Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Chuiduma
#2939786
Hoi allemaal!
ik ben dus een nieuwe Barf-er en wil voordat ik mijn katten ook echt van Darf op Barf zet een goed menu op papier hebben. Gewoon, zodat ik zeker weet dat ze niet tekort komen maar ook zeker geen overdosis van iets krijgen (als dat kan) :D. Wanneer ik weet dat het goed gaat kan ik uiteraard andere dingen proberen.
Allereerst; wat vinden jullie een goede verhouding voor katten? Van mijn weekmenu ben ik uitgegaan van 40-40-20 (bot-spier-orgaan) voor de helemaal complete dagen. Hierbij ben ik er van uit gegaan dat hart kan worden gevoerd als spiervlees. Ik weet dat hier hele discussies over zijn, maar daar gaat het mij nu even niet om ;).
Het gaat om katten van +/- 4 kg, alleen mijn kater is wat zwaarder. Daarom ben ik - mede door calculator van barfplaats - uitgegaan van +/- 130 gr per dier per dag.
Ik heb voor drie dagen een menu gemaakt en deze wil ik dan afwisselen in de week.
Nou, daar komt-ie en lach me alsjeblieft niet uit: :-[

Dag 1
Ochtend 26 g Hart
52 g Nek/vleugel
Avond 26 g Spier
26 g Nier/lever
Zoiets misschien? :-\

Dag 2
Ochtend 25 g Spier
30 g Nek
Avond 75 g Vis
Dit menu wil ik graag 1 of 2x in de week doen vanwege de vis. Ik zorg ervoor dat er orgaan van de vis bij zit. Zou de bot-spier verhouding dan nog oké zijn?

Dag 3
Ochtend 65 g DARF
Avond 65 g Hart
Huh? Darf? Ja, Darf. Ik wil de katten wel een beetje op Darf houden omdat Darf gewoon handig is voor mensen wanneer wij op vakantie zijn o.id.

Het menu is al zo'n 20x veranderd omdat ik steeds nieuwe dingen hoor/lees/leer dus vind ik het een beetje moeilijk allemaal..
Ben benieuwd naar de reacties en tips :)
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Chuiduma op do 12 jun 2014, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2939809
Denk dat als ik een dag darf zou doen ik gewoon een dagportie per kat zou doen ipv daarnaast hart te geven, lijkt mij makkelijker voor jezelf ;-)

Wat ik nog mis in het menu is welke diersoorten gegeven worden.
En bot, is dat puur bot of goed bevleesd vleesbot?
Gebruikersavatar
Door Chuiduma
#2939824
oke! leek me leuk voor de afwisseling op zo´n dag maar dus niet nodig?
Het bot is bevleesde nekjes en vleugeltjes. Moet ik dat vlees dan ook als spiervlees rekenen eigenlijk?
En wat de diersoorten betreft.. ik probeer zoveel mogelijk dierensoorten te geven. Ik heb nu in mijn lijstje staan; nekjes van kip, hart van eend, lever van rund, niertjes van konijn en spiervlees van paard. De bestelling doe ik mij gelukkigdier.nl en daar hebben ze als vis keuze uit makreel en haring.
Welke zou het beste zijn of maakt dit niet uit? Ze hebben ook zalm, maar daar doen mijn katten het niet zo goed op + een hele vissenkop voor een complete maal is voor een kat natuurlijk een beetje veel :)
Is het trouwens erg als er een keer nekjes van eend en hart van eend wordt gegeven? Dat wou ik ook een keer bestellen zodat ze niet elke keer kippen nekjes krijgen ofzo.. maar ik weet niet hoe belangrijk die variatie is van allerlei dieren per dag.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2939851
Het principe dat ik tegenkom bij enkelvoudige kvv (ja, ik geef zelf kvv ipv Barf) is dat je minstens 5 diersoorten moet voeren per 3 weken ;-) In de handleiding hier staat minimaal 5 diersoorten per week.

