Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door cath
#2873008
pasgeboren herten?
dat zijn dan toch geen katten van gewoon formaat!
grote wilde katten dan!
maar ik denk dan meer aan katten die buiten leven en hun voedsel moeten zoeken.
Door kakocavi
#2873032
cath schreef: pasgeboren herten?
dat zijn dan toch geen katten van gewoon formaat!
grote wilde katten dan!
maar ik denk dan meer aan katten die buiten leven en hun voedsel moeten zoeken.
Ik had het inderdaad over wilde katten:
"De Europese wilde kat vult zijn dieet aan met gras, amfibieën, vissen, insecten en jonge hoefdieren, voornamelijk lammetjes en reekalveren." Van http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Europese_wilde_kat

Wilde katten zijn ongeveer even groot als huiskatten, maar huiskatten zullen dat niet zo snel doen nee, die vangen vooral muizen en kleine vogeltjes.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2873088
Wild bot bevat een stuk meer calcium dan bot van gekweekte dieren. Daar moet je ook altijd rekening mee houden, wanneer je wild voert.  Vandaar dat de 'normale' percentage's voor barf wat hoger in bot liggen, omdat je uitgaat van gekweekte dieren.  Je kan voor elke diersoort gaan uitrekenen hoe het fosfor/calcium gehalte ligt in hun bot, maar je kat er ook vanuit gaan dat het zichzelf wel wat uitbalanceert.
Bij NRV proberen ze de werkelijke samenstelling van een prooi na te bootsen in hun percentage's.  Bij BARF wordt er eigenlijk gekeken waar het dier het het beste op doet, met een prooi als leidraad. Maar niet blindelings.  De percentage's zijn dan ook ruimer, en als jouw katten het met minder bot goed doen, dan doe je dat maar zo. 

Ik geloof wel nooit dat een volwassen muis maar 5% kaal bot bevat.  Van een kuiken of babymuis wil ik dat geloven, maar een volwassen muis, dat geloof ik niet. Is het niet 15% vrij standaard bij volwassen dieren? Botten van gevogelte zijn minder zwaar, dus dat kan een verkeerd idee geven.
15% kaal bot is 30-35% vleesbot in kattentermen.  Wij voeren echt geen vleesbot dat minder dan 50% bevleesd is, eerder een stuk beter bevleesd.  30% is wat als minimum aan bot gezien wordt, omdat het toch, naast de calcium erg leuke mineralen en vetzuren bevat en omwille van de Calcium/fosfor-balans dus. 
Als maximum wordt voor katten 45% mooi bevleesd vleesbot aangeraden en normaal zou dat dan max 20% kaal bot zijn.  Zo veel verschil zit daar niet op met een prooi.  Het is altijd gewoon uitproberen welk botgehalte jouw katten het beste ligt.  Hier voer ik zo'n 42% als ik voor allen samen maal (dagelijks krijgt Luis eigenlijk wat meer).  Dat zal zo'n 18-20% kaal bot zijn, ik heb het nooit precies afgewogen.  Ik houdt rekening met wild (minder bot voeren), met extra bevleesd (meer bot en minder spier) en met gemalen of niet omdat gemalen naar mijn ervaring een stuk minder stopt dan zelfgekauwd.  Ik speel daar dagelijks dus een beetje mee.

Of je katten verstoppen van kvv, hangt natuurlijk van de botinhoud van de kvv af.  Als je all-animal vergelijk met tinlo, ga je een enorm verschil krijgen.  Tinlo is bekend dat daar erg veel bot in zit vb.  Het is natuurlijk een producent die de kvv maalt en samenstelt, en wie zegt dat die weet wat erin moet?
Bovendien is het voor elke kat weer anders en verandert het met de leeftijd van de kat...

Verwilderde huiskatten moeten volgens mij nergens nog leven van wat de natuur hen biedt. In dat geval zou er geen zwerfkattenprobleem zijn.  Die katten vinden overal voedsel dat door de mens (bewust of niet) achtergelaten is.  Een echte europese wilde kat is dus een beter vergelijkingsmateriaal net zoals de wolf voor de hond een betere vergelijking is dan zwerfhonden in de stad.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 13 feb 2014, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#2873347
pearlsofpassion schreef:
Ik geloof wel nooit dat een volwassen muis maar 5% kaal bot bevat. Van een kuiken of babymuis wil ik dat geloven, maar een volwassen muis, dat geloof ik niet. Is het niet 15% vrij standaard bij volwassen dieren? Botten van gevogelte zijn minder zwaar, dus dat kan een verkeerd idee geven.
gemiddeld bij een muis is dat 5 tot 8 % van z'n gewicht; afhankelijk van de soort, leeftijd, vet etc

http://web.archive.org/web/200210261626 ... n_prey.htm

ff scrollen naar tafel 6, is ook wel aardig...

