Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door cath
#2903440
Hallo,

Hoe lang laten jullie rauwvoer staan?
Mijn katten doen de laatste tijd héél lastig, en ik moet niets anders doen dan hun voer in en uit de frigo zetten!
Vind dit serieus vervelend soms, hoe lang mag het blijven staan?
Iemand enig idee? Of hoe lang laten jullie het staan?
Door Annemarie Rijnveld
#2903501
[quote="cath"]
Hallo,

Hoe lang laten jullie rauwvoer staan?
Mijn katten doen de laatste tijd héél lastig, en ik moet niets anders doen dan hun voer in en uit de frigo zetten!
Vind dit serieus vervelend soms, hoe lang mag het blijven staan?
Iemand enig idee? Of hoe lang laten jullie het staan?
[/quote]ik laat het niet lang staan, zeker niet met warm weer (vliegen). Kwartiertje ofzo, dan haal ik het weg. Meestal gooi ik het weg, want de kat eet het daarna toch niet meer :(
Door Jacoba
#2903575
Hier werkt het volgende als een tierelier:

Kvv in (glazen) kommetje met wat water doen. Kommetje in grotere plastic bak zetten. Bodempje nét afgekookt water in plastic bak gieten, deksel er 2 minuten op doen en dan voeren. Dit gaat in één keer schoon op.

Soort kruising tussen au bain marie en stomen zeg maar.

Edit: Omdat ze nu een medicijn krijgt, en ik zeker ben dat alles in één keer naar binnen gaat, doe ik het voortaan op deze manier. Eerst liet ik het gewoon tot de volgende voerbeurt staan. Meestal was het dan toch opgegeten.
Laatst gewijzigd door Jacoba op ma 07 apr 2014, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door cath
#2903602
[quote="Jacoba"]
Hier werkt het volgende als een tierelier:

Kvv in (glazen) kommetje met wat water doen. Kommetje in grotere plastic bak zetten. Bodempje nét afgekookt water in plastic bak gieten, deksel er 2 minuten op doen en dan voeren. Dit gaat in één keer schoon op.

Soort kruising tussen au bain marie en stomen zeg maar.
[/quote]
Wow nog nooit gehoord op die manier!
Door fem fatale
#2903603
Ik laat het staan tot het op is of gaat stinken. Mijn katten doen vooral moeilijk als er géén eten is en verder eigenlijk niet.
Door kakocavi
#2903764
[quote="fem fatale"]
Ik laat het staan tot het op is of gaat stinken. Mijn katten doen vooral moeilijk als er géén eten is en verder eigenlijk niet.
[/quote] Hier hetzelfde, hoewel ik het ook weghaal als het uitdroogt. Mijn katten eten geen afgemeten maaltijden maar krijgen ad libitum voer, dus ik geef kleine porties tegelijk en gooi weg of geef bij naar behoefte.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2903781
[quote="fem fatale"]
Ik laat het staan tot het op is of gaat stinken.
[/quote]

Hier ook zo, muv het bakje van Ot. Dat gaat weg zodra ze er van wegloopt. Anders eet een bepaald rood iemand alles op.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2904190
[quote="Annemarie Rijnveld"]
ik laat het niet lang staan, zeker niet met warm weer (vliegen). Kwartiertje ofzo, dan haal ik het weg. Meestal gooi ik het weg, want de kat eet het daarna toch niet meer :(
[/quote]

Geef je het dan niet aan je hond?  :-[
Het blijft toch vlees, das toch echt zonde om weg te gooien...

Hier moeten ze trouwens ook gewoon eten op het moment dat ik het voorzet. Weglopen is achterlaten en dan gaat het terug de koelkast in.  Volgende kans is op het volgende eetmoment, niet tussendoor.  Tussendoor krijg ik anders aan Cuzco niet uitgelegd dat een ander wat krijgt en hij niet, en ik kan hem niet telkens wat geven als een ander wil eten want dat werkt niet voor zijn dieet.
Trouwens, van al dat aanbieden worden ze toch maar lastiger.  Eten wanneer er eten is en anders wachten tot het volgende. Dan weten ze dat tenminste.
Door Annemarie Rijnveld
#2904225
[quote="pearlsofpassion"]
Geef je het dan niet aan je hond?  :-[
Het blijft toch vlees, das toch echt zonde om weg te gooien...

