Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2820896
Eerlijk gezegd Bincie, kan ik ook al lang niet meer volgen, dus ik vroeg mij al af hoe jij jezelf nog kan volgen?
Je gaat zo snel, je schrijft zowat elke gedachte die in je opkomt hier neer.  Weet je hoeveel je in dit topic al zelf geschreven hebt?
Verwacht je nu dat wij al jouw overpeinzing van dit of dat, oh nee, toch dit...enz... nog kunnen lezen en zelf nog kunnen volgen? Ik wordt er zelf even turreluurs van als jij.  Dus hoe kan ik dan nog volgen wat je nu precies doet?  Hoe kan ik dan een gericht advies geven?
Je springt van de hak op de tak, verandert constant van idee. 

En het is niet correct om het forum de schuld te geven.  Adviezen zijn er opdat je zelf kan kiezen of je ze volgt of niet. Mensen zijn ook maar ervaringsdeskundige (en de ene al wat meer dan de andere) en proberen te helpen.  Niemand dwingt je om te luisteren, je moet zelf kiezen wat je ermee doet.  Ik hoop dat je toch zelf bent blijven nadenken?  Want ik krijg soms het idee dat je elk advies dat er komt maar blindelings opvolgt, of dat je er zoveel over nadenkt dat je in rondjes draait.  Beide niet goed.  Krijg eerst overzicht, anders kan je nooit controle houden, dan denk je alleen maar dat je controle probeert te houden.
En je hebt de hier gegeven adviezen dan nog niet eens gevolgd, je hebt gewoon enkel geen vezels gegeven.  Hij at ze bovendien nog niet eens, dus als je dat advies van de winkel gevolgd had, had je waarschijnlijk hetzelfde probleem gehad.  Dus hier de schuld leggen mag je niet doen. Wees blij dat er nog mensen in je rommeltopic's willen reageren, want ik kan je verzekeren dat dat moeite kost met zoveel overpeinsberichten van jouw kant en absoluut geen structuur of plan.
Als jouw vragen en actie's alle kanten op schieten, ben je dan verbaasd dat de adviezen dat ook doen? Ben je dan verbaasd dat je daar geen structureel plan uit kan opmaken?
Als ik jou was schreef ik alle adviezen eens netjes op, keek ik wat ik zelf het beste acht en ga daarvoor.  Stap voor stap en niet in het rond.  En neem nu eens eindelijk rust, want het is doordat je zo onrustig en gehaast reageert, dat je chaos schept.
Ik vraag me soms af of je wel de tijd hebt genomen om elk advies van een forumlid rustig en minimaal 2 maal te lezen?  Dat is wel het minste dat je kan doen als mensen daar tijd in steken.  Het is ook noodzakelijk als je met dat advies iets goed wil gaan doen.

Kijk ook verder dan het letterlijke advies.  Het advies is niet om gewoon geen vezels te geven, het advies is om ofwel geen tinlo te geven (omdat het botgehalte zo hoog is) ofwel er spiervlees bij te geven.  Je kan dat laatste deel niet zomaar weglaten, dat is belangrijk.  Tinlo heeft een hoog botgehalte, dat is geweten. Dus doe je daar iets aan, of je geeft het niet.  Je kan dat verhelpen door vezels, maar dat vinden wij niet verstandig, wij zouden eerder spiervlees geven. Dat is alles wat er gezegd geweest is!

Advies twee:  Op termijn moet je een gebalanceerd menu hebben, maar op het moment dat een kat verstopt zit, moet je vooral eerst zorgen dat de verstopping weggaat.  Dan is dat gebalanceerd menu dus niet aan de orde (schuif dat opzij tot de verstopping wegzit), dan moet je gaan laxeren.  Dat kan met lever, dat kan met olie, dat kan met blik, dat kan met laxeermiddel van de drogist, zolang het maar werkt. En wat je dan absoluut niet geeft zijn stoppende zaken, zoals Tinlo of vleesbot dus.  Dat geef je gewoon niet! 
Tot de verstopping weg is en dan ga je weer gebalanceerd voeren.  Dat wil dus zeggen, een menu waar een botpercentage inzit dat geschikt is voor je kat, zodat hij niet weer verstopt. Wat je voorheen gaf, was dus niet gebalanceerd voor jouw kat.

