Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2774193
Senta schreef: Lukt hier prima, en heb geen professioneel gereedschap hoor, gewoon een bijl en een bijtel, en een hakblok natuurlijk.

Mijn kater hier heeft een autoimuum ziekte, en een hartkwaal. Hij is opgegroeid op ontdooide meuk, iets wat ik natuurlijk nooit heb geweten. Zijn broers en zussen zijn kern gezond, en het nest uit dezelfde combinatie, mankeerd ook niets maar dan ook echt helemaal niets.

En dan heb ik hier nog een hond lopen bij wie het ook goed fout is gegaan. En als ik dan kijk naar de problemen die ik hier op BP lees bij mensen die ook ontdooien, dan hoef ik echt niet meer verder te zoeken.
Voor je weer eens met dit soort beweringen komt en mensen angst aan jaagt...kom nou eerst eens met harde bewijzen voor deze beweringen. Tot nu toe roep je van alles maar bewijzen zijn er niet.

Oh en ik weet dat je Doki ook in jouw rijtje wil opnemen, voor jouw informatie, tot 16 weken is het onbekend en tot hij een maand of 7 was heeft ie gebarft waarbij ik nagenoeg niet ontdooide dus voor je weer eens iets roept waarmee je mensen (in dit geval mij) kwetst...iets beter je huiswerk doen graag.

Freud is wel opgegroeid op de door jou zo gevreesde kvv en is kerngezond :P
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op wo 02 okt 2013, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#2774253
Senta, ik ben ook erg benieuwd naar de soort problemen die jij (massaal?) ziet bij katten vers vlees eten?
En ik ben nog benieuwder naar de theorie erachter. Bacterie, virus, gebrek aan voedingsstoffen,...?  Wat loopt er nu precies zo verkeerd tijdens dat ontdooien en terug invriezen proces. En maakt het volgens jou nog uit hoeveel je ontdooit? Ik maal mijnj vlees als het ongeveer nog 70 procent bevroren is.

En tenslotte zou ik nog willen weten wat volgens jouw het alternatief is? Want 100 procent bevroren lukt het mij dus niet om het in porties te doen en te malen. Zou ik volgens jou dan terug moeten op brok en blik? Waarvan ik trouwens al helemaal niet hoe vaak het vlees ontdooit en bewerkt is...
Door Martine-Tom
#2774257
Lelie schreef: Senta, ik ben ook erg benieuwd naar de soort problemen die jij (massaal?) ziet bij katten vers vlees eten?
En ik ben nog benieuwder naar de theorie erachter. Bacterie, virus, gebrek aan voedingsstoffen,...? Wat loopt er nu precies zo verkeerd tijdens dat ontdooien en terug invriezen proces. En maakt het volgens jou nog uit hoeveel je ontdooit? Ik maal mijnj vlees als het ongeveer nog 70 procent bevroren is.

En tenslotte zou ik nog willen weten wat volgens jouw het alternatief is? Want 100 procent bevroren lukt het mij dus niet om het in porties te doen en te malen. Zou ik volgens jou dan terug moeten op brok en blik? Waarvan ik trouwens al helemaal niet hoe vaak het vlees ontdooit en bewerkt is...
Er is nu al zovaak om gevraagd maar het antwoord komt nooit, heel storend. Als je dan al iets weet waardoor wij massaal onze dieren de dood in jagen en ziek maken...zeg het dan of houd je mond erover, maar ga niet overal lopen gillen dat er iets heel fout is en vervolgens je mond houden >:(
Dus Lelie...hier zal ook het antwoord niet op komen hoor...
#2774345
Lelie schreef: Senta, ik ben ook erg benieuwd naar de soort problemen die jij (massaal?) ziet bij katten vers vlees eten?
En ik ben nog benieuwder naar de theorie erachter. Bacterie, virus, gebrek aan voedingsstoffen,...? Wat loopt er nu precies zo verkeerd tijdens dat ontdooien en terug invriezen proces. En maakt het volgens jou nog uit hoeveel je ontdooit? Ik maal mijnj vlees als het ongeveer nog 70 procent bevroren is.

