Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2983057
Mailtje terug van Henk!
Dit is wat hij ons kan aanbieden:

Voor de Kat :

70 kg. Beefmix in rollen van 1000 gram

Voor de hond :

24 kg. Vlees voor de hond in rollen van 1000 gram

4 x runderpens gemalen
4 x kalkoen/pens gemalen
4 x kip/zalm gemalen
4 x eesmix rund gemalen
4 x eend gemalen
4 x konijn

Totaal gebracht in Kerkrade elke 4 weken op vrijdag voor 200 euro.


Nu is het mij nog niet helemaal duidelijk of die beefmix één smaak of meerdere smaken zijn en of dit volledig kvv is of niet.
Ik heb nog geen info kunnen vinden over wat de beefmix precies bevat.
Jullie enig idee?

Ter afwisseling wil ik dan sowieso nog eendagskuikens erbij halen, maar ik denk dat de tendeloze katten dit ook niet kunnen eten.
Daarover trouwens nog een vraag, want de katten die wel nog tanden hebben moeten, om deze in goede conditie te houden, natuurlijk ook geregeld iets te knagen hebben lijkt me?
#2983060
Staat inderdaad niet echt info bij de beefmix die ik op de site vind. Alleen het volgende
Speciaal samengesteld vlees voor de kat, waar hij/zij dol op is. Verpakt in een worst. Dit product bevat uitsluitend diereigen vitaminen en mineralen. Zonder: bindmiddelen, geur- kleur- en smaakstoffen. Bewaren bij -20°C. Ontdooien in de koelkast, daarna 2 dagen houdbaar.
Het is mij dan ook volkomen onduidelijk of het onder compleet valt....
Dan zou je dus moeten vragen wat de samenstelling is om te zien of het compleet is.

Wat ik wel vreemd vind zijn de rollen vlees voor de hond. Het ging toch alleen om katten? Het lijkt mij in dat geval volkomen onzin om rollen gemalen pens af te nemen want dat hebben katten niet nodig (en lusten het vaak niet eens)?
Het is dus zeer onduidelijk of het nou compleet is of niet in mijn ogen (en ik zou neigen naar het antwoord niet compleet)

Wat betreft iets te knagen hebben kan je inderdaad eendagskuikens geven (de tandeloze katten kan je een geklutst eitje geven in een schaaltje). Daarnaast zou je ook bijvoorbeeld kip onderdelen kunnen geven voor het knaagwerk (kippennekjes, kipfilet bijvoorbeeld).
#2983174
De beefmix voor katten staat ook op best4dogs en dit zit erin:

30 % Rundvlees, 30 % Runderwangvlees, 15 % Kipkarkas, 10 % Runderhart, 2,5 % Runderlever, 2,5 % Rundernier, 10 % Eendagskuikens, verpakt in een worst. Dit product bevat uitsluitend diereigen vitaminen en mineralen. Zonder: bindmiddelen, geur- kleur- en smaakstoffen.

Dus alleen kip en rund en rund en kip ;)

Verder vind ik 70 kilo voor 23 katten over 4 weken wel krap. Dat is 2,5 kilo per dag voor 23 katten! Wij hebben 6 katten in de leeftijd van 11 tot 22 jaar waarvan de poezen de 3 kilo lichaamsgewicht amper halen, maar allemaal eten onze seniors dagelijks meer dan 108 gram die jij straks per kat hebt.
Kuikens bijvoeren zou kunnen, maar niet dagelijks, en... die zitten dus ook al in de beefmix.
#2983316
Ik was qua hoeveelheid een beetje uitgegaan van 100 gr per kat..
100x23= 2300 gram.
Dat heb ik 2,5 kg afgerond en dat x 7 = 17,5 kg per week x 4 is 70 kg.

We hebben 1 main coon van 8,5 kg maar de rest zit bijna allemaal een flink stuk onder de 5 kg
Maar goed, denk dat we het vrij snel merken als het te weinig is nietwaar? ;)
De eerste maand is sowieso even afwachten hoe het overstappen gaat!

Is die beefmix met die ingrediënten dan wel een beetje compleet en in de goede verhoudingen?
Ik begrijp dat het altijd beter kan, maar om te beginnen is het voor mij voornamelijk belangrijk om te weten of dit voor de katten beter is dan hetgeen wat we nu voeren (prins brokjes en random blikvoer)

