Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3025469
Zo van op afstand barfen is natuurlijk niet evident.  Als ze het niet eet, wat gaat je opa dan doen?
Persoonlijk zou ik geen vleesbot geven als je er niet bij kan blijven.  Meestal moet je niet ingrijpen, maar het moet maar gebeuren dat ze zich verslikt in een vleesbotje en je opa niet weet wat te doen.
Je kan wel gemalen vleesbot geven en daar spier en orgaan bij doen.  Als je toch voor vleesbot zou gaan, zou ik het eerst wat voormeppen en als je er zelf bent om haar eten te geven uittesten hoever ze zelf kan kauwen en waar ze hulp nodig heeft door de hamer.

Helemaal zelfgemalen barf is uiteraard het meest eenvoudige. Dan weet je zeker dat ze alles opeet en alles binnen krijgt wat ze nodig heeft.  Dan kan er ook niets fout gaan.
Maar ja, in stukken is natuurlijk wel leuker en dan hoef je niet staan malen...

Als snackjes zou ik inderdaad ook wel proberen verschillende zaken te drogen.  Ook spiervlees naast orgaan.  Hart is ook mooi om te drogen. 
Ik weet dat sommigen ook nekjes durven drogen voor honden, maar ik zou dat niet doen.  Het bot wordt toch altijd wat harder en zo'n nekje wordt wel erg taai.
Door Ruisje
#3025471
Afgezien wat jij en je moeder willen, zou ik eerst met het verzorgingshuis overleggen!
Verder zul je, als het toegestaan is, zelf 2x per dag de kat moeten gaan voeren. Of, en dat lijkt me toch echt gemakkelijker, zou ik kvv of zelfgemalen barf gaan voeren. Dat kan je opa zelf ook geven en als jij porties maakt, hoef je er niet dagelijks naartoe.

Maar ik zou echt eerst overleggen hoe ze daar denken over het voeren van rauw!
Door Tamara
#3025482
koekje schreef: Kvv is geen vervanger voor (gemalen) vleesbot.

Ik ben echt heel pro-barf hoor, maar waarom MOET deze kat perse op rauw? Zowel je opa als de zusters kunnen/willen de eindverantwoording niet nemen en voor jou en je moeder is dat bijzonder lastig, eufemistisch gezegd, omdat je er niet mee in huis woont.


omdat ze dit niet meer wilt eten van het een op het andere moment. Ze is al teveel afgevallen, we hebben toen een paar dagen rauwe barf gegeven en hier vloog ze op af.
Loopt zelfs de hele tijd naar de koelkast te miauwen omdat ze nog meer wilt en de snoepjes (gedroogde longen) die ik gaf waren binnen 2 dagen op (een heel bakje vol).
Door Tamara
#3025486
pearlsofpassion schreef: Eet ze dit dan wel?
Of heb je het nog niet getest?
Want lijkt me sterk dat ze geen enkel blikvoer zou eten, maar wel dit. Dit is toch niet anders dan blik?? ???


Ik heb het vanavond gekocht, nog niet gegeven.
Na de uitleg van net denk ga ik dit na deze 3 rollen ook niet meer geven.
Door Tamara
#3025490
Oke korte samenvatting,

- botten: doormiddel van botmixen (dus alleen eend, kippen bot, weinig vlees en geen organen), behalve als ik of mijn moeder komt en wij erbij blijven tot het op is een kuikentje.
- Vlees: Rund, lam, geit, paard, kalkoen vlees in kleine stukjes gesneden.
- Organen: hart, lever, niertjes in kleine stukjes gesneden :confused1:
- Snoep: Gedroogde lams/runderlong, visjes?, vlees (wat ze lust)?

- 30-40% vleesbot, 60-45% spiervlees en 10-15% orgaanvlees


Ik ga om de dag op deze methode brengen:
- Ik zou dan ook als je dit wil gaan proberen, minstens de portie's voor de dag later pas uithalen als je vertrekt en nog bevroren in de koelkast plaatsen daar. Dus eentje maandagochtend voor maandagavond te voeren, en als je vertrekt op maandagavond al de rest uithalen.  Die zijn dan dinsdagochtend pas ontdooit en dan win je een halve dag.


