisselt nogal.

Ik heb zelf een kleine maand naar tevredenheid AllAnimal gevoerd. Dat zijn hele gemalen dieren dus in principe compleet. De prijs ervan ligt tussen de 3-5 euro de kilo. Ze hebben ook smaken die katten vaak wel lusten als kip, konijn en haas.

Wat je nog kan toevoegen hangt af van de KVV die je kiest. De mixen van Kiezebrink bevatten bijvoorbeeld over het algemeen genomen vrij veel bot, daar zul je dus waarschijnlijk wat spiervlees bij moeten voeren en juist geen bot. Door de zoekfunctie te gebruiken kun je over merken dingen hier ook wel ervaringen teruglezen.

Daarbij lust ook niet iedere kat ieder merk, dus dat is ook nog even uitproberen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door