Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3022071
Hallo barfplaatsers!

Dit forum is vaak door mij geraadpleegd de laatste weken. Ik ben namelijk sinds kort eigenaar van mijn eerste kitten en dat wilde ik graag goed doen. Kitten heet Douwe en is inmiddels als zo'n 17 weken oud.

Op dit moment voer ik hem kvv en daar is hij gek op (meteen al trouwens). Heb hem er meteen op gezet en dat viel gelukkig in goede aarde. Ook al heel wat verschillende smaken geprobeerd en eigenlijk eet hij alles. Nu voer ik hem gemiddeld 150 - 175 gram per dag, verdeeld over 4 porties, wat redelijk onbeperkt is. Nu vroeg ik mij af, wanneer ga je echt goed doseren? Ik las dat je een kitten onbeperkt kunt voeren, maar wanneer houdt dit eigenlijk op?

hoop dat jullie me wijze raad kunnen geven. Dank!

#3022081
Welkom!


Het doseren is een beetje katafhankelijk. Er zijn katten die onbeperkt blijven eten, maar dat zijn er maar weinig. De meeste katten hebben de neiging om te gaan verdikken na de castratie, dus vanaf ongeveer een maand of 6. Overigens zijn er ook katten die dat niet doen; die verdikken niet of pas na een jaar.
Dus blijf goed kijken en voelen aan je kat. Het iele tengere gaat er meestal sowieso wel af in het eerste jaar, dan is de kat nog niet gelijk dik natuurlijk.

Overigens klinkt 150-175 gram ook wel als een normale volwassen dagportie, dus het kan zijn dat hij deze hoeveelheid zal blijven aanhouden. Percentueel zal hij dan minder eten, maar nominaal niet.

Barfplaats wordt gesponsord door