En tenslotte zou ik nog willen weten wat volgens jouw het alternatief is? Want 100 procent bevroren lukt het mij dus niet om het in porties te doen en te malen. Zou ik volgens jou dan terug moeten op brok en blik? Waarvan ik trouwens al helemaal niet hoe vaak het vlees ontdooit en bewerkt is...
Ik denk zomaar dat het antwoord van Senta is.
Alles stijf bevroren portioneren en dat zo snel mogelijk de vriezer weer in en iedere dag bv 150 gr door je vleesmolen zien te krijgen :-[
Dat lukt natuurlijk niet omdat die hoeveelheid veels te klein is om te malen ;)
Buiten de tijd die je dan iedere dag nodig heb om je molen schoon te maken ;D
#2774489
Kaela schreef: Erg he!
Ik zit te bedenken welke kwalen mijn honden en katten allemaal hebben opgelopen door ontdooien en weer invriezen, de afgelopen vier jaar barf. Enige "probleem": mijn honden en katten hebben geen kwalen, zijn kerngezond. :g:
De laatste keer dat ik met een dier bij de da was, ging het om een afgerukt teennageltje. Of komt dat misschien ook door verkeerde omgang met de voeding?
#2774544
Senta schreef: Mijn kater hier heeft een autoimuum ziekte, en een hartkwaal. Hij is opgegroeid op ontdooide meuk, iets wat ik natuurlijk nooit heb geweten. Zijn broers en zussen zijn kern gezond, en het nest uit dezelfde combinatie, mankeerd ook niets maar dan ook echt helemaal niets.
Er zijn tientallen auto-immuumziekten. De meeste daarvan zijn aangeboren -- een aangeboren gevoeligheid. Ikzelf heb jaren katten gefokt en het feit dat uit twee nesten van dezelfde combinatie slechts 1 kat een auto-immuumziekte ontwikkelt zegt helemaal niet dat het niet aangeboren kan zijn. Het feit dat de kat zowel een auto-immuumziekte alsook een hartkwaal (welke) heeft maakt de mogelijkheid dat deze ziekten aangeboren zijn alleen maar waarschijnlijker.
Aangeboren ziekten, of gevoeligheden daarvoor kunnen generaties lang verborgen blijven. Ik heb er genoeg voorbeelden van gezien! Sommige fokkers lezen helaas geen stambomen, weten niks van genetica en kijken helaas alleen naar showresultaten en dat heeft al voor heel veel leed bij kittenkopers gezorgd.

Als je ook kijkt welke bacteriën er op vlees kunnen voorkomen, is er niet één die een ooit auto-immuumziekte heeft veroorzaakt, of dat kan. Wil niet zeggen dat hygiëne bij bereiding van vlees niet belangrijk is, maar je kunt ook overdrijven!

Op een website over auto-immuumziekten vond ik het volgende:
"Regulier houdt men ernstig rekening met het bestaan van de zogenaamde ‘hygiënetheorie’ waaruit juist het tegenovergestelde blijkt. Hierbij gaat men ervan uit dat het optreden van infectieziekten in de kinderjaren juist bescherming biedt tegen het optreden van zowel allergieën als auto-immuunziekten."
Senta schreef: En dan heb ik hier nog een hond lopen bij wie het ook goed fout is gegaan. En als ik dan kijk naar de problemen die ik hier op BP lees bij mensen die ook ontdooien, dan hoef ik echt niet meer verder te zoeken.
Eerlijk gezegd begrijp niet waarom jij nog vers voert als dat volgens jou voor zoveel gezondheidsproblemen zorgt!
#2774578
Mijn Jet heeft FORL, vastgesteld toen ze net uitgewisseld was. Haar broer heeft het ook.

Hoewel Jet heel jong de diagnose heeft gekregen en in eerste instantie de verwachting was dat ze op deze leeftijd al geen tanden meer zou hebben, gaat het juist supergoed met Jet. Volgens haar artsen juist omdat ze vers eet. (Nu eet zij wel vooral prooi, dus niet gemalen, en zeker het prooi kauwen is nu ze nog tanden heeft heel goed voor haar.)

Maar die prooi ligt wel gewoon tot hij op is, en Jet eet altijd de restjes van Puk op, dus dat heeft al zeker een dag buiten de koeling gelegen en is aangevreten, dus als we het hebben over bacteriën, dan telt dit ook echt wel. En daar heeft ze echt geen last van.
Laatst gewijzigd door fem fatale op wo 02 okt 2013, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
#2774901
Martine-Tom schreef: Dus Lelie...hier zal ook het antwoord niet op komen hoor...
Zonde hoor, ik sta best wel open voor een kritische opmerking, zeker omdat ik hier een opgroeiend mannetje heb rondlopen. Maar een beetje onderbouwing zou wel fijn zijn ;).
Door Martine-Tom
#2774910
Lelie schreef: Zonde hoor, ik sta best wel open voor een kritische opmerking, zeker omdat ik hier een opgroeiend mannetje heb rondlopen. Maar een beetje onderbouwing zou wel fijn zijn ;).
Ja dat zijn we allemaal, het zou ook heel fijn zijn als er eens een keer serieus antwoord komt, maar dat gaat niet gebeuren.
En dan vind ik het heel kwalijk dat je mensen zo onzeker maakt met beweringen die best heftig zijn maar waarvan je vervolgens weigert om ze te staven!
Ze zal wel doelen op een onderzoek waar Erwin Geijtenbeek mee bezig is dus als je echt info wil zou je AnyAnimal mss kunnen benaderen ;)

En ik hoop dat Senta eens ophoud met iedereen de kast op te jagen tot ze antwoord kan geven op alle vragen!
#2774933
Lelie schreef: Senta, ik ben ook erg benieuwd naar de soort problemen die jij (massaal?) ziet bij katten vers vlees eten?
En ik ben nog benieuwder naar de theorie erachter. Bacterie, virus, gebrek aan voedingsstoffen,...? Wat loopt er nu precies zo verkeerd tijdens dat ontdooien en terug invriezen proces. En maakt het volgens jou nog uit hoeveel je ontdooit? Ik maal mijnj vlees als het ongeveer nog 70 procent bevroren is.