Bevleesde nekjes en vleugeltjes vallen volgens mij onder het gedeelte vleesbot ;-)
Hoe meer vlees aan het bot, des te minder spiervlees je hoeft te geven.
Percentages met uitleg staan hier: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=9

Omdat in de handleiding een week wordt aangehouden is het voor de experts hier makkelijker wanneer je dus een weekmenu uitwerkt met daarin per dag genoemd wat je van een dier geeft (kan ene keer bij vleesbot een eendennek, andere keer kippennek inderdaad maar dat dus even apart benoemen)

En ja, je kunt in een darfdag natuurlijk afwisselen maar waarom het jezelf moeilijker maken dan het is ;-)
Door Ruisje
#2940025
Ik tel 5 diersoorten, maar daarvan zitten er 3 in het orgaan. Ik zou zeker meer afwisseling doen in het vleesbot en spiervlees (konijn, kwartel, kalkoen etc).
Je wilt je 3 dagen menu in de week herhalen, maar kijk je wel uit met je vis. ;) Vis mag maar 5% - 10% van je menu uitmaken en met één keer 75gr zit je al aan de ruim 8%.

edit: Het mooiste zou zijn als je ergens sprotjes zou kopen. Mini harinkjes waarvan je er 1 à 2 per week heel kunt geven.
Laatst gewijzigd door Ruisje op do 12 jun 2014, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2940059
Variatie is erg belangrijk. Niet alleen in diersoorten, maar ook in onderdelen. Neem dus niet alleen nekken en vleugels als vleesbot, maar ook eens pootjes en karkassen etc.
1 hele maaltijd vis vind ik niet direct zo'n ramp, maar ik heb altijd het idee dat het snel de spijsvertering passeert, dus daarna weer snel honger. In dat geval kan het beter zijn je visdeel is 2 te splitsen en te verdelen over de week. Geef dan bij het vismoment nog een vullend iets.

Nog een tip: 26 gram ergens vanaf wegen is bijna niet te doen. Maak er gewoon 25 van. En 50 gram vleesbot. En als er dan toch nog honger is, geef dan af en toe een hapje spiervlees extra ofzo.
Gebruikersavatar
Door Chuiduma
#2940108
Ik weet dat de grammen moeilijk zijn, het is meer een +/- omdat ik aan het rekenen was met een totaal van 130 gram. ;)
Het is toch wel het beste om ze eerst aan bot te laten wennen door bv nekjes? Wat is de volgorde van hardheid? Kan me voorstellen dat pootjes vrij hard zijn..maar daar weet ik verder niets van eigenlijk.
Ik zal morgenavond als ik thuis ben nog eens gaan kijken en puzzelen en dan zal ik weer een berichtje plaatsen met wat ik dan allemaal vind :)
In ieder geval tot nu toe heel erg bedankt voor het meedenken en de tips.
Good Night!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2940174
Dat je niet begint met te harde vleesbotten is vooral voor honden van belang. De meeste katten zullen te harde botjes niet eten.
Maar dan loop je idd wel een theoretisch risico dat alleen het vlees er vanaf wordt  geknaagd en niet wordt geleerd om de botjes zelf te eten. Dus in die optiek is beginnen met kippennekken en kwartelkarkasjes zeker niet verkeerd. Maar beperk je er niet door, breng na een tijdje meer variatie aan.
Konijnenvoorpootjes van tam konijn zijn goed te eten door katten. Je kan ze eventueel naar wens even hameren, om ze wat makkelijker hanteerbaar voor de beginneling te maken.
Gebruikersavatar
Door Chuiduma
#2941724
Na wat puzzelen ben ik weer een stukje verder, denk ik, hoop ik.
Ik bestel bij gelukkigdier.nl en omdat ik niet al het geld in overvloed heb, ben ik van plan om bij 1 leverancier tegelijk te bestellen. Bij meerdere leveranciers zit ik namelijk een beetje met de verzendkosten  :-\. Wel kan ik natuurlijk kijken of er bij mij in de buurt meer mensen barf geven en dat kan combineren oid.
Voor nu zit ik dus even vast aan het assortiment van gelukkigdier.
Ik heb er het volgende uit gehaald (ook een beetje op mijn budget lettend);

Bevleesd bot; Kippennek, kalkoennek, eendennek, konijnkarkas & kwartelkarkas
Orgaan; Eendenhart, Rundernier (biologisch), Runderlever (biologisch), kippenmaagjes
Spiervlees; Kalkoen en paard    (misschien af en toe een kipfiletje oid van de winkel)
Voor de vis ben ik nog op zoek naar sprotjes, wil ze tot die tijd haring geven omdat dat er op lijkt en ze er dan aan kunnen wennen.