Ik begrijp dat je met een hele hoop Tinlo hebt liggen en dat je dat graag op wil voeren.  Maar ik wil er toch ook op wijzen dat hier zeker niemand heeft aangeraden om meteen een hele hoop Tinlo te kopen als je nog niet zeker bent dat je katten er goed op reageren.  Even een paar rollen om uit te proberen, had geen kwaad gekunnen.  Ook hier ben je weer erg impulsief en overdreven te werk gegaan, sorry dat ik het zeg.
Maar goed, als je dit Tinlo op wil gebruiken, willen we je daarbij helpen. Maar dan moet je wel even rustig reageren, want anders ga ik gewoon stoppen met hier energie en tijd in te stoppen.  Het moet van twee kanten komen he.

Ik hoop dat je Rossi snel van zijn verstopping af krijgt en daartegen een gestructureerd plan hebt van wat je erna gaat doen.  Maar neem er even je tijd voor om alles rustig te overkijken ipv hier tegen de sterren op berichten te typen.  Je hebt je adviezen overvloedig gehad, doe er nu iets mee, en steek daar je tijd in.

Veel succes
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 30 nov 2013, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door spikkel
#2820914
Bincie,
Ik sluit me aan bij Pearlsofpassion, ze heeft gelijk. Tips en advies zijn er voor jou om er over na te denken.
Een basis is het belangrijkste voor een kat als ze omschakelen naar rauw. Je moet er minstens een jaar voor uit trekken, als het eerder gaat, prima dan. Maar het kan ook jaren duren, dat moet je altijd in je achterhoofd houden.
Dus de basis kan je laten bestaan uit goed blikvoer zonder granen en kleur-geurstoffen, dit kan je mengen met Kvv en steeds maar weer proberen om wat blikvoer weg te laten, dat is de basis. Van hieruit ga je geleidelijk verder(nogmaals het kan heel lang duren), gun je katten die tijd ook, soms vervelend, want je wil het beste voor je katten, helaas kan je ze niet dwingen.
Wat ik heb begrepen is dat Vito het meeste problemen heeft met rauw eten, ga voor hem terug naar de basis (vind ik persoonlijk) en laat hem eerst weer een poosje lekker eten.
Ik begrijp dat Rossi dus wel rauw lust, maar nog niet zo veel smaken, je mag hem dan rustig s'avonds of s'morgens blik geven.
Bedenk ook dat niemand je wil dwingen om over te stappen op rauw, kijk naar je katten en trek een plan, wat is op dit moment het beste voor ze.

Ik wens je ook heel ve
#2820925
spikkel schreef: Bincie,
Ik sluit me aan bij Pearlsofpassion, ze heeft gelijk. Tips en advies zijn er voor jou om er over na te denken.
Een basis is het belangrijkste voor een kat als ze omschakelen naar rauw. Je moet er minstens een jaar voor uit trekken, als het eerder gaat, prima dan. Maar het kan ook jaren duren, dat moet je altijd in je achterhoofd houden.
Dus de basis kan je laten bestaan uit goed blikvoer zonder granen en kleur-geurstoffen, dit kan je mengen met Kvv en steeds maar weer proberen om wat blikvoer weg te laten, dat is de basis. Van hieruit ga je geleidelijk verder(nogmaals het kan heel lang duren), gun je katten die tijd ook, soms vervelend, want je wil het beste voor je katten, helaas kan je ze niet dwingen.
Wat ik heb begrepen is dat Vito het meeste problemen heeft met rauw eten, ga voor hem terug naar de basis (vind ik persoonlijk) en laat hem eerst weer een poosje lekker eten.
Ik begrijp dat Rossi dus wel rauw lust, maar nog niet zo veel smaken, je mag hem dan rustig s'avonds of s'morgens blik geven.
Bedenk ook dat niemand je wil dwingen om over te stappen op rauw
, kijk naar je katten en trek een plan, wat is op dit moment het beste voor ze.

Ik wens je ook heel ve
Ik moet dit wel een tikkeltje bijsturen.