En tenslotte zou ik nog willen weten wat volgens jouw het alternatief is? Want 100 procent bevroren lukt het mij dus niet om het in porties te doen en te malen. Zou ik volgens jou dan terug moeten op brok en blik? Waarvan ik trouwens al helemaal niet hoe vaak het vlees ontdooit en bewerkt is...
Een goed alternatief is een KVV waarvan je weet hoe het verwerkt wordt, van Degomeat weet ik dat ze het zeer belangrijk vinden dat het heel rustig wordt terug ontdooit. Zij vinden dit heel belangrijk, daarna wordt het razendsnel verwerkt en weer met een speciale vriestechniek net zo snel weer ingevroren. Zij verstaan hun vak.

Naturis bv heeft het nooit zo nauw genomen, ben bij die fabriek geweest, vlees staat hier enkele uren buiten of op een andere plek te ontdooien, bekend fenomeen zijn de bekende. plofworsten, dit komt hierdoor. Er komen teveel bacterieen vrij.

Door (steeds) te ontdooien lopen de vitamines, mineralen en sporenelementen in het vlees terug, hiervoor in de plaats komen bacteriën, zie zich weer gaan voeden met de vitamines die je juist zo graag wilt geven, dit heet bederf. .....Zij scheiden afvalstoffen af die de kwaliteit nog meer doet dalen....Maar ik ga dr eigenlijk van uit dat iedereen dit wel weet.. :-\

Dus je geeft iets waar lang niet meer de gezonde elementen inzitten als van vers vlees, of wat 1 of hooguit 2 keer ontdooid is, zoniet met een speciale koel techniek. Thuis beschikken wij niet over snel vriezers, dus onstaan er grote kristallen in het vlees, waar de gezonde voedingsstoffen in gaan zitten....Ze trekken dus uit het vlees.

Hierdoor kan een dier nooit alle vitamines meer binnen krijgen wat uiteraard wel de bedoeling is van zelf samenstellen.
Ze kunnen hierdoor tekortten krijgen, dit kan je terugzien in de vacht, het bewegings apparaat, de huid, oren de ingewanden en het immuunsysteem.
Laatst gewijzigd door BAC op do 03 okt 2013, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#2774944
Senta schreef: Een goed alternatief is een KVV waarvan je weet hoe het verwerkt wordt, van Degomeat weet ik dat ze het zeer belangrijk vinden dat het heel rustig wordt terug ontdooit. Zij vinden dit heel belangrijk, daarna wordt het razendsnel verwerkt en weer met een speciale vriestechniek net zo snel weer ingevroren. Zij verstaan hun vak.

Naturis bv heeft het nooit zo nauw genomen, ben bij die fabriek geweest, vlees staat hier enkele uren buiten of op een andere plek te ontdooien, bekend fenomeen zijn de bekende. plofworsten, dit komt hierdoor. Er komen teveel bacterieen vrij.

Door (steeds) te ontdooien lopen de vitamines, mineralen en sporenelementen in het vlees terug, hiervoor in de plaats komen bacteriën, zie zich weer gaan voeden met de vitamines die je juist zo graag wilt geven, dit heet bederf. .....Zij scheiden afvalstoffen af die de kwaliteit nog meer doet dalen....Maar ik ga dr eigenlijk van uit dat iedereen dit wel weet.. :-\

Dus je geeft iets waar lang niet meer de gezonde elementen inzitten als van vers vlees, of wat 1 of hooguit 2 keer ontdooid is, zoniet met een speciale koel techniek. Thuis beschikken wij niet over snel vriezers, dus onstaan er grote kristallen in het vlees, waar de gezonde voedingsstoffen in gaan zitten....Ze trekken dus uit het vlees.

Hierdoor kan een dier nooit alle vitamines meer binnen krijgen wat uiteraard wel de bedoeling is van zelf samenstellen.
Ze kunnen hierdoor tekortten krijgen, dit kan je terugzien in de vacht, het bewegings apparaat, de huid, oren de ingewanden en het immuunsysteem.
Je hebt het hierboven over problemen met kvv, maar kvv voeren is natuurlijk wel iets anders dan zelf samenstellen. 8) Ik geloof graag dat kvv een paar ontdooien en invriezen geen goed idee is, omdat wij als consumenten nooit kunnen controleren hoe het vlees is behandeld voordat het in een rol werd geperst. Maar een groot blok vlees licht laten ontdooien zodat het verwerkt kan worden tot kleinere porties - ik kan me niet voorstellen dat daar grote tekorten door ontstaan. Daarvoor zou je heel gericht een groep honden of katten wekenlang meerdere keren ontdooid en weer ingevroren voer moeten geven, en dan de effecten bekijken. Bij mijn weten is een dergelijk onderzoek nog nooit verricht?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door