Dan zorg ik ervoor dat ze elke dag verschillende dieren krijgen, dus niet op 1 dag kippennek en kippenmaag maar bijvoorbeeld kippennek en eendenhartjes.
Voor het paard en de rund ben ik nog op zoek naar iets anders, want eigenlijk vind ik dit niet echt een prooidier voor een kat  :P Of maakt dat niet veel uit?
Het is alsnog veel nekjes.. In ieder geval wel van meer diersoorten en ik blijf zoeken naar andere dingetjes en kan bij de volgende bestelling natuurlijk weer anders bestellen.

Oh ja, verder heb ik ervoor gezorgd dat het menu +/- 5% lever en +/- 5% nier bevat. Bij het berekenen kwam ik volgens mij uit op 5,2% ofzo..
Maagjes krijgen ze 1x in de week. Ik las namelijk dat katten niet veel maag nodig hebben aangezien ze dit in het wild ook vaak laten liggen vanwege de inhoud. Hart krijgen ze 3x in de week want dat is goed vanwege de taurine.

Nou, een hele lap tekst. Hopelijk snappen jullie het nog en ben ik een beetje op de goede weg zo :)
Laatst gewijzigd door Chuiduma op ma 16 jun 2014, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2941780
Kalkoenbot is echt veel te hard voor een kat. Eendennek is waarschijnlijk nu nog te hard, maar over een tijdje kan dat wel. Ik ben zelf niet van het runderorgaan, maar dat het biologisch is, vind ik wel heel goed.

Ik vind de orgaanverhouding niet optimaal; veel te veel hart. Hou er rekening mee dat je hier vaker deze keuze mag toelichten  ;)
Gebruikersavatar
Door Chuiduma
#2941784
Hoeveel % hart kan/mag je dan maximaal geven?
Is 2x hart en 2x maagjes in de week dan beter?
Ze krijgen nu al af en toe een kippen nekje.
Lever en nier wil ik graag altijd biologisch hebben.
Is een kwartel of konijnen karkas dan niet te hard?
Ik denk steeds als ik het menu heb verandert;
en NU issie helemaal goed! Maar ik bak er blijkbaar nog steeds niks van, lol  :-X

En dan is het ook  nog eens afwachten of ze het allemaal wel willen eten    :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Chuiduma op ma 16 jun 2014, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#2942175
Ik zou als orgaanpercentages voeren:
hart 4 tot max 10% hart, ideaal zo'n 5-8%. In een prooi zit wat minder, zo'n 3-4%, dat kan je ook voeren, als je dat wil. Ik voer ook ietsje extra omwille van de taurine en andere waardevolle zaken, maar niet overdrijven.
Lever: 5% das een mooi richtgetal voor katten, 6% kan ook, over de 7 zou ik niet gaan.
Nier 2-3%, dat zijn erg kleine orgaantjes in een prooi, meer is niet nodig als je min 5% lever voert.
Maag ook 2-3%, dat is wel iets groter in een prooi dan nier maar voegt wat minder toe.
Als je een orgaansoort als spier zou willen voeren, is dat in mijn optiek eerder maag dan hart.
Andere orgaansoorten zoals hersenen, long, tong, evt pens, mag je ook voeren als ze het lusten, maar eerder bijkomstig, dus af en toe of niet meer dan 2%.

Ik geef nu afzonderlijke percentage's want dan doe je er in je hoofd mee wat je wil, ze onder orgaan of onder spier voegen. Ik vind het eenvoudiger onder orgaan, maar het is maar de naam die je eraan geeft. Dat maakt mij niet uit, zolang je uiteindelijke percentage's die je voert aan hart maar kloppen.

Rundernier zou ik ook afraden. Ook biologisch bevatten die veel cadmium omdat cadmium zich opstapelt tijdens de levensloop en runderen minstens 2 jaar oud zijn (anders is het kalfsnier). Cadmium zit in de omgeving en ook op de wei, en heeft dus niets met biologisch te maken.
Nieren zou ik van jonge dieren voeren, itt lever waar aangeraden wordt zowel jonge als oudere dieren te voeren en dan het liefts biologisch. Afvalstoffen in lever zijn afhankelijk van wat het dier te eten heeft gekregen en van medicatie heeft gekregen, maar werkt weinig accumulerend.