Hier moeten ze trouwens ook gewoon eten op het moment dat ik het voorzet. Weglopen is achterlaten en dan gaat het terug de koelkast in.  Volgende kans is op het volgende eetmoment, niet tussendoor.  Tussendoor krijg ik anders aan Cuzco niet uitgelegd dat een ander wat krijgt en hij niet, en ik kan hem niet telkens wat geven als een ander wil eten want dat werkt niet voor zijn dieet.
Trouwens, van al dat aanbieden worden ze toch maar lastiger.  Eten wanneer er eten is en anders wachten tot het volgende. Dan weten ze dat tenminste.
[/quote]nee, het is gemalen, honden krijgen ongemalen. Ik zou het natuurlijk best kunnen geven, daar niet van, maar iedere keer 100 gr extra bij hun eten, of 50 gr voor ieder vind ik toch aantikken in hun dieet. Dus daar zie ik vanaf.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2905139
Kan je dan je kat niet wat minder voorzetten? Dan eet ze misschien wel alles op?

Sorry, ik vind  het echt zo'n zonde om systematisch vlees weg te gooien.  Daar is toch steeds een dier voor gestorven...  :-\
Gebruikersavatar
Door cath
#2905248
Ik gooi écht niet zo maat weg hoor, ten eerste zoals je zegt, er is een dier voor gestorven,  en het kost óók geld, misschien niet hét belangrijkste maar toch!
Door Parelridder
#2905310
Ik heb geen kat meer (overleden) maar deed het als volgt: 's Morgens de helft van de dagportie, waarvan ik het deel wat ze eventueel niet volledig op had gegeten koel weg zette zodra ze haar schoteltje verliet. Indien ze er later op de dag om vroeg, bood ik deze opnieuw aan, maar als ze eens liep te mekkeren omdat ze liever wat anders wilde ging ik 'm echt niet elk kwartier opnieuw laten zien ;) 's Avond kreeg ze de 2e helft van de dagportie, liefst knaapwerk. Dit bleef 's nachts staan als ze het niet op had voor 'k naar bed ging. Wat er 's morgens eventueel nog lag ging in de vuilnisbak.
In periodes steeg of daalde de eetlust, mede afhankelijk van het seizoen en de mate waarin ze andere dingen te doen had. Als de eetlust groter was dan de verbranding werd de portie wat kleiner, maar óók als ze structureel de dagportie niet op kreeg. Los van dat ik het gewoon zonde vind van het voedsel, oftewel het dier wat er voor gestorven is - wat voor mij persoonlijk het zwaarste weegt - vind ik het belangrijk dat er verlangen blijft bestaan naar de maaltijd. Als je structureel meer/vaker voorgeschoteld krijgt dan je op kunt, zo'n bak eten waar maar geen eind aan komt, neemt onvermijdelijk je weerzin tegen de maaltijd toe.
Door Mowgli
#2905448
[quote="fem fatale"]
Ik laat het staan tot het op is of gaat stinken. Mijn katten doen vooral moeilijk als er géén eten is en verder eigenlijk niet.
[/quote]Hier irdem dito.
Mowgli is een "snacker" dus weghalen als hij niet eet werkt niet. Soms heeft hij enorme honger, maar als ik dan zijn bordje neerzet, ruikt hij een keer en loopt dan weg om dan 15-30 minuten later of soms zelfs een uur later pas een paar happen te snacken. Als er niets staat en Mowgli heeft honger, dan wordt hij enorm aggressief. Voor hem en voor ons werkt dit zo het beste.
Gebruikersavatar
Door cath
#2905580
Vind het heel interessant om te lezen hoe jullie het geven!
Ik vind steeds opnieuw aanbieden, frigo in en frigo uit wel vervelend, en ook niet zo leuk voor  een poes die wél alles heeft opgegeten,  dan wil die óók weer eten!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2905619
Daarom krijgen ze hier enkel de kans op de eetmomenten.
Dan niet eten is gewoon geen eten tot de volgende keer.
En hier zijn ook momenten dat er minder gegeten wordt.  Het gaat al eens op en af. Maar ik weet zeker dat als ik het steeds weg en terug zou zetten, de eetlust een stuk minder zou zijn dan nu.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door