Dit is een versvoerforum. Zo simpel is dat. Er wordt dus wel verwacht van de leden dat ze minstens de intentie hebben om vers te voeren, of anders niet over het voer van hun katten komen praten. Over blik en brok wordt hier niet gediscussieerd of advies gegeven. Daar zijn andere plaatsen voor, hier gaat het over vers. Dat is het doel van dit forum, het eigenlijke bestaan van Barfplaats.
We willen natuurlijk niemand dwingen, maar als je niet wil versvoeren, moet je hier niet komen advies vragen. ;)

Verder zie ik dus niet in waarom je een kat die vers eet, 's avonds blik zou geven. Daar zie ik het nut absoluut niet van in. Blik is prima als middel om katten vers te leren eten, maar niet meer dan dat. Daarna gaat dat blik eruit. Tenzij je er voor kiest om bewust half om half te voeren, maar dat is geen advies dat hier uitgedragen wordt (dus doe dat ook niet meer ;)) en heeft verder ook niets te zien met de katten op vers krijgen in de eerste plaats. Daar hoeven we het dus niet over te hebben, het gaat hem om het versgedeelte.

Als de kat een bepaalde smaak vers eet, en het daar goed op doet!, kan je van daaruit vertrekken om er nieuwe smaken onder te mengen of op een andere manier nieuwe smaken te introduceren. Daar heb je op zich geen blik bij nodig.
In Bincie haar geval moet ze zich echter geen zorgen maken in smaken die gegeten worden, maar in de verhoudingen (bot-spier-orgaan) die gegeten worden, en zorgen dat de katten het er goed op doen. Nieuwe smaken kan daarna altijd nog.
Door bincie
#2820944
Oke ik begrijp jullie reactie.
Wellicht ziet het er onoverzichtelijk uit omdat we over 2 katten praten en er een paar topics zijn.


1 ik heb nergens geschreven dat ik dit forum de schuld geef.
2 Mijn intentie is inderdaad om vers te voeren anders was ik niet op dit forum gekomen.
3 Vanaf de start van dit topic heb ik niet begrepen dat Tinlo verstopping geeft (ik krijg overigens de indruk dat men denkt dat ik nog steeds Tinlo voer) Dit is dus niet zo.
Ook toen ik over die vezels begonnen ben is er niet gezegd dat k beter spiervlees bij kan geven. althans ik lees het nergens terug.
4 Als er vragen worden gesteld beantwoord ik die. Vanmorgen heb ik een vraag beantwoord of ik Rossi aaien mag over zijn buik.
5 Daarbij mag ik denk ik toch wel een reactie plaatsen wat er wel en niet word gegeten?
6 Als ik vers wil gaan voeren moet ik ergens beginnen toch? Dus uitzoeken welke smaken, merk etc.
7 Adviezen zijn uiteraard welkom en daar denk ik ook zeer zeker wel over na en ik handel er ook naar.
8 Plan is dus vers voeren. Daarvoor zal ik toch uit moeten vinden welke smaken wel en niet worden gegeten. Mijn plan staat trouwens hier en lijkt mij niet al te moeilijk.http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 14.45.html