Moet een kat ook groente? geef ik wel aan mijn honden. ik weet echt niks van katten  :-\  Maar ik leer nu al heel veel, wist niks van taurine :)
Laatst gewijzigd door Tamara op vr 21 nov 2014, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3025610
Hoeveel kaal bot zit er in de botmixen?
Hoeveel vleesbot komt dat dan overeen (50-50% vleesbot).
En dan zou ik zo'n 40% vleesbot voeren.  Daarop mikken.  Mag iets meer zijn, maar blijf zeker onder de 45%, dan ben je zeker. 30% vleesbot vind ik nogal weinig persoonlijk, zeker als er dan lever bij komt, kan dat slappe ontlasting geven...
Maar je moet dus goed weten wat de percentage's bot zijn, want dat steekt wel nogal nauw.  Ervaring leert dat dat met botmixen niet erg eenvoudig is.  Je hebt niet de mogelijkheid om zelf wat te malen zeker?

Je zou kunnen proberen wat ze met kippennekjes doet, op het moment dat je er zelf bij kan blijven. 
Als ze wel wat wil knagen, zou ik ook kwartels zoeken.  En halve kwartel kan je ook voeren en is weer een diersoort bot en vlees bij.  Ik wil wel nog eens herhalen dat ik geen ongemalen bot zou voeren wanneer er niemand bij is die weet wat hij doet.  Kuikens tot daar aan toe, daar kan eigenlijk niets mee fout gaan want dat bot is heel erg zacht.  Maar alles wat groter is, zou ik niet zonder toezicht geven.

2 kuikentjes per week is ideaal, 3 kan ook nog, maar veel hoger zou ik niet gaan zitten.
Beetje vis kan je ook geven, als ze het wil eten, ook zo'n 10% zoals bij honden.

Ik zou compleet geven elke dag, want je kan niet gaan controleren of ze niet verstopt raakt, dus neem geen risico's. Katten zijn daar gevoeliger aan dan honden.
Je kan een orgaanmix maken in kleine stukjes, of je kan elke dag een ander orgaan geven en dan vb 2x hart, 2x lever, 1x nier en 1x maag.  Zo'n 15-20% van het menu. Als je oa gedroogde long geeft als snoepje, hoef je niet nog extra long toe te voegen in de orgaanmix, dat voegt zowiezo al weinig toe.
Kleine luchtpijpjes, zoals van haas of konijn vonden ze hier wel lekker gedroogd, als snack.  En spiervlees kan je ook drogen.

