Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2951400
Ik heb hier veel gelezen en de rekenhulp gedaan voor mijn 2 kittens van 14 weken van 1800 gram

Ik heb nu gekocht:

Kipfile
Rundvlees
Kippenmaagjes
Kippenhartjes
Spiervlees
Vleesbot

Als ik mijn kittens de gang laat gaan eten ze met gemak 250 gram per poes op, met ook nog een blikje natvoer, uiteraard kwaliteitsvoer.

Volgens de rekenhulp mag ik maar 100 gram per dag voeren?
Overig weigeren ze droogvoer te eten (knakkers)

Dus hoeveel moeten ze nu per dag, en wat voor ingredienten?
Zijn uiteraard wel heel erg aktief.

Hoeveelheid: 5% van 2 kilo = 100 gram per dag / 700 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 50gr p/dag
Groentes 0% : 0gr p/dag
Orgaanvlees 15% : 15gr p/dag
Spiervlees 25% : 25gr p/dag

Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=J5w3f0|kb8BTe
#2952336
Ik zou vleesbot niet zo hoog doen, zeker niet voor kittens. Als je uit gaat van 50/50 vlees/bot bij het vleesbot komt je spiervlees percentage maar op 50%, dat vind ik vrij weinig. Kittens moeten nog heel veel groeien, die mag je best onbeperkt voeren (dus zoveel als ze op kunnen) 200 a 250g per kitten komt regelmatig voor, ze eten vaak zeker 7 a 10% van hun lichaamsgewicht. Verder mis ik belangrijke organen in je menu, behalve hart hebben ze zeker ook lever en nier nodig. Maagjes mag ook, maar is minder essentieel. Hart, lever en nier mogen echter absoluut niet ontbreken. Hoeveel diersoorten heb je? Onderaan je lijstje staat namelijk gewoon spiervlees en vleesbot, dus dat is niet zo duidelijk.
#2952594
Ik zou zelf maximaal 40% vleesbot aanhouden (bij 50/50 vlees en bot) liefst nog iets minder, maar niet onder de 30%. Verder zie ik dat je nog maar 2 diersoorten voert, Rund en kip en welk vleesbot heb je? Inderdaad belangrijkste orgaan om te voeren is hart, lever en nier, dat MOET er in!

edit: Die 100gr per dag is voor een volwassen kat van dat gewicht plus een richtlijn! Je katten zijn nog maar 14 weken en moeten voorlopig nog groot groeien ;) Je kunt ze principe zoveel laten eten als ze willen over ongeveer 3 à 4 maaltijden per dag. Gaan ze echt in de breedte groeien (wat nog wel even zal duren) dat wordt het tijd ze wat minder te voeren. Maar vaak gaan ze vanzelf wat minder eten naarmate ze ouder worden.
Laatst gewijzigd door Ruisje op vr 04 jul 2014, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2952749
Ik kreeg juist te horen van de cattery, dat ze absoluut geen lever en nieren mogen.
Omdat die in het lichaam voor afvoer van de afvalstoffen zorgen, dus was niet goed voor een kitten.
Verder eten ze ook vis, dat trekken ze uit je handen dus geen probleem.  ;D

Probleem is voor mij om een dagmenu samen te stellen?
Vandaar dat ik zat te denken aan haaksbarf of carnibest?
En dan als extraatje vers vlees af en toe.
#2952762
Dat is echt slecht advies van de cattery!  :o
Stel, je geeft ze een muis. Word je dan verwacht deze van nieren en lever te ontdoen, of moeten ze die zelf uittuffen?

Kvv met af en toe een hapje vlees erbij kan natuurlijk ook, maar je bent al zo'n eind op weg met een barfmenuutje.
#3004673
Maar je kunt hier juist een heleboel informatie zelf vinden! Ook voorbeeldmenu's, mensen die hetzelfde ''proces'' hebben doorlopen van niet weten waar te beginnen tot een mooi menu. En je hoeft niet eens per se een menu in elkaar te draaien. Als je eenmaal weet wat ze lusten en hoeveel ze nodig hebben, kun je dat gewoon in porties in de vriezer leggen. Dus als je weet dat ze zo'n 250 gram per dag eten per kitten, en ze eten 35% vleesbot, leg je dus porties van ongeveer 90 x 2 = 180 gram vleesbot in de vriezer. Zelfde verhaal met spiervlees en orgaan. Een dag ziet er hier bijvoorbeeld zo uit:

(Mijn porties zijn ongeveer, dus niet op de gram af) Voor mijn kater:
80 gram spiervlees (bijvoorbeeld gans, zwaan, kip, kangoeroe)
55 gram vleesbot (bijvoorbeeld karkas, nek, pootjes)
30 gram lever (bijvoorbeeld lamslever of kalkoenlever)

Zo voer ik twee dagen lever, twee dagen nier en twee dagen hart. De laatste dag voer ik vis of kuikens. Op een nier-dag hebben ze iets minder orgaan, op een hart-dag iets meer. Ik heb drie katten dus ik heb gauw porties van 80 gram lever, dat snijdt mooi makkelijk, in tegenstelling tot die kleine frutstukjes die ze per dag moeten hebben. ;D

Eten ze iedere dag ongeveer even veel? Anders zou je desnoods nog iedere dag iets teveel uit kunnen leggen en in de juiste verhoudingen (ongeveer, 15 gram extra in de precieze verhouding is natuurlijk een gepruts, maar dan geef je de ene dag bijv. wat spiervlees extra en de volgende dag wat vleesbot ofzo) voeren tot ze genoeg hebben. Of je legt wat visjes uit als je twijfelt of ze wel genoeg hebben, die zijn compleet, of een kuikentje. Zo heb ik dat hier wel eens tijdelijk opgevangen als ze ineens weer meer gingen eten (als ze minder vangen ofzo). 8)

Of zelf gewoon gaan malen, dan hoef je helemaal niet echt meer na te denken. Dan maak je gewoon een aantal mixen en wissel je af. Maar dan heb je wel een vleesmolentje nodig.  ;)
Laatst gewijzigd door Ligaa op ma 13 okt 2014, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door