Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#2850353
Ik voer 1x per week een portie vette vis, voor de omega3-vetzuren. Ik ga niet pushen om het erin te krijgen, dus alleen Sien krijgt op vrijdag een stuk zalmfilet. Sien eet ook 1x per week een half blok koolvis, maar dat tel ik als gewoon spiervlees.
Door Martine-Tom
#2850437
Hier is vis ubervies vinden ze...
Heb alles al wel geprobeerd maar ik krijg het er niet in, blikje zalm of makreel, gekookte witvis is het enige wat ik erin krijg. Ook daarbij, probeer het eens met een restje van jouw vlees en test of de kat het eet  :)
Door Martine-Tom
#2850440
patries00 schreef: Wauw wat een anwoorden en tips alvast bedankt, van de week even menu puzzelen manon :)
Met een gezonde dosis geduld gaat het helemaal goedkomen, bij vragen gewoon even een gil geven hier :)
Door Mowgli
#2850632
Hier wordt rauwe vis ook niet gegeten, maar de bewerkte vis (gerookte makreel, gerookte zalm, tonijn uit een blik) voor de mens dan weer wel.
Ik meng dus zalmmix (van Kiezebrink) door de menu's van Mowgli, dan eet hij het wel. Ik geef ca. 5% vis.
Mowgli krijgt van mij zelf gemalen barf; ik maak zelf complete menu's (om de bah- dingen te "verstoppen"), ieder zelfgemaakt menu bevat 5% zalm.
Gebruikersavatar
Door patries00
#2850737
Die van mij zijn dol op alle soorten vis, gelukkig, ben meer benieuwd wat ze van vlees vinden. Muis word vast wild, die komt vaak thuis met vogels ed. Heeft zelfs mijn konijn op gegeten die was ontsnapt :'( thats nature.
Misk daarin tegen word wild als ik een zak chips open trek? Heeft in 1 nacht 16 bonbons uit verpakking getrokken en opgepeuzeld. Als ik vlees voor haar neer leg kijkt ze me echt aan van wat is dat.. Krijg van Manon vandaag wat vlees dus ben heeeel benieuwd  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door patries00
#2851130
Hallo  :)
Druk bezig geweest met een menu.. nu zou ik graag de mening van anderen willen..
Heb gekozen voor enkelvoudige kvv degomeat.

Kip 80% s 20% bot
Kalkoen mix 70% vlees 20% bot 10% orgaan
lam 60% vlees 20% bot 20% orgaan
Konijn 70% vlees 20% bot 10% orgaan
Rundvlees 80% stoofvlees/ spiervlees/ lipvlees 20% orgaan
Zalm en makreel

Mijn menu porties van 50 gram Smorgens en 50 gram savonds:
Dag.      Ochtend.      Avond
Ma.        Kip.              Lam
Di.          Konijn.          Kalkoen
Wo.        Rund.          Kip
Do.        Lam.              Makreel 
Vrij.        Kip.              Konijn
Za.          Zalm.            Kalkoen
Zo.          Rund.            Kip
1x per week een eitje en tussendoor stukje spiervlees of konijnenkarkas.

Zijn de verhoudingen pet dag zo goed qua afwisseling/ calcium/ vlees/ orgaan.
Heb ik een teveel aan iets of een tekort.

En kunnen ze gelijk konijnen karkas eten? Vond ze nogal groot. Of beter eerst kip karkas of kippennek?
Ben heel bebieuwd naar de reacties op mijn menu  :)
Door Martine-Tom
#2851142
Afwisseling is prima, rund vind ik persoonlijk voor een kat wat minder, lipvlees is wat minder in kwaliteit en een kat heeft toch wel nood aan goede kwaliteit spiervlees, de lam en vissmaken eten ze hier ook niet dus daar kan ik je verder ook niet mee helpen.
Kalkoen en konijn zijn hier echt heel populair. Ik zou 1 van de vissen eruit doen en daarvoor de bosduif, die vinden bijna alle katten heerlijk!

En konijnkarkas (Zeker de ribben om te beginnen) is prima om te geven, is een mooi beginnersbot, wel groot idd dus zal je moeten portioneren  :biggrin2:
Door Too
#2851730
Spannend!

Hier vinden ze eigenlijk alles lekker en eetbaar [net als bij jou thuis is een zak chips : JOEPIE, zullen we delen?! ;D ]
Ik zou, net als Martine, de koeien er uithalen [daar zit volgens mij ook geen bot in] en maar 1x per week vis serveren

De enkelvoudige maalsels van konijn, haas, parelhoen [en de geit en t lam en kalkoen en..] vinden ze hier erg lekker.
Als je ze nou s een keer iets te knagen wilt geven zijn idd de ribbetjes van een konijn erg lekker of een stukje kwartel, dat
wordt door de meeste katten met smaak gegeten en de botjes zijn zo zacht dat t ook voor de onervaren knager prima te doen is.
Gebruikersavatar
Door patries00
#2852938
Echt bedankt voor alle tips.
Van de week hebben ze spiervlees geprobeerd, zoals verwacht wist misk niet wat ze er mee aan moest. Zelfs klein gesneden liet ze het liggen. Muis daar in tegen beschermde het stukje vlees met zijn leven, geweldig om te zien hoe ze transformeren naar roofdier  :biggrin2:
Vanmorgen hebben ze witvis gegeten, misk had wat moeite dat het geen brokjes waren maar na wat gedrentel viel zw aan en tot het laatste stukje opgegeten.  Vanmiddag gelijk vlees gehaald, toen ik aan het snijden was stonden er geliijk 2 bij hihi
Muis genoot volop van de kip, misk vond het vreemd likte eraan. 10rondjes om haar bakje gelopen en na 7min kauwen was alles op. Muis daarentegen was met halve minuut al klaar. Vind het een geweldig gezicht hoe ze zo genieten.
Wat me wel op viel (ze kregen onbeperkt brok) is dat 30gr per kilo wel weinig lijkt. Ze wegen iets meer dan 3 kilo dus geef 100 per dag 50per keer, lijkt zo weinig. Helemaal als in 30sec op is, ben bang dat ze honger hebben/ krijgen 
Gebruikersavatar
Door patries00
#2852958
Nog vraagje  ;D
als ik ze bv kwartel geef in zijn geheel, moet ik dat zien als  maaltijd? Heb 1dags kuikens dat is klein dus meer tussendoor denk ik.
Kwartel is stukje groter
Door Martine-Tom
#2852959
Kuiken  ei met een vachtje, 1 of 2 keer per week leuk en prima om te geven  :)
Kwartel en andere prooidieren mag je als volledige maaltijd zien, muis, rat, gerbil, hamster...dat soort dieren  :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2852964
In den beginne mogen ze ook echt wel meer dan 3%. Er kan een soort Atkins-effect zijn en dan vallen ze af en hebben ze toch veel honger. Dan gewoon wat meer geven. Het stabiliseert zich vanzelf en dan kan je weer wat minder geven.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door