Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2903366
Ik zou altijd eerder iets natuurlijk voeren dan in poedervorm.

Magnesium kan je niet echt overdoseren. Struviet wordt veroorzaakt door wat anders, en bevat magnesium. Maar een kat heeft meer magnesium nodig dan als je zo weinig geeft dat het struviet voorkomt.  Dat is in vlees ook gewoon niet te doen.  Echt veel hart gaan voeren aan een kat met struviet, das ook weer niet nodig. 

Je moet nooit overdrijven, dat is met alles zo, maar hart is niet meteen iets waar ik me zorgen in zou maken ivm overdosatie.
Door kakocavi
#2903435
pearlsofpassion schreef: Ik zou altijd eerder iets natuurlijk voeren dan in poedervorm.

Magnesium kan je niet echt overdoseren. Struviet wordt veroorzaakt door wat anders, en bevat magnesium. Maar een kat heeft meer magnesium nodig dan als je zo weinig geeft dat het struviet voorkomt. Dat is in vlees ook gewoon niet te doen. Echt veel hart gaan voeren aan een kat met struviet, das ook weer niet nodig.

Je moet nooit overdrijven, dat is met alles zo, maar hart is niet meteen iets waar ik me zorgen in zou maken ivm overdosatie.
Ik ook niet hoor, maar het blijft zo dat hart een unieke samenstelling heeft en er maximaal 5% van in een prooi zit. Ik probeer zelf niet te ver af te wijken van de samenstelling van een prooidier, dus hanteer ik 10% als bovengrens. Maar in de VS en andere landen wordt hart vaak als spiervlees gerekend en wordt er veel meer van gegeven, en die honden en katten leven ook nog.
Door Anne in Zweden
#2904552
kakocavi schreef: Ik ook niet hoor, maar het blijft zo dat hart een unieke samenstelling heeft en er maximaal 5% van in een prooi zit. Ik probeer zelf niet te ver af te wijken van de samenstelling van een prooidier, dus hanteer ik 10% als bovengrens. Maar in de VS en andere landen wordt hart vaak als spiervlees gerekend en wordt er veel meer van gegeven, en die honden en katten leven ook nog.
Dat wilde ik ook net gaan schrijven: in het Duitse barfen geldt het hart als spiervlees, "want het is een spier". Aan die unieke samenstelling wordt compleet voorbij gegaan.
Door Roosj
#2904763
kakocavi schreef: Waarom eigenlijk niet? Waar ontstaan tekorten en overschotten als hart als spiervlees wordt gevoerd?
Hart bevat veel Taurine, ijzer, vitamine c, koper, mangaan, selenium, riboflavine, niacine, vitamine b12, pathoteenzuur en een hoger gehalte aan bepaalde eiwitten.

Spiervlees zou oa meer aminozuren bevatten.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2904831
Ik heb alles ingevroren en nog vrij diep ook. Eén van mijn vriezers staat op -30. Alles zit er langer dan een maand in.

Hoe zit dat dan volgens jullie met taurine? Sinds kort voer ik vrijwel alleen nog maar homemade KVV aan één van mijn katten.
Zou die nu een taurine tekort krijgen dan? "Meer hart voeren voor de zekerheid" klinkt gek als je van mening bent dat de taurine verdwenen is. Dan kun je nog zo veel hart voeren, maar meer hart zonder taurine maakt niets goed natuurlijk.

Als je Carnibest (diabetes) kat koopt is dat toch ook ik weet niet hoe lang ingevroren?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2905138
Taurine is helemaal niet verdwenen.
Bovendien is gemalen kvv zeker zo erg als eigen kvv, laat dat duidelijk zijn.

Taurine wordt afgebroken onder invloed van de zuurstof en de vriesbrand.  Ook als je vlees niet echt zichtbaar uitdroogt van vriesbrand, is er altijd wel een invloed. Dat is enkel waar het vlees de lucht raakt.  Binnenin, heb je dat niet.
Maar bij gemalen vlees heb je dus veel meer contactoppervlak dan bij een heel stuk vlees. Vandaar dat in gemalen vlees, ietsje meer taurineverlies optreed.
In gemalen vlees ga je ook sneller vocht verliezen (dat is eigenlijk hetzelfde proces, invloed van de vrieslucht zorgt voor breken van de cellen), en taurine stroomt gemakkelijk mee met het dooivocht. Dat wil niet zeggen dat alles weg is, er gaat gewoon ietsje verloren zo.
Gemalen vlees bederft ook sneller dan vlees in grote brokken.  Dat is ook hetzelfde proces: er kan meer lucht aan.

Hoe hard je invriest maakt dus ook niet uit.  Al mijn barfvriezers vriezen -30.

Het punt dat ik gewoon wilde maken is dat je er niet zomaar van uit kan gaan dat als je de verhoudingen in een prooidier volgt, dat zowiezo voldoende taurine bevat.  Het is niet omdat dat voldoende is wanneer een kat 'in het wild' op prooi leeft, dat dat ook zo is voor onze samengestelde barf. Om bovenstaande redenen dus.
Om op safe te spelen vind ik het dus geen slecht idee ietsje meer hart te voeren om het verlies aan taurine door onze bewaring wat tegen te werken.  Ik zeg niet dat dat noodzakelijk is, dat weet ik niet.  Maar ik speel bij zo'n dingen liever op veilig, als ik niet zeker ben.

Overdrijven is ook niet goed, want hart is inderdaad geen spiervlees.  Maar er zitten wel waardevolle zaken in, los van taurine en ik denk niet dat er iets bij zit dat je echt schadelijk kan overdoseren (niet zoals lever).  Maar het is altijd een balansoefening.
Door kakocavi
#2905180
Ik hou er niet van om de balans tussen onderdelen in de voeding bewust scheef te trekken vanwege een enkel stofje, dus meer 10% geef ik niet en dan nog liever 5%. Ik wil echter ook geen enkel risico lopen om mijn katten een tekort aan taurine aan te doen. Ik geef alles gemalen omdat ze het anders weigeren te eten. Daarom geef ik extra taurine in poedervorm. Puur taurine in een potje dat wordt verkocht als supplement voor sporters. Ideaal.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2905621
kakocavi schreef: Ik hou er niet van om de balans tussen onderdelen in de voeding bewust scheef te trekken vanwege een enkel stofje, dus meer 10% geef ik niet en dan nog liever 5%. Ik wil echter ook geen enkel risico lopen om mijn katten een tekort aan taurine aan te doen. Ik geef alles gemalen omdat ze het anders weigeren te eten. Daarom geef ik extra taurine in poedervorm. Puur taurine in een potje dat wordt verkocht als supplement voor sporters. Ideaal.
Niemand zegt ook meer dan 10% te voeren.
Door kakocavi
#2905627
pearlsofpassion schreef: Niemand zegt ook meer dan 10% te voeren.
Ook met 10% hart ben ik er niet volledig zeker van dat na gedeeltelijk ontdooien, malen, laten liggen tot de rest is gemalen, mengen met ei en wat groente, roeren en verdelen, invriezen, bewaren en opnieuw ontdooien nog genoeg taurine in mijn mixjes zit. Nog afgezien van wat er alkemaal met het vlees gebeurd kan zijn voordat het bij mij terechtkomt. En van een afdoende hoeveelheid taurine wil ik graag wel heel zeker zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2906161
Dat is volgens mij wel afdoende hoor. Anders hadden al veel katten omgevallen...
Hangt er natuurlijk ook vanaf welke diersoorten er in je mix zitten. Konijn bv is gekend voor een laag taurinegehalte.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door