Kalkoenbot zou ik inderdaad achterwege laten, dat is voor vele honden al te hard en voor katten zou ik het enkel gemalen aanbieden. Zelfde met gans trouwens (moest je dat tegenkomen ;)).
Wel mooi spiervlees om te voeren.
Kwartel is super zacht. De karkasjes kan je zelfs met de hand breken. Konijnkarkas is ook mooi zacht. Ik knip ze over de ruggengraad door zodat die in 2 is en goed te eten is, en de ribbetjes zijn mooi zacht. Als je reuzekarkassen hebt en de ruggengraad is toch wat te hard, kan je er gewoon een paar tikken met een vleeshamer op geven en dan kunnen ze dat zeker wegkrijgen.

Vis werkt hier heel erg laxerend. Ik ben ook begonnen met viskarkas als vleesbot te rekenen, maar dat kwam niet echt goed qua ontlasting. Nu behandel ik het in mijn hoofd dus als spiervlees wanneer er bot inzit en als orgaan wanneer er geen bot inzit. Maar ik voer het buiten het menu.
Ik combineer er gewoon steeds vleesbot bij.
Mijn ervaring is trouwens ook dat het voor de ontlasting beter is om het vleesbot steeds over de twee maaltijden te verdelen. Het hoeft niet echt, maar het kan zijn dat dat helpt. Als je katten hebt die graag schrokken is dat natuurlijk niet steeds mogelijk. Mijn schrokkater krijgt ook maar 1 keer per dag zijn vleesbot, 's avonds bij zijn orgaan en 's ochtends enkel zijn spiervlees.
Maar dat is iets waar je zelf wat moet mee uitproberen bij je eigen katten.


Ik tel diersoorten in het orgaan trouwens niet mee als ik tel hoeveel diersoorten ik voer. Omdat orgaan al zo'n specifieke samenstelling heeft dat ik niet denk dat je de samenstelling specifiek voor vb schaap in spiervlees, ook voert wanneer je enkel de lever ervan voert. Ik tel dus enkel de soorten waar ik spier of vleesbot van voer. In orgaan kan je ook best afwisselen in diersoorten, maar dat kunnen dus zeker soorten zijn die je ook in spier of vleesbot voert.
Je mag trouwens perfect spier en bot van hetzelfde dier voeren op 1 dag. Of je nu dag 1 eendennekken en kipfilet voert en dag 2 kippennekken en eendvlees of je voert dag1 enkel eend en dag2 enkel kip, dat is geheel hetzelfde. Als voorbeeld he, je hoeft natuurlijk niet perce kipfilet of eendenvlees te voeren. ;)
Je mag trouwens ook 2 dagen na elkaar eendennekken voeren, en dan 2 dagen iets anders als je dat handiger vind. Zolang een diersoort over een tijdspanne van enkele weken niet meer dan een kwart van je menu uitmaakt (bot , orgaan en spier samen), is het goed. ;)
Je hoeft ook niet percé elke diersoort evenveel te voeren als je meer dan 5 verschillende soorten hebt. Ik heb ook een aantal diersoorten die ik vrij veel voer (een 5e of 6e van het menu), een aantal tussenin en een aantal die ik vrij zelden voer, ter afwisseling. En dat verandert ook. Geit heb ik een tijdje vrij veel gevoerd als spier maar nu geef ik meer kalkoen, wilde eend en gans omdat ik dat meer liggen heb. Van bot heb ik vroeger vooral konijn, kip en eend gevoer, maar nu voer ik vooral fazant, en heb ik zelfs geen kip liggen voor het moment. Als ik eraan kan geraken koop ik dat ook wel weer, maar het kan zijn dat het meer ter afwisseling is. Een menu is dus veranderlijk adhv wat er in de vriezer ligt.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 17 jun 2014, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Chuiduma
#2942210
Wow, bedankt voor de lange maar super fijne uitleg!
De orgaan percentages had ik gisteren al verandert, dus dat zit nu in ieder geval wel goed.
Mijn docente van voeding (mede oprichtster van oervoer) gaat mij ook helpen met mijn menuutje en met jullie adviezen en tips gaat het vast helemaal goed komen :)
Allemaal heel erg bedankt!
Laatst gewijzigd door Chuiduma op di 17 jun 2014, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door