Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door doranto
#2867813
Ik zit al een tijdje te zoeken of hier iets geschreven staat over de verhoudingen van het voer voor katten. Ik heb niets kunnen vinden. Daarom stel ik hier maar even de vraag.
Voor mijn kat maal ik het eten altijd zelf. Ik hou daarbij ongeveer dezelfde samenstelling aan als voor de honden. Alleen geef ik een kleiner percentage groente. (Dat had ik hier ooit ergens gelezen geloof ik). Ik zit nu op ongeveer 45% bot, 32% spier, 20% orgaan en 3 % groente. Eens in de paar dagen vervang ik een 1/2 dagportie door vette vis (zalm en haring), eens in de paar dagen krijgt hij een zachtgekookt ei door zijn dagportie, en eens in de paar dagen krijgt hij 's-morgens en 's-avonds een kuiken bij zijn eten.
Hij ziet er goed uit, maar ik vind de drolletjes wel wat aan de stevige kant. Is dit normaal, of horen die zachter te zijn en voer ik dan teveel bot?
Door Mowgli
#2867925
Hoor je je kat kreunen als hij op de bak zit? Hoe is de kleur van zijn ontlasting? Over het algemeen hebben katten minder vleesbot nodig als honden. Je zou eens kunnen kijken hoe de ontlasting is als je 40% vleesbot gaat voeren. Als het nog steeds erg stevig is, kun je 35% proberen.

Waarom voer je groenten? Een kat heeft dat in principe niet nodig, omdat het lichaam daar niets mee doet.

Ik maak ook zelf de menu's voor Mowgli en voer voer 40% vleesbot, 35% spiervlees, 20% orgaan (1/3 nier, 1/3 lever, 1/3 hart) en 5% vette vis.

Edit: Volgens mij hoort deze post in de katten barf-hoek thuis
Gebruikersavatar
Door doranto
#2868004
Nee, ik hoor hem nooit kreunen. De ontlasting is meestal heel lichtbruin van kleur. Ik voer een beetje gepureerde groente bij, omdat me dat wel gezond lijkt. Ik zie katten buiten wel eens gras eten. Die van ons is een binnenkat en kan dat dus niet. Weet je zeker dat katten helemaal niets uit groente kunnen halen? Volgens mij is het dan in ieder geval toch nog wel waardevol voor de ruwe vezels, omdat ik geen dieren met vacht voer.
Door Parelridder
#2868033
De verhoudingen die ik aan hield voor de kat waren:
38% dik bevleesd karkas, 40% spiervlees, 5% Eko lever, 5% Eko nier, 7% hart, 5% Eko kippenmaagjes. Daarnaast kreeg ze 1 a 2 maal per week een kuiken en een stukje vette vis.
Die 38% en 7% wekken natuurlijk de indruk van op de gram nauwkeurig te meten en wegen. Zo was het nou ook weer niet, maar bij het afronden koos ik voor ietsje minder karkas dan spiervlees en ietsje meer hart dan ander orgaan ;)
Gebruikersavatar
Door doranto
#2868038
Parelridder schreef: De verhoudingen die ik aan hield voor de kat waren:
38% dik bevleesd karkas, 40% spiervlees, 5% Eko lever, 5% Eko nier, 7% hart, 5% Eko kippenmaagjes. Daarnaast kreeg ze 1 a 2 maal per week een kuiken en een stukje vette vis.
Die 38% en 7% wekken natuurlijk de indruk van op de gram nauwkeurig te meten en wegen. Zo was het nou ook weer niet, maar bij het afronden koos ik voor ietsje minder karkas dan spiervlees en ietsje meer hart dan ander orgaan ;)
Dan zit ik dus inderdaad aan de hoge kant met het bot. De porties die ik nu nog in de vriezer heb liggen, ga ik dan wat extra spiervlees aan toevoegen en de volgende maalronde het botpercentage wat verlagen dan.
Dank jullie wel voor de reacties :)
Gebruikersavatar
Door doranto
#2868044
koekje schreef: Deze:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 269.0.html

Ik denk dat Lizzy en Lique even hond aan het uitlaten zijn, maar van mij mag dit topic ook naar Katten&barf.
yep helemaal mee eens :-[

Ik had de zoekfunctie rechts bovenaan gebruikt en kon toen niets vinden.
Ben ff weg...het kattenforum aan het doorspitten :whistle:

ps. mooi stukje trouwens! :)
Laatst gewijzigd door doranto op do 06 feb 2014, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
#2868079
Doranto schreef: Nee, ik hoor hem nooit kreunen. De ontlasting is meestal heel lichtbruin van kleur. Ik voer een beetje gepureerde groente bij, omdat me dat wel gezond lijkt. Ik zie katten buiten wel eens gras eten. Die van ons is een binnenkat en kan dat dus niet. Weet je zeker dat katten helemaal niets uit groente kunnen halen? Volgens mij is het dan in ieder geval toch nog wel waardevol voor de ruwe vezels, omdat ik geen dieren met vacht voer.
De katten buiten eten gras om de maag te reinigen en zo de haarballen uit te kunnen kotsen.
Mowgli is ook een binnenkat, wij hebben voor hem twee potjes kattengras op het balkon staan.
Door fem fatale
#2868175
Ja ik wilde net zeggen, dat gras is om te kotsen en dus geen onderdeel van het dieet. Overigens wel een goed idee om af en toe groen aan te bieden. (Ik heb nu geen kattengras staan, want dat woonde in de tuin en Plien had gisteren opeens een hardnekkige hoestbui die uiteindelijk een haarbal bleek te zijn - de andere 2 hebben daar geen gras voor nodig, Plien wel.)
Gebruikersavatar
Door Anne87
#2868222
Ik voer hier 40% spiervlees, 40% botvlees en 20% orgaan (5% hart, 5% nier en 10% lever).
Kattengras staat hier altijd klaar om gewoon van te snoepen en ze krijgen geregeld een eierdooier, visje en noem maar op erbij.
Door kakocavi
#2868534
Ik voer ook enkele procenten groente aan mijn katten. Dat ze daar niets mee kunnen is onzin, uit gepureerde groenten kunnen katten gewoon vitaminen en mineralen opnemen. Als ik lees over groenten voor honden lees ik vaak dat mensen het doen omdat honden minder wild eten en meer aan vervuiling bloot staan dan wolven, en dat ze dus wat meer groenten krijgen voor de weerstand en extra vitaminen. Die redenen gelden net zozeer voor katten. Bovendien helpen vezels (dierlijk zowel als plantaardig) voor de darmfunctie en is 3% zo weinig dat het echt geen kwaad kan.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2868584
kakocavi schreef: Ik voer ook enkele procenten groente aan mijn katten. Dat ze daar niets mee kunnen is onzin, uit gepureerde groenten kunnen katten gewoon vitaminen en mineralen opnemen. Als ik lees over groenten voor honden lees ik vaak dat mensen het doen omdat honden minder wild eten en meer aan vervuiling bloot staan dan wolven, en dat ze dus wat meer groenten krijgen voor de weerstand en extra vitaminen. Die redenen gelden net zozeer voor katten. Bovendien helpen vezels (dierlijk zowel als plantaardig) voor de darmfunctie en is 3% zo weinig dat het echt geen kwaad kan.
Zo dacht ik er dus ook over ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door