https://attachment.fbsbx.com/file_downl ... zjT4m-jSr5
Laatst gewijzigd door flin op do 13 feb 2014, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kakocavi
#2873375
Kleine zoogdieren en vogels hebben inderdaad een botpercentage van ongeveer 5 tot 10%. Grotere dieren gaan meer richting de 15% bot geloof ik. Ik voer mijn katten vooral wild, dus zou bij wild vleesbot eigenlijk wat minder moeten geven om de natuurlijke verhoudingen meer te benaderen. Maar het blijft natuurlijk belangrijker om te kijken hoe een dier het erop doet.
#2873382
flin schreef: gemiddeld bij een muis is dat 5 tot 8 % van z'n gewicht; afhankelijk van de soort, leeftijd, vet etc

http://web.archive.org/web/200210261626 ... n_prey.htm

ff scrollen naar tafel 6, is ook wel aardig...

httSps://attachment.fbsbx.com/file_download.php?id=583470865044903&eid=ASt-WWb43-BdQDUMF-vg5LxpRud09b8Te1BeH6uNzxsUPs10cAAOFh1jdPiR7JngYjg&inline=1&ext=1392296683&hash=ASsDcGzjT4m-jSr5ik kan deze niet zien op mijn IPAD, er verschijnt een blank scherm. Ligt dat aan mij?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2873751
Tis geen site, maar een artikel. Maar goed, zelfde resultaat.  :)

Ok, ik wist dus niet dat er zo weinig bot in een kleine prooi zat. Dat verklaart wel waarom katten minder nodig hebben dan honden.
Wat mij ook opviel is dat in een muis het hart dus kleiner is dan de nieren. Vreemd toch?  Zeker voor zo'n klein actief diertje.

Ik blijf toch mijn botgehalte aanhouden, want als ik Luis minder geef, dan heeft hij last van zijn anaalklieren.  Ze ledigen dan niet helemaal goed meer en dan komt het spontaan als hij heel erg geniet van knuffelen.  Niet erg fijn voor mij, maar ook niet voor hem.  Hij zit er nogal mee dan...
#2873782
pearlsofpassion schreef: Tis geen site, maar een artikel. Maar goed, zelfde resultaat. :)

Ok, ik wist dus niet dat er zo weinig bot in een kleine prooi zat. Dat verklaart wel waarom katten minder nodig hebben dan honden.
Wat mij ook opviel is dat in een muis het hart dus kleiner is dan de nieren. Vreemd toch? Zeker voor zo'n klein actief diertje.

Ik blijf toch mijn botgehalte aanhouden, want als ik Luis minder geef, dan heeft hij last van zijn anaalklieren. Ze ledigen dan niet helemaal goed meer en dan komt het spontaan als hij heel erg geniet van knuffelen. Niet erg fijn voor mij, maar ook niet voor hem. Hij zit er nogal mee dan...
OK artikel, verkeerd woordgebruik van mijn kant. :D

Als ik het goed heb onthouden, schrijft Flin een tijdje geleden, dat het Calciumgehalte in muis hoger is, dan in bijvoorbeeld konijn etc, proportioneel gezien. Ook is de verhouding Ca:P groter in muis.

Toch, @Flin?
Door Martine-Tom
#2873811
pearlsofpassion schreef: Tis geen site, maar een artikel. Maar goed, zelfde resultaat. :)

Ok, ik wist dus niet dat er zo weinig bot in een kleine prooi zat. Dat verklaart wel waarom katten minder nodig hebben dan honden.
Wat mij ook opviel is dat in een muis het hart dus kleiner is dan de nieren. Vreemd toch? Zeker voor zo'n klein actief diertje.

Ik blijf toch mijn botgehalte aanhouden, want als ik Luis minder geef, dan heeft hij last van zijn anaalklieren. Ze ledigen dan niet helemaal goed meer en dan komt het spontaan als hij heel erg geniet van knuffelen. Niet erg fijn voor mij, maar ook niet voor hem. Hij zit er nogal mee dan...
Ik weet niet waarom maar door die zin moest ik ineens denken...zou het ook nog zo zijn dat er verschil zit in wilde katten, buitenkatten en binnenkatten?
In het kader "je bent wat je eet" ik kan me zo voorstellen dat een wilde kat of een echte boerderij/buiten kat een ander bewegingspatroon dan een binnenkat heeft, de eerste zal wsl meer spieren hebben doordat ze veel meer bewegen, zou dat dan ook niet een andere voedingsbehoefte opwekken?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2877760
Martine-Tom schreef: Ik weet niet waarom maar door die zin moest ik ineens denken...zou het ook nog zo zijn dat er verschil zit in wilde katten, buitenkatten en binnenkatten?
In het kader "je bent wat je eet" ik kan me zo voorstellen dat een wilde kat of een echte boerderij/buiten kat een ander bewegingspatroon dan een binnenkat heeft, de eerste zal wsl meer spieren hebben doordat ze veel meer bewegen, zou dat dan ook niet een andere voedingsbehoefte opwekken?
Best mogelijk. Beweging heeft een positief effect op de darmwerking en nog een aantal andere organen. Dat is geweten.
Een ongecastreerde kater zal zijn anaalklieren ook wel meer gebruiken dan een brave binnenkat die niet sproeit... :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door