Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#2863982
Zelf een menu voor de kat samenstellen is lang niet zo moeilijk als het lijkt. Als het eenmaal in de vingers zit, gaat het meestal wel vanzelf.
Hier volgen wat algemene tips en handigheden, om je op weg te helpen.
Ik maak zelf altijd graag een weekmenu, dat is praktischer vanwege de kleine hoeveelheden die een kat eet.


De cijfertjes en hoeveelheden

Een volwassen kat eet gemiddeld zo'n 3-4% per dag van het lichaamsgewicht. Jonge en hele actieve katten mogen natuurlijk meer. Luie bankaardappels kunnen meestal wel met ietsjes minder toe.
Dit verdelen we verder per week in:
- 30-50% vleesbot
- 15-20% orgaan
- 55-30% spiervlees
- 1-2 porties vette vis
- gemiddeld 2 hele eieren of eendagskuikens
- bij voorkeur minimaal 5 diersoorten exclusief vette vis
De rekenhulp van de voorpagina kan handig zijn: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... rekenhulp/

Vleesbot voor een kat dient goed bevleesd te zijn, dus liever weinig tot geen kale karkassen. Harde botten krijgen katten niet weg, dus beperk je tot klein gevogelte en kleine knagers en konijn. Een grote Maine Coon kater krijgt natuurlijk meestal wel iets grotere en hardere botten weg dan een klein Singapura-poesje.
Hart, lever en nier zijn essentiële organen, maar dat neemt niet weg dat het zeker ook aan te bevelen valt wel eens andere organen toe te voegen, zoals bijvoorbeeld tong en hersenen en maagjes. Door af en toe hele prooitjes met kop te voeren kan je dit al toevoegen. Ik verdeel het orgaan bij voorkeur zoals het in een prooi voorkomt (in aflopende grootte: lever, maag, hart, nier), maar gelijke delen mag natuurlijk ook. Veel katten vinden hart bijzonder smakelijk, het is niet erg om daar soms wat meer van te geven. Qua diersoorten voer ik het liefst orgaan van kleine diertjes. Dit is logischer voor een kat en hier is de ervaring dat het smakelijker wordt bevonden.
Spiervlees dient van een mooie kwaliteit te zijn. Katten eten in vergelijking tot honden meer spiervlees en hebben hier vanwege hun interne complexiteit ook meer behoefte aan. Kopvlees, vellen en zenen vind ik geen geschikt spiervlees voor de kat.
Vette vis in het menu is om een mooie balans tussen omegavetzuren te verkrijgen. Vette vis is rijk aan omega3-vetzuren en dat geeft een mooie tegenhanger aan de overige onderdelen uit het menu die meestal rijk zijn aan omega6-vetzuren. Het is afhankelijk van het onderdeel van de vis die je voert in welke categorie deze te plaatsen valt. Zo is een zalmkarkas vleesbot, zalmfilet spiervlees en een heel sardientje een hele prooi en daarmee van het totaal af te halen.
Eieren zijn rijk aan andere voedingsstoffen en ook goed voor de vacht. En ze worden vaak erg op prijs gesteld door de huistijger. Ik voer meestal geen 'losse' eieren, maar een ei met vachtje: een eendagskuikentje. Kuikentjes zijn bij de meeste katten erg geliefd en ook fijn in aanschaf voor de humane portemonnee.


Verdeling van het weekmenu per dag

Volwassen katten eten gemiddeld zo'n 2x per dag. Kitten eten vaker per dag; zij hebben een hogere energiebehoefte.
Ik vind het prettig om het menu zo te verdelen, dat het zo gelijkmatig verdeeld is; dat is prettiger voor de ingewanden. Daarom heb ik het vleesbotdeel in 7 porties verdeeld; iedere dag een stuk vleesbot. De ene dag voer ik er spiervlees bij en de andere dag orgaan. Orgaan kan een laxerende werking hebben en dat ondervang ik ook zo.
In een kattenmenu zit geen pens en ook geen aandeel groente. Dat wil niet zeggen dat het niet af en toe gevoerd mag worden, mits het op prijs wordt gesteld. Ik wil wel aanraden om van deze zaken niet teveel te voeren. Af en toe een beetje mag best, maar hou het als extraatje. Kijk voor groente zelf op een goede (online) giflijst of poeslief het mag hebben.
Vette vis kan overigens ook laxeren. Hou hier rekening mee in je menu; voer niet een ander laxerend iets in dezelfde maaltijd of op dezelfde dag.


Het menu in de kat krijgen

Dit kan nog wel eens lastig zijn, katten zijn nu eenmaal bijzonder eigenzinnig. Meestal kom je met poot stijf houden al een heel eind. Laat de kat overigens niet vasten: katten kunnen hier een leververvetting van krijgen.
In het begin mag er best iets heel lekkers worden gebruikt om de rauwe vleesjes op te leuken. Beetje vis uit blik of natvoer op het nieuwe eten smeren doet veel katten al opeten alsof er niets aan de hand is. Dit middel kan dan afgebouwd worden, totdat de kat in kwestie het gewoon zo eet.
Sommige katten vinden het juist fijn om een nieuwe smaak gemengd met een bekende smaak te hebben. En dan zijn er ook nog katten die juist een nieuw hapje apart ernaast willen hebben, om zo te kunnen proeven wanneer ze daar zelf aan toe zijn.
Er zijn mensen die nieuwe of vieze smaken malen en dit zo met de rest mengen. Ik ben geen voorstander van malen als dat niet echt nodig is, maar voor sommige hardnekkige weigeraars kan het een uitkomst zijn.
Desondanks heeft iedere kat zijn eigen voorkeuren. Mijn katten eten bijvoorbeeld pertinent geen wild. Ze hebben genoeg andere diersoorten om te eten, dus haal ik gewoon geen wild voor ze.
Laatst gewijzigd door koekje op zo 02 feb 2014, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Barfplaats wordt gesponsord door