Als ik merk dat ze dit qua smaak te eentonig gaan vinden, ga ik dan wel weer op zoek naar een oplossing.
Hopelijk heb ik tegen die tijd ook iets meer verstand van zaken en is het iets minder gepuzzel! ;)
#2983323
Ik had eigenlijk verwacht dat hij een mix op maat zou maken en sluit me ook bij de eerdere berichten aan. Alleen beefmix is niet compleet en niet genoeg. Er zit alleen kip en rund in, je moet minimaal vier diersoorten en een vette vissoort hebben. Daarnaast is het botpercentage erg laag en runderwangvlees vind ik niet echt een goede bron van spiervlees voor een kat. Het zal misschien wel een paar weken goed gaan hoor, of zelfs langer, maar het is zeker niet geschikt om blijvend te voeren. Verder vind ik zijn aanbieding qua prijs ook niet bijzonder. Ik zou toch vragen of hij voor je katten een aparte mix kan maken die compleet is. Zo niet, dan kun je nog verschillende mixjes nemen maar dan zit je weer met het probleem dat misschien niet alles geaccepteerd wordt door alle katten.
Laatst gewijzigd door kakocavi op vr 29 aug 2014, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#2983354
Het gaat er niet om of je katten het eentonig vinden, maar de (oa hoeveelheden) voedingsstoffen in de verschillende diersoorten zijn niet allemaal gelijk.

Met 2 andere enkelvoudige kvv's (bijv. konijn en eend) van degomeat (die goedkoper zijn dan de beefmix, btw) en 20% kaalbot bevatten zou je compleet voeren, plus dat het lage botgehalte in de beefmix dan redelijk gecompenseerd wordt.
Nadeel: je zult de katten elke dag van beide soorten moeten voeren omdat anders de enkelvoudige versie voor de meeste van je katten teveel bot bevat.

Het mooiste zou inderdaad een mix met 4 diersoorten op maat gemaakt zijn. Dan hoef je alleen eens in de week wat vis bij te voeren.
#2983367
Poehhhh.. Dit is toch behoorlijk ingewikkeld voor zo'n leek zoals mij!!
Kant en klaar, simpel en goed lijkt niet heel erg samen te gaan, hehe!
Ik zal Henk morgen eens mailen... (Vind ik een beetje lastig eigenlijk, omdat ik het al zo lief vind dat hij dit zonder morren aanbiedt!)
#2983378
Villa Vacht schreef: Poehhhh.. Dit is toch behoorlijk ingewikkeld voor zo'n leek zoals mij!!
Kant en klaar, simpel en goed lijkt niet heel erg samen te gaan, hehe!
Ik zal Henk morgen eens mailen... (Vind ik een beetje lastig eigenlijk, omdat ik het al zo lief vind dat hij dit zonder morren aanbiedt!)
Ik begrijp dat je dat lastig vindt. Maar Henk zit al langer in het vers vlees voor honden en katten en hij weet zelf ook dat alleen een mix van kip en rund niet compleet is.
Het botgehalte is, ook al zijn het vrij kale kipkarkassen, aan de te lage kant.

Voor jou is dat allemaal nieuw en misschien ingewikkeld, maar Henk zou dat toch moeten weten. ;)

Kant-en-klaar, simpel en goed gaat wel samen, maar dan betaal je zeker het dubbele voor een complete kvv bij een andere leverancier. Volgens mij heeft Tinlo een cattery-versie met minimaal 4 diersoorten in één rol.
#2983394
Villa Vacht schreef: Poehhhh.. Dit is toch behoorlijk ingewikkeld voor zo'n leek zoals mij!!
Kant en klaar, simpel en goed lijkt niet heel erg samen te gaan, hehe!
Ik zal Henk morgen eens mailen... (Vind ik een beetje lastig eigenlijk, omdat ik het al zo lief vind dat hij dit zonder morren aanbiedt!)
Ik zou me daar niet al te veel zorgen om maken. Wat Henk aanbiedt vind ik namelijk prijstechnisch niet heel bijzonder, en het is dus ook incompleet. Ik denk dat hij bij zo'n grote afname wel wat beters kan bieden. Ik begrijp wel dat je het lastig vindt hoor :) Maar bekijk het zo: hij heeft een bedrijf en zijn doel is dus winst maken, en jij bent een potentiële grote klant die hem behoorlijk wat geld op kan leveren. Het is dus prima en heel begrijpelijk dat jij daar wat eisen tegenover zet. Degomeat heeft een behoorlijk ruim aanbod, dus dat is het probleem niet. Gewoon vriendelijk uitleggen wat het probleem is, wat je wilt en waar je genoegen mee neemt, en dan hoor je vanzelf wel wat er mogelijk is. En als je er toch niet uitkomt met Henk gaan we gewoon verder kijken :) Komt goed!
#2988088
Ik heb afgelopen vrijdag een proefpakket voor één week ontvangen van Henk!
Ik had hem gevraagd naar de samenstelling van de beekmixen, maar dat was het geheim van de kok zei hij.
Hij heeft deze mix samengesteld in overleg met enkele catteries en volgens hem is het dus een volledige/complete voeding.

Vrijdag bij ontvangst van het pakket was even lichte paniek! ;)
Het was iets meer dan ik verwacht had, hihi!
De worsten voor de katten waren ieder 2,5 kg, dus ongeveer 80 cm lang en die paste niet zo lekker in onze vriezer!

