Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door miik
#2893278
Martine-Tom schreef: Zolang ze er gezond uitzien en eetlust hebben zou ik me niet druk maken hoor :)
Ik denk ook dat dit het belangrijkste is !

Maar.... ik zou zelf gaan oefenen, zodat ze wel binnen kunnen blijven, dat ze wel binnen op de bak gaan en dat je dus wel de boel kunt controleren. Want er komt misschien een dag dat dat heel handig is. Dus ik zou beginnen met poezen binnen voeren en dan 2 uurtjes binnen houden... en als dat goed gaat een keer 3 uur.. en zo steeds langer. Je neemt dan de stres van het binnen moeten blijven rustig aan weg, waardoor ze hopelijk ook makkelijker binnen op de bak gaan. Dus als ze in het begin na die 2 uur niks op de bak hebben gedaan, zou ik ze gewoon weer naar buiten laten. Tot je ze op den duur een hele nacht binnen kunt houden en dan komt vast het punt dat ze het gewoon op de bak doen. En als je nu begint dan heb je straks met oud en nieuw daar ook geen problemen meer mee ;)
#2893279
pearlsofpassion schreef: Ik zou inderdaad meer lever voeren. Ik zou op 5% mikken. Doe dat van het hart af en dan krijg je zo'n 7-8% hart, 5% lever en 2-3% nier. Dat lijkt me mooi.
1 dag in de week maag maakt wel dat dat ook een groot deel van je orgaandeel uitmaakt en dat je orgaan dan ook hoger ligt dan 15%. Ik kan volgen dat maag misschien niet helemaal orgaan is, maar ook een deel spier, maar gezien de gehele samenstelling zou ik het minstens voor de helft tot orgaan rekenen. (En nu maak ik het weer ingewikkeld :biggrin2:)
Een maag is inderdaad een redelijk groot orgaan in een dier, zeker als het nog gevuld is. Maar vergeet niet dat katten in het wild al eens de maag durven laten liggen, vooral als ze gevuld is. Hier worden ze soms zelfs van eendagskuikens eruit geschud ::)

Het percentage hart ligt hoger omdat het vaak erg lekker gevonden wordt, maar vooral omdat het veel taurine en andere waardevolle stofjes bevat. Aangezien vlees voor barfende katten toch altijd wel ingevroren wordt (al dan niet gemalen) en daarbij een taurineverlies optreed, is het net onverstandig iets meer marge erop na te houden en iets meer hart te voeren dan van nature in een dier aanwezig is.

Verder zal je ook merken dat het geheel percentage dat je aan hart-lever-nier-maag voert, hoger ligt dan wat in een dier aanwezig is. Dat komt omdat er ook een heleboel organen zijn die je niet in rekening brengt als je deze apart voert: hersenen, long, milt, allerlei klieren enz... Dit zijn echter geen noodzakelijke organen omdat alle nuttig stoffen die erin zitten, je ook in hart-lever of nier terugvind. Enkel deze drie bevatten zaken die een kat nodig heeft en die je nergens anders terugvind, enkel deze drie zijn dus ook echt noodzakelijk om te voeren. En dan voer je daar dus ietsje meer van, om te compenseren voor de organen die je niet voert. Van bovenstaande lijstje is trouwens hersenen wel nuttig om te voeren, als je eraan kan komen, maar die zijn meestal onbetaalbaar duur...
En pancreas wordt omwille van de aanwezige enzymen gevoerd aan pancreatitis-patientjes.

Lever ga je niet veel meer voeren dan 5% omdat lever vit A bevat en dat kan je overdoseren. 5% is wat van nature in een kleine prooi aanwezig is (dan spreek ik van muis, gans is al een stuk groter) en wat dus een natuurlijk percentage voor een kat is. Je mag dus wel 6% voeren, maar 7 vind ik al veel.
Nier zal max zo'n 2% aanwezig zijn en zo'n 2-3% is dus prima om te voeren. Hart kan je om bovenstaande redenen meer voeren dan de 2% dat het maar in het lichaam inneemt. Er zit niets in dat je kan overdoseren.
Dit is echt een perfecte uitleg!
#2893280
miik schreef: Ik denk ook dat dit het belangrijkste is !

