Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2984098
Hoi!

Al een hele tijd heb ik dit forum gebruikt als fijne bron voor tips over KVV/BARF.
Nu heb ik een vraagje waar ik zo snel geen antwoord op heb kunnen vinden, dus heb ik me toch maar eens aangemeld.
Ik ben Britt, 25 jaar, woon in Groningen :) Baasje van Nailah, gecastreerde poes van nu 1 jaar en 4 maanden oud. Bij de opvang waar ze vandaan komt, (Stichting Kat in Nood) kreeg ze Carnibest, maar bij thuiskomst bleek ze het smerig te vinden; haar bench-genoot en zusje at blijkbaar alle Carnibest op. Dankzij google en dit forum op Tinlo Barfmenu gekomen, Nailah is er dol op. Poes blij, ik blij!

Maar toen veranderde Tinlo de samenstelling van de visvariant.. De lucht van een visafslag kwam me tegemoet uit de verpakking :o

Nailah eet het wel omdat ze honger heeft, maar ze blijft weglopen van haar bakje, mij met grote ogen aankijkend en miauwend, om later weer terug te komen om toch maar een hapje te nemen. Bij alle andere varianten schrokt ze het naar binnen. Ik wil haar deze variant niet meer geven, ik wil graag dat ze iets eet wat ze lekker vindt. Ik geef nu Natuurlijk (kip en rund), Kip, Eend en Lam. Maar ik zit nu dus met een incompleet dieet. Ik heb overigens heel veel klachten over de vernieuwde visvariant gelezen op de facebook van Tinlo..

Heeft iemand een tip voor me wat ik haar kan geven in plaats van de visvariant van Tinlo?
Nailah vindt eendagskuikentjes lekker, en de makreel variant van Tinlo vond ze geweldig, dus ik denk niet dat hele vis een probleem zal zijn voor haar. Maar kuikentjes vliegen al door de kamer, ik zie het niet zo voor me dat er ook vis door de kamer gaat vliegen in verband met stank.
Kan ik gewoon willekeurige rauwe (hele) vis aan stukken hakken en geven? En wat voor vis kan ik dan het beste geven? Vis met kleine of grote graten?
Of is er nog iets van een ander merk KVV wat ik kan proberen?
#2984105
Welkom! :)

Ik denk dat je het beste hele vis kan geven. Sprot is voor katten heel geschikt omdat het kleine visjes zijn (rond de 25 gram) en de meeste katten ze graag eten.

Voordeel van hele visjes is dat je verder in je menu niets hoeft te veranderen. Je voert verschillende smaken kvv, dat is samen compleet en de visjes zijn hele visjes met alles erop en aan. Ze kunnen er goed naast worden gegeven.

Je geeft 5-10% van het weekmenu aan vis. Dus als je kat 1 kilo in totaal per week eet, dan is 50 tot 100 gram ervan vis. Twee of drie maal week 1 sprotje naast de kvv die dag is beter dan de visjes in één maaltijd geven ivm slappere ontlasting.
#2984116
Welkom!

Je kan best een stuk vis bij de kvv geven. Een stuk zalmfilet mag ook.
Katten zijn te trainen op eten op 1 plaats op een eigen vreetkleedje. Overigens zijn kuikens berucht voor het krijgen van vliegles, dat gebeurt met stukken spiervlees (bv het bovengenoemde stuk zalmfilet) normaal minder tot niet.
#2989998
Bedankt voor de reacties!
Ik heb deze week kleine visjes geprobeerd te geven, die werden niet gewaardeerd. Maar die waren misschien wel erg klein; een centimeter of 7. Zat niet zo veel lekkers aan geloof ik.
Een stukje zalmfilet heeft ze al eens gehad en vond ze heerlijk, dus ik ga dat er voorlopig naast geven denk ik. Sprot kon ik niet vinden bij de viskramen op de markt, maar ik ga nog door zoeken. En even rondsnuffelen op de link van dinky89 :)

De vliegende kuikens vind ik overigens geen probleem hoor, grappig om te zien ;) Ik check altijd even waar het beestje uiteindelijk uit elkaar getrokken is, en die plek maak ik schoon.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door