Persoonlijk voel ik me behoorlijk aangevallen vanwege het feit dat er nu gezegd word dat ik degene ben die er een rommeltje van maakt.
Ik begrijp eerlijk gezegd het probleem niet. Dat ik van de week worsten bij heb gehaald dat klopt. Als je er nog maar 1 in de vriezer hebt liggen moet je toch wat. Ook op dat moment was nog niet duidelijk dat tinlo verstopping geeft anders had ik het niet gehaald. Sterker nog ik heb de vraag gesteld of ze ook meer mogen dan aanbevolen en ik kreeg daar een ja antwoord op. Dus wat doe ik, ik laat Rossi lekker eten zoveel hij op kan omdat dat geen probleem zou zijn.
Op dat moment wist ik dus nog steeds niet dat tinlo verstopping geeft en ik dus spiervlees bij moet voeren. Vorige week zaterdag bijna begin van het topic had ik al gemeld dat zijn ontlasting bloed zat en enigszins wittig was.
Gevolg een kat die verstopt zit. Dus nu een stap terug om Rossi daarvan af te helpen.
Verder heb ik alleen maar antwoord gegeven op vragen, adviezen wel degelijk opgevolgd en mijn eigen reacties neer gezet.
Werkelijk waar weet ik niet wat ik nu verkeerd gedaan heb en wat er nu niet te volgen is. Als ik terug lees kan ik het zelf anders prima volgen.
Maar goed ik begrijp dat jullie er helaas anders over denken…dat vind ik jammer eerlijk gezegd want uiteindelijk bedoeld iedereen het goed.
Ik vind het fijn als mensen willen reageren en zoals eerder gezegd heb ik dus gevraagd hoe een goed menu eruit ziet voor een kat.
Uiteindelijk begrijp ik wel dat zelf malen de beste oplossing is. Die mogelijkheid is er echter nog niet.
Daarom zoals geschreven in 1e instantie dus ook gekozen voor tinlo. Uiteraard blijf ik zelf na denken wat het beste is voor mijn katten. Alleen gaat vanaf begin af aan dus al alles fout met vers voeren en heb ik de mogelijkheid nog niet eens om een basis op te bouwen omdat we nu alleen maar problemen met ontlasting aan het oplossen zijn.
Wat mij betreft kan er een slotje op dit topic. Iedereen bedankt voor de goed bedoelde adviezen.
Laatst gewijzigd door bincie op za 30 nov 2013, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bincie
#2820947
bincie schreef: Oke ik begrijp jullie reactie.
Wellicht ziet het er onoverzichtelijk uit omdat we over 2 katten praten.

1 ik heb nergens geschreven dat ik dit forum de schuld geef.
2 Mijn intentie is inderdaad om vers te voeren anders was ik niet op dit forum gekomen.
3 Vanaf de start van dit topic heb ik niet begrepen dat Tinlo verstopping geeft (ik krijg overigens de indruk dat men denkt dat ik nog steeds Tinlo voer) Dit is dus niet zo.
Ook toen ik over die vezels begonnen ben is er niet gezegd dat k beter spiervlees bij kan geven. althans ik lees het nergens terug.
4 Als er vragen worden gesteld beantwoord ik die. Vanmorgen heb ik een vraag beantwoord of ik Rossi aaien mag over zijn buik.
5 Daarbij mag ik denk ik toch wel een reactie plaatsen wat er wel en niet word gegeten?
6 Als ik vers wil gaan voeren moet ik ergens beginnen toch? Dus uitzoeken welke smaken, merk etc.
7 Adviezen zijn uiteraard welkom en daar denk ik ook zeer zeker wel over na en ik handel er ook naar.
8 Plan is dus vers voeren. Daarvoor zal ik toch uit moeten vinden welke smaken wel en niet worden gegeten.

Ik begrijp eerlijk gezegd het probleem niet. Dat ik van de week worsten bij heb gehaald dat klopt. Als je er nog maar 1 in de vriezer hebt liggen moet je toch wat. Ook op dat moment was nog niet duidelijk dat tinlo verstopping geeft anders had ik het niet gehaald. Sterker nog ik heb de vraag gesteld of ze ook meer mogen dan aanbevolen en ik kreeg daar een ja antwoord op. Dus wat doe ik, ik laat Rossi lekker eten zoveel hij op kan omdat dat geen probleem zou zijn.
Op dat moment wist ik dus nog steeds niet dat tinlo verstopping geeft en ik dus spiervlees bij moet voeren. Vorige week zaterdag bijna begin van het topic had ik al gemeld dat zijn ontlasting bloed zat en enigszins wittig was.
Gevolg een kat die verstopt zit. Dus nu een stap terug om Rossi daarvan af te helpen.
Verder heb ik alleen maar antwoord gegeven op vragen, adviezen wel degelijk opgevolgd en mijn eigen reacties neer gezet.
Werkelijk waar weet ik niet wat ik nu verkeerd gedaan heb en wat er nu niet te volgen is. Als ik terug lees kan ik het zelf anders prima volgen.
Maar goed ik begrijp dat jullie er helaas anders over denken…dat vind ik jammer eerlijk gezegd want uiteindelijk bedoeld iedereen het goed.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door