Maar.... ik zou zelf gaan oefenen, zodat ze wel binnen kunnen blijven, dat ze wel binnen op de bak gaan en dat je dus wel de boel kunt controleren. Want er komt misschien een dag dat dat heel handig is. Dus ik zou beginnen met poezen binnen voeren en dan 2 uurtjes binnen houden... en als dat goed gaat een keer 3 uur.. en zo steeds langer. Je neemt dan de stres van het binnen moeten blijven rustig aan weg, waardoor ze hopelijk ook makkelijker binnen op de bak gaan. Dus als ze in het begin na die 2 uur niks op de bak hebben gedaan, zou ik ze gewoon weer naar buiten laten. Tot je ze op den duur een hele nacht binnen kunt houden en dan komt vast het punt dat ze het gewoon op de bak doen. En als je nu begint dan heb je straks met oud en nieuw daar ook geen problemen meer mee ;)
En een goede tip! :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2893360
miik schreef: Ik denk ook dat dit het belangrijkste is !

Maar.... ik zou zelf gaan oefenen, zodat ze wel binnen kunnen blijven, dat ze wel binnen op de bak gaan en dat je dus wel de boel kunt controleren. Want er komt misschien een dag dat dat heel handig is. Dus ik zou beginnen met poezen binnen voeren en dan 2 uurtjes binnen houden... en als dat goed gaat een keer 3 uur.. en zo steeds langer. Je neemt dan de stres van het binnen moeten blijven rustig aan weg, waardoor ze hopelijk ook makkelijker binnen op de bak gaan. Dus als ze in het begin na die 2 uur niks op de bak hebben gedaan, zou ik ze gewoon weer naar buiten laten. Tot je ze op den duur een hele nacht binnen kunt houden en dan komt vast het punt dat ze het gewoon op de bak doen. En als je nu begint dan heb je straks met oud en nieuw daar ook geen problemen meer mee ;)
Dat idd ook.
Maar ook bijv bij ziekte is het toch een pre dat ze binnen kunnen blijven, stel dat je 3 keer per dag pillen moet geven ofzo ;)
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#2893553
Oh ze liggen regelmatig de hele nacht bij ons hoor. Ze eten ook gewoon binnen. Ze zijn best vaak ook wel binnen maar als het enigszins mooi weer is zijn ze ook veel buiten als we niet thuis zijn. En die bak heeft er minimaal een jaar gestaan zonder ooit ook maar één keer gebruikt te zijn, weer of geen weer. :biggrin2:

Ik vind het zo zielig om ze verplicht binnen te houden. Misschien toch maar eens een keer 24 uur proberen dan. :-[
Door miik
#2893571
Ligaa schreef:Ik vind het zo zielig om ze verplicht binnen te houden. Misschien toch maar eens een keer 24 uur proberen dan. :-[
Het baasje moet dus even een knopje omzetten ;)
Misschien helpt de gedachte - dat als ze eraan gewend zijn, en gewend zijn om binnen op de bak te gaan, dat ze daar uiteindelijk voordeel mee hebben en het dat het dan dus niet meer "erg" is ....
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#2893596
Nouja dat wordt dan een slapeloze nacht, met twee katten die de hele nacht aan de deur gaan staan krabben en mauwen. :biggrin2:

Ik wil ze er trouwens niet aan wennen hoor, dat ze dat iedere dag doen. Ik zie mijn vriend al twee keer per dag de bak moeten laten verschonen terwijl ze nu netjes alles buiten doen, daar wordt hij niet blij van. ::)
Door Martine-Tom
#2893627
Ligaa schreef: Nouja dat wordt dan een slapeloze nacht, met twee katten die de hele nacht aan de deur gaan staan krabben en mauwen. :biggrin2:

Ik wil ze er trouwens niet aan wennen hoor, dat ze dat iedere dag doen. Ik zie mijn vriend al twee keer per dag de bak moeten laten verschonen terwijl ze nu netjes alles buiten doen, daar wordt hij niet blij van. ::)
Sorry maar zo netjes vind ik dat niet, nu ligt dus alles bij de buren in de tuin, of hebben jullie de tuin afgezet?
Bij katten hoort nou eenmaal een kattenbak verschonen...
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#2893655
Martine-Tom schreef: Sorry maar zo netjes vind ik dat niet, nu ligt dus alles bij de buren in de tuin, of hebben jullie de tuin afgezet?
Bij katten hoort nou eenmaal een kattenbak verschonen...
Nee hoor, we wonen nog net niet op een boerderij maar het zit er niet ver vanaf. Dus ze duiken gewoon de weilanden in en we horen de buren eigenlijk niet klagen. We hebben trouwens zelf ook een grote tuin. :) Ze zullen tussen al die vlaaien die paar keuteltjes vast niet weer vinden. 8)
#2893761
Ik vind ook niet dat katten alles percé binnen moeten doen.
Ik geef er niet om om een bak te verschonen, maar als ze het buiten doen, vind ik het prima.  ( Ale ja, nu gaan ze niet buiten, maar als de tuin afgezet is, gaan ze weer wel buiten).
Ik heb trouwens ook een hele tijd katten gehad die 's nachts altijd binnen waren, en overdag buiten. Als het moest bleven ze prima binnen, en gingen ze wel op de bak. Maar op gewone dagen bleef die bak ook gewoon schoon.  Ik keek daar een keertje in het half jaar in en dan moest ik meestal nog niets doen. 
Ze gingen gewoon liever buiten.  Daar heb je ook meer plaats om dicht te leggen en te graven.  Vandaar dat ik nu ook een konijnenkooi-onderbak als kattenbak heb, das ook lekker groot om in te graven.  :biggrin2:

Ik heb trouwens ook nooit problemen gehad dat de katten buiten gingen.  Ze begraven alles toch mooi...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 18 mar 2014, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#2894601
Dat dus haha. Ze hebben hier zoveel ruimte om alles te doen, zelfs in eigen tuin, hoewel ik daar nog nooit wat gevonden heb. Het is niet dat ik het vervelend vind om een kattenbak te verschonen, maar het lijkt mij milieuvriendelijker als ze hier en daar af en toe een keer een drol neerleggen dan dat ik 1/2 keer per dag ofzo de bak moet verschonen. Plus dat we nu verwend zijn en het nog nooit hebben hoeven doen, als ik ze er nu aan wen moet hij ineens steeds die bak verschonen. Dan issie me niet zo dankbaar. :P
Door Martine-Tom
#2894609
pearlsofpassion schreef: Ik vind ook niet dat katten alles percé binnen moeten doen.
Ik geef er niet om om een bak te verschonen, maar als ze het buiten doen, vind ik het prima. ( Ale ja, nu gaan ze niet buiten, maar als de tuin afgezet is, gaan ze weer wel buiten).
Ik heb trouwens ook een hele tijd katten gehad die 's nachts altijd binnen waren, en overdag buiten. Als het moest bleven ze prima binnen, en gingen ze wel op de bak. Maar op gewone dagen bleef die bak ook gewoon schoon. Ik keek daar een keertje in het half jaar in en dan moest ik meestal nog niets doen.
Ze gingen gewoon liever buiten. Daar heb je ook meer plaats om dicht te leggen en te graven. Vandaar dat ik nu ook een konijnenkooi-onderbak als kattenbak heb, das ook lekker groot om in te graven. :biggrin2:

Ik heb trouwens ook nooit problemen gehad dat de katten buiten gingen. Ze begraven alles toch mooi...
Maar met tuinieren kom je dat toch tegen...Ik ben zo blij dat mijn tuin nu afgezet is, mijn katten vallen niemand meer lastig en ik heb geen last meer van andermans katten, ideaal.
#2895000
Martine-Tom schreef: Maar met tuinieren kom je dat toch tegen...Ik ben zo blij dat mijn tuin nu afgezet is, mijn katten vallen niemand meer lastig en ik heb geen last meer van andermans katten, ideaal.
Blijkbaar niet...
Ik heb mijn ma toch ook nooit horen klagen en ze gingen zelfs in haar moestuin.

Ik zal ook wel blij zijn als mijn tuin afgezet gaat zijn, maar dan gaat het niet over de ontlasting die begraven wordt. Dat is het minste van mijn zorgen. De sproeiende katers tegen mijn achterdeur wel. :biggrin2:
Door Mowgli
#2896945
Toen ik nog in Nederland woonde, wilde Pugsley alleen buiten zijn behoeften doen. Zelfs als hij ziek was en niet buiten kwam, wilde her persée buiten zijn behoeften doen terwijl de bak binnen stond. Kon ik hoog of laag springen, maar hij ging niet op de bak. Bleef net zo lang janken en draaien voor de deur tot ik die voor hem opende. Dan liep hij naar de slootkant, deed wat hij moest doen en kwam weer binnen om weer op zijn dekentje of in zijn mand te gaan liggen.

Later in Berlijn, deed hij overdag en 's nachts alleen zijn plas op de bak, omdat hij dan binnen was. Vanaf 20:00u. (tot wij naar bed gingen) mocht hij naar buiten en dan deed hij daar zijn grote boodschap.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#2897806
Martine-Tom schreef: Maar met tuinieren kom je dat toch tegen...Ik ben zo blij dat mijn tuin nu afgezet is, mijn katten vallen niemand meer lastig en ik heb geen last meer van andermans katten, ideaal.
Mijn vriend tuiniert erg graag maar ik heb hem er nog nooit over gehoord eigenlijk. Er lopen hier ook wel meer katten maar ook daar hebben we eigenlijk geen last van. Behalve dat er ineens een vreemde kat in de computerkamer lag, en de dames des huizes hadden niet eens stampij gemaakt. Leuke verrassing als je 's avonds naar boven loopt. ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door