Ik heb die vrijdag de brokjes weggehaald en zaterdag zijn we begonnen met de mix.
In eerste instantie gewoon cold turkey om te zien hoeveel katten er warm voor liepen.
Dat was ongeveer de helft!

De maaltijd daarna heb ik, voor de weigeraars, een gedeelte gemengd met wat blikvoer.
Op deze manier zijn ze inmiddels allemaal zo goed als over! :D

Enkele dingetjes die me nu al opvallen:
- De blaaspatiëntjes hebben een veel minder volle blaas. (ik had eerder een vollere verwacht. Moet ik me hier zorgen om maken?)
- Hun poepjes zijn veel donkerder en harder. (kitten heeft wat last van verstopping, isogel toegevoegd, kleinere porties over de dag verspreid)
- Enkele katten moeten overgeven (logisch dat hun spijsvertering moet wennen)
- Ondanks dat ze maar twee maaltijden krijgen en geen constante toevoer van brok hebben, lijken ze veelmeer voldaan! Geen gestress of gesacherijn tussendoor!!
#2988654
Fijn dat het overzetten goed lukt! Wisselende ontlasting enzo is normaal op het begin. Je gaf eerst dagelijks blikvoer, dat staat er wel om bekend dat het de ontlasting zacht maakt, dus zonder blikvoer op het begin vrij harde ontlasting was op zich wel te verwachten. Een meer donkere kleur zie je ook vaak bij overstap van brok naar vlees. Overgeven ken ik niet als iets wat vaak gebeurd met overstappen, eerder als bijkomend symptoom van schrokken, wat met KVV wel vrij gemakkelijk gaat. Maar omdat veel van je katjes natuurlijk medisch iets mankeren valt het veranderde voer bij hen misschien ook wel wat zwaarder, dus ik zou er ook niet echt bezorgd om zijn. Hopelijk gaat het snel weer goed met allemaal, en als je zorgen hebt kun je die hier altijd delen :) Tis even wennen op het begin! Wel top dat ze het allemaal al eten en dat je ziet dat ze meer voldaan en minder gestresst zijn.

Echter is alleen de beefmix voeren echt NIET compleet zoals meerdere mensen in dit topic al gezegd hebben.

De samenstelling van de beefmix staat gewoon op best4dogs en best4dogs is ook gewoon onderdeel van degomeat. Ik krijg op deze manier een beetje het gevoel dat er misbruik word gemaakt van het feit dat je nog nieuw bent met rauw voeren als je al niet eens een eerlijk antwoord krijgt over de samenstelling. Volgens de best4dogs site is dit de samenstelling:
30 % Rundvlees, 30 % Runderwangvlees, 15 % Kipkarkas, 10 % Runderhart, 2,5 % Runderlever, 2,5 % Rundernier, 10 % Eendagskuikens, verpakt in een worst. Dit product bevat uitsluitend diereigen vitaminen en mineralen. Zonder: bindmiddelen, geur- kleur- en smaakstoffen.

Valt me erg tegen van Henk dat hij daar niet eerlijk over is. Er zit maar 1 diersoort spiervlees en 1 diersoort vleesbot in, veel te weinig diersoorten, je moet zeker 4 a 5 diersoorten aan vlees hebben + 1 soort vis. De helft van het runderspiervlees is wang, geen goede kwaliteit spiervlees dus ook nog eens. Daarnaast zijn karkassen nooit volledig kaal, daar zit ook vlees aan, en je hebt 15-20% kaal bot nodig, dus met 15% kipkarkassen zit het botpercentage te laag. Dat zal op de langere termijn voor calciumtekort gaan zorgen. Je kunt dus echt niet alleen deze mix blijven voeren. Om nu even te proberen kan het wel, maar dit moet je echt niet maandenlang als enige soort geven, dat gaat problemen opleveren.

Als de samenstelling sindsdien verandert is tov bovenstaande ligt het misschien iets anders, maar ik betwijfel het. En dan nog zou je gewoon antwoord moeten krijgen op de vraag over samenstelling. Ik zou nooit iets als enig product durven voeren als ik niks weet over wat erin zit, dat is vragen om problemen. Je moet toch minstens de percentages spiervlees, bot en organen weten en er zeker van zijn dat de 3 belangrijke organen (hart, lever, nier) en de juiste hoeveelheid diersoorten erin zitten. En van wat er aan info te vinden is voldoet de beefmix daar absoluut níet aan. Verder heeft een goede katten KVV geen rijst, granen of groente en bevat een goede KVV geen toegevoegde vitamines etc, je wilt juist natuurlijk voeren dus dan zit je niet te wachten op kunstmatige toevoegingen lijkt me ;) (dit is bij de beefmix voor zover ik kan vinden wel allemaal prima, maar ik geef deze info erbij voor de volledigheid zodat je beter kunt zoeken naar wat wél geschikt is, daar kunnen wij hier natuurlijk ook bij helpen als je wilt!)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door