Probeer toch een beetje gevarieerd in diersoorten te voeren he.
Konijn is ook een heel natuurlijke diersoort voor katten en eten ze doorgaans erg graag. Rund en paard is niet zo natuurlijk voor katten. Geen probleem om te voeren, maar overdrijf er niet in.
Door Tamara
#3026020
Hoeveel kaal bot zit er in de botmixen?
Hoeveel vleesbot komt dat dan overeen (50-50% vleesbot).
En dan zou ik zo'n 40% vleesbot voeren. Daarop mikken. Mag iets meer zijn, maar blijf zeker onder de 45%, dan ben je zeker. 30% vleesbot vind ik nogal weinig persoonlijk, zeker als er dan lever bij komt, kan dat slappe ontlasting geven...
Maar je moet dus goed weten wat de percentage's bot zijn, want dat steekt wel nogal nauw. Ervaring leert dat dat met botmixen niet erg eenvoudig is. Je hebt niet de mogelijkheid om zelf wat te malen zeker?
wel als ik weet wat ik er voor nodig heb, ik lees hier weleens over vleesmolens?
Beetje vis kan je ook geven, als ze het wil eten, ook zo'n 10% zoals bij honden.
Ik heb nog 20 kg zalm liggen, dit is ook 10 %? Want deze geef ik aa de honden een halve kop per keer of een karkas per keer. Wist dat je bij zalm de 10 % niet hoeft aan te houden volgens mij. is dit ook bij katten?
Ik weet niet of katten gedroogde visjes lekker vinden? Kan gelukkig van alles proberen, mijn honden eten het anders toch wel op (en anders de ratten) dus dat is handig.
Ik zou compleet geven elke dag, want je kan niet gaan controleren of ze niet verstopt raakt, dus neem geen risico's. Katten zijn daar gevoeliger aan dan honden.
Je kan een orgaanmix maken in kleine stukjes, of je kan elke dag een ander orgaan geven en dan vb 2x hart, 2x lever, 1x nier en 1x maag. Zo'n 15-20% van het menu. Als je oa gedroogde long geeft als snoepje, hoef je niet nog extra long toe te voegen in de orgaanmix, dat voegt zowiezo al weinig toe.
Kleine luchtpijpjes, zoals van haas of konijn vonden ze hier wel lekker gedroogd, als snack. En spiervlees kan je ook drogen.
Daar ben ik dus nog niet uit of het een mix wordt of apart :-\
Probeer toch een beetje gevarieerd in diersoorten te voeren he.
Konijn is ook een heel natuurlijke diersoort voor katten en eten ze doorgaans erg graag. Rund en paard is niet zo natuurlijk voor katten. Geen probleem om te voeren, maar overdrijf er niet in.
Konijn, haas, kwartels, kuikens, kip, eend, fazant, (patrijs wilt mevrouw niet), Vis, parelhoen zijn als het goed is de 'natuurlijke' diersoorten toch?
Dan geef ik deze wel, alleen geen 'huisdieren'. (rat, muis, gerbil, ect..) heel raar, kan zo lamhoofd enz.. voeren maar ratten liggen me dan weer aan het hart :smitten:

Moet je bij een kat trouwens niet ook aan 'puma's, tijgers en leeuwen denken?' zoals bij honden aan wolfen? Grote katachtigen eten namelijk wel hert, antilope, paard, ect.. :confused1:
zoals ik al zei weet niks van katten, ik denk ik vroeg het me af dus vraag het even, vroeger geleerd 'er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden' :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3026124
Ah nee, een hond is afkomstig van de wolf (en de wilde hond), in rechte lijn.  Het is in wezen dezelfde diersoort.
Een huiskat komt van een wilde europese kat en das een kleine kat, en een deel een egyptische kleine katachtige als ik het goed heb. Alleszinds niet van een grote katachtige. 
Om het simpel uit te leggen: de latijnse benaming van een wolf is: Canis lupus, van de hond: Canis lupus familiaris.
De kat is Felis sylvestris catus en de europese wilde kat is Felis sylvestris (boskat letterlijk vertaald).  Grote katachtigen zijn allen (behalve de cheetah) Panthera's. (Pathera leo, Panthera tigris, enz...)

Ik zou toch maar 10% aanhouden voor vis.  Het is inderdaad zo dat zalm geen thiaminase bevat en het dus niet ronduit gevaarlijk is om meer te voeren, maar om een evenwichtig menu aan te houden, mik je gewoon beter op zo'n 10% vis in een menu.  Als het 15% wordt is dat geen ramp he.
Of ze zalm ongemalen gaat eten, is wel de vraag...
Je kan inderdaad een vleesmolen kopen als je zelf wil malen. Maar das wel een uitbreid onderwerp om te bespreken, als je daar interesse in zou hebben, kan je best eens in de topics over vleesmolens kijken. ;)

De diersoorten die je noemt zijn inderdaad wel geschikt voor katten, maar niet allemaal als beginnersbot.  Tenzij je het fijn genoeg gemalen kan geven of enkel spier of orgaan van geeft.  Haas is te hard (blijft vaak zo), fazant is hard en parelhoen is toch ook maar voor gemiddelde barfkatten, vind ik.  Ook eend.  Kip, kwartel en konijn kan wel in het begin.  Kalkoen is ook mooi vlees voor katten, maar ik voer nooit het bot... Gans vinden ze hier ook erg lekker, ook weer enkel vlees of orgaan.

Weet je nu hoe het zit met die vleesbotmixen? Of ga je die dan toch niet gebruiken?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door